Nätverks problem när ny enhet ansluts

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

Nätverks problem när ny enhet ansluts

Hejsan sweclockers!

Har haft problem med nätverket sen en vecka tillbaks och vet inte vad jag ska ta mig till.

Vi har 4 datorer och 2 laptops hemma och när en ny enhet ansluts så antingen dör nätverket eller fåt en responstid på 60 sekunder mellan dator och router.
Nätverket brukar hoppa igång efter sig själv mellan allt från 5 min-60 min

Inga konfigurationer har ändrats och vi har testat med olika routrar. Alla kablar är testade med mätinstrument så dessa kan uteslutas.

Allt har funkat utmärkt i ca 2 år tills en vecka tillbaks.

Problemet verkar i huvudsak vara trådbundet men samma sak kan hända när trådlösa enheter ansluts. Hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kebabens huvudstad
Registrerad
Feb 2005

Prylar som används

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2014

Vild chansning, någon enhet sitter med fast IP vilket orsakar en konflikt. Prova annars koppla in en enhet åt gången för att hitta vilken som orsakar felet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

Hej, väldigt svårt att svara på dina frågor när det saknas en hel del information. Svara på följande frågor så ska vi kunna klura ut vars felet uppstår:
1. Vilken operatör har du? Telia, Bredbandsbolaget, Bahnhof, Alltele?
2. Har du fiber, ADSL, coax eller mobilt bredband? Dvs kopplar du routern eller modemet mot telefonjacket eller moot ett bredbandsuttag?
3. Märke och modell på routern eller modemet?
4. Är routern i routing läge eller i bryggat läge? Du ser detta genom att kolla vilken IP adress dina enheter blir tilldelade. Om IP adressen börjar på 192.168.x så är routern i routing läge. Om routern är i original konfiguration så bör routern vara i routing läge
5. Har du någon enhet som du har ställt in statisk IP på eller använder alla enheter DHCP (att enheterna blir automatiskt tilldelad en IP adress som finns ledig i DHCP poolen)

Finns en risk att jag kanske använder för mycket tekniska termer men det bör inte vara något problem att googla fram vad termerna betyder.