Ryzen Master hittar ut på bild – överklockningsmjukvara för AMD Ryzen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Har aldrig personligen fattat varför överklockningsmjukvaror behövs då man ändå alltid gör allt i bios. Vad är fördelen förrutom enkelheten?

Du slipper hålla på att boota om varenda gång du ska testa inställningar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Om detta fungerar bra så är det helt klart trevligt, AMD Overdrive funkade inget vidare på min FX så jag fick lära mig klock i bios!

Visa signatur

be quiet! Silent Base 601 l Asus ROG strix B450F l Seasonic Focus GX 750W l AMD Ryzen7 5800X3D l Zalman CNPS17X l G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600Mhz 2x16GB CL16 l Gainward RTX 3080 PHOENIX V1 LHR l Kingston A400 240GB M.2 SSD l SSD OCZ ARC 100 240GB | Seagate Barracuda 2000GB l DIY simracing rigg l Oculus Rift l Asus 27" VE278H l

Permalänk
Medlem

Välkommet om det går att få in direkt i Windows! Det är ett jävla aber med BIOS när man håller på att finpilla och får göra massor med omstarter med ändrade inställningar varje gång det ska ändras något. Förstår inte folk som är negativa och säger att "BIOS är det enda rätta!", har ni fått testa mjukvaran och dessa processorer då som vi andra inte har?

Konstigt att döma ut något innan det ens testats. Sen kommer det nog att kännas märkligt och ta emot... Skulle t ex aldrig drömma om att flasha en ROM för min GPU/Mobo i något annat än DOS-läge från en sticka...

Reagerade också något på bilden, 1.35V för 3,9Ghz är rätt törstigt. jag förutsätter att 1.35V är maxspänningen och inte spänningen den använde för de 2,2Ghz eller vad det nu var processorn låg på för tillfället. Hoppas tempsen man kunde avläsa inte var vid vila... annars så känns det ju dock som att ryktena om dåliga överklockningsresultat inte är så oväntade, temperaturerna kommer springa iväg rätt rejält...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@Bascule666: Då gör du en ganska enkel överklockning då, Jag tweakar allt jag kan. Sist satt jag 2 dagar bara med att få till optimala timings för mina ram stickor. Om du tex bara ställer in Vcore, säg att du börjar på 1.3 du stabilitets testar 1 timma, och säg att programmet kraschar men inte datorn = inte stabil. Då måste du boota om gå, in i bios och höja till 1.31, göra om samma procedur kanske 10 ggr tills du hittar en stabil vcore.

Sen har vi ju saker som att minneskontrollerna i CPUn har sina egna inställningar och där kanske måste göra liknande process. Sen har man väl 3-4 andra delar av en CPU som du också kan tweaka.

Samma procedur för RAM också. Innan dagen är slut kanske man bootat om 30-40 ggr. Medan i en mjukvara kanske det hänt 1 gång om ens det = Man sparar garanterat en massa tid.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

Brukar säga pojkar kör mjukvara riktiga män klockar i bios men är faktiskt ganska bekvämt och maxgränsen verkar vara 6375mhz så man lär i.a.f inte dra det i botten i första taget

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@trickeh2k: kan absolut hålla med om det. plus man kan ju tänka så här. först pilla du via Ryzen Master nära gränsen och SEN gå man in i bios och finjustera saker.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@trickeh2k: kan absolut hålla med om det. plus man kan ju tänka så här. först pilla du via Ryzen Master nära gränsen och SEN gå man in i bios och finjustera saker.

känns bara fel, det börjas i helt fel ordning

Permalänk
Medlem

Om man hade haft en Ryzen 8C så hade det varit lite spännande att prova att stänga av 6 kärnor och överklocka de resterande 2 och se hur långt man kommer. Samt om det är skillnad på vilka av kärnorna man kör på.
Mest bara för att experimentera.
Annars tror jag att ha minst 4 kärnor aktiva är bättre i de flesta verkliga scenarion även om man kan klocka bättre på färre kärnor.

Hade också kunnat vara lite intressant att ställa någon kärna högt och någon lågt för att se hur program påverkas av att köra kärnor i olika hastigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

@Bascule666: Då gör du en ganska enkel överklockning då, Jag tweakar allt jag kan. Sist satt jag 2 dagar bara med att få till optimala timings för mina ram stickor. Om du tex bara ställer in Vcore, säg att du börjar på 1.3 du stabilitets testar 1 timma, och säg att programmet kraschar men inte datorn = inte stabil. Då måste du boota om gå, in i bios och höja till 1.31, göra om samma procedur kanske 10 ggr tills du hittar en stabil vcore.

Sen har vi ju saker som att minneskontrollerna i CPUn har sina egna inställningar och där kanske måste göra liknande process. Sen har man väl 3-4 andra delar av en CPU som du också kan tweaka.

Samma procedur för RAM också. Innan dagen är slut kanske man bootat om 30-40 ggr. Medan i en mjukvara kanske det hänt 1 gång om ens det = Man sparar garanterat en massa tid.

Yes, jag gör en enkel överklockning. Har av erfarenhet under åren lärt mig att de sista MHz-en inte är värda arbetsinsatsen. Svårt att märka i dagligt användande om man når 4.7 eller 4.5 GHz.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Hade också kunnat vara lite intressant att ställa någon kärna högt och någon lågt för att se hur program påverkas av att köra kärnor i olika hastigheter.

