Högtalare till tvn med möjlighet att uppgradera till 5.1

Permalänk
Medlem

Högtalare till tvn med möjlighet att uppgradera till 5.1

Godkväll sweclockare, sitter i valet och kvalet att uppgradera mina tv högtalare som just nu består utav mina gamla datorhögtalare iform av Audio pro T12 som står på ett par Triangle stativ och dom är inkopplade via den optiska ingången på tvn.

Jag bor i en sekelskifts kåk där det är relativt lyhört men jag känner att T12orna inte riktigt fyller upp vardagsrummet samt inte riktigt har den klarheten jag vill åt. Frågan är vilken väg jag ska vandra, köpa en soundbar? Eller ett par aktiva stativhögtalare eller helt enkelt köra på ett 5.1 system med hembioreceiver direkt?

Ska jag köra 5.1 måste grejerna vara relativt kompakta, tv hyllan jag har för tillfället är dessutom bara 28cm djup vilket är ganska underdimensionerat såhär i efterhand. Finns det så kompakta receivers som inte kostar 10k+?

Budget cirka 10k, bifogar en bild över min nuvarande setup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinypope:

Jag bor i en sekelskifts kåk där det är relativt lyhört men jag känner att T12orna inte riktigt fyller upp vardagsrummet samt inte riktigt har den klarheten jag vill åt.

Är det lika "tomt och kalt" som det verkar vara på bilden, i övriga rummet?

Om så är fallet kan jag rekommendera dig att googla på rumsakustik, akustikreglera och/eller absorbenter.

Oavsett vad för högtalare du skaffar så kommer det falla platt på det där rummet.
Behöver inte vara så avancerat eller dyrt heller.
Lite mattor, tavlor etc kan hjälpa sjukt mycket.

Permalänk
Medlem

@Falcon: Vi har precis lagt in nytt golv samt målat alla väggar/tak så det är på agendan att sätta upp hyllor/tavelväggar. Så rummet kommer fyllas upp inom närmaste tiden!