Permalänk
Medlem

Nästa generations VR?

I teknik- och datorsammanhang finns det ju en grundregel att om man hela tiden ska vänta på nästa grej, nästa version, så kommer man aldrig kunna köpa något alls. MEN, när det gäller VR-system så känns det verkligen som att den här regeln inte riktigt gäller, tekniken är ju fortfarande ganska ny och det kommer små uppstickare mot HTC Vive och Oculus Rift hela tiden. Så hur ska man egentligen tänka?!

Jag är helt galet sugen på att köpa något VR-system, men har inte följt med utvecklingen det senaste året alls, och vet inte vad som möjligen ligger "i pipeline" så att säga. I valet mellan Oculus Rift och HTC Vive har jag läst mig till (utan att prova någondera) att jag skulle välja HTC Vive, men någonstans läste jag något om en version 2.. av HTC Vive tror jag? Äff.

Hur tänker ni gott folk? Hur och när och var ska man egentligen ge sig in i VR-scenen? Utveckla.

Permalänk
Avstängd

Varken mjuk- eller hårdvaran är ju riktigt där än i mina ögon. Det är grymt häftigt med VR på massor av sätt men de flesta spel/upplevelser är ju minispel typ som de som kom till Kinect eller så. Sen finns det förstås några undantag, Project Cars är ju ett riktigt spel med mycket innehåll exempelvis likaså Elite Dangerous och det finns väl några fler (Minecraft ska vara grymt har jag hört). Det gemensamma för dem är att de inte är VR-spel egentligen utan vanliga spel med stöd för VR och att de passar bäst att spela sittandes. Fortfarande coolt förstås men det ger inte riktigt samma inlevelse som när man kan gå omkring osv.

Sen är hårdvaran lite för dålig för att man ska vilja sitta med den igång några timmar i streck liksom. Headseten är tunga, sladdarna är jobbiga och det blir svettigt men framför allt så är upplösningen lite för dålig.

Jag testade först hemma hos en kollega som köpt Vive i somras och det var helt grymt, vi turades om och testade diverse spel och så och jag blev rejält sugen på att köpa. Sen köpte tjejens brorsa Vive ganska kort innan han skulle åka bort ett par månader så vi fick låna det (inklusive hans feta dator för min var lite klen). I början var det ju samma grej, kul och häftigt som fan och alla som testade blev väldigt imponerade. Men efter ett par veckor så kände vi oss ganska färdiga med de upplevelser som fanns liksom. Det var inte riktigt värt krånglet med att flytta undan och ta på sig för att stå och vifta i Fruit Ninja eller så. Så jag väntar med ett köp tills hårdvaran är lite bättre, och då lär det finnas mer spel som är lite längre eller djupare. Då lär det också fungera bra att spela vanliga spel eller kolla på film i VR typ i en virtuell bio eller så, vilket många gör redan men det är alldeles för låg upplösning för min smak.

Nu kanske jag låter negativ men jag tror verkligen på VR (och AR), att det kommer att bli stort och förändra mycket på många områden. Och jag tror också att det inte behöver vara så svårt att bygga spel som funkar i VR. FPS verkar ju vara svårt trots att det känns som om det hade passat perfekt, men TPS hade kunnat funkar grymt också för att inte nämna strategispel och liknande. Att spela typ Cities där staden är som en miniatyr utlagd på ett stort virtuellt bord där man kan gå runt, böja sig för att komma närmare, zooma och så hade varit enormt häftigt. Alla upplevelser behöver ju inte vara i förstaperson liksom utan ovanifrån-perspektiv kan nog vara väldigt inlevelsefullt det också. Men tekniken är inte riktigt där än som sagt och inte utbudet heller. Jag kan tänka mig att det är lite som när rörlig bild kom, folk gick och såg samma film på ett tåg som körde in på en perrong om och om igen och många insåg ju möjligheterna framåt men ändå dröjde det ganska lång tid innan vi fick långfilmer med storys som var värda att se och så.

Sen är förstås priset en stor del av det hela. Hade Vive kostat några hundralappar (jag hade nog varit beredd att betala 2-3000) så hade alla bristerna känts mer ok liksom. Men 7-8000 är ganska mycket pengar för de flesta speciellt för något med så mycket brister och så begränsad användning. Så antingen ganska rejält sänkt pris eller bättre teknik och smidigare hårdvara, då hade jag köpt det, men inte än.

Angående Vive 2 så tror jag att den ligger ganska långt fram ändå. Däremot lär det komma en uppdaterad variant med samma paneler och så men med ett bättre designat, och förhoppningsvis lättare, headset. Kanske också med ett bättre pris, men vi får se.

Permalänk
Medlem

Har en Vive men använder den inte så ofta längre. Klumpig, sladdar, ganska taskig grafik.

Nästa VR-enhet jag köper måste vara trådlös, ha eye tracker och väga betydligt mindre. Helst ska det bara vara ett par glasögon.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

VR är helt sjukt häftigt redan idag, men det finns verkligen gigantiskt med utrymme för förbättring. Är du inte riktigt tät föreslår jag att du väntar 1-2 år på nästa generation från Oculus, HTC eller någon annan seriös aktör.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Håller med om att det klokaste är att vänta. Spelutbudet kommer bli mycket bättre, datorkraven kommer minska (foveated rendering), prisen på headseten kommer minska, sladden kommer försvinna, upplösningen kommer bli bättre, kontrollerna kommer bli bättre etc. Om alla tänkte så skulle det förvisso inte inträffa, men ändå.

