Hur uppdatera bios på gigabyte ga z97x gaming 3?

Permalänk
Medlem

Hur uppdatera bios på gigabyte ga z97x gaming 3?

Har stött på problemet att jag ej kan komma in i BIOS i min dator än hur fort jag hamrar F8 så kommer jag ej in i BIOS:en på datorn samt när jag går in på Gigabyte hemsida och hämtar hem uppdateringar så stöter jag bara på meddelandet: Det går inte att köra appen på den här datorn se om du kan hitta en version för den här datorn hos programvaruutgivaren.

Samt så har jag problem med tangentbordet som är ett K70 LUX RGB och jag misstänker och hör ihop med moderkortet för jag kan inte skriva @ som vanligt jag måst trycka flera gånger på 2 för att @ ska komma upp men då blir det så här när man skriver @@ att det kommer upp en snabel:A men sekunden efter kommer det ett till upp så man måst vänta och ta bort. Men det är bara på min gamingdator som det är så testade med annat tangentbord i samma dator samma problem samt testade i en annan dator och inget problem. Har hämtat senaste drivrutinerna från Corsair och det hjälpte inte.

Har Win 10 64bit samt datorns spec finns i min signatur.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Skrivet av hellmix:

Har stött på problemet att jag ej kan komma in i BIOS i min dator än hur fort jag hamrar F8 så kommer jag ej in i BIOS:en på datorn samt när jag går in på Gigabyte hemsida och hämtar hem uppdateringar så stöter jag bara på meddelandet: Det går inte att köra appen på den här datorn se om du kan hitta en version för den här datorn hos programvaruutgivaren.

Samt så har jag problem med tangentbordet som är ett K70 LUX RGB och jag misstänker och hör ihop med moderkortet för jag kan inte skriva @ som vanligt jag måst trycka flera gånger på 2 för att @ ska komma upp men då blir det så här när man skriver @@ att det kommer upp en snabel:A men sekunden efter kommer det ett till upp så man måst vänta och ta bort. Men det är bara på min gamingdator som det är så testade med annat tangentbord i samma dator samma problem samt testade i en annan dator och inget problem. Har hämtat senaste drivrutinerna från Corsair och det hjälpte inte.

Har Win 10 64bit samt datorns spec finns i min signatur.

Koppla ur bootdisken från moderkortet så borde du hamna i bios.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Koppla ur bootdisken från moderkortet så borde du hamna i bios.

Skickades från m.sweclockers.com

Går det att uppdatera BIOS den vägen också?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Skrivet av hellmix:

Går det att uppdatera BIOS den vägen också?

Det vet jag inte men du kan iallafall stänga av fastboot vilket du troligen har igång.
Men ha det nya bioset på en usbsticka så kan du ju kolla när du ändå är där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vill du in i BIOS så är det "Del" knappen du ska hamra på, inte F8.

Ur manualen:

"Function Keys:

<DEL>: BIOS SETUP\Q-FLASH
Press the <Delete> key to enter BIOS Setup or to access the Q-Flash utility in BIOS Setup.

<F9>: SYSTEM INFORMATION
Press the <F9> key to display your system information.

<F12>: BOOT MENU
Boot Menu allows you to set the first boot device without entering BIOS Setup. In Boot Menu, use the up arrow key <h> or the down arrow key <i> to select the first boot device, then press <Enter> to accept.
The system will boot from the device immediately.
Note: The setting in Boot Menu is effective for one time only. After system restart, the device boot order will still be based on BIOS Setup settings.

<END>: Q-FLASH
Press the <End> key to access the Q-Flash utility directly without having to enter BIOS Setup first."

Permalänk
Medlem

@Åsa-Nisse:

Glömde bort Del knappen men kom in via F12 men ska komma ihåg det till nästa gång.

Har nu kommit in i Bios och ändrat där så nu är det bara att lista ut varför snabel A är så trögt just på den datorn och inte på de andra datorerna.

Edit: Hittade felet det är Asus Tweak II som ställde till det eftersom den har kortkommandon på 123 men inaktivera man den delen så försvann problemet.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

@Åsa-Nisse:

Glömde bort Del knappen men kom in via F12 men ska komma ihåg det till nästa gång.

Har nu kommit in i Bios och ändrat där så nu är det bara att lista ut varför snabel A är så trögt just på den datorn och inte på de andra datorerna.

Edit: Hittade felet det är Asus Tweak II som ställde till det eftersom den har kortkommandon på 123 men inaktivera man den delen så försvann problemet.

Hej, lätt hänt, men bra att det löste sig till slut och du fick ordning på båda problemen.