Permalänk
Medlem

Behöver tips om ny TV...

Vi planerar att köpa ny tv när lönen kommer. Budget: 3.000 - 3.500 kr.
Jag funderar på någon av dessa ifrån Netonnet:

Skantic 40":
https://www.netonnet.se/art/ljudbild/tv/39-43tum/skantic-b4011fhd/215056.9115/

Andersson 43":
https://www.netonnet.se/art/ljudbild/tv/39-43tum/andersson-led43511fhd-pvr/231357.9115/

Philips 43":
https://www.netonnet.se/art/ljudbild/tv/39-43tum/philips-43pfs4131/237176.9115/

Jag har verkligen noll koll. Har bara ägt tjock-tv tidigare. Funderar mest på om man kan dra en antennkabel ifrån väggen hemma så att det går att se på tv? Vi bor i lägenhet och har väl någon sorts kabeltv-abonnemang (bryr mig inte ett dugg om tv själv, men har ju resten av familjens åsikter att ta hänsyn till också).

Vilken av dessa 3 skulle ni välja om ni hade max 3.500 att spendera? Jag lutar åt den billigaste (Skantic) då jag förmodar att det inte är någon större skillnad mellan 40/43 tum och jag gillar den breda foten (har småbarn som älskar att klättra och springa omkring). Den har dock "LCD med LED bakbelysning" medans de andra har "LED". Är det någon märkbar skillnad?

Anderssons TV har Smart TV-funktioner och trådbunden nätverksport, de har inte de andra. Tycker nog personligen inte att det spelar någon roll vilket som. Men Netflix kanske vore kul? Hmm.

HDMI-porten har jag användning av men inte VGA...

Permalänk
Medlem

Alla de här apparaterna är ju i det lägre prissegmentet. Om du inte har några speciella önskemål så uppfyller nog alla grundkravet att kunna se på TV. Smartfunktioner kan man egentligen strunta i då man för ca. 390:- kan köpa till en Chromecast som slår alla smarta inbyggda funktioner på fingrarna.

LCD med LED bakbelysning är det nog på alla de här, men de skriver det annorlunda. Det lär alltså vara samma på alla tre.

Mitt personliga råd? Ta den billigaste och köp till en Chromecast.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Bildexpert 📺

Ja, det är lite som att välja mellan burgare på Max, Donken eller Kingen. En smaksak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Alla de här apparaterna är ju i det lägre prissegmentet. Om du inte har några speciella önskemål så uppfyller nog alla grundkravet att kunna se på TV. Smartfunktioner kan man egentligen strunta i då man för ca. 390:- kan köpa till en Chromecast som slår alla smarta inbyggda funktioner på fingrarna.

LCD med LED bakbelysning är det nog på alla de här, men de skriver det annorlunda. Det lär alltså vara samma på alla tre.

Mitt personliga råd? Ta den billigaste och köp till en Chromecast.

Tack för svaret. Ja, vi simmar inte direkt i pengar så det är i det segmentet vi får hålla till..
Chromecast låter intressant. Så det ska alltså gå att installera t.ex. Netflix på en av barnens billigare surfplattor och streama filmerna trådlöst med hyffsad kvalité?

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Tack för svaret. Ja, vi simmar inte direkt i pengar så det är i det segmentet vi får hålla till..
Chromecast låter intressant. Så det ska alltså gå att installera t.ex. Netflix på en av barnens billigare surfplattor och streama filmerna trådlöst med hyffsad kvalité?

Ja. Det är bredbandhastigheten som styr kvalitéten, inte plattan.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på en Philips för att de förhoppningsvis har lite bättre kvalitetskontroll än de andra. Ingen aning hur det är i dessa prisklasserna dock.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Bildexpert 📺

I den här prisklassen är det OEM-produkter som gäller. Menyer, funktioner och handhavande skiljer sig åt från de mer omtalade modellerna. Har inte sett just denna Philips men detta förekommer även hos mer kända varumärken i budgetklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

I den här prisklassen är det OEM-produkter som gäller. Menyer, funktioner och handhavande skiljer sig åt från de mer omtalade modellerna. Har inte sett just denna Philips men detta förekommer även hos mer kända varumärken i budgetklass.

OEM-produkter?

Permalänk
Medlem

@solemn: De flesta "okända" märken påminner mycket om varandra i menyer och så och presterar ungefär lika. Sannolikt görs de i samma fabrik någonstans i Asien.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Frilansskribent
Skrivet av Laxpudding:

I den här prisklassen är det OEM-produkter som gäller. Menyer, funktioner och handhavande skiljer sig åt från de mer omtalade modellerna. Har inte sett just denna Philips men detta förekommer även hos mer kända varumärken i budgetklass.

