Permalänk
Medlem

I7 7700k eller ryzen 1700x

Har en beställning som ligger på webbhallen som jag väntar på det är en i7 7700k samt ett asus strix 270h moderkort som väntar på att skeppas. har kolat lite nu när det släpps mer om AMD och har funderat om det är värt att avbeställa i7:an och beställa en 1700x och ett b350 moderkort istället?

Datorn kommer användas till att spela spel då cs go, overwatch, köpa dirt och en ratt samt exempelvis bf1

vad tror ni för om jag avbeställer i7:an och beställer en AMD med moderkort blir det 1000 kr dyrare är det värt det?

Permalänk
Medlem

Det återstår ju fortfarande att se. Jag hade väntat tills release iallafall.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Jag sitter i samma båt men jag har inte beställt något ännu. Först när vi får recensioner är när jag kan bestämma mig, för mig hänger det just nu på överklockningspotentialen, allt annat känner vi ganska bra till.

Så blir antingen 7700K/7600K + Z270 eller 1700X + X370 för min del men väntar som sagt på recensioner så jag vet hela storyn.

Känns som det blir en fight mellan IPC vs threading, kommer troligtvis vara mycket stor skillnader beroende på vilka tester som körs. Kan tänka mig att vi talar om typ 15~20% worst case scenario förlust för AMD och best case scenario ganske ~35% fördel mellan en 1700X och 7700K beroende på vilket test. Sen om Ryzen kan klockas till säg 4.3GHz stabilt max på luft eller säg hela 4.6~4.7GHz påverkar ju lite valet för mig också. Skulle nog vilja komma upp i typ 4.6GHz eller så så att i dåligt trådade scenarior så är man bara typ kanske 10~15% efter Intel.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

@Gizze24: 7700k är å andra sidan ett säkert kort. Du vet vad du får och du vet att det är jävligt bra. Men visst, kan du avbeställa så finns det ju absolut anledning att vänta lite.

Permalänk
Inaktiv

Om du har en beställning så får du väl handla snabbt.

Jag själv i din sits skulle ha avbeställt väntat och se och sedan kanske ändå köpa en I7 7700k om testerna så visar sig.

Permalänk
Medlem

Jag skulle avbeställa och vänta på tester. Visar det sig att en 7700k fortfarande är det bättre valet beställer du en sådan igen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Entusiast

Man förbeställer inte hårdvara.
Avbeställ i7:an för oavsett vad så kommer nog Intel att sänka priset på den eller göra det här: http://www.sweclockers.com/nyhet/23351-intel-kontrar-amd-ryze... (2H 2017 dock)

Du kan bara vinna på att vänta en vecka till.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Man förbeställer inte hårdvara.
Avbeställ i7:an för oavsett vad så kommer nog Intel att sänka priset på den eller göra det här: http://www.sweclockers.com/nyhet/23351-intel-kontrar-amd-ryze...

Du kan bara vinna på att vänta en vecka till.

Finns ingen anledning för dom att sänka 7700k då den ligger på samma pris som motsvarande Zen.
Dessa 2 nya modellerna är för Socket 2066 dessutom vilket kommer dröja en bra tid innan denna lanseras.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JimmieSan:

Finns ingen anledning dom kommer sänka 7700k då den ligger på samma pris som motsvarande Zen.
Dessa 2 nya modellerna är också för Socket 2066 dock.

7700k har ju sjunkit lite redan, risk att det höjs igen när spel prestanda tester kommer för Ryzen och det visar sig att den kanske inte presterar så bra som hypen sagt.

Permalänk
Medlem

Avbeställ men beställ inget annat än, vänta istället på tester på Ryzen efter releasen. Bilda din egen uppfattning och handla därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

7700k har ju sjunkit lite redan, risk att det höjs igen när spel prestanda tester kommer för Ryzen och det visar sig att den kanske inte presterar så bra som hypen sagt.

Skulle mer kalla detta normal prishoppande, inte direkt sjunkit men gått upp och ner lite hela februari. Den ligger på 3690 nu på cdon, resten 3790 vilket är där den legat ett par veckor nu, med någon weekend deal för 3490 som kommit.

Om det hade visat sig att 1700 hade spöat 7700k på allt så ja då hade dom nog fått göra något då dom ligger på ungefär samma pris, men det är ju inte så direkt.
Sen kommer inte alla i världen börja köpa AMD helt plötsligt, folk kör på det som är tryggt, som dom vet fungerar osv.

