Ryzen 1700, rx480. 11-12k budget. Funderingar innan beställning.

Permalänk

Ryzen 1700, rx480. 11-12k budget. Funderingar innan beställning.

Halloj!

Det var ungefär 16 år sedan jag senast köpte en stationär i delar, så nu är det dax igen.

Har plockat ihop lite delar som jag tror passar men någon med lite mer erfarenhet av komponenter under de senaste åren kanske tycker annat

Tror inte jag är intresserad av en intel i nuläget och nu iom ryzen så känns det som den vägen jag går.

Har burk, mus, tangentbord, skärm.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10217143/skrammel

Använder mest photoshop i nuläget. Skulle vilja göra 3dmodellering i framtiden också samt planerar att spela kommande south park men ifall man får infall också spela spel som mafia, gta v eller andra krävande spel. Är det realistiskt mål i 1080p laggfritt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jensilaijnen:

Halloj!

Det var ungefär 16 år sedan jag senast köpte en stationär i delar, så nu är det dax igen.

Har plockat ihop lite delar som jag tror passar men någon med lite mer erfarenhet av komponenter under de senaste åren kanske tycker annat

Tror inte jag är intresserad av en intel i nuläget och nu iom ryzen så känns det som den vägen jag går.

Har burk, mus, tangentbord, skärm.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10217143/skrammel

Använder mest photoshop i nuläget. Skulle vilja göra 3dmodellering i framtiden också samt planerar att spela kommande south park men ifall man får infall också spela spel som mafia, gta v eller andra krävande spel. Är det realistiskt mål i 1080p laggfritt?

Jag skulle väl säga att det är realistiskt, även om alla grafikkort förr eller senare behöver uppgraderas.

Däremot vill jag råda dig att fundera på om ditt chassi är bra och investera i ett bra chassi om du känner att ditt nuvarande är utdaterat. Ett bra chassi gör mer än vad man kan tro och ger i allmänhet en trevligare upplevelse överlag.

Permalänk
Medlem

Om du inte tänkt att du ska ha 1 sticka RAM för att i framtiden öka på med 16GB till så skulle jag valt 2x8GB istället för att köra dual-channel. Inte för att skillnaderna är stora men lite skillnad kan det göra.

PS. Intressant att det börjar komma AMD byggen nu. Blir riktigt spännande att se hur marknaden kommer skakas om från Intels monopol.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Däremot vill jag råda dig att fundera på om ditt chassi är bra och investera i ett bra chassi om du känner att ditt nuvarande är utdaterat. Ett bra chassi gör mer än vad man kan tro och ger i allmänhet en trevligare upplevelse överlag.

Har ett antec nine hundred jag tänker använda. Fult som f-n men robust tycker jag ändå. Men som du säger så skulle det kanske vara trevligt med helt nytt och fräscht.

Realistiskt så vill jag att det ska hålla 5år och uppgradera gpu för att hålla ytterligare 2-3 år om det skulle behövas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Streamdog:

Om du inte tänkt att du ska ha 1 sticka RAM för att i framtiden öka på med 16GB till så skulle jag valt 2x8GB istället för att köra dual-channel. Inte för att skillnaderna är stora men lite skillnad kan det göra.

PS. Intressant att det börjar komma AMD byggen nu. Blir riktigt spännande att se hur marknaden kommer skakas om från Intels monopol.

Yes! Har tänkt mig en 16gb sticka till och vassare gpu när och om budget tillåter i framtiden. Snålar in där jag kan

Nu är ju minnena 3000mhz och 2600mhz kostar lika mycket men 3000 bör vara rappare även om dom downscalas? Och ifall det blir uppgradering av mobo som har stöd för det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jensilaijnen:

Halloj!

Det var ungefär 16 år sedan jag senast köpte en stationär i delar, så nu är det dax igen.

