AMD Ryzen - ingen fri konkurrens på förhandsbokningar.

Permalänk
Inaktiv

AMD Ryzen - ingen fri konkurrens på förhandsbokningar.

Visst är det trevligt att Ryzen äntligen är här för att konkurrera med Intel och till ett kanon pris dessutom men nu verkar det som om AMD tvingar återförsäljare till olaglig prisfixering på förhandsbokningar av Ryzen.

DETTA ÄR INTE OKEJ! Fri konkurrens dikterar att återförsäljare fritt ska sätta priset på en vara utan påverkan av leverantören.

När jag frågade en vän, som jobbar på ett av de företag där AMD tillåtit förhandsbokningar, varför han trodde att alla återförsäljare hade exakt samma pris på Ryzen får jag svaret att kundpriset strikt är dikterat av AMD.

Om detta stämmer finner jag det väldigt olustigt att AMD håller på med olaglig prisfixering av deras Ryzen processor.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4162310

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4162312

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4162311

Att fyra olika konkurrerande återförsäljare skulle av en slump skulle ta exakt samma pris på tre olika modeller av Ryzen finner jag nästan obefintlig och om nu min vän inte talar sanning att AMD kontrollerar kundpriset så måste det betyda att INET, NETONNET, KOMPLETT och WEBHALLEN har ingått i en kartellbildning för att kontrollera kundpriset på all förhandsbokningar i Sverige vilket jag har svårt att tro.

Permalänk
Medlem

jag tycker att du stämmer dem i USA på 250 miljoner dollar.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Avstängd

Kan ju vara så enkelt att varje leverantör inte har oändligt med exemplar så det behöver fördelas mellan affärerna och därför man valt att ligga på samma nivå

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv

@Tommty: Hehe, visst varför inte.

Att alla tar samma pris är ingen jätte grej men folk har gråtit länge över att Intel utnyttjat sin marknadsposition och tagit höga priser på sina processorer för att de haft ett övertag över AMD i prestanda segmentet.

Nu verkar det som AMD gör en liknande grej fast på ett annat sätt, de har nu ett övertag med pris/prestanda mot Intel och utnyttjar detta istället för att kontrollera priserna på deras processorer.

De vet att det finns ett stort intresse från kunder att köpa deras Ryzen processorer och passar då på att tvinga alla som förhandsbokar att betala exakt samma pris vilket inte är okej och inte heller lagligt.

Tycker det bara är tråkigt att AMD ska hålla på med sådant.

Permalänk
Medlem

Om du tror att detta är unikt för AMD så har du inte tittat mycket på prisjakt. Särskilt vid förhandsbokningar är det nästan regelmässigt att de flesta handlare har exakt samma pris. Det brukar också hålla i sig ett tag efter produkten är lanserad.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Kan ju vara så enkelt att varje leverantör inte har oändligt med exemplar så det behöver fördelas mellan affärerna och därför man valt att ligga på samma nivå

Skulle rent tekniskt innebära kartell dock.

Men.. nja, tror nog att detta inte är så mycket att bry sig om, TS. Är rätt ofta butiker har samma pris på grejer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lord_vasagos:

Kan ju vara så enkelt att varje leverantör inte har oändligt med exemplar så det behöver fördelas mellan affärerna och därför man valt att ligga på samma nivå

AMD sa i presentationen att det kommer finns ett överflöd av processorer den 2:a Mars så jag tror inte det.

Permalänk
Medlem

Det är väl kartell om dom har kommit överens om priser? Kollade snabbt på Webbhallen, Inet och Komplett. Att alla tre råkat ta samma pris för alla tre processorer är inte direkt sannolikt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Ni får väl helt enkelt låta bli att handla...
En teori - alla har lagt sig på riktpris, när de väl har känt av marknaden så kommer priserna förmodligen att röra lite på sig. Jag vet, mycket tråkigare än alla härliga teorier om karteller och konspirationer...

Permalänk
Medlem

Om detta stämmer, är inte detta då för att skydda konsumenterna mot att butiker inte ökar priset p.g.a. stora dyra lager från Intel?
Butiker *kan* indirekt eller direkt påverkas av intel så att butiker blir mer eller mindre tvingade av att öka amd priserna för att ha en ruljangs på lagret av intel-produkter.
Detta är som sagt tror jag ett sätt att skydda konsumenterna i rådande situation.

Hur vi vänder eller vrider på detta så har AMD idag visat att de har klart bättre pris per prestanda cpu:er (baserad på cinebench, vi väntar givetvis på fullständiga tester från bl.a. sweclockers för en slutgiltig bedömning)

Permalänk
Medlem

http://www.konkurrensverket.se/konkurrens/om-konkurrensregler...

