Hur går jag tillväga för att spela upp 4k filmer till tvn?

Permalänk
Medlem

Hur går jag tillväga för att spela upp 4k filmer till tvn?

Hej!

Börjar med att be om ursäkt då jag är totalt ny inom detta område, men jag har precis köpt en samsung 60 tum smart tv, och skulle vilja se mina 4k filmer från datorn till tvn utan att det laggar. Testade att ladda ned Plex appen till tvn men det verkar ej fungera att spela upp vissa format, och dom som väl sattes igång laggade var 5e sekund så gick inte att titta på. Har kopplat tvn till ett ethernet uttag i väggen (100/100mbit fiber). Filerna jag försöker spela upp ligger på runt 60~gb st och har dts/atmos ljud.

Kollat runt lite på media spelare (chromecast ultra, zapitti, minix etc) som verkar lovande, är det något som behöver införskaffas? Använder också en Denon avr-x2300w som receiver till ett gäng Dali högtalare om det spelar någon roll.

Någon här på forumet som har en bra lösning?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vad har datorn du spelar i från för komponenter speciellt processor, den kanske helt enkelt inte är tillräckligt bra för att orka processa en hel film utan lagg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Vad har datorn du spelar i från för komponenter speciellt processor, den kanske helt enkelt inte är tillräckligt bra för att orka processa en hel film utan lagg.

Skickades från m.sweclockers.com

Har en Intel Core i7 Haswell 5820K som är klockad till 4.3ghz!

Permalänk
Medlem

Testat om filmerna fungerar via DLNA? Vet att plex inte gillade dom 4K filmerna jag testade. Ville inte att plex skulle transcoda filmerna, så dom 4K filmer jag har nu kör jag via DLNA eller via usb-hdd direkt till TVn. Finns även ett Samsung program SmartView som kan skicka filmer till TVn direkt om man inte vill lägga in en DLNA klient.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Nvidia Shield känns som ett stabilt alternativ

Permalänk
Medlem

Testade att lägga upp en dlna server och det fungerade bättre, dock är det fortfarande dom tunga 4k filmerna som inte fungerar, laggar och fastnar hela tiden! Alla 1080p filmer flyter som smör! Nvidia Shield ser ju väldigt lockade ut, någon som erfarenhet av en sådan?