Så tvivlar Intel kommer göra något förhastat på dessa modellerna.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JimmieSan:

Finns ingen anledning för dom att sänka 7700k då den ligger på samma pris som motsvarande Zen.
Dessa 2 nya modellerna är för Socket 2066 dessutom vilket kommer dröja en bra tid innan denna lanseras.

Ja det gör den och det är ett problem för Intel.
För motsvarande Ryzen verkar spöa i7 7700K ganska rejält i flertrådade arbeten.

Jag tror nog att AMD Ryzen 1700 kommer fixa 60FPS+ i samtliga spel där ute parad med till exempel ett GTX 1080 och det kommer se riktigt bra ut för gemene man även om i7 7700K förmodligen kommer vara bättre för gaming i högre frekvenser.
Men det stora övertaget i flertrådade applikationer kommer nog vinna över många konsumenter till samma pris och det tror jag att Intel vill kontra. Bara 8 kärnor och 16 trådar ser på pappret riktigt coolt ut jämfört med 4 kärnor och 8 trådar.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Ja det gör den och det är ett problem för Intel.
För motsvarande Ryzen verkar spöa i7 7700K ganska rejält i flertrådade arbeten.

Jag tror nog att AMD Ryzen 1700 kommer fixa 60FPS+ i samtliga spel där ute parad med till exempel ett GTX 1080 och det kommer se riktigt bra ut för gemene man även om i7 7700K förmodligen kommer vara bättre för gaming i högre frekvenser.
Men det stora övertaget i flertrådade applikationer kommer nog vinna över många konsumenter till samma pris och det tror jag att Intel vill kontra. Bara 8 kärnor och 16 trådar ser på pappret riktigt coolt ut jämfört med 4 kärnor och 8 trådar.

Och som du säger så är Intel snabbare för spel, + Intel har sitt namn på samma sätt Nvidia har sitt namn.
Folk underskattar hur väl ett etablerat namn säljer, det handlar inte alltid om vad som är mest bang for the buck. Folk köper det dom hört är bra osv.

Jag personligen skulle aldrig köpa AMD nu, jag litar helt enkelt inte på dom längre.
Kanske nästa gen om allt går bra, men man är satt i sina spår som många andra.
Swec är ju såklart ett stort undantag att våga prova osv, men Swec är långt ifrån majoriteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Man förbeställer inte hårdvara.
Avbeställ i7:an för oavsett vad så kommer nog Intel att sänka priset på den eller göra det här: http://www.sweclockers.com/nyhet/23351-intel-kontrar-amd-ryze...

Du kan bara vinna på att vänta en vecka till.

Intel omsätter över 500 miljarder kronor. Du tror att dom tänker skada sin egen försäljning av 7700k med en 7740k.
Sluta sluta sluta. Detta ryktes kräkade får upphöra nu. Sluta gör TS en björntjänst.

Till TS. Vänta till en stor svensk aktör (NH,SweC m.m) har provat Ryzen emot 7700k. Då vet du vad du ska göra. Men håll inte igen
för någon fantasi prissänkning som inte kommer komma.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JimmieSan:

Och som du säger så är Intel snabbare för spel, + Intel har sitt namn på samma sätt Nvidia har sitt namn.
Folk underskattar hur väl ett etablerat namn säljer, det handlar inte alltid om vad som är mest bang for the buck. Folk köper det dom hört är bra osv.

Det är klart, men en tillräckligt stor andel kommer nog ändå att lockas av Ryzen till den grad att de överväger Ryzen.
Skulle jag vara Intel så skulle en liten prissänkning för att förhindra det inte svida så värst mycket.

Alla ~75% som äger en Intel-processor är inte får, många är nog villiga att byta till AMD baserat på benchmarks där de två procesorerna är jämna samt specifikationerna som ser mycket bättre ut för Ryzen.

Skrivet av AkUs:

Intel omsätter över 500 miljarder kronor. Du tror att dom tänker skada sin egen försäljning av 7700k med en 7740k.
Sluta sluta sluta. Detta ryktes kräkade får upphöra nu. Sluta gör TS en björntjänst.

Skada? Det är det väl ändå AMD som gör, det vore ganska dumt att ha kvar i7 7700K i sin nuvarande prisklass gentemot AMD Ryzen 1700 baserat på vad vi har sett.
Även om både jag, du och flera andra på forumet förstår att i7 7700K är en fantastisk gaming-CPU så går specifikationer och PR-snack långt, jag tror att AMD Ryzen 1700 kommer sälja som smör.
Visst finns det en trogen skara av Intel-köpare som Intel inte ens behöver gulla något med men jag tror ändå att det finns en nästan lika stor grupp som AMD lätt kan locka över.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Och som du säger så är Intel snabbare för spel, + Intel har sitt namn på samma sätt Nvidia har sitt namn.
Folk underskattar hur väl ett etablerat namn säljer, det handlar inte alltid om vad som är mest bang for the buck. Folk köper det dom hört är bra osv.

Jag personligen skulle aldrig köpa AMD nu, jag litar helt enkelt inte på dom längre.
Kanske nästa gen om allt går bra, men man är satt i sina spår som många andra.
Swec är ju såklart ett stort undantag att våga prova osv, men Swec är långt ifrån majoriteten.

Ja, och det som är mest cpu för pengarna nu är Ryzen (säger tom jag som sitter med sprillans ny 7700k).
Så länge man inte förlorar mer än 5fps i spel så är Ryzen överlägsen 7700k i allt annat. Tex att zippa en fil skulle gå liiiite snabbare (jämför 7700k med 6900k så förstår du).

AMD har än så länge gjort allt rätt och återtagit det goda ryktet som så länge varit nedsmutat med mediokra produkter.

Alla pratar om Ryzen, och det lär folk märka. Det är tex många här på forumet som är helt okunniga och som nu får tips om att vänta på Ryzen ist

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Det är klart, men en tillräckligt stor andel kommer nog ändå att lockas av Ryzen till den grad att de överväger Ryzen.
Skulle jag vara Intel så skulle en liten prissänkning för att förhindra det inte svida så värst mycket.

Alla ~75% som äger en Intel-processor är inte får, många är nog villiga att byta till AMD baserat på benchmarks där de två procesorerna är jämna samt specifikationerna som ser mycket bättre ut för Ryzen.

Skada? Det är det väl ändå AMD som gör, det vore ganska dumt att ha kvar i7 7700K i sin nuvarande prisklass gentemot AMD Ryzen 1700 baserat på vad vi har sett.
Även om både jag, du och flera andra på forumet förstår att i7 7700K är en fantastisk gaming-CPU så går specifikationer och PR-snack långt, jag tror att AMD Ryzen 1700 kommer sälja som smör.
Visst finns det en trogen skara av Intel-köpare som Intel inte ens behöver gulla något med men jag tror ändå att det finns en nästan lika stor grupp som AMD lätt kan locka över.

Det är svårt att förklara för någon som inte vill se hela bilden. Tror du Intel bryr sig om hur många 7700k dom säljer? Förmodligen är det
en piss i missisippi.

Mercedes lägger 95% av sin forskningskostnad på S-klass. Den står för mindre än 1% av deras försäljning. Tror du dom sänker priset
på S-klass för att Audi kommer med en ny A8 ?.....

Intel säljer säkert 100st Core i3/i5 till företags desktop på varje 7700k. Dom säljer säkert 1000st Core i3 ULV till laptops på varje 7700k. Vad tjänar Intel mest på. Att behålla 3990:- för 7700k så dom kan begära bra med pengar för deras övriga modeller? Eller tror du dom tjänar på att sänka 7700k till 2999:- och vinna över några gamers ifrån att inte välja Ryzen och ge signaler till hela marknaden att dom ska rucka på MRSP i hela branchen?......

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AkUs:

Det är svårt att förklara för någon som inte vill se hela bilden. Tror du Intel bryr sig om hur många 7700k dom säljer? Förmodligen är det
en piss i missisippi.

Mercedes lägger 95% av sin forskningskostnad på S-klass. Den står för mindre än 1% av deras försäljning. Tror du dom sänker priset
på S-klass för att Audi kommer med en ny A8 ?.....

Intel säljer säkert 100st Core i3/i5 till företags desktop på varje 7700k. Dom säljer säkert 1000st Core i3 ULV till laptops på varje 7700k. Vad tjänar Intel mest på. Att behålla 3990:- för 7700k så dom kan begära bra med pengar för deras övriga modeller? Eller tror du dom tjänar på att sänka 7700k till 2999:- och vinna över några gamers ifrån att inte välja Ryzen och ge signaler till hela marknaden att dom ska rucka på MRSP i hela branchen?......

Problemet är bara att jag inte tror på att marknaden för hårdvarukomponenter fungerar som med bilmarknaden där märke/status är allt.
Speciellt inte i så "låga" prissegment som i7 7700K ändå ligger i, det är inte riktigt Intels haloprodukt.
Gamers spenderar bland annat mer och mer på sina datorer än någonsin och då står nog i7 7700K/Ryzen 7's prissegment i skottgluggen, inte bara i5'or.