Tanken är intressant, men skulle kräva att du kan styra program till specifika kärnor på ett smidigt sått.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Jag hade gillat att göra grovjobbet utan omstarter sedan då man hittat nivån göra sista justeringarna i bios. En jävla tid man lägger ner på hitta stabila 24/7 clocks, maxclocks etc. Jag köper en mellanprocessor och lägger ner arbetstid värd ett dubbelt så dyrt system på klocka. Känns alltid lika ologiskt men alltid lika kul/värt

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Jag har hostat upp min stackars i5 4690K via mitt moderkort(Asus rog) Och vid det tillfället så visste jag inte ens vad en sata port är. Så programlösningar är nog mer riktat åt dessa som är rätt nya med och"Överklocka". Men ändå kunna få den lilla extra umfet utan att oroa sig för volt eller vad det nu är.
Blir det ett Ryzen system för mig så kommer jag nog köra den klocken moderkorts tillverkaren har lagt in. Stabilt och det funkar.

Permalänk
Medlem

Tror på 2017 i allmänhet (mycket som händer i livet också), känns som att AMD gör allting rätt denna gång. Blir kul att se testerna snart på Zen och Vega. Hoppas det blir succé!

Även hur nVidias 1080Ti kommer prestera och prissättas blir intressant.

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem

Så synd att de väljer att klamra fast vid detta värdelösa gränssnitt. Visst, det ser ju fint ut, men det ändrar inte faktum att 90% av ytan är död, det finns inget där. Dessa stora touch-vänliga knappar inte en fördel, de är en nackdel.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Har aldrig personligen fattat varför överklockningsmjukvaror behövs då man ändå alltid gör allt i bios. Vad är fördelen förrutom enkelheten?

Riktig överklockning med blyertspenna, allt annat är för amatörer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Brukar säga pojkar kör mjukvara riktiga män klockar i bios men är faktiskt ganska bekvämt och maxgränsen verkar vara 6375mhz så man lär i.a.f inte dra det i botten i första taget

Ironiskt nog är ju BIOS också en mjukvara. Om du som man ska överklocka utan mjukvara får du väl sitta och peta med en pinne direkt på moderkortet antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

intressant att kunna välja klockspeed på varje CPU, kan ju öppna upp för lite tweakande typ ha 4st cores lite högre klockade och 4st mindre klockade för att få ner temps?

Tänker det också, olika profiler för olika spel som kanske inte utnyttjar alla cores för att få högre hastigheter på 1-4 cores och lägre temps.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

intressant att kunna välja klockspeed på varje CPU, kan ju öppna upp för lite tweakande typ ha 4st cores lite högre klockade och 4st mindre klockade för att få ner temps?

Skulle man sänka ner vissa kärnor kan man ju få oturen att det är en sådan lägre klockad kärna som aktiveras i en enkeltrådslast. Eller kan man justera operativsystemets schemaläggare så att den prioriterar de starkare CPU-kärnorna? Jag tror processorn är bra på att själv klocka ner de kärnor som inte behövs för att sänka temps och strömförbrukning.

Men man skulle kunna labba med att helt stänga av olika kärnor för att klura ut vilka som är starkare och svagare vid överklockning och så småningom hitta något optimalt som även funkar när alla kärnor är belastade och på så sätt komma något högre än om man bara klockade alla kärnorna lika. Men det är nog knappast värt besväret.

I och för sig fanns det förut möjligheter att låsa upp inaktiverade kärnor och dessa var ibland inte så bra att klocka och då hade det varit trevligt att kunna spärra ner just de där extra svaga kärnorna till lägre frekvens.

Permalänk
Medlem

Trevligt, Men förstår inte varför folk spyr galla eller för den delen är imponerade. Mjukvaruklockning har fungerat bra de sista iaf 10 åren även om det tidigare inte varit synkat med bios.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Så synd att de väljer att klamra fast vid detta värdelösa gränssnitt. Visst, det ser ju fint ut, men det ändrar inte faktum att 90% av ytan är död, det finns inget där. Dessa stora touch-vänliga knappar inte en fördel, de är en nackdel.

I Nvidias kontrollpanel har du fullt med stora vita ytor och skrollande istället. Amds gamla gränssnitt var något liknande det Nvidia fortfarande kör.
Men egentligen spelar det inte så stor roll för hur ofta är man inne i mjukvaran?
Så det kan lika gärna se modernt och snyggt ut istället för något från 2004. Hade det däremot varit ett program där man ska vara produktiv osv så tycker jag du har rätt i att man ska ha ett effektivt gränssnitt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Ironiskt nog är ju BIOS också en mjukvara. Om du som man ska överklocka utan mjukvara får du väl sitta och peta med en pinne direkt på moderkortet antar jag.

Var så man gjorde förr i tiden. Då var det ett stabilare sätt att klocka än bios.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Verkar som en trevlig feature även om man aldrig varit mycket för att göra sånt från OS tidigare.
Dock välkommet med nya möjligheter då jag hatat extremt grafiska UEFI-BIOS i många avseenden.
Även vettigt med möjligheten att kunna stänga av cores om man vill få till mer överklocknings potential.

Att kunna göra en vettig avvägning mellan antal cores och klock är ibland en nödvändighet när det kommer till vilket stöd eller version av en viss programvara man vill nyttja.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Har aldrig tänkt på förut, men då kan man ju stänga av de kärnor som eventuellt spel inte kan nyttja och överklocka skiten ur de som är kvar utan massa onödig värmeökning.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Har aldrig tänkt på förut, men då kan man ju stänga av de kärnor som eventuellt spel inte kan nyttja och överklocka skiten ur de som är kvar utan massa onödig värmeökning.

Ja, och färre kärnor klockar väl i regel högre så win-win. Speciellt om man kan inaktivera kärnor direkt i Windows så är det perfekt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.