Har plockat ihop lite delar som jag tror passar men någon med lite mer erfarenhet av komponenter under de senaste åren kanske tycker annat

Tror inte jag är intresserad av en intel i nuläget och nu iom ryzen så känns det som den vägen jag går.

Har burk, mus, tangentbord, skärm.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10217143/skrammel

Använder mest photoshop i nuläget. Skulle vilja göra 3dmodellering i framtiden också samt planerar att spela kommande south park men ifall man får infall också spela spel som mafia, gta v eller andra krävande spel. Är det realistiskt mål i 1080p laggfritt?

1. Kör på en vanlig S-ATA SSD, så sparar du in åtminstone några hundralappar. 120GB kommer du inte långt på, speciellt inte om du ska lagra dina projekt på den.
2. Majoriteten av 3D modelleringsprogrammen har enbart Nvidia CUDA support för renderingar, så välj ett Nvidia kort.
3. Kör på ett Dual-Channel minneskit.
4. Byt ut nätaggregatet till något som håller högre kvalité, t.ex får du ett Corsair RMx med 10års garanti för några hundralappar extra.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10219578/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Bytte ut mobo till ett mortar som var en hunka dyrare men hade lite trevligare portar, snabbare minnesplatser och sådär. Även om jag för stunden kanske bara kommer nyttja usb-c så känns bara det värt.

Drog precis iväg beställningen så nu blir det en olidlig väntan go team red eller vad man nu säger!

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

1. Kör på en vanlig S-ATA SSD, så sparar du in åtminstone några hundralappar. 120GB kommer du inte långt på, speciellt inte om du ska lagra dina projekt på den.
2. Majoriteten av 3D modelleringsprogrammen har enbart Nvidia CUDA support för renderingar, så välj ett Nvidia kort.
3. Kör på ett Dual-Channel minneskit.
4. Byt ut nätaggregatet till något som håller högre kvalité, t.ex får du ett Corsair RMx med 10års garanti för några hundralappar extra.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10219578/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10219578/

Har en rpi 2tb som står som en nas så lagring är inte något problem. Har några gamla sata diskar här och var som skräpar också. 3d moddellering är något som kommer vara väldigt blygsamt, blir det mer än en hobby ska jag återkomma och ha nvidia i tanken, tack!

varför dual channel? jag föredrar ju 2(som är tanken senare) stickor än 4 eller missar jag något?

I de efterforskningar jag gjorde så var inte corsair aggen vad folk skrek efter precis. Men det kanske gäller alla bronze/silver?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jensilaijnen:

Har en rpi 2tb som står som en nas så lagring är inte något problem. Har några gamla sata diskar här och var som skräpar också. 3d moddellering är något som kommer vara väldigt blygsamt, blir det mer än en hobby ska jag återkomma och ha nvidia i tanken, tack!

Har du en Freesync skärm, kör på AMD. Annars skulle jag valt ett Nvidia GTX 1060 6GB, det är någon procentenhet bättre än AMD RX480 8GB.

Skrivet av jensilaijnen:

varför dual channel? jag föredrar ju 2(som är tanken senare) stickor än 4 eller missar jag något?

Dual channel är att föredra, det är marginellt bättre och även samma pengar. 4st minnesstickor är Quad Channel, denna minnesteknik återfinner du enbart på Intel´s entusiastplattformar(X79/X99/kommande X299)

Skrivet av jensilaijnen:

I de efterforskningar jag gjorde så var inte corsair aggen vad folk skrek efter precis. Men det kanske gäller alla bronze/silver?

bronze/silver/gold/platinum har att göra med verkningsgraden att göra, ju högre desto bättre. Corsair RMx och EVGA G2/G3 är de serier folk rekommenderar, Corsair RMx har ett lägre rippelvärde än EVGA G2. Fläkten på dessa semi-passiva nätaggregat startar först vid 50% load, mot Be Quiet nätaggregatet där fläkten går konstant.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensilaijnen:

Har en rpi 2tb som står som en nas så lagring är inte något problem. Har några gamla sata diskar här och var som skräpar också. 3d moddellering är något som kommer vara väldigt blygsamt, blir det mer än en hobby ska jag återkomma och ha nvidia i tanken, tack!

varför dual channel? jag föredrar ju 2(som är tanken senare) stickor än 4 eller missar jag något?