Jag tror helt enkelt inte på att i7 7700K är den haloprodukt för Intel som du verkar tro att den är.
Det är/var Intel Core i7 6950X i mina ögon.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Problemet är bara att jag inte tror på att marknaden för hårdvarukomponenter fungerar som med bilmarknaden där märke/status är allt.
Speciellt inte i så "låga" prissegment som i7 7700K ändå ligger i, det är inte riktigt Intels haloprodukt.
Gamers spenderar bland annat mer och mer på sina datorer än någonsin och då står nog i7 7700K/Ryzen 7's prissegment i skottgluggen, inte bara i5'or.

Jag tror helt enkelt inte på att i7 7700K är den haloprodukt för Intel som du verkar tro att den är.
Det är/var Intel Core i7 6950X i mina ögon.

Självklart är 6950X mera än "halo" produkt.
Dock är endå 7700k den starkaste i 1151 och Intel har nog
spenderat mera pengar på att få namnet 7700k att klinga o folks öron än 6950X.

Oavsett vad. Jag är ganska säker på att någon prissänkning inte är påväg.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Finns ingen anledning för dom att sänka 7700k då den ligger på samma pris som motsvarande Zen.

Det kan hända att Intel smygsänker den lite grann för att lite färre ska välja Ryzen istället.
Men tror inte de kommer göra några drastiska sänkningar den närmsta tiden. Kanske inom vad du kallar "normal prishoppande".

Det enda jag kan säga helt säkert är att det ska bli spännande att att läsa Ryzen tester.

Jag misstänker att den närmsta tiden så kommer nog 7700k ändå vara den bästa spelprocessorn.
1700x och 1800x kommer piska 7700k i cinebench och annat som skalar väldigt väldigt bra. Så sitter man med motsvarande program så är Ryzen det bättre valet.
Men dagens spel är inte anpassade för processorer med 16 trådar. Ryzen kan klockas. Men 7700k ligger redan på 4.2GHz base och 4.5GHz turbo.
Ryzen kan nog skrämmas upp i mer än 4200MHz. Men 4500MHz eller mer på luft är tveksamt. Sen är det möjligt att överklocka en 7700k också och jag tror en klockad 7700k kommer högre än en klockad Ryzen.
Så även om de presterar samma klock för klock per tråd så kommer 7700k ha högre klock och bättre prestanda per tråd i överklockat läge.
I många fall kan nog skillnaden vara tillräckligt liten att man kan ta en Ryzen istället om man hellre vill ha en sån och man gör annat än att spela.
Men för enbart spel så tror jag att 7700k kommer vara den bättre processorn för spel som släpps 2017 och för redan befintliga spel.

Å andra sidan, när de första 4-kärniga processorerna kom så var det ingen fördel på releasedagen av quads att ha en quad i spel. Men senare så blev det fördel och jag tror att samma sak kommer hända igen.

Så om man i framtiden testar spel från 2019 så tror jag att Ryzen 1700x och 1800x kommer stå sig bättre mot i7 7700k än om man testar spel från 2017.
Så om man har tänkt att ha kvar sin dator mer än 2 år så kan Ryzen vara det bättre valet ändå.

Problemet är att det ända sätt att veta säkert är att köpa ett system av varje och testa och göra benchmarks nu. Sen behåller man systemen och gör tester/benchmarks om 2-3år igen.
Det där med att "framtidssäkra" är alltid lite spåkula... Det är sannolikt att Ryzen 1700x och 1800x står sig bättre där, "får mer spåkula-poäng" än 7700k. Men det får framtiden utvisa.

Permalänk
Medlem

Jag har precis beställt dator med i7 7700k. Jag vill helt enkelt inte ha AMD alls, inte Grafikkorten heller. Jag personligen bryr mig inte om Ryzen är 5/10% bättre än 7700k utan så länge det jag har köpt är tillräckligt för mig, att det är bra, stabilt, kvalite osv så är jag nöjd.
Sen om Ryzen kanske som ni säger, KANSKE är bättre så ja, wtf hoppas dom som köper den är nöjda så blir allt bra

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem

Ryzen moderkorten är 8a kärniga och är därför bättre lämpade för editing och annat tungt multitasking. Om det är gaming som är den stora funktionen som processorn ska användas till hade jag gått med i7an. 8 cores kommer inte att funka bättre bara för att dem är fler utan i7an kommer att visa bättre resultat när det kommer till gaming för samma pris. Mer prestanda för pengarna helt enkelt inom gaming. Personligen hade jag gått för i7an, men det är helt upp till köparen vad dem vill köpa

Skickades från m.sweclockers.com