Fråga angående I7 6700k stock. Manual Voltage

Permalänk

Fråga angående I7 6700k stock. Manual Voltage

Hej. Köpte min i7 6700k med Asus z170-a moderkort för ett x antal månader sen.
Märkte efter ett tag att tempraturen var ca 85c i load och Volten var på AUTO och låg på typ 1.43v.
Ändrade sedan manuellt till 1.25v i "Manual Mode"och får ca 75c i load. Men jag har hört att man ska köra Adaptive mode istället för Manual mode att förlänga livslängdet på processorn.

Min fråga: Är det farlig att köra konstant i 1.25v i stock? I så fall hur ändar jag till Adaptive mode/Offset mode?
Vill helst att processorn ska hålla minst i 4-5 år.

Är väldigt okunnig inom ämnet så uppskattar all hjälp jag kan få!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Är själv ingen expertjanne på detta, sitter i samma sits med samma hårdvara och haft identiska temps + eventuellt högre under benchmark med en Hyper 212 Evo kylare.

Har dragit ner den i 1.2 volt och nu går den inte över 65 grader i full load. Har enbart ändrat CPU volten och ingen adaptive, frågan är om det är något man bör ställa in eller om man ska köra på som det är nu för att det ska funka bra i längden?

Permalänk

@zexz: Jag tror det är lungt med manuellt 1.2v. Men jag böt till adaptive mode genom att ta den manuella volten och skriva in den i "Additional Turbo Mode CPU Voltage" i Adaptive mode. Dock så går volten 0.3v över det jag skrev in när den är i load men temraturen ändrades knappt. Men den går ner till 0.7v när datorn är i idle i alla fall.