Citat:

Företag som är konkurrenter får inte komma överens om priser, rabatter eller leveransvillkor till kunder.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Entusiast

Det är ju iaf "rätt" priser så det kan ju också vara så att alla kunnat pressa priserna lika mycket.

1800X: $499 + våran 25% moms = ~5600kr
1700X: $399 + våran 25% moms = ~4500kr
1700: $329 + våran 25% moms = ~3700kr

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon162230:

@Tommty: Hehe, visst varför inte.

Att alla tar samma pris är ingen jätte grej men folk har gråtit länge över att Intel utnyttjat sin marknadsposition och tagit höga priser på sina processorer för att de haft ett övertag över AMD i prestanda segmentet.

Nu verkar det som AMD gör en liknande grej fast på ett annat sätt, de har nu ett övertag med pris/prestanda mot Intel och utnyttjar detta istället för att kontrollera priserna på deras processorer.

De vet att det finns ett stort intresse från kunder att köpa deras Ryzen processorer och passar då på att tvinga alla som förhandsbokar att betala exakt samma pris vilket inte är okej och inte heller lagligt.

Tycker det bara är tråkigt att AMD ska hålla på med sådant.

Du har inte tänkt på att det har med vinstmarginaler att göra?

(hypotetiskt)Säg att AMD säljer Ryzen till en återförsäljare för 400$ med ett rekommenderat MSRB på 499$. Varje butik får bara 200 CPU'er att sälja, men dem får bara dessa 200 om dem inte säljer dem för dyrare än 499$.
Detta i sig är inte olagligt, och det stoppar inte återförsäljare att sälja billigare än 499$ - Men dem gör det isåfall på sin egna vinstmarginal.

AMD har sitt pris de säljer till återförsäljare, det är deras produkt så dem har all rätt att ställa krav på vilka som kommer få köpa den till sitt lager och inte.
Frimarknad är en luddig term, för i slutändan är det tillverkaren som väljer grossist/återförsäljare på sina egna villkor mer eller mindre.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Vad är problemet? De har fixat priset till det som AMD har sagt att det ska kosta vid lansering, vad dumt!

Är väl bättre än att återförsäljare börjar sätta på en massa hype höjningar / early adopter taxa som vanligtvis sker inför lansering.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Inaktiv

Undra om komplett blir stämda av AMD för de tar någon krona mer?

Det finns en metod som heter ockhams rakkniv, använd denna innan man kommer med en massa anklagelser. Det är inget ovanligt att tillverkare går ut med listpriser som butiker brukar hålla när efterfrågan vida överskriver tillgången. Snart börjas processorerna säljas och då lär priset ändras, om inte ja då kan man börja klaga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninjaflipp:

Skulle rent tekniskt innebära kartell dock.

Men.. nja, tror nog att detta inte är så mycket att bry sig om, TS. Är rätt ofta butiker har samma pris på grejer

Eller att alla lagt sig på AMD´s riktpris för det i vilket fall kommer bli svårt att få nog med exemplar för att klara efterfrågan för varje enskild affär

Skrivet av anon162230:

AMD sa i presentationen att det kommer finns ett överflöd av processorer den 2:a Mars så jag tror inte det.

Men det betyder väll inte att t.e.x inet får ett oändligt antal exemplar utan det är ett stort lass som fördelas över många leverantörer och har svårt att tro dom kan beställa obegränsat med exemplar och därför väljer man att följa AMD´s riktlinjer och händer hela tiden med telefoner tv-spel o.s.v men efter dom är släpp så ge det någon dag och du kan nog spara in 50-100kr genom att optimera efter prisjakt och har råd med en cola och en chipspåse extra

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Inget fel på det. Du kanske bara kollar på den svenska marknaden men kolla kanske på den internationella sidan. Ex så gick AMD ut med Rx 480 som har ett billigare MSRP pris än 1060 men trots det finns det massor av länder där ett 1060 är betydligt billigare speciellt i Indien där AMD har varit tvungna till att "hota" grossister till att inte öka priserna galet högt.

Din fria konkurrens kommer förstöra för AMD då säljarna kommer att öka priserna drastiskt för att Intel har galna priser och därför förstöra den stora fördelen med lanseringen av Ryzen. Själv gillar jag att de körde på detta då alla får precis samma förutsättningar, det blir inget onödigt tjat över att priserna är helt olika överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Ni får väl helt enkelt låta bli att handla...
En teori - alla har lagt sig på riktpris, när de väl har känt av marknaden så kommer priserna förmodligen att röra lite på sig. Jag vet, mycket tråkigare än alla härliga teorier om karteller och konspirationer...