I de efterforskningar jag gjorde så var inte corsair aggen vad folk skrek efter precis. Men det kanske gäller alla bronze/silver?

Går troligtvis betydligt snabbare att rendera på en 8c/16t cpu än ett cuda grafikkort ändå.

Om du modellerar i Blender så har den stöd för OpenCL som kan användas på AMD kort. OpenCL är dock lite långsammare men som sagt så lär cpun prestera bättre.

Permalänk
Medlem

tänk på att AMD snart kommer släppa rx500 serien så kan vara klokt att vänta några veckor för att se vad som händer så kanske du antingen betalar lite mindre eller kan få något lite bättre för inte så mkt mer.

RX480 vs GTX 1060 är i princip lika snabba med Rx480 något snabbare i DX12 och 1060 något snabbare i dx11. Är bara preferens vilket man vill ha

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Har du en Freesync skärm, kör på AMD. Annars skulle jag valt ett Nvidia GTX 1060 6GB, det är någon procentenhet bättre än AMD RX480 8GB.

Har tänkt gå all in på amd denna gång. Skärm blir också ett senare problem så freesync är inte en omöjlighet.

Citat:

Dual channel är att föredra, det är marginellt bättre och även samma pengar. 4st minnesstickor är Quad Channel, denna minnesteknik återfinner du enbart på Intel´s entusiastplattformar(X79/X99/kommande X299)

Om jag förstår dig rätt så i mitt fall är 1x16gb att föredra då ett till ska tillkomma vid senare tillfälle. Eller menar du att 4x8gb kommer vara snabbare än 2x16?

Citat:

bronze/silver/gold/platinum har att göra med verkningsgraden att göra, ju högre desto bättre. Corsair RMx och EVGA G2/G3 är de serier folk rekommenderar, Corsair RMx har ett lägre rippelvärde än EVGA G2. Fläkten på dessa semi-passiva nätaggregat startar först vid 50% load, mot Be Quiet nätaggregatet där fläkten går konstant.

Ska forska lite i det mer fram tills delarna inkommer till inet. Om jag vänder lite på det. Är det något som säger att be quiet inte håller måttet?

Uppskattar input.

Permalänk
Skrivet av Condy:

tänk på att AMD snart kommer släppa rx500 serien så kan vara klokt att vänta några veckor för att se vad som händer så kanske du antingen betalar lite mindre eller kan få något lite bättre för inte så mkt mer.

haha, ja men det finns alltid något aningens lite bättre kan inte vänta för länge och tror jag blir nöjd oavsett då jag byter ut en 7 år gammal dell latitud i7 laptop.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jensilaijnen:

Om jag förstår dig rätt så i mitt fall är 1x16gb att föredra då ett till ska tillkomma vid senare tillfälle. Eller menar du att 4x8gb kommer vara snabbare än 2x16?

Nej, 2x16GB är att föredra. Du vinner inget på 4x8GB, förutom att du låser dig ute ifrån framtida uppgraderingar.

Citat:

Ska forska lite i det mer fram tills delarna inkommer till inet. Om jag vänder lite på det. Är det något som säger att be quiet inte håller måttet?

Uppskattar input.

Be Quiet har både bra och dåliga nätaggregat i sin portfölj, precis som övriga tillverkare. I stort sett alla nätaggregat tillverkas via OEM, d.v.s Corsair/EVGA etc har inte egna fabriker utan överlåter sådant på övriga tillverkare. Det är enbart Seasonic,FSP och Leadex som tillverkar egna nätaggregat.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|