Varken mjuk- eller hårdvaran är ju riktigt där än i mina ögon. Det är grymt häftigt med VR på massor av sätt men de flesta spel/upplevelser är ju minispel typ som de som kom till Kinect eller så. Sen finns det förstås några undantag, Project Cars är ju ett riktigt spel med mycket innehåll exempelvis likaså Elite Dangerous och det finns väl några fler (Minecraft ska vara grymt har jag hört). Det gemensamma för dem är att de inte är VR-spel egentligen utan vanliga spel med stöd för VR och att de passar bäst att spela sittandes. Fortfarande coolt förstås men det ger inte riktigt samma inlevelse som när man kan gå omkring osv.
Sen är hårdvaran lite för dålig för att man ska vilja sitta med den igång några timmar i streck liksom. Headseten är tunga, sladdarna är jobbiga och det blir svettigt men framför allt så är upplösningen lite för dålig.
Jag testade först hemma hos en kollega som köpt Vive i somras och det var helt grymt, vi turades om och testade diverse spel och så och jag blev rejält sugen på att köpa. Sen köpte tjejens brorsa Vive ganska kort innan han skulle åka bort ett par månader så vi fick låna det (inklusive hans feta dator för min var lite klen). I början var det ju samma grej, kul och häftigt som fan och alla som testade blev väldigt imponerade. Men efter ett par veckor så kände vi oss ganska färdiga med de upplevelser som fanns liksom. Det var inte riktigt värt krånglet med att flytta undan och ta på sig för att stå och vifta i Fruit Ninja eller så. Så jag väntar med ett köp tills hårdvaran är lite bättre, och då lär det finnas mer spel som är lite längre eller djupare. Då lär det också fungera bra att spela vanliga spel eller kolla på film i VR typ i en virtuell bio eller så, vilket många gör redan men det är alldeles för låg upplösning för min smak.
Nu kanske jag låter negativ men jag tror verkligen på VR (och AR), att det kommer att bli stort och förändra mycket på många områden. Och jag tror också att det inte behöver vara så svårt att bygga spel som funkar i VR. FPS verkar ju vara svårt trots att det känns som om det hade passat perfekt, men TPS hade kunnat funkar grymt också för att inte nämna strategispel och liknande. Att spela typ Cities där staden är som en miniatyr utlagd på ett stort virtuellt bord där man kan gå runt, böja sig för att komma närmare, zooma och så hade varit enormt häftigt. Alla upplevelser behöver ju inte vara i förstaperson liksom utan ovanifrån-perspektiv kan nog vara väldigt inlevelsefullt det också. Men tekniken är inte riktigt där än som sagt och inte utbudet heller. Jag kan tänka mig att det är lite som när rörlig bild kom, folk gick och såg samma film på ett tåg som körde in på en perrong om och om igen och många insåg ju möjligheterna framåt men ändå dröjde det ganska lång tid innan vi fick långfilmer med storys som var värda att se och så.
Sen är förstås priset en stor del av det hela. Hade Vive kostat några hundralappar (jag hade nog varit beredd att betala 2-3000) så hade alla bristerna känts mer ok liksom. Men 7-8000 är ganska mycket pengar för de flesta speciellt för något med så mycket brister och så begränsad användning. Så antingen ganska rejält sänkt pris eller bättre teknik och smidigare hårdvara, då hade jag köpt det, men inte än.
Angående Vive 2 så tror jag att den ligger ganska långt fram ändå. Däremot lär det komma en uppdaterad variant med samma paneler och så men med ett bättre designat, och förhoppningsvis lättare, headset. Kanske också med ett bättre pris, men vi får se.