Fläktar, inte så billigt som man kunde önska.

Permalänk

Fläktar, inte så billigt som man kunde önska.

Tjaho.

Sitter/ ligger här i min soffa och kikar lite på inet för köpav nya fläktar. Dom jag har börjar väsnas lite, samt att jag har tre olika märken av fläktar i burken. Men när man tittar runt såhär så häpnas man lite över priserna. Vill man ha någon av dom ändå lite bättre så får man hosta upp 150 kr/st minst. Detta från 120mm fläktar då, stiger ju lite vid större såsom 140 och uppåt.

Kanske inte känns så farligt med 150 kr, men det kliver ju snabbt. Som i mitt fall, så behöver jag ha 6st nya fläktar, den jag vill ha är EK-Vardar F4-120ER 120mm 2200rpm Vit. Denna kostar alltså 200kr/st dvs att jag skulle få betala 1200 kr. Detta då för helt vanliga vita fläktar.

Känner nu att jag kanske låter lite gnällig här, men ändå. Tycker det är n ofantlig summa för liten vind. Hur tycker ni andra i detta? Vad tycker ni borde vara ett lämpligt pris? Jag skulle säga att 100-150 kr är en okej summa för en helt okej fläkt, sen kan la det dra iväg lite när man vill ha rgb å så. Men det gör det ju visserligen där man får betala ca 300 kr/st för dom. Näväl, har fått skrivit av mig lite så ta och dela era åsikter här nedan!

Må väl.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OpWildChild:

Tjaho.

Sitter/ ligger här i min soffa och kikar lite på inet för köpav nya fläktar. Dom jag har börjar väsnas lite, samt att jag har tre olika märken av fläktar i burken. Men när man tittar runt såhär så häpnas man lite över priserna. Vill man ha någon av dom ändå lite bättre så får man hosta upp 150 kr/st minst. Detta från 120mm fläktar då, stiger ju lite vid större såsom 140 och uppåt.

Kanske inte känns så farligt med 150 kr, men det kliver ju snabbt. Som i mitt fall, så behöver jag ha 6st nya fläktar, den jag vill ha är EK-Vardar F4-120ER 120mm 2200rpm Vit. Denna kostar alltså 200kr/st dvs att jag skulle få betala 1200 kr. Detta då för helt vanliga vita fläktar.

Känner nu att jag kanske låter lite gnällig här, men ändå. Tycker det är n ofantlig summa för liten vind. Hur tycker ni andra i detta? Vad tycker ni borde vara ett lämpligt pris? Jag skulle säga att 100-150 kr är en okej summa för en helt okej fläkt, sen kan la det dra iväg lite när man vill ha rgb å så. Men det gör det ju visserligen där man får betala ca 300 kr/st för dom. Näväl, har fått skrivit av mig lite så ta och dela era åsikter här nedan!

Må väl.

Kvalitet kostar!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Kvalitet kostar!

Jo det är sant. Men dom kunde vart billigare. Hoppas bequiet kommer med en ny high end fläkt snart som pressar ner ncuta fläktarna till 100 kr.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk

Kör du vattenkylning? Annars är sex fläktar väldigt mycket, och troligtvis overkill.

Permalänk
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Kör du vattenkylning? Annars är sex fläktar väldigt mycket, och troligtvis overkill.

Nä, kör två frånt, en tak, en bak och 2 (pnp) på kylarn. Kanske räcken med en in en ut, men antar att fläktarna får snurra fortare då vilket skulle medfölja mer oväsen.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Medlem

Har inte inet egna fläktar som är ganska bra? Tror de kostar en liten slant också.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Frågorna är väll snarare:

Vill du att de skall vara tysta?
Vill du att de skall hålla länge?

Om svaret är Ja, då köpter du kvalitet. Är svaret Nej så finns det massor med billiga fläktar på ebay för 7kr styck.

Kvalitet och billigt hör oftast inte ihop.

Sen skriver du "Nej" på frågan om du kör vattenkylning, samtidigt som du skriver att du kör PnP på gissningsvis en 120/140mm radiator. Fläktarna du vill ha är just lämpade för radiatorer och inte som chassifläkt. Det låter mer som att du vill ha för att dem är dyra eller så har du sett någon annan som använder dem.

Så vad du isåfall skall köra på är 2st EK fläktar till din radiator och sen andra fläktar för luftcirkulationen i chassit.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

Frågorna är väll snarare:

Vill du att de skall vara tysta?
Vill du att de skall hålla länge?

Om svaret är Ja, då köpter du kvalitet. Är svaret Nej så finns det massor med billiga fläktar på ebay för 7kr styck.

Kvalitet och billigt hör oftast inte ihop.

