Kan inte installera uppdateringar på Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Kan inte installera uppdateringar på Windows 8.1

Beslöt mig att rigga upp min Acer laptop som kom med Windows 8.1 förinstallerat. Gjorde en ren installation utan problem men när det var dags att installera uppdateringar så har den nu suttit och kollat efter uppdateringar i över fem timmar utan någon respons.

Provade istället att ladda ner June 2016 Rollup från Microsoft som ska fixa detta problem. Nu sitter den istället och konstant kollar efter installerade uppdateringar på datorn utan att det händer något. Stänger jag av automatiska uppdateringar så säger den att det inte finns några nya uppdateringar, men trycker jag då på att kontrollera om det finns något nytt så börjar den på nytt att sitta timme ut och timme in utan att det händer något. Kopplar jag bort internet och kör den fristående installeraren får jag ett felmeddelande som lyder "Uppdateringen kan inte tillämpas på datorn".

Nyss testade jag också att ladda ner och köra Windows Update Felsökaren som tydligen hittade något fel, men när jag provade att söka efter uppdateringar igen är det bara samma sak återigen.

Provat att ominstallera Windows en andra gång vilket inte gjorde någon nytta. Och ja Windows är aktiverat korrekt utan några problem.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Avstängd

Jag hade samma problem på en dator med Windows 8.1 ganska nyligen. Problemet var att Windows update hade uppdaterats så mycket att den på en ny W8.1 inte fungerade längre utan bara stod och snurrade i all evighet. Kom inte ihåg exakt hur jag gjorde för jag försökte en massa saker som inte funkade, men på något sätt lyckades jag uppdatera Windows Update så att den kunde hitta och installera alla andra efterföljande uppdateringar. Det kan ha varit så att det löste sig i och med manuell installation av Windows 8.1 Update.

Inte så mycket hjälp tyvärr men du har lite mer info att använda i din sökning i alla fall: Försök hitta en uppdatering av Windows Update.

Permalänk
Medlem

När man har installerat en Win8.1 idag så behöver windows update stå i nästan 24h och jobba. Det är helt sjukt men det är bara att snällt vänta så kommer det att fungera.

Du kan fortfarande uppgradera gratis till win10 vilket förmodligen också går snabbare. https://www.microsoft.com/en-us/accessibility/windows10upgrad...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Efter spenderat natten med att försöka få den att fungera gav jag upp och uppgraderade till Windows 10 gratis vilket löste en hel del. Utförde en ren installation nu i morse och laptopen är igång och funkar. Microsoft gör allt dom kan för att få en att uppgradera verkar det som.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S