Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hör denna tråd hemma i "Stationära datorer" kanske?

Permalänk
Medlem

Ouff, det var en liten PSU!
http://techreport.com/review/28751/intel-core-i7-6700k-skylak...

Skulle definitivt säga nej, köp en rejälare av bra kvalitet. Kolla Swecs tester för att hitta lämpliga
120W är dessutom MAX som den PSUn levererar, man vill ju gärna ha lite marginal också.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk

Har du en såpass dyr komponent som i7 6700k ska du inte snåla på nätagget och 120w räcker nog inte för den delen heller och om det skulle göra det s kommer agget slitas då den måste gå 100% hela tiden

Permalänk

köp ett 450watt så klarar du dig fint

Permalänk
Medlem

120w skulle inte en kunna driva ett modernt grafikkort.. och då är inga andra komponenter inräknade. Så NEJ absolut inte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Den där lådan du vill ha är bara ämnad för strömsnåla och lite klena datorbyggen. Du får glömma K-processorer och rakt av, och helst också standardvarianter. T-processorer är vad som bör stoppas in i den.
https://en.wikipedia.org/wiki/Kaby_Lake#Desktop_Processors

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Har du redan inhandlat resterande komponenter?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Är ni alla blinda? Jag skrev att jag redan äger komponenterna och anledningen till att jag länkade ett 120w nätagg är för att chassit (Som jag också länkat till) endast säljer 120w och 160w. Vad tror ni om 160w då?

Permalänk

@llxt: Nog snarare så att folk tycker att du är lite tosig som tänker montera en i7 i ett htpc-chassi.

Visa signatur

OS: Win 7 | Chassi: Antec 1200 | Mobo: M3A32-MVP Deluxe Wi-fi | Cpu: Amd Phenom II 940 x4 @ 3.0 Ghz | Gpu: Nvidia 560 ti 448 core | 8 gb blandad ddr2-ram | Psu: Corsair 620W HX | Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander31:

@llxt: Nog snarare så att folk tycker att du är lite tosig som tänker montera en i7 i ett htpc-chassi.

Tack för att du klargjorde. Jag får söka vidare efter ett litet chassi som har lite mer ström att ge. 160w är också ett NO NO, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Tack för att du klargjorde. Jag får söka vidare efter ett litet chassi som har lite mer ström att ge. 160w är också ett NO NO, eller?

Ja.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av llxt:

Tack för att du klargjorde. Jag får söka vidare efter ett litet chassi som har lite mer ström att ge. 160w är också ett NO NO, eller?

http://techreport.com/review/28751/intel-core-i7-6700k-skylak...

Den verkar kunna dra runt eller precis över 130W ensam under hög belastning så det är väl upp till dig men jag hade definitivt inte vågat chansa.

[edit:] Jag såg inte att någon annan redan hade länkat till exakt den sidan.

Permalänk
Medlem

@llxt: Jag har kört en 3770K och Gigabyte Z77N-Wifi på Streacoms 160W nätagg under många år. Min dator drog 27watt idle och ca 100watt vid 100% CPU. Ditt borde dra mindre kräm. Men vet inte om det räcker med 120W. Skulle nog byta till 160W varianten istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

@llxt: Jag har kört en 3770K och Gigabyte Z77N-Wifi på Streacoms 160W nätagg under många år. Min dator drog 27watt idle och ca 100watt vid 100% CPU. Ditt borde dra mindre kräm. Men vet inte om det räcker med 120W. Skulle nog byta till 160W varianten istället

Så du väljer alltså att rekommendera 160W när alla andra tvivlar?

