Permalänk
Avstängd

Bygga hornhögtalare...

Jag söker dels någon bra, fri, kalkylator för hornberäkningar.

Dels undrar jag över element, vet någon var tex Sonidos system ligger prismässigt idag?

Tänkte mig klassiska horn som är höga.
Det gör ingenting om de tar plats.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag söker dels någon bra, fri, kalkylator för hornberäkningar.

Dels undrar jag över element, vet någon var tex Sonidos system ligger prismässigt idag?

Tänkte mig klassiska horn som är höga.
Det gör ingenting om de tar plats.

Här är Sonidos prislista för 2016.

SFR series fullrange design for back loaded horn application.

SFR 145-8/Ferrit (145 mm) 200,-€/PAIR
SFR 145-8/ALNiCo 220,-€/PAIR
SFR 175-8/F 216,-€/PAIR
SFR 175-8/A 256,-€/PAIR
SFR 200-8/F 306,-€/PAIR
SFR 200-8/A 346,-€/PAIR

SWR series widerange design for bassreflex application.

SWR 145-8/A 220,-€/PAIR
SWR 175-8/F 216,-€/PAIR
SWR 175-8/A 256,-€/PAIR
SWR 200-8/F 296,-€/PAIR
SWR 200-8/A 336,-€/PAIR
SWR 250-8/F 354,-€/PAIR
SWR 250-8/A 400,-€/PAIR
SWR 250-8/A 430,-€/PAIR NEW! Larger magnets
SWR 300-8/F 370,-€/PAIR
SWR 300-8/A 450,-€/PAIR NEW! Larger magnet
SCW series papír cone bass-and-middle range driver for bass-reflex application.
SCW 145-8/F 170,-€/PAIR
SCW 175-8/F 175,-€/PAIR
SCW 175-8/A 250,-€/PAIR
SCW 200-8/F 180,-€/PAIR
SCW 200-8/A 270,-€/PAIR NEW!
SCW 250-8/F 230,-€/PAIR
SCW 250-8/A 360,-€/PAIR NEW! Langer magnet
SCW 300-8/F 300,-€/PAIR
SCW 300-8/A 400,-€/PAIR NEW!
SCW 300/F (2x8 Ohm coils) 195,-€/pcs NEW! dual coils
SCW 300/A(2x8 Ohm coils) 240,-€/pcs NEW! dual coils

SFR 145-8/A + SCW 200-8/F 400,-€
SFR 145-8/A + SCW 200-8/A 490,-€
SFR 145-8/A + SCW 250-8/A 580,-€ NEW!
SFR 145-8/A + SCW 300-8/F 520,-€
SFR 175-8/F + SCW 300-8/F 516,-€
SFR 175-8/A + SCW 300-8/A 656,-€ NEW! Langer magnet
SFR 200-8/F + 2PAIR SCW 300-8/F 946,-€
SFR 200-8/F+ SCW 300/F (2x8 Ohm coils) 480,-€ NEW! dual coils
SFR 200-8/A+SCW 300/A (2x8 Ohm coils) 585,-€ NEW!

CROSSOVER 75,-€/PAIR
AAM 210 POWER AMPLIFIER 260,-€

Please note that the all prices are quoted in PAIRS.

All speakers cast aluminum baskets, coils ont he flat wire.

Permalänk
Avstängd

Tackar, var ju ganska ok ändå.

Tänkte mig horn som tar bas bra, men hyggligt genom hela registret, i allafall till mellanregistret.

(eller förslag, kanske man skall separera bas och diskant efter förstärkaren?

De skall vara till en rörförstärkare jag håller på med.
Då denna är ganska svag kan jag tänka mig bygga slutsteg dock.

(Den nuvarande bygget skall få två äkta kanaler ut, sedan separation efter dessa.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Om du köper element från Sonido är jag övertygad om att de hjälper till att ta fram lösningar som passarä dina behov.

Permalänk
Medlem

Det prg jag har använt (tappat horn) och så vitt jag vet (inte hängt på hifi sidor på 2-3år nu så kan ha kommit nåt bättre men tror inte det) är det bästa att beräkna horn med är http://www.hornresp.net/ och det är gratis (eller var gratis).

Det är inte det lättaste programet att förstå sig på dock.
Men det finns/fanns en del guider som är/var till hjälp om du googlar hornresp guide.
Sen finns det ju en mängd olika "horn" så läs runt lite om vad som finns (det är mååååånga olika) vissa passar bättre för vissa saker andra pasar bättre för andra saker osv,osv,,, och vissa element passar bättre i en viss horn typ medans andra passar bättre i annan horn typ osv,osv,,,.
Vissa elment som är bra i en viss horntyp kan vara extremt olämpligt för en annan horn typ osv,osv,,,.

