Ny lur och surfen går åt snabbare än tidigare

Permalänk
Medlem

Ny lur och surfen går åt snabbare än tidigare

Det enda jag gör på mobilen är kolla facebook, aftonbladet och SL när jag pendlar till och från jobbet. I övrigt använder jag alltid wifi. Tidigare har 1gb surf räckt till för detta, men nu är alltså surfen slut och en vecka kvar på den här månaden. Finns det några inställningar som gör att dataförbrukningen minimeras när jag kör över det mobila nätverket? Telefonen är en Samsung Galaxy S7.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Du kan ställa in i Chrome att den ska komprimera saker...
Annars kan du ställa in att den bara skall uppdatera när det är ansluten till Wifi och inte på mobilnäten.
Tror även Facebook har en inställning att spara mobildata på genom att inte ladda in bilder i så hög upplösning..

Men vem har bar 1gb/månad idag?

Permalänk
Medlem

Första bra steg skulle väl vara att kolla VAD som drar data?
Inställningar > Mobildataanvänding(eller liknande)

Kolla även inställningar på FB.
Har du automatisk uppspelning av videos på? Går att sätta till endast på wifi.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Men vem har bar 1gb/månad idag?

Jag och flera jag känner har 1GB/månad. Räcker aldeles utmärkt för att surfa, gps etc.

On topic: Du kan kolla vilka appar som använder mobildata. På min telefon ligger det under Settings -> Data usage -> Mobile data usage

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Antagligen är det video som är boven, du har ju högre upplösning på skärmen. har inte koll p inställningarna hos somsung men finns säkert en instälning för operativ för mobil-data som appliceras av appar också.

Permalänk
Medlem

Jag har 100gb för 345kr/månad.. slipper man iaf bry sig om dessa problem

Men det är garanterat överbloatade Facebook som är tjuven i dramat...

Permalänk
Medlem

Tack snälla för tipsen!
Facebook var största boven, troligen för alla filmsnuttar som aktiveras när man scrollar förbi. Har nu stängt av detta för mobildata och aktiverat komprimering av data i chrome. Den inställningen gick däremot inte att applicera enbart för mobildata utan gäller även över wifi av någon anledning. Tror att de här ändringarna räcker tillräckligt långt för mina behov!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kissekotten4:

@Chris_Kadaver: Antagligen är det video som är boven, du har ju högre upplösning på skärmen. har inte koll p inställningarna hos somsung men finns säkert en instälning för operativ för mobil-data som appliceras av appar också.

En 360p video visas inte automatiskt i 2K bara för det är en 2K skärm mobilen har och visas fortfarande i 360p oavsett vilken upplösning det är på skärmen.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

En 360p video visas inte automatiskt i 2K bara för det är en 2K skärm mobilen har och visas fortfarande i 360p oavsett vilken upplösning det är på skärmen.

Samma youtube video på en iphone 5 och en 6plus visas upp i olika upplösningar som default. Bara att gå från 360p till 420p gör ju ganska stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Jag har 100gb för 345kr/månad.. slipper man iaf bry sig om dessa problem

Men det är garanterat överbloatade Facebook som är tjuven i dramat...

Sant, men om man bara använder sig av 1Gb så kan man få det för <=50kr / månad. På ett år blir det en Ryzen 7 1700 eller en i7700K...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kissekotten4:

Samma youtube video på en iphone 5 och en 6plus visas upp i olika upplösningar som default. Bara att gå från 360p till 420p gör ju ganska stor skillnad.

Det där handlar om inställning val på Youtube och vad har det med vilken upplösning det är på skärmen att göra?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Det där handlar om inställning val på Youtube och vad har det med vilken upplösning det är på skärmen att göra?

En video på youtube spelas upp med den upplösning som passar skärmen som standard.

Har du en 1080p-skärm t.ex. så spelas inte 2K upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

En 360p video visas inte automatiskt i 2K bara för det är en 2K skärm mobilen har och visas fortfarande i 360p oavsett vilken upplösning det är på skärmen.

Beroende på vilken anslutning du har, vilken enhet du spelar upp videon på, samt vilken upplösning (kvalité) du har valt för uppspelning.

https://support.google.com/youtube/answer/91449?hl=en

Permalänk
Medlem

Vill väl vända lite på steken. Vad har du för dåligt abb som endast erbjuder 1 gb?

Själv betalar jag bara 50 kronor i månaden för 3gb +50 gb i en pott. Förvisso bara det priset i 6 månader, sen blir det 100 kr. Men ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Du kan ställa in i Chrome att den ska komprimera saker...
Annars kan du ställa in att den bara skall uppdatera när det är ansluten till Wifi och inte på mobilnäten.
Tror även Facebook har en inställning att spara mobildata på genom att inte ladda in bilder i så hög upplösning..

Men vem har bar 1gb/månad idag?

jag har 0,5gb det räcker

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Beroende på vilken anslutning du har, vilken enhet du spelar upp videon på, samt vilken upplösning (kvalité) du har valt för uppspelning.

https://support.google.com/youtube/answer/91449?hl=en

Dock hr han rätt i att en 360p video inte magiskt spelas upp i en högre upplsöning. DOCK kan man ju undra hur många videor som endast stödjer den rätt låga upplösningen idag? De senaste åren har ju 1080p laddats upp av "alla". Men visst undantag finns

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Dock hr han rätt i att en 360p video inte magiskt spelas upp i en högre upplsöning. DOCK kan man ju undra hur många videor som endast stödjer den rätt låga upplösningen idag? De senaste åren har ju 1080p laddats upp av "alla". Men visst undantag finns

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det är ju såklart sant.

En video som bara finns i en upplösning visas ju såklart i den upplösningen. Där handlar det enbart om uppskalning på den lokala enheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Bill väl vända lite på steken. Vad har du för dåligt abb som endast erbjuder 1 gb?

Själv betalar jag bara 50 kronor i månaden för 3gb +50 gb i en pott. Förvisso bara det priset i 6 månader, sen blir det 100 kr. Men ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det för super-abonnemang?

Funderar på att byta själv snart nämligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av iDEOT:

Vad är det för super-abonnemang?

Funderar på att byta själv snart nämligen

Det erbjudandet jag tecknade i januari finns inte längre.

Men på hallon har du 2 GB (3 om du är student) för 50 kr per månad i 3 månader (4 om du är student), sedan 100 kronor per månad.

Dock en liten headsup om du ringer väldigt mycket då "endast" 60 gratissamtal per månad ingår.

---
Tycker det är lite galet hur billigt det är att ringa nu för tiden och hur pass bra telefoner man kan få tag på billigt.
Ler ju lite smått åt de som tecknar ett förmånligt abbonemang för 699 kr per månad med någon iphone. Men visst, fria val! Det är bra för samhället i stort om folk konsumerar och gör dåliga val. hehe.