Förlåt om jag lånar tråden men eftersom Herr Ytterberg tittade in här så passar jag på att fråga, Förhoppningsvis så kan du hjälpa mig

Jag är ute efter en TV runt 40" som till 90% kommer att användas till retro spel, Sega mega drive, Super Nintendo och liknande, Är det något speciellt man ska kolla efter när man ska använda så gamla prylar? Dom kommer att kopplas in via Scart och jag vill ju så klart ha bästa möjliga bildkvalitet och så låg responstid som möjligt, Tacksam för svar

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av solemn:

OEM-produkter?

https://en.wikipedia.org/wiki/Original_equipment_manufacturer

En fristående tillverkare har ett standardutbud av enkla TV-modeller. Dessa tillverkas på uppdrag av namn som Andersson, Skantic och hundratals fler varumärken vilka saknar egen tillverkning. OEM-tillverkaren sätter dit aktuellt varumärket på apparaten. Ibland genomförs minimala anpassningar av apparaten.

Detta använder också tillverkare som själva bygger TV för att täcka in budgetsegmentet. Äldre, men i övrigt kända varumärken, likt Hitachi, Sharp, Pioneer, JVC med flera är idag enbart varumärke påklistrat på en OEM-produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

@solemn: De flesta "okända" märken påminner mycket om varandra i menyer och så och presterar ungefär lika. Sannolikt görs de i samma fabrik någonstans i Asien.

Så det är bättre att välja lågbudget-märken i denna prisklassen, än det billigaste ifrån mer etablerade tillverkare (Sony, Philips etc)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

https://en.wikipedia.org/wiki/Original_equipment_manufacturer

En fristående tillverkare har ett standardutbud av enkla TV-modeller. Dessa tillverkas på uppdrag av namn som Andersson, Skantic och hundratals fler varumärken vilka saknar egen tillverkning. OEM-tillverkaren sätter dit aktuellt varumärket på apparaten. Ibland genomförs minimala anpassningar av apparaten.

Detta använder också tillverkare som själva bygger TV för att täcka in budgetsegmentet. Äldre, men i övrigt kända varumärken, likt Hitachi, Sharp, Pioneer, JVC med flera är idag enbart varumärke påklistrat på en OEM-produkt.

Okej, tack!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Emil Hansson: Scart är på väg bort vilket begränsar utbudet. Själv har jag inte rört någon scart-kontakt på ett par år. Så bättre om du skapar en egen tråd om detta, för det är fler som brottas med samma problem.

Permalänk
Bildexpert 📺

@solemn: Inte nödvändigtvis. Jag har testat två nästan identiska apparater från Andersson och Sharp, från den tiden Sharp hade egen tillverknink. Utseendet, menylayouten och fjärrkontrollen var identisk. Skillnaden handlade egentligen om två saker:

1. Sharp ändrade IR-koderna på fjärren för att stämma med deras standard.
2. De hade bättre färgmässig intrimmning som en konsekvent gråskala där Andersson-modellen skiftade i färg.

Sharpen var alltså bättre i detta fall. Men bildkvaliteten hos modellen var fortfarande långt ifrån deras dåvarande kvalitetsutbud som hade helt andra menyer, annan fjärrkontroll etc. I praktiken hugget som stucket.

Det kommer flera hundra apparater i den här klassen varje år. Många av dem är identiska. Några av dem hittar hem till kända varumärkens budgetserier. Men det är inte riktigt här någon lägger resurserna på att testa och jämföra.

Permalänk
Medlem

@solemn: Min högst personliga åsikt (Laxpudding verkar också dela den) är att det inte spelar jättestor roll i det prissegmentet du letar i. Välj efter utseende och plånbok.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Bildexpert 📺

Ungefär så. Jag har ännu inte sett någon modell i den här OEM-budgetklassen som presterar över förväntan. Å andra sidan kanske det är som mest 0,5% av de modellerna (det listades 800+ nya TV-apparater 2016 på prisjakt) som jag verkligen får tid att syna mer noga.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Troligtvis ett av de bättre valen för 3500:-

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Tack för tipset! Och alla andra svaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Till alla er som gillar avslut (*räcker upp en hand*): Jag köpte en Sony 40" som ovanstående tipsade om.

Tråden kan låsas. Eller nåt.