Permalänk
Medlem

Asrock moderkort

Hej Inet,

Jag har köpte många olika moderkort i mitt liv IWill,Abit, Epox, MSI,Dfi,Gigabyte,Asus, Asrock...jag har alltid sätt Asrock som ett budget märke men mitt sista inköp vart ett Asrock och jag ångrar det inte en sekund(stabilare och bättre moderkort får man leta efter). Men nu till min besvikelse så går det knappt få tag på ett Asrock moderkort i Sverige längre...varför är det så? , är det helt omöjligt för återförsäljarna att ta hem dem?

Nu vet jag att det är många som jätte gärna vill ha Asrock till nya Ryzen....är det helt omöjligt att ni börjar med Asrock?

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

This, ASrock var ju ett budget märke förr när man ägdes av ASUS men har rykt upp sig ordentligt, finns det någon möjlighet att ni tar in detta märke i ert sortiment?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Jag har inte mycket att säga om ASRock mer än att jag valde ett Z77 Extreme4 när jag byggde detta systemet ~4 år sedan. Väldigt nöjd, och som du även funderat på vart dem tog vägen..

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 16GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Avstängd

@Lastviking @GarfieldPower : Enbart att avvakta(annars är det Tyskland som gäller), i dagsläget är det ingen svensk återförsäljare som listar AsRock´s moderkort. AsRock började lista sina AM4 moderkort relativt sent, så pass sent som igår om jag inte missminner mig. Sitter själv och inväntar AMD R3/R5 cpu:er och AsRock moderkort innan det blir någon beställning för min del.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Såg en snygg promotion film för asrocks nya kort och blev sjukt sugen.

Har en z77 extreme 4 nu som jag är mkt nöjd med så fortsätter gärna med asrock

Permalänk
Medlem

Det konstiga är ju att inet listas som officell e-tailer för asrock. Skulle också var sugen på Taichi eller Killer men verka ju så att man måste tar in det från Tyskland istället :/

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Från en som klockat 1700 redan

Från https://youtu.be/v4QoZw8BUnI

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

@Inet: Kan man få et svar varför det finns inga Asrock kort än så länge?`som sagt är ni ju listat som deras återförsäljare.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Akta er för Asrock, iaf gällande garantier. Mitt moderkort (X99) har ljudkretsen gått sönder. Döm om min förvåning när jag får veta att det ETT (1) års garanti! Alla andra tillverkare har kört TRE (3) års garanti på dessa high end-kretsar....det kostade trots allt 3000 spänn!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Inet

Hej,

Det har tidigare varit låg efterfrågan på just ASRock-moderkort i Sverige och våra distributörer har slutat tillhandahålla dem.

Vi är väldigt nöjda med dem tillverkarna vi använder just nu, men vi skall så klart undersöka vad ASRock har att komma med denna generationen.

Att vi fortfarande ligger kvar som en av deras officiella partners är kvarlevor av tidigare samarbeten.

Vi kan inte lova något över huvud taget, men om något blir av kommer det bli i ett senare skede - Vi har fokus på att erbjuda så många moderkort som möjligt från de tre tillverkarna vi använder för tillfället.

Mvh, Inet

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

@Inet:
Hej,

Anledningen till att jag är intresserad av asrock är för att de är de enda som stöder ECC till Ryzen, ännu så länge. T.ex Gigabyte kan förvisso använda ECC-stickor, men endast i "non-ECC mode". MSI nämner inte ECC alls i sina manualer. Jag tolkar detta svar som att jag gör bäst i att söka hos europeiska återförsäljare.

Permalänk
Inet
Skrivet av Gruarn:

@Inet:
Hej,

Anledningen till att jag är intresserad av asrock är för att de är de enda som stöder ECC till Ryzen, ännu så länge. T.ex Gigabyte kan förvisso använda ECC-stickor, men endast i "non-ECC mode". MSI nämner inte ECC alls i sina manualer. Jag tolkar detta svar som att jag gör bäst i att söka hos europeiska återförsäljare.

Vi förstår att det är en dum situation att inte kunna erbjuda ECC, men dessvärre tar det tid att återuppta samarbeten med tillverkare - Vi kollar på att återintroducera dem och vi kollar även på att erbjuda G.Skill-minnen(på tal om efterfrågade komponenter), men allt är i ett preliminärt stadium och vi kan inte lova något.

Vi hoppas på att någon av våra nuvarande tillverkare kommer erbjuda stöd för ECC, då det rimligtvis inte borde vara så svårt med tanke på att Ryzen har stöd - Vi får återkomma så snart vi får mer information.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

Jag frågade nyss också om ett Asrock moderkort, Blev Tyskland för min del pga ni ej kunde ta hem detta just nu. Borde de inte vara lönsamt för er att ta hem istället för att förlora kunderna istället ?

Visa signatur

Chassi: Ghost S1 Artic White, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Vill bara tillägga till tråden att jag har varit supernöjd med mitt ASRock kort, jag har testat olika tillverkare genom tiderna, DFI, ASUS, Gigabyte, MSI och Abit osv men har varit supernöjd med mitt ASRock Extreme6 Z87, såpass att jag kommer välja ASRock Z270 Taichi nästa.

Speciellt deras UEFI upplägg och hur enkelt det går t.ex. uppdatera bios, PWM fläktprofil styrningsmöjligheter (funkar perfekt tillsammans med H440 New Editions PWN fläkthubb). XMP profilerna har alltid funkat bra med de minnen jag testat.

Men framförallt deras onboard ljud lösning gillar jag starkt med den hörlursförstärkaren de kör med. Jämfört med populära ASUS ROG moderkort så lät ASUS väldigt grötigt, fattades högre frekvenser och basen var alldeles för överdriven (typ värre än ZxR) men ASRock är ljudet vädligt klart med bra punchig bas som är både tight och har bra impakt och väldigt analytiska högre frekvenser som framför de minsta detaljerna riktigt bra (på gott och ont kanske).

Vad gäller Ryzen, så som den tråd nån länkade till så är det faktiskt ASRock X370 Taichi samt ASUS Crosshair moderkortet som leder på pappret med deras setup av spänningsregulatorer. Nu kan det ju dock hända att andra moderkortstillverkare konstaterat att Ryzen klockar ju inte bra så det är onödigt att satsa på det men iallafall.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Inet
Skrivet av Jonas79:

Jag frågade nyss också om ett Asrock moderkort, Blev Tyskland för min del pga ni ej kunde ta hem detta just nu. Borde de inte vara lönsamt för er att ta hem istället för att förlora kunderna istället ?

Jo absolut, dessvärre förutspådde vi inte att ASRock skulle bli populärt igen i och med Ryzen - Vi har absolut inget emot att ha dem i sortimentet, intresset var helt enkelt för svalt tidigare och vi var tvungna att sluta sälja dem. Tyvärr har vi ingen distributör som sitter med ASRock-moderkort, så även om vi gärna tagit in några ASRock-modeller som gör sig väldigt bra med Ryzen sker inte det ögonblickligen.

Och precis som för alla, både moderkortstillverkare, återförsäljare och kunder, kom all information om Ryzen väldigt nära inpå - Vi hade aldrig en chans att sålla bland utbudet för att se till att tillgodose hela marknaden, vi fick helt enkelt gå på vad som våra moderkortstillverkare erbjöd.

I vilket fall hoppas vi att ditt Ryzen-system levererar! Det ska bli oerhört intressant att följa utvecklingen inom cpu-marknaden framöver, och vi hoppas få skäl att expandera sortimentet ytterligare.

Mvh

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

Jag köpte Asrock X99 Thachi från proshop dom har för AM4 Asrock jag väntar lite så jag har råd med X370 Taichi fint moderkort

Skulle vara glad om man kunde köpa Asrock från Inet men jag förstår att dom inte kan ha alla tillverkare

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas79:

Jag frågade nyss också om ett Asrock moderkort, Blev Tyskland för min del pga ni ej kunde ta hem detta just nu. Borde de inte vara lönsamt för er att ta hem istället för att förlora kunderna istället ?

Såg att du köpt ett Asrock MB till Ryzen, får jag fråga vilken sida du beställde ifrån, funderar också på ett sådant men kunde ej finna i Sverige och fann denna tråd.

//D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jygge:

Jag köpte Asrock X99 Thachi från proshop dom har för AM4 Asrock jag väntar lite så jag har råd med X370 Taichi fint moderkort

Skulle vara glad om man kunde köpa Asrock från Inet men jag förstår att dom inte kan ha alla tillverkare

Kollade sidan du köpt ifrån, men är inte priset helt galet där, 2.990:- ? Ligger på 1800:- i USA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannemaen:

Kollade sidan du köpt ifrån, men är inte priset helt galet där, 2.990:- ? Ligger på 1800:- i USA

Kollar man i prisjakten så har dom bra pris
tänk på att det är tull och moms på sakerna i Sverige men kan du fixa från USA så billigt så köp

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

har kört enbart ASRock moderkort i mina datorer sen 2011 både AMD och intel, tror jag är uppe i 7st moderkort totalt från ASRock nu och alla fungerar kanon och inga strul än så länge, det jag har i min main rigg har jag haft sen 2012 nu utan problem

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jygge:

Kollar man i prisjakten så har dom bra pris
tänk på att det är tull och moms på sakerna i Sverige men kan du fixa från USA så billigt så köp

Jo jag vet, man åker väl högst troligt på tull o moms, förr gick det att komma undan det men det är nog kört numer. Tycker att ASrock Taichi ligger lite överdrivet högt i pris, tror priserna kommer sänkas på de bästa AM4-MB-korten, ska tydligen vara fler nya på G..

Det är ju iof samma sak med 1080 ti, en del av dom ligger bra mycket högre i pris i Sverige gentemot US

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

har kört enbart ASRock moderkort i mina datorer sen 2011 både AMD och intel, tror jag är uppe i 7st moderkort totalt från ASRock nu och alla fungerar kanon och inga strul än så länge, det jag har i min main rigg har jag haft sen 2012 nu utan problem

Fixar de bios-uppdateringar frekvent vartefter ngt problem uppstår... Har bios varit smidigt och stabilt på dina.

Permalänk
Avstängd

Är Asrock Taichi-kortet sk "VR-ready" Kommer förmodligen köpa HTC-Vive längre fram...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannemaen:

Är Asrock Taichi-kortet sk "VR-ready" Kommer förmodligen köpa HTC-Vive längre fram...

Har det USB 3.0 så är det VR-ready.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Har det USB 3.0 så är det VR-ready.

OK, det ska det ha:
ASRock
USB 3.1
ASRock USB 3.1 Type-A Port (10Gb/s)
ASRock USB 3.1 Type-C Port (10Gb/s)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannemaen:

Fixar de bios-uppdateringar frekvent vartefter ngt problem uppstår... Har bios varit smidigt och stabilt på dina.

Ja, har som sagt aldrig haft några problem med något inklusive bios flashningar som jag gjort direkt i windows och de försöker hålla sig till intel när de gäller LAN och USB.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite...

@Inet
Vad jag har läst på #16888280 & https://hardforum.com/threads/where-are-the-am4-itx-boards.19... så verkar såväl Gigabytes som ASRocks mITX brädor för ryzen lanseras inom ett par veckor. Läste i erat tidigare svar att ni inte har kontakt med något distribitör av ASRock produkter så det kunde dröja lite med att få in deras moderkort i ert sortiment.

Men jag skulle bli överlycklig om ni skulle hinna få in antingen Gigabytes eller ASRocks AB350 mITX moderkort innan juli månad är över. Så jag hinner använda 10% rabattkoden ifrån snes mini :).
Förstavalet är ASRock men hellre Gigabyte mITX innan månadens slut än att vänta till augusti...

http://www.asrock.com/mb/AMD/Fatal1ty%20AB350%20Gaming-ITXac/...
http://www.gigabyte.se/Motherboard/GA-AB350N-Gaming-WIFI-rev-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krass:

Lånar tråden lite...

@Inet
Vad jag har läst på #16888280 & https://hardforum.com/threads/where-are-the-am4-itx-boards.19... så verkar såväl Gigabytes som ASRocks mITX brädor för ryzen lanseras inom ett par veckor. Läste i erat tidigare svar att ni inte har kontakt med något distribitör av ASRock produkter så det kunde dröja lite med att få in deras moderkort i ert sortiment.

Men jag skulle bli överlycklig om ni skulle hinna få in antingen Gigabytes eller ASRocks AB350 mITX moderkort innan juli månad är över. Så jag hinner använda 10% rabattkoden ifrån snes mini :).
Förstavalet är ASRock men hellre Gigabyte mITX innan månadens slut än att vänta till augusti...

http://www.asrock.com/mb/AMD/Fatal1ty%20AB350%20Gaming-ITXac/...
http://www.gigabyte.se/Motherboard/GA-AB350N-Gaming-WIFI-rev-...

Inet tar ni in Asrock AB350 Mitx mobot lär ni sälja en hel del av denna modell för är just nu det mest efterfrågade på forumet till Ryzen, Mitx byggen

Visa signatur

Chassi: Ghost S1 Artic White, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Inet
Skrivet av Krass:

Lånar tråden lite...

@Inet
Vad jag har läst på #16888280 & https://hardforum.com/threads/where-are-the-am4-itx-boards.19... så verkar såväl Gigabytes som ASRocks mITX brädor för ryzen lanseras inom ett par veckor. Läste i erat tidigare svar att ni inte har kontakt med något distribitör av ASRock produkter så det kunde dröja lite med att få in deras moderkort i ert sortiment.

Men jag skulle bli överlycklig om ni skulle hinna få in antingen Gigabytes eller ASRocks AB350 mITX moderkort innan juli månad är över. Så jag hinner använda 10% rabattkoden ifrån snes mini :).
Förstavalet är ASRock men hellre Gigabyte mITX innan månadens slut än att vänta till augusti...

http://www.asrock.com/mb/AMD/Fatal1ty%20AB350%20Gaming-ITXac/...
http://www.gigabyte.se/Motherboard/GA-AB350N-Gaming-WIFI-rev-...

Skrivet av Jonas79:

Inet tar ni in Asrock AB350 Mitx mobot lär ni sälja en hel del av denna modell för är just nu det mest efterfrågade på forumet till Ryzen, Mitx byggen

Hej!

ASRock är inte aktuellt än men vi har hört av oss till Gigabyte angående lanseringsdatum i Sverige för deras mITX, förhoppningsvis är det snart. Så snart vi får mer information från dem kommer vi att uppdatera här.

Mvh

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

Haft mitt asrock z68 sedan 2011. Funkat sjukt bra utan problem. Synd att det märket ej är så vanligt i sverige nu

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •