Stjärnmejsel (krysspårmejsel) djungeln, vad ska man köpa?

Permalänk
Medlem

Stjärnmejsel (krysspårmejsel) djungeln, vad ska man köpa?

Philips vs pozidrive?
Olika storlekar/diametrar på stjärnmejslarna?

Köpte 2014 (eller 2015) ett billigt set med både philips och pozidrive mejslar.
Har världens problem med att veta om skruven har pozidrive eller philips kryss.
Nu har de billiga mejslarna dessutom slitits, inte bara slitits utan även bitar av spetsarna har gått av.

Så vad ska man köpa för och vad behövs behövs både pozi-drive och philips krysspårmejslar.
Använder stjärnmejslar till 80% att skruva på datorer och 20% för vanligt hemma-pulande.
Alltså inte professionellt.

Vanliga spårmejslar är inga problem.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Wera skruvmejslar helt klart. Grymma bits i deras lite dyrare prisklass.

Skillnaden mellan pozi och philips är lätt, det finns en markering på skruvskallen för detta. Pozidrive har alltid ett tunt stansat kryss 45 grader förskjutning mot skruvkrysset.

Storlek PH2 och PZ2 är vanligast.

Har man kvalitetsbits eller fast mejsel, skruvar alltid med rätt storlek och framförallt rätt typ så är det i stort sett outslitligt.

Tacka vet jag torx.

Permalänk

Googla pozidrive och dom visar dig skillnaden, du får helt enkelt titta lite nogare.

Bahco gör fina mejslar som håller en livstid (eller tills barnen får leka med dom vilket hände min far =P).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Eftersom jag hatar att springa runt med massa verktyg i fickan på jobbet så köpte jag mig en sådan här https://www.storel.se/sto/rootCategory/Verktyg%2C-m%C3%A4tins...

Funkar faktiskt väldigt bra. Använder den varje dag på allt.
Visst den slår ju inte fräscha bits på skruvdragaren.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Det är markerat på alla skruvhuvuden on det är Pozi eller Philips. Googla så ser du tydligt. Rätt bra beskrivit på Wikipedia.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag änvänder dessa två till det mesta jag skruvar:

http://www.clasohlson.com/se/Bitsskruvmejsel-Bahco/40-7190

http://www.clasohlson.com/se/Bitsskruvmejsel-Bahco/40-7439

Permalänk
Medlem

Tack alla gubbar för era svar.
OK, Pozidrive har ett "litet kors i krysset" övriga krysspår är troligen en Philips...

...Eller någon annan skruvskalle

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Har ganska mycket bits men aldrig gillat dom, använder bits enbart när man inte har ett "komplett verktyg".

Ska kolla upp vilka stjärnmejslar som behövs mest (PH2+PZ2), resten får man lösa med en bits-sats.
Till stationära datorer vilket grepp är vanligast till hårddisk, chassi och DVD/SSD diskar?

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Har ganska mycket bits men aldrig gillat dom, använder bits enbart när man inte har ett "komplett verktyg".

Ska kolla upp vilka stjärnmejslar som behövs mest (PH2+PZ2), resten får man lösa med en bits-sats.
Till stationära datorer vilket grepp är vanligast till hårddisk, chassi och DVD/SSD diskar?

I stationära datorer används nästan bara PH2.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Kan egentligen inte rekommendera något specifikt mer än inte köpa det billigaste skräpet om det ska slitas. Att använda rätt storlek på bitten/mejseln är dessutom viktigare än många tror/bryr sig om.

Nu går jag emot min egen rekommendation och berättar vad jag använder.

~3/4 av min användning är att skruva datorer eller andra smågrejer, då använder jag nästan uteslutande en ebay-mejsel som kostade 12kr med frakt. Om en sådan är utom räckhåll (har 2-3st liggandes) så använder jag ett Inet mejselkit.

Till övriga ändamål så använder jag ett Bosch bitskit antingen i skruvdragaren eller en magnetisk spärrskruvmejsel.

*edit* såg efter jag publicerat inlägget att du skrivit ett till under tiden.
Gillar du inte bits så får du ju köpa fasta mejslar
De byggvaruhus jag varit på brukar ha 2-3 av varje mejsel i ordningen billig -> mellan -> dyr.
Utöver att vissa märken har ett stort prispåslag så reflekterar det generellt kvalitén också. Gå in på första bästa byggvaruhus (ej classe då..) och fråga efter vilken dom rekommenderar. Att få rekommendationer här och sen leta efter en specifik mejsel känns onödigt komplicerat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobokrull:

Eftersom jag hatar att springa runt med massa verktyg i fickan på jobbet så köpte jag mig en sådan här https://www.storel.se/sto/rootCategory/Verktyg%2C-m%C3%A4tins...

Funkar faktiskt väldigt bra. Använder den varje dag på allt.
Visst den slår ju inte fräscha bits på skruvdragaren.

Jo, har med mig något motsvarande med vändbar philips/spårklinga från Wera i fickan på jobbet. Bitsmejslar funkar inte, skruvar till kopplingsboxar och sådant brukar ofta sitta i botten av recesser/hål, som är för tighta för bitshållare. Det enda negativa jag kan säga om den är att spårmejselns profil är kass. När man brutit av den och slipat om första gången får man den dock förstås perfekt som man vill ha den. Ja, och så är infästningen i skaftet lite glapp i början, inte så att klingan lossnar, men så den kan röra sig lite i axialled. Det ordnar sig dock snabbt när man tappat ner den på tanktaket och fått lite gegga i den Edit: kanske kan vara värt att nämna att gummit i handtagen inte riktigt klarar av diesel, det blir kladdigt, och sväller vid längre exponering. Säkert samma sak med bensin, etc.

Hittar bara hela set, kanske lite overkill för TS. Jag har beställt klingor och skaft lösa, borde gå att få tag på i alla upptänkliga kombinationer.

Tips: du kan chucka upp klingan från en sån mejsel i skruvdragaren också. Blir nästan bättre att ha lite längd på den, stabilare liksom

Ja, och specifikt till TS: Philips och Pozidriv är inte utbytbara så att säga. Du kan väl kanske komma undan med att välja fel storlek av rätt spår ibland, men börjar du köra Pz-mejsel i Ph-skalle eller vice versa har du snart fördärvat spåren. Du behöver båda sorterna.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Har köpt ett par mejselsatser på Felt. . ursäkta Biltema som faktiskt fungerat rätt ok. Ta inte de billigaste.

Sen när man skruvar datorer så förstår jag inte hur man kan fördärva mejslarna, det brukar ju va rätt klena saker.. välj rätt mejsel till jobbet bara ! ( 95% av trasiga skruvar och mejslar är fel vertygsval typ.. )

Annat är det med bilar, gräsklippare, cyklar och annan skit som rostat och ärgat fast...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem

Byt till skruvar med Torxskalle !
Det kan vara bra att ha olika långa mejslar och även nån med isolerat blad och för vissa ändamål är det ju även bättre med bits än hela mejslar så det är svårt att bara ha en mejsel i varje storlek.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av sunnis:

Wera skruvmejslar helt klart. Grymma bits i deras lite dyrare prisklass.

Skillnaden mellan pozi och philips är lätt, det finns en markering på skruvskallen för detta. Pozidrive har alltid ett tunt stansat kryss 45 grader förskjutning mot skruvkrysset.

Storlek PH2 och PZ2 är vanligast.

Har man kvalitetsbits eller fast mejsel, skruvar alltid med rätt storlek och framförallt rätt typ så är det i stort sett outslitligt.

Tacka vet jag torx.

Slår också ett slag för Wera..I särklass dom bästa mejslar jag använt både när det kommer till grepp och kvalitet.

Permalänk
Medlem

Jag använder en exakt likadan, men med bits från WERA.

De är dyra, och jag köper dem billigt via jobbet, men vilken passform!

Har den mejseln, och sedan en bitssats typ denna;

https://www.toolab.se/produkt/Wera-Bitshallare-Bit-Check-30-D...

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Philips vs pozidrive?
Olika storlekar/diametrar på stjärnmejslarna?

Köpte 2014 (eller 2015) ett billigt set med både philips och pozidrive mejslar.
Har världens problem med att veta om skruven har pozidrive eller philips kryss.
Nu har de billiga mejslarna dessutom slitits, inte bara slitits utan även bitar av spetsarna har gått av.

Så vad ska man köpa för och vad behövs behövs både pozi-drive och philips krysspårmejslar.
Använder stjärnmejslar till 80% att skruva på datorer och 20% för vanligt hemma-pulande.
Alltså inte professionellt.

Vanliga spårmejslar är inga problem.

Om dina skruvmejslar slits, och tom spår går av, då har du med största sannolikhet använt fel mejsel till fel skruv.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oobum:

Om dina skruvmejslar slits, och tom spår går av, då har du med största sannolikhet använt fel mejsel till fel skruv.

Många drar ju för hårt det är ett väldigt vanligt fel och det är väldigt sällan det dras för lite, handlar det om nått känsligt bör man inte handdra utan ha nån typ av momentnyckel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Många drar ju för hårt det är ett väldigt vanligt fel och det är väldigt sällan det dras för lite, handlar det om nått känsligt bör man inte handdra utan ha nån typ av momentnyckel.

Om inte annat är ett momentskaft bra för att lära sig hur hårt skruvarna ska dras. Det går rätt fort för det där att sätta sig i muskelminnet, och sedan får man rätt moment med vanlig mejsel också. Lär man sig det för klena dimensioner av vanliga 8.8:or är man hemma typ, sen kan man dra 12.9:or och sånt lite hårdare på känn

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Hade glömt bort tråden men i våras skaffades från Biltema.
1 PH2 lång stjärnmejsel
1 PH2 Kort dito
Köpte även en bit-mejsel för de bits som jag har.
Nu visar det sig att jag saknat flera torx och special mejslar men det finns redan planer på att köpa in dessa.

Stort Tack till alla
Tror jag ser klarare genom stjärnmejsel djungeln nu än förr.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.