Tror vi på liv på annan planet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon173292:

Fast tycker vi hyfsat har påvisat hur liv kan uppstå, i laboratorie miljöer, det är en ganska enkel process så snart som några pusselbitar faller på sin plats. Liv i universum tror jag vi kommer finna vara vanligare än vi anade, då processerna är så enkla, samt vi ser nu att det finns massor med planeter i de gyllene zonerna. Där gick det snabbt med, ifrån bara 15 år sedan lät det ju att chansen att hitta planeter där skulle vara astronomt minimal, nu hittar vi nya varje vecka. Sedan kan vi ju utöka chanserna om vi inte enbart tittar på liv som är baserat på kol.

Hoppas bara vi hittar något snart.. Vore kul att ge alla pessimister en knäpp på näsan!

I denna undersökning så är det bara 32 st som du får knäppa på näsan så är inte jättemånga

Någonstans i detta enorma kosmos så borde det finnas något som iallafall är mer än sand eller gas. Även om de inte kommit så långt i utvecklingen som vi människor har gjort så borde något krälande finnas iallafall. Som någon skrivit för många sidor sen så är vårat liv bara en löjligt kort tidrymd mot hur länge jorden funnits så varför skulle inte saker ha kunnat levt och kanske redan försvunnit också. Vi människor kommer snart inte heller att finnas med tanke på vad vi gör med våran planet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KimTjik:

Det påståendet stämmer inte med vetenskapen. Att vissa livsformer eller nödvändiga beståndsdelar för liv beskrivs som enkla, betyder inte att de är enkla i sig, utan är bara en bedömning inom samma jämförelsesegment. Allt liv är oerhört komplicerat och våra försök att efterlikna och reproducera något jämförbart är i ordets rätta betydelse primitiva.

Det hindrar inte att människor drar olika slutsatser, men vi bör för den skull försöka hålla oss till för oss i dagsläget kända fakta.

Det gör det, då liv uppstår under ganska enkla förhållanden. Enkla encelliga organismer är förvånansvärt enkla i sin struktur.

Den enda frågan är hur vanlig dessa förhållanden är i kosmos.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon173292:

Det gör det, då liv uppstår under ganska enkla förhållanden. Enkla encelliga organismer är förvånansvärt enkla i sin struktur.

Den enda frågan är hur vanlig dessa förhållanden är i kosmos.

Du får gärna delge källor, så vitt jag vet har man ännu inte klurat ut alla stegen från hur man går från vissa enklare molekyler till encelliga organismer.

Permalänk
Medlem

@Shimonu:
Att skapa byggstenarna till aminosyror tog mindre än en vecka i ett labb men det tog 400 miljoner år innan dessa kom att skapa enkelt, självreplikerande liv byggt på RNA (en föregångare till DNA). Sedan tog det naturen ca 3,5 miljarder år innan multicell organismer kom till. Vi är dåligt skapade för att begripa stora nummer. Människan (generöst räknat) har inte funnits i mer än 250 000 år. Det tog dessa enkla molekyler 1,6 miljoner gånger så lång tid att skapa liv än människor har funnits. Seda tog det 3,5 miljarder år innan multicell liv kom till.
Det vi kan se är att när väl evolutionen har kommit igång så ökar hastigheten, bara för att rensas ut under ett antal massutdödanden där de flesta arter försvinner. (Vi är i en nu)
Den mest omtalade var för 65 miljoner år sedan.

Förutom det att vi människor har problem med stora siffror så har vi även problem med statistik. Om jag antar att det är 23 människor på plan vid en fotbollsmatch, hur stor är då sannolikheten att två på plan fyller år på samma dag på året?
Man kanske tänker i stil med 23/365 (ca 6-7%) men får då ett väldigt liten chans. I själva verket får man titta på hur många par av människor det är på planen. Den första kan ha samma födelsedag som 22 andra på planen, nästa 21, osv. Räknar man antal par får man 24*11=264 par så svaret skall vara 264/365. Det är över 70% chans. (Har räknat i huvudet, borde bli runt 72, och om ni undrar hur man räknar ut 1+2+3+,...,+23 så tar man lägsta plus det högsta 1+23, näst lägsta plus näst högsta 2+22 ser att alla blir samma och ser hur många par av siffror man får)

Har försökt hålla matematik borta men det är svårt. Det jag vill säga är att även om en sak har liten chans att hända så om man ger det tillräckligt många försök så måste det hända.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Celebmir:

@Shimonu:
Att skapa byggstenarna till aminosyror tog mindre än en vecka i ett labb men det tog 400 miljoner år innan dessa kom att skapa enkelt, självreplikerande liv byggt på RNA (en föregångare till DNA). Sedan tog det naturen ca 3,5 miljarder år innan multicell organismer kom till. Vi är dåligt skapade för att begripa stora nummer. Människan (generöst räknat) har inte funnits i mer än 250 000 år. Det tog dessa enkla molekyler 1,6 miljoner gånger så lång tid att skapa liv än människor har funnits. Seda tog det 3,5 miljarder år innan multicell liv kom till.
Det vi kan se är att när väl evolutionen har kommit igång så ökar hastigheten, bara för att rensas ut under ett antal massutdödanden där de flesta arter försvinner. (Vi är i en nu)
Den mest omtalade var för 65 miljoner år sedan.

Förutom det att vi människor har problem med stora siffror så har vi även problem med statistik. Om jag antar att det är 23 människor på plan vid en fotbollsmatch, hur stor är då sannolikheten att två på plan fyller år på samma dag på året?
Man kanske tänker i stil med 23/365 (ca 6-7%) men får då ett väldigt liten chans. I själva verket får man titta på hur många par av människor det är på planen. Den första kan ha samma födelsedag som 22 andra på planen, nästa 21, osv. Räknar man antal par får man 24*11=264 par så svaret skall vara 264/365. Det är över 70% chans. (Har räknat i huvudet, borde bli runt 72, och om ni undrar hur man räknar ut 1+2+3+,...,+23 så tar man lägsta plus det högsta 1+23, näst lägsta plus näst högsta 2+22 ser att alla blir samma och ser hur många par av siffror man får)

Har försökt hålla matematik borta men det är svårt. Det jag vill säga är att även om en sak har liten chans att hända så om man ger det tillräckligt många försök så måste det hända.

Det här är inte vad jag efterfrågade.

Permalänk
Medlem

@Shimonu:
Nej, du frågade efter länkar eller källor, jag tyckte att resonemanget var intressantare då detta är enkelt att hitta själv. Här har du några.

http://www.telegraph.co.uk/news/science/7745868/Scientist-Cra...

https://www.scientificamerican.com/article/first-life-with-al...

http://www.space.com/29057-life-building-blocks-created-nasa-...

Och en länk till livets tidslinje, lite trubbig, har sett bättre
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_the_evolutionary_...

Ett program som gick nyligen där de även berör det första experimentet med jorden som den var i början. Handlar mest om mörk energi
https://www.svtplay.se/video/13048190/den-morka-energins-gata...

Vill du ha mer så går det att ordna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Celebmir:

Förutom det att vi människor har problem med stora siffror så har vi även problem med statistik. Om jag antar att det är 23 människor på plan vid en fotbollsmatch, hur stor är då sannolikheten att två på plan fyller år på samma dag på året?
Man kanske tänker i stil med 23/365 (ca 6-7%) men får då ett väldigt liten chans. I själva verket får man titta på hur många par av människor det är på planen. Den första kan ha samma födelsedag som 22 andra på planen, nästa 21, osv. Räknar man antal par får man 24*11=264 par så svaret skall vara 264/365. Det är över 70% chans. (Har räknat i huvudet, borde bli runt 72, och om ni undrar hur man räknar ut 1+2+3+,...,+23 så tar man lägsta plus det högsta 1+23, näst lägsta plus näst högsta 2+22 ser att alla blir samma och ser hur många par av siffror man får)

För varje person du kontrollerar så minskar inte nästa persons chans att fyller år på samma dag som någon annan. Om du däremot enbart kollar från en enskild individs perspektiv så minskar chansen för varje person som blir kontrollerad.

Du behöver bara multiplicera chansen för en person med antalet övriga spelare på planen.
1/365 = Ca 0,27% chans att en person fyller år på en specifik dag på året.
(23-1)/365 = Ca 6% chans att två personer fyller år på samma dag.

Skrivet av Celebmir:

hur stor är då sannolikheten att två på plan fyller år på samma dag på året?

Din logik med 70% betyder så fall att 16 av 23 personer fyller år på samma dag som någon annan på planen, vilket jag nog tror du också finner höst orimligt.

Blev lite off topic, men den lilla besserwissern i mig vred sig i ångest.

Skrivet av Celebmir:

Nej, du frågade efter länkar eller källor, jag tyckte att resonemanget var intressantare då detta är enkelt att hitta själv. Här har du några.

Gällande dina länkar (utom den sista som jag inte orkar kolla på) så är det ingen av dem som förklarar det Shimonu efterfrågar, d.v.s. påståendet "Enkla encelliga organismer är förvånansvärt enkla i sin struktur". Dina länkar nämner bara att forskare skapat aminosyror och DNA/RNA samt att de implanterat dessa i redan existerande celler, inte att de påstår sig förstå hur celler fungerar eller lyckats skapa dem själva. Jag tror att vi kommer dit en dag, men det är inte verkligheten i dagsläget.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

@Casgar:
Du visar min poäng med sannolikhet och statistik med önskad tydlighet.

Och nej, encellig kemi är inte enkel, bara enklare än flercelliga. Men ursprunget till encelligt liv är enkelt men från det till faktiska självreplikerande celler var lång och besvärlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

För varje person du kontrollerar så minskar inte nästa persons chans att fyller år på samma dag som någon annan. Om du däremot enbart kollar från en enskild individs perspektiv så minskar chansen för varje person som blir kontrollerad.

Du behöver bara multiplicera chansen för en person med antalet övriga spelare på planen.
1/365 = Ca 0,27% chans att en person fyller år på en specifik dag på året.
(23-1)/365 = Ca 6% chans att två personer fyller år på samma dag.

Din logik med 70% betyder så fall att 16 av 23 personer fyller år på samma dag som någon annan på planen, vilket jag nog tror du också finner höst orimligt.

Blev lite off topic, men den lilla besserwissern i mig vred sig i ångest.

Gällande dina länkar (utom den sista som jag inte orkar kolla på) så är det ingen av dem som förklarar det Shimonu efterfrågar, d.v.s. påståendet "Enkla encelliga organismer är förvånansvärt enkla i sin struktur". Dina länkar nämner bara att forskare skapat aminosyror och DNA/RNA samt att de implanterat dessa i redan existerande celler, inte att de påstår sig förstå hur celler fungerar eller lyckats skapa dem själva. Jag tror att vi kommer dit en dag, men det är inte verkligheten i dagsläget.

Du får nog slipa lite på din matte...

Celebmirs uträkning är korrekt.
För: hur stor är då sannolikheten att två eller fler av de 23 på planen har samma födelsedag.(72,6%)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Celebmir:

Du visar min poäng med sannolikhet och statistik med önskad tydlighet.

Skrivet av FatherOfThree:

Du får nog slipa lite på din matte...

Celebmirs uträkning är korrekt.

Glad att vara till hjälp.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

@Casgar:
Tack för att du tog det på rätt sätt.

Permalänk
Medlem

Såg på nyheterna i morse att Nasa har hittat förutsättningar för liv på en av Saturnus månar. Men de behövde tydligen göra mer undersökningar eller eventuellt landa för mer konkreta bevis.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VexedRelic:

Såg på nyheterna i morse att Nasa har hittat förutsättningar för liv på en av Saturnus månar. Men de behövde tydligen göra mer undersökningar eller eventuellt landa för mer konkreta bevis.

För att förtydliga så har de hittat spår av syre i de pelare av gas som har observerats spruta upp från månen Enceladus yta.

https://www.jpl.nasa.gov/news/news.php?feature=6812

Citat:

Life as we know it requires three primary ingredients: liquid water; a source of energy for metabolism; and the right chemical ingredients, primarily carbon, hydrogen, nitrogen, oxygen, phosphorus and sulfur. With this finding, Cassini has shown that Enceladus - a small, icy moon a billion miles farther from the sun than Earth - has nearly all of these ingredients for habitability.
Cassini has not yet shown phosphorus and sulfur are present in the ocean, but scientists suspect them to be, since the rocky core of Enceladus is thought to be chemically similar to meteorites that contain the two elements.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."