Möjlig Pirat USB disk visar för mycket minnes kapacitet i Windows

Permalänk
Medlem

Möjlig Pirat USB disk visar för mycket minnes kapacitet i Windows

Hej, köpte en smidig liten usb-disk när jag var i Kina för ett antal år sedan. Den var billig och smidig så jag la inte ner alltför stor möda att kolla om den rymde 500 gb som det stod på den. Kollade den i en Windows laptop och i disk hanteraren stod det mycket riktigt 500 gb. Att den rymmer mer än 250 gb är helt klart. Men mindre än 400 gb är jag också helt säker på. Den är preparerad att visa fel.
Nu skulle jag vilja kontrollera exakt vad den rymmer. Kan man göra detta med något windows verktyg i Windows 10?

Gracias

Permalänk
Medlem

H2testw är ett av de många gratisprogram för att kolla detta.

Permalänk
Entusiast

Kan du inte bara ta en stor fil och kopiera den massor gånger för att se hur mycket som faktiskt ryms?
Annars vet jag inte om man kan "preppa" ett USB-minne till att visa för mycket ledigt minne, låter osannolikt. Men vem vet, jag kanske får lära mig något nytt idag med!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag hade öppnat enheten och läst på någon etikett om sådan stod att finna.

Annars är H2testw säkert ett bra alternativ.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Uzanar:

Kan du inte bara ta en stor fil och kopiera den massor gånger för att se hur mycket som faktiskt ryms?
Annars vet jag inte om man kan "preppa" ett USB-minne till att visa för mycket ledigt minne, låter osannolikt. Men vem vet, jag kanske får lära mig något nytt idag med!

Det finns pinnar som skriver över data vartefter som skrivs och har då (i datorn) mycket utrymme.
Finns några trådar här på Swec om just detta, de är några år gamla dock.

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Kan du inte bara ta en stor fil och kopiera den massor gånger för att se hur mycket som faktiskt ryms?
Annars vet jag inte om man kan "preppa" ett USB-minne till att visa för mycket ledigt minne, låter osannolikt. Men vem vet, jag kanske får lära mig något nytt idag med!

Då får du lära dig något nytt!
http://www.ebay.com/gds/All-About-Fake-Flash-Drives-2013-/100...
http://www.rmprepusb.com/tutorials/-fake-usb-flash-memory-dri...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Fanns USB-minnen på 640GB när jag var i Kina 2007 med jobbet, Sony var det till och med. Jag blev lite sugen, hehe

Många av mina kollegor köpte kopior på ipod nano, som påstods rymma 4GB eller nåt. Och visst, när man förde över nån GB musik så syntes dom i utforskaren, men när man lyssnade på den, så tystnade alltid ljudet på låt 10-15 eller så. När "nanon" knäcktes upp så fanns där ett fräscht 64MB chip i bästa fall. Bra grejer

Visa signatur

|| Ryzen 5800X || Asus RTX 3080 TUF OC || MSI B550 Gaming Carbon WiFi || 4x8 GB HyperX Fury RGB 3600MHz CL17 || Samsung 970 EVO 1TB & WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM750x || ARCTIC Liquid Freezer II 360 RGB || FD Define S || Samsung Odyssey G7 27" x 2 ||