R7 1700 För Blizzard Spel räcker det?

Permalänk
Medlem

R7 1700 För Blizzard Spel räcker det?

Hej

Som tråden säger för Blizzard spel helst kommer en 1700 räcka med sin 3.0/3.7 Boost utan Xfr.

Ersätter min Fx 6300, planerar inte att överklocka alls eller borde man gå med en cpu som har mer bas frekvens som en R5.

Skulle gärna uppskatta svar men va snälla och ge mig inte Intel/Nvidia rekommenderar vill ha en Ryzen frågan e bara vilken räcker för
mig.

Planerar också att köpa en Freesync 4k skärm senare och möjligtvis en Vega också så om 1700 räcker utan att jag OC eller om jag borde gå över.

Helst 4k för cpu men kan krama ut 5k om det möjligtvis behövs kanske även 6k om jag sparar några månader till.

Tack

Visa signatur

Chassi:Fractal Design R5 MB: ASUS ROG STRIX B350-F GAMING CPU: AMD Ryzen 5 3600 AiO: Corsair Hydro H100i v2 HD: 2TB WD Blue GPU: GB OC 3060 TI SSD: 250GB 850 EVO GB (OS) SSD 500GB 850 EVO GB (Spel) SSD 1TB 860 EVO GB (Spel) PSU: Seasonic Focus 850W 80+ Platinum Minne: 16 GB GSkill 16GB 3200M Flare X Skärm: Svive 34" Curved gamingskärm Pyx 34C801

Permalänk
Medlem

@spykie: Kort svar, ja, den bör räcka.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av spykie:

Hej

Som tråden säger för Blizzard spel helst kommer en 1700 räcka med sin 3.0/3.7 Boost utan Xfr.

Ersätter min Fx 6300, planerar inte att överklocka alls eller borde man gå med en cpu som har mer bas frekvens som en R5.

Skulle gärna uppskatta svar men va snälla och ge mig inte Intel/Nvidia rekommenderar vill ha en Ryzen frågan e bara vilken räcker för
mig.

Planerar också att köpa en Freesync 4k skärm senare och möjligtvis en Vega också så om 1700 räcker utan att jag OC eller om jag borde gå över.

Helst 4k för cpu men kan krama ut 5k om det möjligtvis behövs kanske även 6k om jag sparar några månader till.

Tack

Hej, 1700 räcker, beror lite på vad du har för krav. Men du kommer kunna starta o spela alla blizzard spel ja.

Ska du bara spela och inte redigera, streama eller liknande hade jag dock rekommenderat R5 med högre basfrekvens.
Även om tex wow stödjer 16 trådar så tror jag du får ut mer prestanda av några färre men snabbare trådar.

Ska du slå på o köra Vega, antar att du pratar om nya Fury kortet, så hade jag rekommenderat 1700X dock.
CPUn är verkligen inte något man ska spara in på.
Du behöver dock inte 1800X.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Hej, 1700 räcker, beror lite på vad du har för krav. Men du kommer kunna starta o spela alla blizzard spel ja.

Ska du bara spela och inte redigera, streama eller liknande hade jag dock rekommenderat R5 med högre basfrekvens.
Även om tex wow stödjer 16 trådar så tror jag du får ut mer prestanda av några färre men snabbare trådar.

Ska du slå på o köra Vega, antar att du pratar om nya Fury kortet, så hade jag rekommenderat 1700X dock.
CPUn är verkligen inte något man ska spara in på.
Du behöver dock inte 1800X.

Häftigt att man kan rekommendera något innan tester för oberoende parter anlänt.

Hur klockar modeller vilken frekvens går dom i spel m.m.

Säg att 1700X går i 3.8 Ghz och 1700 går i 3.7 Ghz som är dom officiella turbofrekvenserna.

Tror inte det kommer vara några markanta skillnader utan är XFR och om ska överklocka som dom större skillnaderna kommer.

För mig är 65 watt TDP och kanske markant svalare som är det intressanta i SFF men vill se tester på Temp, in game, OC innan jag bestämmer mig.

Visa signatur

Chassi: Ghost S1 Artic White, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Purrfected: Jag vill faktiskt gå all in denna gång blir min första high end dator och jag ska vänta till Maj/Juni innan ska se tester och allt detta och ja gör redigering ibland faktiskt.