Sen skriver du "Nej" på frågan om du kör vattenkylning, samtidigt som du skriver att du kör PnP på gissningsvis en 120/140mm radiator. Fläktarna du vill ha är just lämpade för radiatorer och inte som chassifläkt. Det låter mer som att du vill ha för att dem är dyra eller så har du sett någon annan som använder dem.

Så vad du isåfall skall köra på är 2st EK fläktar till din radiator och sen andra fläktar för luftcirkulationen i chassit.

Eftersom han inte kör vattenkylning kör han ju uppenbarligen pnp på sin luftkylare vilket inte är ovanligt. Håller förövrigt med ts, fläktpriserna har stigit. De har lyckats att med lite exklusivare förpackningar och små designändringar att få det till en premiumvara. Köpte själv mina gentle typhoon fläktar innan de slutade säljas för 78kr stycket. Exakt samma fläktar som vardar.

Edit. Det är ju lätt att falla offrer för "kvalitet kostar" mentaliteten. Menar, "vardar" designen har ju funnits på marknaden i 10år, utvecklingskostnaden är är gjord och de har tidigare kunnat sälja den för mindre än 50% av nuvarande pris. Vinstmarginalen är ju uppenbart skyhög och EK har ett starkt varumärke bland entusiaster. Marknaden styr och uppenbarligen är det en prisnivå som säljer, men det är ju uppenbart upphaussat.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Tycker nog att det är helt ok att betala för vad du vill ha för prestanda på fläktarna annars hade inga tillverkare investerat i nya fläktyper som t.ex corsair ML pro fläktarna kör med magnetiskt levitation,
Vilket dom tar betalt ordentligt för så småningom sjunker dom med och blir mer mainstream alternativ.
Men som sakt noiseblocker,noctua,corsair,EK har fläktar som är ledande inom prestanda klart att dom tar betalt.
Utveckling och forskning som dom lagt ner inget folk tänker på men det kostar fläsk.
Sen ang fläktar till din burk sen hade du luftkylning?
Har du tät kylfläns med mycke luftmotstånd i då bör du köra med t.ex vardar dom har bra statiskt tryck där stannar dock,fördelarna med vardar sen bör du beroende på ljudkrav etc vill du ha en tyst burk är det fördelaktigt att köra med 140mm fläktar men du skall välja airflow fläktar på 140mm 100m3/h är nice på,maxfart .

Sen finns det fläktar som har bra egenskaper på airflow/static pressure som jag jag kör med totalt 32 120mm corsair ML pro röd led på allt men jag har radiatorer på varenda intag utblås i min burk.
Sen har jag hög densitet på mina radisar så jag kör push/pull på alla 4 radiatorer sen kör jag 140mm på luftflöde in och utluft på dom få ställen jag har plats .
Sen köpar man premium fläktar så kan du ha dom i många år för dom har lång levnadstid som regel.
NB-BlackSilentPRO Series 140mm PK-3 är grymma på att skyffla luft 153m3/h i maxläget men då har dom 30 db vilket är inget ljud alls som jag ser det .
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=545596
Nu kommer till eran förhoppning om at bequiet skulle komma med nya fläktar japp det har dom men dom är lika dyra som alla dom andra premiumfläktarna eran av billiga fläktar är nog över .
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3845441 Grym predstanda på dom med men NB är bättre .

Permalänk
Inaktiv

Finns ju billigare alternativ, som dessa för 89kr /st
https://www.komplett.se/product/836972/datorutrustning/pc-kom...

Permalänk
Medlem

Du önskar helt enkelt få en Ferrari men betala för en Volvo så pass mycket att du behöver starta en tråd?
Du måste hata att skita..

On-topic: sök Tradera, blocket och framför allt marknaden på Swec!

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Inaktiv

Jag kör med arctic cooling F12 pwm rev2.
Rev2 har bättre sladd och inte massa spretiga småsladdar.

Billiga och flyttar mycker luft med många fläktvingar samt bra kvalitet och 6års garanti.

Du får 6st för 350kr inkl frakt på ebay.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Finns ju billigare alternativ, som dessa för 89kr /st
https://www.komplett.se/product/836972/datorutrustning/pc-kom...

Detta måste du utveckla för mej, vilka egenskaper har den fläkten som gör den bättre?
Jag antar att du har kollat up fakta och jämnfört dom med prestanda etc?
Hade varit sjysst och få veta så jag kan få info om dom är mycket bättre är det jättebra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Japp bra prestanda men dom har 25% mindre m3/h eller cfm, NB e- eloop fläkten flyttar 157 m3/h med 300 mer I max rpm 200.000 timmar är deras garanti . Så det det är skillnad på pris och prestanda åter igen hur man resonerar med hållbarhet/prestanda/kostnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Äh, skaffa Deltafläktar för en femhundring styck. En sådan blåser mer än 10st vanliga 120MM fläktar. Prisvärt och bra!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

Kan hålla med om att det kostar om man ska ha många chassifläktar. Men man får vad man betalar för. Kanske är det värt i det stora hela att lägga en slant på det? Man skonar ju komponenterna med lägre temperatur. Vill du ha riktig kvalitet så köper du Noctua som har en mycket bra balans mellan ljudnivå och effektivitet. Använd hellre 140mm än 120mm för en tystare drift. Iofs medföljer det motstånd till alla Noctuafläktar som sänker RPM men också effektiviteten. Du behöver kanske endast 2 in och 1 ut. Eventuellt en till på sidan till ditt grafikkort. Dock inte nödvändigt iom att det ökar ljudnivån samtidigt som det kyler grafikkortet lite extra. Ju fler chassifläktar desto mera ljud. Så är det bara. Ha också hellre fler fäktar in än ut. Har experimenterat en del med chassifläktar och kommit fram till att det slår på ca 2-3 graders skillnad (givetvis beroende på rumstemperatur) med fler än 2 in och 1 ut monterade.

Bra fläktar:

Noctua NF-A14 PWM 140mm

Noctua NF-F12 PWM 120mm

Men visst, gärna sänkta priser på fläktar

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Bra fläktar till 'okej' pris, följer dock inte med motstånd eller vibrationsdämpare, dom säljs som bulk.
Noctua NF-P14s redux-1200 PWM 140mm
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2659209
Noctua NF-P14s redux-1500 PWM 140mm
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2659199

120mm fläktar är det värre med tycker jag, men dessa har jag fastnat för:
Be Quiet! Pure Wings 2 120mm (finns också som 140mm)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2154844

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Eftersom du har ett moderkort med bra fläktstyrning så skulle jag satsat på PWM-fläktar om jag vore i din sits. Där är det nog svårt att slå Noctua NF-A14 PWM, även om de kostar 200 kr/st. Hur vanliga fläktar utan LED över den prisklassen saknar PWM-styrning och ändå säljer har jag svårt att förstå, men det sitter kanske fortfarande folk där ute med analoga fläktkontrollers.

Jag skulle också se över om jag verkligen behövde fylla chassit med fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Eftersom du har ett moderkort med bra fläktstyrning så skulle jag satsat på PWM-fläktar om jag vore i din sits. Där är det nog svårt att slå Noctua NF-A14 PWM, även om de kostar 200 kr/st. Hur vanliga fläktar utan LED över den prisklassen saknar PWM-styrning och ändå säljer har jag svårt att förstå, men det sitter kanske fortfarande folk där ute med analoga fläktkontrollers.

Jag skulle också se över om jag verkligen behövde fylla chassit med fläktar.

Asus brädorna klarar även av att styra vanliga DC-fläktar utan PWM genom sänkt spänning.

Att fläktarna, liksom allt annat datorrelaterat, blivit dyrare kan delvis förklaras med att dollarn blivit dyrare. Nästintill alla företag sätter sina priser i USD..

Angående tysta fläktar. Ska TS ändå har 6st så kan han lika gärna köpa vilka som helst och styra ner dom ifall de låter för mycket. Kylningen kommer antagligen inte skilja märkbart, det kommer absolut inte vara värt 1200kr.

LinusTechTips gjorde en undersökning för ~3 år sen och kom fram till att premiumfläktar inte gör någon större skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Asus brädorna klarar även av att styra vanliga DC-fläktar utan PWM genom sänkt spänning.

PWM har dock (åtminstone teoretiskt) fördelen att det är en mycket exaktare styrning av fläktarna, vilket undviker det "pulserande fläktljudet" som kan uppstå två fläktar går med olika hastigheter.

Skrivet av willeykk:

Angående tysta fläktar. Ska TS ändå har 6st så kan han lika gärna köpa vilka som helst och styra ner dom ifall de låter för mycket.

Det är dock inte bara ljudnivån utan också frekvensen som spelar roll för hur oljudet från en fläkt upplevs. Jag har provat massor av olika fläktar genom åren, både billiga och dyra, och jag har inte upplevt några andra så tysta som Noctua NF-A14 PWM.

Skrivet av willeykk:

Kylningen kommer antagligen inte skilja märkbart, det kommer absolut inte vara värt 1200kr.

LinusTechTips gjorde en undersökning för ~3 år sen och kom fram till att premiumfläktar inte gör någon större skillnad.

Jag vet inte om jag håller med, 2-3 grader är en hel del. Om man absolut måste konvertera chassit till dammsugare så kan man säkert sparar några hundra på sämre fläktar, men spelar det någon roll i slutänden? Kika på lite av tester av CPU-luftkylare så kommer du se att det inte skiljer så mycket mer i kylprestanda mellan flertalet billiga tornkylare och en Noctua NH-U14S, ändå är den senare klart trevligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

PWM har dock (åtminstone teoretiskt) fördelen att det är en mycket exaktare styrning av fläktarna, vilket undviker det "pulserande fläktljudet" som kan uppstå två fläktar går med olika hastigheter.

Absolut, dock inget jag upplevt med asus fan xpert. Men gamla SpeedFan använde nog pulser istället för spänningsreglering vilket resulterade i massa tickande. När jag styrt 3-pins fläktar så har de dock varit av samma modell (Defines R3-serie) om jag minns rätt.

Skrivet av Sveklockarn:

Det är dock inte bara ljudnivån utan också frekvensen som spelar roll för hur oljudet från en fläkt upplevs. Jag har provat massor av olika fläktar genom åren, både billiga och dyra, och jag har inte upplevt några andra så tysta som Noctua NF-A14 PWM.

Självklart spelar frekvensen in. Jag t.ex. kan inte hantera några av corsairs fläktar då jag stör mig något enormt på ljudet de frambringar. Även deras tysta variant av den nya ML-serien.
Är själv också något av en fanboy av Noctuas PWM-fläktar och använder dessa uteslutande i mina datorer just nu. Men den egentliga kostnaden har jag svårt att motivera med annat än att "vill ha"-begäret tar över förnuftet.

Skrivet av Sveklockarn:

Jag vet inte om jag håller med, 2-3 grader är en hel del. Om man absolut måste konvertera chassit till dammsugare så kan man säkert sparar några hundra på sämre fläktar, men spelar det någon roll i slutänden? Kika på lite av tester av CPU-luftkylare så kommer du se att det inte skiljer så mycket mer i kylprestanda mellan flertalet billiga tornkylare och en Noctua NH-U14S, ändå är den senare klart trevligare.

2-3 grader spelar ju egentligen bara roll om du överklockar till den nivå att du balanserar vid T_MAX, vilket inte gemene man gör enligt min kanske naiva uppfattning.
Jag håller med om att de dyrare ("bättre") produkterna är trevligare att jobba med. Men för någon som inte tycker att det är värt pengarna så är det i min mening inte värt att rekommendera dessa produkter, vilket jag tolkade det som i trådstarten. Då är det bättre att rekommendera det bästa man kan göra med en mindre budget i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Men för någon som inte tycker att det är värt pengarna så är det i min mening inte värt att rekommendera dessa produkter, vilket jag tolkade det som i trådstarten. Då är det bättre att rekommendera det bästa man kan göra med en mindre budget i min mening.

Tyvärr är det ju så många usla budgetfläktar som säljs för 130-150 kr/st, som inte har en bråkdel av t.ex. Noctuas byggkvalité. Ett bra exempel är de vita "tysta" fläktarna FD sålde (gav typ 159 kr/st). Dels var de inte särskilt tysta, och jag har nog aldrig haft några fläktar som gått sönder och börjat ge ifrån sig lagerljud tidigare.

En femhundring extra för att slippa massa oljud från skeva fläktblad och dåliga lager kan det vara värt.

Permalänk
Medlem

Jag har torskat på ML120pro fläktarna enligt min erfarenhet är det dom bästa jag haft haft hittils
Har kört noctua mycket med skönt wings serien till och med alpha på gamla goda tiden.

Det har hänt mycket på prestandan och egenskaper på 3 år så information från de tester är inte så korrekt idag törs jag garantera .
Noiseblocker E-loop modelerna håller jag högst i kurs med luftflöde och ljud helt klart.

Jag kör allt med PWN styrning idag alla fläktar vattenpumpar har ett ASUS Rampage V edition 10 som har riktigt bra stöd för PWN styrning på alla headers samt en för vattenpumpar och en ,
Hi amp header med 14 amp tror jag det var toknöjd med PWN kör 2 st EK-XTOP Revo Dual D5 PWM Serial pumpar kollar men på just denna pumpen har dom mycket bättre egenskaper samma som fläktar med PWN styrning.
Kör dock aquaero 6XT och 6LT med aquabus usb powermoduler har 40 fläktar totalt när nya burken är klar men allt kommer köra 100% PWN

Permalänk
Medlem

Min högst personlig åsikt är att Arctic visparna på webhallen för 39:- (typ 45 för pwm) har hittills gjort lika bra jobb som 199:- varianterna från motståndarna