Håller med, finns det några bevis för denna prisfixering, eller är det bara alternativa fakta?

Noterar att samma sak gäller moderkort, så jag antar att Asus, Gigabyte, MSI o.s.v. också ägnar sig åt denna prisfixering?
Se t.ex. här där alla butiker magiskt hamnat på 1790:- utom några som ligger på 1890:-
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4186273

Eller här:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4186271
3399:- verkar vara standard förutom en som kanske har den annan leverantör eller liknande och landar på 3290:-

Man kan förstå att datorbutikerna inte vill starta ett priskrig innan de ens har fått in och kan börja sälja produkterna, utan de kör på tillverkarens rekommenderade pris. Priserna kommer att ändras lite veckorna efter lansering. Dock lär det inte röra sig om några stora variationer. Eftersom enbart AMD gör Ryzen kan det inte bli något priskrig mellan olika tillverkare (som med t.ex. grafikkort). Vinstmarginalerna för datorbutiker är redan extremt små, så de är nog inte jättepigga på att börja prisdumpa sinsemellan. Så räkna med att du kan spara en femtiolapp, kanske en hundring om du väntar en månad.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Vad är problemet? De har fixat priset till det som AMD har sagt att det ska kosta vid lansering, vad dumt!

Är väl bättre än att återförsäljare börjar sätta på en massa hype höjningar / early adopter taxa som vanligtvis sker inför lansering.

Problemet är att AMD verkar tvinga alla butiker att ta samma pris. Vilket inte är lagligt.

Fast finns inga bevis på det så. ¯\_(ツ)_/¯ FAKE NEWS

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Problemet är att AMD verkar tvinga alla butiker att ta samma pris. Vilket inte är lagligt.

Fast finns inga bevis på det så. ¯\_(ツ)_/¯ FAKE NEWS

Kallas rekommenderat pris. Väldigt vanligt förekommande och det brukar oftast vara de priserna som produkterna landar på när de lanseras. Det betyder inte att återförsäljarna är tvingade att ta det priset, de har däremot valt att lägga sig där...

Permalänk
Medlem

AMD är knappast konkurrenter med Komplett och dustin.

Det hade varit en sak om Intel och AMD satt ner i ett rum fullt med cigarrök och kom överrens om priser. Då har vi kartell.

Vi hade en kartell i RAM-minnen för typ 10 år sedan eller så. Alltså mellan tillverkarna. Vilket ledde till skyhöga rampriser till kunder från alla tillverkare. Men det var inte så att Hynix satt ner med Dustin och smusslade. Det är inte kartell så som jag fattar det.

Permalänk
Skrivet av keyser:

Kallas rekommenderat pris. Väldigt vanligt förekommande och det brukar oftast vara de priserna som produkterna landar på när de lanseras. Det betyder inte att återförsäljarna är tvingade att ta det priset, de har däremot valt att lägga sig där...

"kundpriset strikt är dikterat av AMD." "rekommenderat pris"

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

AMD är knappast konkurrenter med Komplett och dustin.

Det hade varit en sak om Intel och AMD satt ner i ett rum fullt med cigarrök och kom överrens om priser. Då har vi kartell.

Vi hade en kartell i RAM-minnen för typ 10 år sedan eller så. Alltså mellan tillverkarna. Vilket ledde till skyhöga rampriser till kunder från alla tillverkare. Men det var inte så att Hynix satt ner med Dustin och smusslade. Det är inte kartell så som jag fattar det.

Nej, men Dustin och Komplett är konkurrenter. Jag tycker det är lite lustigt att alla tar exakt samma pris men visst, det kan ju finnas, och jag tror också att det finns, en annan förklaring.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Visst är det trevligt att Ryzen äntligen är här för att konkurrera med Intel och till ett kanon pris dessutom men nu verkar det som om AMD tvingar återförsäljare till olaglig prisfixering på förhandsbokningar av Ryzen.

DETTA ÄR INTE OKEJ! Fri konkurrens dikterar att återförsäljare fritt ska sätta priset på en vara utan påverkan av leverantören.

När jag frågade en vän, som jobbar på ett av de företag där AMD tillåtit förhandsbokningar, varför han trodde att alla återförsäljare hade exakt samma pris på Ryzen får jag svaret att kundpriset strikt är dikterat av AMD.