Permalänk

totalt off topic måste fråga vad du ska ha datorn till ?

tänkte på att du väljer att ha en high end CPU och köra på det inbyggda gpu chipet i cpun.

låter som en typ overkill kontorsdator/filmdator.

sålänge du inte ska köra cad eller photoshop eller renderingsprogram som är ganska cputungt utan endast surf, office eller film skulle du lätt klara dig på betydligt mer strömsnål cpu t.ex. som någon tidigare sa en av T modellerna som bara drar en bråkdel effekt och klarar film, office osv utan problem.

vad jag ser nu är typ en snedvriden renderingsdator/speldator som har en dyr cpu men inget vidare gpu för ändamålet till något av det.

lite on topic igen angående nätagg så skulle jag kolla på något biffigare än 120W den lär bli ganska varm och kortlivad.

skulle tro att utan gpu i burken är nog lämpligare att lägga sig uppåt 180-200W för att ha lite marginal .

cpun har ju trots allt en TDP på ~80W dvs den ska max leverera ca 80W värme nånting och den effekten tar den ju inte bara ta ur luften utan det är vad den också kommer dra från nätagget vid ett sånt tillfälle.

sen är det kanske inte så troligt att den någonsin kommer upp i det det är en annan femma och att det bara är en tillhuggen siffra med marginal från intel typ men teoretiskt så ska chippet inte börja strypa förrän den levererar ca 80W värme.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Vad ska du göra? köp en NUC ? (eller typ gigabytes/asus motsvarighet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Vad ska du göra? köp en NUC ? (eller typ gigabytes/asus motsvarighet)

Visst kan man det. Dock ligger CPU'n på hyllan just nu men hade tänkt köpa ett chassi inom kort. Jag spelar älde spel som Half Life etc när jag får tid över och det flyter på bra med den integrerade GPU'n. Tanken va att köpa ett så litet chassi som möjligt. Då jag inte är någon expert på strömförbrukning så valde jag att skapa en tråd och fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Så du väljer alltså att rekommendera 160W när alla andra tvivlar?

Säger bara tt jag hade en liknade äldre dator som fungerade perfekt på 160w under många år. Bry dig inte så mycke om att en del säger att det krävs 450W. Din dator kommer dra max 100W. Så det fungerar med ditt nätagg, men jag skulle inte köra 100% CPU under längre tid

Permalänk
Proffsmobbare

160W PSU till den processorn är inga problem alls, majoriteten av personerna som kommenterar här har uppenbarligen ingen erfarenhet i ämnet.

Länkade benchmarks är dessutom mätta i väggen med effektivitet på 80-90%.

Skrivet av Rouge of Darkness:

lite on topic igen angående nätagg så skulle jag kolla på något biffigare än 120W den lär bli ganska varm och kortlivad.

skulle tro att utan gpu i burken är nog lämpligare att lägga sig uppåt 180-200W för att ha lite marginal .

cpun har ju trots allt en TDP på ~80W dvs den ska max leverera ca 80W värme nånting och den effekten tar den ju inte bara ta ur luften utan det är vad den också kommer dra från nätagget vid ett sånt tillfälle.

Det fungerar inte alls som du beskriver. Den interna omvandlaren drivs av 12VDC, dvs. omvandlingen 230VAC till 12VDC sker utanför chassit.

Väl inne i lådan omvandlas 12VDC till 5DC respektive 3VDC. Inga problem alls.

I övrigt så är nätdelarna dessutom konstruerade att klara av 100% load, precis som alla andra nätdelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

160W PSU till den processorn är inga problem alls, majoriteten av personerna som kommenterar här har uppenbarligen ingen erfarenhet i ämnet.

Länkade benchmarks är dessutom mätta i väggen med effektivitet på 80-90%.

Det fungerar inte alls som du beskriver. Den interna omvandlaren drivs av 12VDC, dvs. omvandlingen 230VAC till 12VDC sker utanför chassit.

Väl inne i lådan omvandlas 12VDC till 5DC respektive 3VDC. Inga problem alls.

I övrigt så är nätdelarna dessutom konstruerade att klara av 100% load, precis som alla andra nätdelar.

Tack för din input! Jag antar att jag inte behöver oroa mig för pcie ssd'n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Tack för din input! Jag antar att jag inte behöver oroa mig för pcie ssd'n?

Nej dom drar nästan inget

Folk har blivit lurade när det gäller nät delar, antingen pga Youtube videos där folk köper 1000watt agg eller pga okunskap.

Tar man vad folk påsweclockers rekommenderar så kan man dela med 2 för att komma närmre verkligheten...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Nej dom drar nästan inget

Folk har blivit lurade när det gäller nät delar, antingen pga Youtube videos där folk köper 1000watt agg eller pga okunskap.

Tar man vad folk påsweclockers rekommenderar så kan man dela med 2 för att komma närmre verkligheten...

Skickades från m.sweclockers.com

Skönt att höra. Har blivit förälskad i chassit.

Permalänk
Medlem

Jag hade klockat ner processorn "litegrann" och dragit ner spänningen. Då borde det vara lugnt, både med värme och PSU

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av llxt:

Skönt att höra. Har blivit förälskad i chassit.

Ditt största problem kommer vara värmeutvecklingen, Streacom´s chassin riktar sig till personer som bygger en HTPC med en strömsnålare Intel T processor eller SoC lösning. Dyr NVMe disk som inte passar i chassit, och långsammare än en Samsung 960 evo. Glöm inte heller bort att köpa en cpu-kylare till processorn.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Ditt största problem kommer vara värmeutvecklingen, Streacom´s chassin riktar sig till personer som bygger en HTPC med en strömsnålare Intel T processor eller SoC lösning. Dyr NVMe disk som inte passar i chassit, och långsammare än en Samsung 960 evo. Glöm inte heller bort att köpa en cpu-kylare till processorn.

Det har du nog rätt i :/ Får se hur jag löser detta.

Permalänk
Medlem

Om jag skruvar lös den övre delen, Kommer jag få plats med en 58mm cpu fläkt då? (har denna liggandes).

Chassi:

Citat:

Max höjd CPU-kylare 55 mm
Bredd 240 mm
Djup 250 mm
Höjd 100 mm, 109mm med fötter

edit: Eller kanske denna? Då får jag några cm över också. Vad tror ni? Skulle det fungera?

Citat:

Höjd över moderkort 47 mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Ditt största problem kommer vara värmeutvecklingen, Streacom´s chassin riktar sig till personer som bygger en HTPC med en strömsnålare Intel T processor eller SoC lösning. Dyr NVMe disk som inte passar i chassit, och långsammare än en Samsung 960 evo. Glöm inte heller bort att köpa en cpu-kylare till processorn.

Vad menar du med "NVMe disk som inte passar i chassit" ? Tycker det ser ut som att det finns en öppning till en slot.

Permalänk
Medlem

Halloj!
Liksom du, drabbades jag också av fc7:chassit skönhet för något år sen. Tänkte jag kunde dela med mig lite feedback ang bygget.
Jag lyckades trycka i ett z97i plus och en i3 4370 med en Noctua Nh L9i , hade en Obs streacom bluray spelare i också om jag inte minns fel. Drev den med ett 160w picuagg.
Trevligt litet chassi!

Visa signatur

Asus X99M - Ws | I7 5820k | Corsair Vengeance 32Gb | Msi 1080ti Gaming | Corsair Ax860i | 2x Samsung Evo 500Gb | Samsung 950 Pro 512Gb | 2x 4Tb Deskstar | Elgato Hd60 Pro | H110i | Phantek Enthoo Mini XL | X34-A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooss:

Halloj!
Liksom du, drabbades jag också av fc7:chassit skönhet för något år sen. Tänkte jag kunde dela med mig lite feedback ang bygget.
Jag lyckades trycka i ett z97i plus och en i3 4370 med en Noctua Nh L9i , hade en Obs streacom bluray spelare i också om jag inte minns fel. Drev den med ett 160w picuagg.
Trevligt litet chassi!

Hej, Tack för din input! Uppskattas