Radeon R9 390, överhettas trots att fläktarna fungerar? Varför?

Permalänk
Medlem

Radeon R9 390, överhettas trots att fläktarna fungerar? Varför?

Ja, hej för ungefär en vecka sedan köpte jag For Honor och det var då det började. Spelade i kanske 5 minuter, och så dog datorn, trodde först att det var min CPU då den är lite äldre (FX8350). Men det visade sig att det var min GPU som dog på runt 94-95 grader.

Jag städade ur burken, från så mycket damm jag kunde och startade igen men samma sak hände. Då fixade jag med Afterburner, det fungerar men BARA när fläkten går på 100%, då är den mellan 85-90 grader. Alltså väldigt nära överhettning. Bara i idle står den på 60-65 grader, vilket är helt galet.

Jag har senaste drivrutinen, Mem och GPU clock fungerar perfekt, står på 1050 respektive 1500MHz as we speak när jag är in game i For Honor. Jag har aldrig någonsin haft problem med GPUn tidigare, fläktarna har gått på 50% max och hållt sig under 80 utan problem annars.

Vad kan problemet vara? Snälla hjälp, har verkligen, verkligen inte pengar till att köpa en ny GPU.

Permalänk
Medlem

@Prixm: Hur är luftflödet i din burk? Kanske behövs det en bättre genomströmning så burken får "färsk" luft och inte redan tar den uppvärmda luften från alla komponenter och CPU.

Kylpastan kan även bli "bränd/sliten/whatever" om den använts länge och råkat ut för höga tempraturer, Vet du vad du håller på med så kan det vara värt att strippa kortet och byta ut kylpastan, De brukar kunna dra ner tempraturen rätt bra.

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ipzen:

@Prixm: Hur är luftflödet i din burk? Kanske behövs det en bättre genomströmning så burken får "färsk" luft och inte redan tar den uppvärmda luften från alla komponenter och CPU.

Kylpastan kan även bli "bränd/sliten/whatever" om den använts länge och råkat ut för höga tempraturer, Vet du vad du håller på med så kan det vara värt att strippa kortet och byta ut kylpastan, De brukar kunna dra ner tempraturen rätt bra.

Jag har ett extremt dåligt chassi, väldigt gammalt men har aldrig varit ett problem annars?
Kylpastan har jag inte rört sen jag köpte GPUn så det kanske kan hjälpa faktiskt. Fixar det direkt imorgon, att jag inte tänkt på det!