Ska man alltid gå för högre bas frekvenser är inte kunnig på Överklockning såpass bra och vill inte förstöra något så därför denna gång ska inte OC alls.

Visa signatur

Chassi:Fractal Design R5 MB: ASUS ROG STRIX B350-F GAMING CPU: AMD Ryzen 5 3600 AiO: Corsair Hydro H100i v2 HD: 2TB WD Blue GPU: GB OC 3060 TI SSD: 250GB 850 EVO GB (OS) SSD 500GB 850 EVO GB (Spel) SSD 1TB 860 EVO GB (Spel) PSU: Seasonic Focus 850W 80+ Platinum Minne: 16 GB GSkill 16GB 3200M Flare X Skärm: Svive 34" Curved gamingskärm Pyx 34C801

Permalänk
Medlem

@Jonas79: Absolut Jonas att vi ska vänta på tester detta e bara en förberedning om det skulle visa sig bra och vilken som skulla passa bäst för ens behov. 65/95 tdp spelar ingen roll för mig bara se testerna först sen göra ett utbildat köp ska också vänta ett tag så buggarna fixas med bios på flera moderkorten innan.

Visa signatur

Chassi:Fractal Design R5 MB: ASUS ROG STRIX B350-F GAMING CPU: AMD Ryzen 5 3600 AiO: Corsair Hydro H100i v2 HD: 2TB WD Blue GPU: GB OC 3060 TI SSD: 250GB 850 EVO GB (OS) SSD 500GB 850 EVO GB (Spel) SSD 1TB 860 EVO GB (Spel) PSU: Seasonic Focus 850W 80+ Platinum Minne: 16 GB GSkill 16GB 3200M Flare X Skärm: Svive 34" Curved gamingskärm Pyx 34C801

Permalänk
Medlem

@Jonas79: Självklart så får ju eventuella rekommendationer i dagsläget utgå från den datan som finns.
Om den stämmer överens med verkligheten eller inte är ju en bra fråga.

Om XFR fungerar som de säger så tror jag att den kan vara riktigt användbar, tänk att kunna få ut 4 GHz+ bara av att köpa en ny kylare, utan att behöva ha några kunskaper alls om överklockning.

Tex wow är ju väldigt krävande på CPUn och du kan få väldigt stor boost i FPS av en snabbare CPU.

@spykie om du ska köra redigering så skulle jag säga en R7 modell, där får du riktigt bra nytta av att ha flera trådar, givetvis fungerar det även med R5, men det tar lite längre tid och så.
Vad gäller spel så är klockfrekvensen i 99 fall av 100 det viktigaste, de flesta spel stödjer fortfarande bara upp till 4 trådar.
Frågar du mig så hade jag kört på 1700X om du inte vill testa dig på OC, det är ingen fara så länge du inte rör volten föresten, och även då är det extremt svårt att förstöra något så länge du tar små steg, de finns mängder med säkerhetsåtgärder i dagens moderkorte. Hur som helst, om du köper en 1700X så kommer den teoretiskt sett kunna klocka sig själv över 4 GHz om du bara köper en värre kylare. Som jag har förstått det. Men time will tell! Får se om testerna kan backa upp det AMD lovar!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

@Purrfected: Stämmer bra vad du säger only time will tell om xfr funkar som det ska tänkte en 280mm radiator hehe antigen h100i eller en kraken för speciellt detta att den klockar sig själv tror det blir en 1700x faktiskt under 5 k och bara att vänta och se tackar.

Visa signatur

Chassi:Fractal Design R5 MB: ASUS ROG STRIX B350-F GAMING CPU: AMD Ryzen 5 3600 AiO: Corsair Hydro H100i v2 HD: 2TB WD Blue GPU: GB OC 3060 TI SSD: 250GB 850 EVO GB (OS) SSD 500GB 850 EVO GB (Spel) SSD 1TB 860 EVO GB (Spel) PSU: Seasonic Focus 850W 80+ Platinum Minne: 16 GB GSkill 16GB 3200M Flare X Skärm: Svive 34" Curved gamingskärm Pyx 34C801