Utöver detta så ser ju vissa horntyper bättre ut än andra och vissa horn typer tar ENORM plats och det kan då handla om flera meter vi talar om heller tex en hel källare så lite mer info om hur stor plats dom faktiskt får ta kan vara en fråga att ta en funderare på.
Sen är olika typer bra på olika saker vissa funkar bara till ett rätt snävt område som tappat horn tex mitt går mellan 30hz till 80hz och har en väldigt brant kurva så enbart några få hz upp/ner är så mycket lägre att dom inte går att höra.

Sen skulle jag rekomendra dig att gå till lite mer hifi inriktade sidor som.
http://www.hififorum.nu/forum/forum.asp?FORUM_ID=16
http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewforum.php?f=3&sid=e4462878d...
https://www.minhembio.com/forum/index.php?showforum=16

Särskilt hififorum o faktiskt där du högst troligen kommer att få massa svar ganska fort.
Men gör då helst en mer detaljerad post om vad det är du vill ha som horntyp/storlek/vad du ska ha dom till stereo/hembio/musiktyp/ljudnivå (räcker det med högt heller ska det kännas på andra sidan stan när du drar på)/vilket material vill du använda.
och är du 100% inställd på Sonido heller kan det gå med andra märken, måste det vara bredbands element eller går det med koaxial element eller separata element och om separata 2/3/4 vägs dvs 2/3/4 olika element.

Hififorum är där jag hängde mest och dom få gånger jag går in där så verkar det lika bra nu som då dvs jag blir sittandes i minst 8 timmar varje gång
När jag byggde mitt tappade horn (och tidigare sq-50 från valutronic.se som säljer dom fortfarande) så svarde många extremt kunniga inom 1-2 dagar och var alltid extremt hjälpsamma o trevliga.
Tex så var det rätt vanligt att folk frågade om nån kunde pilla fram ett horn bygge för ett visst element i hornresp och nån/några dagar senare så fanns det oftas 3-4 olika förslag.

Men är det sonidos som gäller för dig så finns ju ritningar för deras element på deras sida http://www.sonido.hu/epitsd-magad.php?lang=en visst dom finare hornen kräver ju lite kunskaper och erfarenhet för att bygga då man behöver kröka trä till en viss rätt tajt radie.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd

Behöver inte vara just deras, eller just dessa typer.
Men helst inte för dyrt (men inte så billigt att byggkvaliteten blir för mycket lidande...)

Tänkte mig bygga i trä, eller i alla fall ett skal av solitt trä.
Skall mest vara att lyssna på stereon i mitt vardagsrum tänkte jag.
(Edit, ihop med rörförstärkaren jag håller på med)

Det är inga särskilda storleksbegränsningar.

Det enda jag vet är att jag INTE vill möblera om i rummet, men där är ganska fria ytor ändå dit de kommer att peka.

Önskar kunna ha dem mot en vägg.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Om jag vore du så skulle jag bege mig till www.diyaudio.com för det finns så otroligt mycket mer kunnigt folk där än här på Sweclockers.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Du ger inte direkt bra svar/beskrivning.
Tex storleken "inga särskilda begränsningar" så det går bra med två horn som har 2x4 meters öppning och tar upp en yta av en halv container var?
Om inte var går gränsen?

Beskriv hur stort rum du har och hur ungefär hur stor yta som du kan tänkas offra till hornen.
Utan det så är det omöjligt att svara på frågor om horn då det finns/går att bygga/räkna ut horn som är allt ifrån nån enstaka cm på breddxHöjdxDjup till dom som är över 10m på ett heller flera mått och då särskilt längden som kan vara betydligt längre än 10m viserligen är ju dom flesta längre horn veckade och därmed tar mindre längd.

Sen vad ska du lyssna på med din stereo?
Hur har du tänkt att basen ska funka ska det vara samma horn/annat horn/vanlig portad/sluten/öppen baffel/osv/osv....
Går det bra med lite bas heller ska det som jag tidigare frågade kännas på andra sidan stan när du vrider på?
Ska det vara en djup bas (säg 40hz o neråt) eller går det bra med 40hz o uppåt (storleks skillnaden mellan dessa två med exakt samma element kan handla om många hundra liter).

Och kan bara hålla med om att gå till annan sida som nåt av dom jag heller Kalium länkade.
Hififorum/faktiskt har samma kunskaps nivåer som diyaudio kanske inte lika många personer dock men dom är extremt hjälpsamma och det är på svenska.

Tex martinson på både hififorum o faktiskt som med lite bollande med andra på mestadels hififorum tog fram THAM konceptet vilket är ett tappat horn veckat fyra gånger och tar upp väldigt liten plats samt har en bredare fgrekvens kurva än vanliga tappade horn.
Rätt många band/scener/pa grupper runtom i världen har byggt dessa och kör med dom på spelningar och THAM har blivit rätt känt inom pa världen.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Blev det nåt bygge?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd

@grizzly666:
Det blev lagt på is på grund av andra projekt, men nu blev man ju sugen igen!
Var inne på Sonido eller liknande förut, men är litet osäker på om de fortfarande ärt en bra deal, måste läsa på mer om vad som hänt sedan jag postade...

Primärt till mitt 6v6 bygge...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number