Fps drop med 99% användning av gpu, händer från uppstart

Permalänk

Fps drop med 99% användning av gpu, händer från uppstart

Hej!
Vid uppstart blir det nästan alltid att man endast får tillgång till halva kapaciteten av gpu:n. Fps ligger på ca 100-120 i csgo (alla spel) plus att det känns som att det finns en konstant fördröjning över bilden. I MSI afterburner ligger gpu på mellan 98-99% användning i spel, temperaturen ligger rätt lågt, acceptabelt även om man stressar gpu eller cpu. Det brukar att fungera med att starta om datorn så är allt normalt igen. Jag är inte speciellt erfaren men min gissning än så länge är att det är moderkortet som strular. Att fps droppar verkar hända oftare nu än innan och även om man kan tycka att datorn brukar fungera så vill jag gärna lösa det i alla fall innan garantiperioden tar slut.

Vad jag har provat:
Ominstallerat Windows och även bara drivrutinerna till gpu med driversweeper. (Jag hittade en på ett forum som hävdade att det skulle fungera.)
Bytt grafikkort till ett annat identiskt, även provat sli. (Enda skillnaden blev att fpsen låg ännu lägre, så låg som 5 i Bf1 och lagg redan på skrivbordet) I denna processen byttes även nätaggregatet en period.

Är väldigt tacksam ifall någon kanske kan ge en idé av varför det händer!

Specs:
Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5-4690K
Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo
Moderkort: Asus Z97-A Intel Z97
Minne: HyperX Fury DDR3 1600MHz 8GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB
Hårddisk: Seagate Desktop HDD 1TB 7200rpm 64MB 3.5
SSD: Samsung 840 EVO Series 120GB
Nätaggregat: Cooler Master V550S, 550W
Övrig kylning: 2x120mm insug och 1x140mm utblås i lådan

Permalänk
Medlem

Stäng av Xbox DVR och se om det fixar sig.
Kan såklart vara hårdvarufel också men bäst att eliminera mjukvarustrul först

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk

@SpeedRebirth: Jag har redan stängt av det! Kan inte heller riktigt tänka mig att det skulle påverka då en enkel omstart hjälper och det är inte alltid så att problemet visar sig.

Permalänk
Medlem

Vad får du för cpu-temp?

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk

@Garvey: I idle ligger den på ca 35-40°C och i för exempelvis cs:go går den upp till 50-55°C så det är ju inte högt vad jag vet. Det var ingen skillnad när jag mätte då det fungerade eller när problemen kunde uppstår.
Dock mätte både gpu och cpu nu 100% användning i spelet ganska konstant då fps droppades, vid uppstarten. När jag stresstestade cpu:n så kopplades skärmen bort efter ca 30 sekunder och datorn frös så jag fick starta om den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harryss0n:

@Garvey: I idle ligger den på ca 35-40°C och i för exempelvis cs:go går den upp till 50-55°C så det är ju inte högt vad jag vet. Det var ingen skillnad när jag mätte då det fungerade eller när problemen kunde uppstår.
Dock mätte både gpu och cpu nu 100% användning i spelet ganska konstant då fps droppades, vid uppstarten. När jag stresstestade cpu:n så kopplades skärmen bort efter ca 30 sekunder och datorn frös så jag fick starta om den.

Ok. Får du fpsdrops i alla spel, inklusive cs:go? Min gissning är antingen för höga temps på cpu eller gpu, eller för lite ramminne.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk

@Garvey: Ja det gäller alla spel, jag har aldrig mätt speciellt höga temps annars heller. Varför tror du att det skulle vara något av dessa faktorer då det hjälper att starta om? Alltså om man startar om den så fungerar det som det ska tills man stänger av datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harryss0n:

@Garvey: Ja det gäller alla spel, jag har aldrig mätt speciellt höga temps annars heller. Varför tror du att det skulle vara något av dessa faktorer då det hjälper att starta om? Alltså om man startar om den så fungerar det som det ska tills man stänger av datorn.

Därför att det är vad dina symptom pekar på. Om cpu ellergpu blir för varmt så sänker dessa automatiskt sin kapacitet för att få ner temperaturerna, vilket såklart leder till försämrad prestanda. Gtx970 får samma problem när det använder mer än 3,5gb av sitt minne, men det ska inte kunna inträffa i csgo och liknande spel så det kan vi utesluta, samma sak med ramminnet. Så om du är säker på att cpu och gputemp håller sig på rätt nivåer så kan vi utesluta även det. Du hade gjort en total ominstallation av windows va? Då kan du utesluta mjukvarufel. Kör ett minnestest för att verifiera att inget är galet med dom,samma sak med hårddiskarna. Nästa steg är nog att kolla moderkort och nätagg, vilket kräver mer resurser och tid tyvärr.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

@Harryss0n:

Har du stängt av Power featuren 'Turn on fast startup' under Power Options -> Choose what Power buttons do?
Om inte testa med att göra detta. Den featuren gör att när man stänger ner Windows som då ner i en hybrib sleep mode som sedan Windows startar ifrån. Mao ingen riktigt Cold boot utan den får du då gör en omstart. Alla drivrutiner tycker inte om detta tyvärr.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk

@Garvey: Av vad jag har sett och av vilka temps som jag loggats så kan jag inte se att det blir för varmt faktiskt. Ominstallation har jag gjort, dock inte med Windows 10 efter att jag har uppgraderat. Minnestesterna visade ingenting och nätagget har jag provat att byta ut så det blir väl att prioritera moderkortet. Dock fungerade det som det borde efter uppstart idag som det ibland gör, därför tar det lite extra tid. Tack så mycket för din tid!

Permalänk

@LazySoft: Jag provade att stänga av funktionen och än så länge fungerar allting! Jag får se hur länge det håller i sig dock, då datorn ibland fungerar direkt vid uppstarten. Tack!

Permalänk
Medlem

@Harryss0n:
Denna feature är på som standard efter en installation av Windows 8 eller högre.
Den heter lite olika i 8, 8.1 och 10 men ställer oftast till problem.
Här kan du läsa mer om den om du känner för det och den tar upp pro & cons med featuren.
https://www.howtogeek.com/243901/the-pros-and-cons-of-windows...

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..