Detta säger jag som ägare till Rift+Touch (har även testat Vive men anser att den är det sämre av de två alternativen).

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Som med all hårdvara så blir de ju billigare och bättre med att vänta. Men jag är glad jag inte vänta 1 eller två år till. De kommer va marginellt bättre och spelstödet är ju rätt starkt för sittande för oss som gillar simracing och flygsim och det finns mycket annat som är roligare att att använda headseten till som virtuell projektor om inte annat.

Osäker om det räcker ett par decennier innan specen är uppe där de ska va. 12K minimum och 180 graders fov och basstationer du kan sätta upp ute och helt okänslig för ljusförhållanden och du har en liten kvantdator på ryggen som väger 2300g och batteritid på 5h.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Som med all hårdvara så blir de ju billigare och bättre med att vänta. Men jag är glad jag inte vänta 1 eller två år till. De kommer va marginellt bättre och spelstödet är ju rätt starkt för sittande för oss som gillar simracing och flygsim och det finns mycket annat som är roligare att att använda headseten till som virtuell projektor om inte annat.

Osäker om det räcker ett par decennier innan specen är uppe där de ska va. 12K minimum och 180 graders fov och basstationer du kan sätta upp ute och helt okänslig för ljusförhållanden och du har en liten kvantdator på ryggen som väger 2300g och batteritid på 5h.

Tror också att det vi kommer att se de närmaste åren är främst fler tillbehör och bekvämlighets uppgraderingar som tex trådlöst, vr-handskar osv. Samt fler spel som inte bara är techdemos. Hårdvaran i tex vive räcker ett bra tag till, inte ens dom med 1080-kort kan maxxa grafiken med bibehållen fps idag, det enda där skulle vara att öka fov i så fall.
Om branschen och konsumenterna driver utvecklingen framåt på samma sätt som med mobiltelefonin så har vi helt fristående enheter med en flexskärm som täcker hela synfältet och hanterar sin position i rummet själv om en 10 år. Tror också att vr/ar kommer att flyta ihop mer, typ att man ser sin egen irl kropp i vr via ar och att man kan välja om man vill lägga verkligheten ovanpå det virtuella eller tvärtom.

Har precis bestämt mig för att gå all-in med dirt rally och proj. Cars. Dvs rigga stol och ratt osv, ska bara få ihop mer pengar först 😆

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Jag har haft min vive sen releasen. Spelade massor i början sen blev den liggandes ett tag men har dom senaste veckorna spelat som en tok.

Audioshield kan jag lätt avverka en 3h i sträck.

Finns ju tillbehör som gör viven trådlös.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Svårt att säga. Har Vive, upplevelsen är grym och lätt värt det femdubbla för mig, även om det roliga bara hade varat i en månad. Så allt beror på hur taggad du är. Känner du dig bara lite lockad tycker jag du ska vänta. Är du riktigt sugen är det helt klart värt ett köp (men testa före köp!!).
Och samtidigt är det ju så att om alla tänker att det är bäst att vänta, ingen köper den tidiga VR-tekniken, då blir det heller ingen (eller väldigt långsam) utveckling av VR och VR-spel eftersom marknaden då blir för liten.

Permalänk
Medlem

Ögon position spårning, handskar, trådlöst, sensor för position inbyggd i glasögonen, 4k upplösning. Alla dom grejerna är på g, jag tror själv att dom är ute inom 1år . Har läst artiklar om alla. Nya glasögon kommer att släppas samtidigt som mickrosoft conferans av flera stora aktörer som nvida, intel osv. När också nya windows 10 uppdatering släpps och utannonseras. Enligt vad jag hört och läst.

Utbud, pris, plus flera punkter ovan, är det som gör att jag väntar. Har enbart testat gear vr i ett par timmar igår. Filmer samt bilder, sjukt dålig kvalitet. Funkar ej! Är det lika illa på vive o rift?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är precis som när man skaffade sig dator i slutet av 80-talet. Det fanns väldigt mycket man ville förbättra men jag är glad att jag inte väntade. Kort sagt: Man blir aldrig nöjd. Det finns alltid något man kan göra bättre.

Jag är sjukt glad över att jag köpte min Vive redan förra våren. Aldrig köpt en coolare pryl. Jag tycker fortfarande det är roligt att utveckla egna saker i Unity för VR. Många VR-spel jag köpt under 2016 uppdateras fortfarande. Däremot blir man ju snabbt mätt på småspel.

Permalänk
Inaktiv

En ny "generation", eller vad man nu vill kalla det, där man fokuserar på att iallafall halvera priset tror jag är viktigt. Både Facebook och Valve borde kunna subventionera priserna. Extra smidigt för Valve då kunderna ändå är så illa tvugna att köpa mjukvaran genom deras butik.

Sedan är det en brutal miss att Resident Evil 7 blev exklusivt i ett helt år för VR-läget. Det är ju trots allt ett riktigt spel med content som räcker mer än en timme och dessutom ett stort namn. Men det kanske kommer någon mer kandidat. Om VR blir mer än en fluga så är det nog faktiskt Sony som drivit på den utvecklingen, inte Facebook eller Valve.
Vad som talar emot Sony är att de är ökända för att lansera saker, få folk att köpa och sedan bara skita i att supporta produkten. PS Vita är ett bra exempel där. Fin hårdvara men Sony "glömde bort den" ganska fort.

Sedan tror jag fortfarande mer på AR. Finns fler applikationer där detta kan utnyttjas men ligger samtidigt ännu längre bort i framtiden. Dev-kitten (Microsofts HoloLens) är ju allt annat än billiga med.