Om detta stämmer finner jag det väldigt olustigt att AMD håller på med olaglig prisfixering av deras Ryzen processor.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4162310

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4162312

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4162311

Att fyra olika konkurrerande återförsäljare skulle av en slump skulle ta exakt samma pris på tre olika modeller av Ryzen finner jag nästan obefintlig och om nu min vän inte talar sanning att AMD kontrollerar kundpriset så måste det betyda att INET, NETONNET, KOMPLETT och WEBHALLEN har ingått i en kartellbildning för att kontrollera kundpriset på all förhandsbokningar i Sverige vilket jag har svårt att tro.

Är du seriös?

Finns ju hur många exempel på andra företag som också gör samma sak. Apple t.ex. De har grundpris på alla sina produkter som alla leverantörer måste hålla sig på eller över. Har själv jobbat på en e-handelsbutik som fick tillsägelse av Apple när vi prissatte deras produkter betydligt lägre än övriga konkurrenter.

Inget unikt i detta alls, men visst - det e lite "för jävligt" ut mot kunden. Internt inom försäljningsställena så brukar man få en "kick-back" från tillverkaren efter hur många produkter man säljer, därav sätter de samma pris överallt, ett krav från tillverkaren helt enkelt.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Har svårt att tro att butikerna skulle kunna sälja billigare pga de obefintliga vinstmarginalerna.

Att sälja dyrare innebär att man tappar kunder till konkurrenterna och således även vinsten på övriga komponenter som säljs... Dvs förlust på det stora då kunderna beställer från annan butik.

Alltså är detta reglerat enligt marknadens tillgång-efterfrågan.
Troligen får samtliga butiker mer eller mindre samma inköpspris. Har dock inte koll på vilka distributörer vi har för AMDs cpu division.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

"kundpriset strikt är dikterat av AMD." "rekommenderat pris"

Jag skulle vilja påstå att det inte är strikt dikterat, butikerna är fria att ändra priset efter eget bevåg, men de kanske inte känner suget efter att starta ett priskrig innan processorerna ens ligger på hyllan. Även om ni tycker det är orättvist att ni måste betala fullpris.

Permalänk
Medlem

Bara för att ta ett exempel på lika prissättning https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3790280
Eurocomtech drar sig undan skatt om jag förstått det rätt genom att vara förlagda utomlands och har därför lägre pris, men hur har de övriga billigaste butikerna kommit fram till exakt samma pris? Säkert genom att snegla på varandras prissättning eller genom att distributör/tillverkare har ett riktpris. Det är omöjligt för oss som konsumenter att veta varför priserna är så lika, men helt klart är att detta är inget ovanligt. I detta fallet har grafikkortet varit ute länge dessutom, så det är ingen introduktionseffekt.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Är det fri konkurrens så innebär väl det att dom får sätta samma pris om dom vill

Permalänk
Medlem

Med tanke på vad som hände vid AMD's senaste GPU lanseringar bland annat i Sverige så förstår jag absolut varför de gör detta, och det tjänar vi alla på. Jag är övertygad att vi hade sett fantasipriser från tillverkarna annars.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon162230:

@Tommty: Hehe, visst varför inte.

Att alla tar samma pris är ingen jätte grej men folk har gråtit länge över att Intel utnyttjat sin marknadsposition och tagit höga priser på sina processorer för att de haft ett övertag över AMD i prestanda segmentet.

Nu verkar det som AMD gör en liknande grej fast på ett annat sätt, de har nu ett övertag med pris/prestanda mot Intel och utnyttjar detta istället för att kontrollera priserna på deras processorer.

De vet att det finns ett stort intresse från kunder att köpa deras Ryzen processorer och passar då på att tvinga alla som förhandsbokar att betala exakt samma pris vilket inte är okej och inte heller lagligt.

Tycker det bara är tråkigt att AMD ska hålla på med sådant.

Lite förutfattade meningar kan man ju tycka.. Kan lika gärna vara butikerna som ser sin chans att ta extra betalt för något som på kort sikt kan bli en bristvara.. Detta i sin tur är inget unikt.

Skrivet av anon162230:

AMD sa i presentationen att det kommer finns ett överflöd av processorer den 2:a Mars så jag tror inte det.

Från deras håll kanske men det betyder inte att alla kommer att få en direkt på lanseringsdag.

Skrivet av ClintBeastwood:

Det är väl kartell om dom har kommit överens om priser? Kollade snabbt på Webbhallen, Inet och Komplett. Att alla tre råkat ta samma pris för alla tre processorer är inte direkt sannolikt.

Exakt. Med andra ord så följer de nog det rekommenderade priset från AMD.

Korrekt men ingenstans säger det att butiker inte får följa andra butikers exempel.. bara att företag inte får komma överens att göra detta.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds