Permalänk

"No signal" till skärm

Hej,

Köpte en bekants dator och allt funkade som det skulle. Sen återställde jag win10 till fabrikinställningar (utan att ominstallera win10). Det fungerade fortfarande som det skulle.

Sen tänkte jag att jag skulle uppdatera drivrutinerna till grafikkortet, då började det strula. Fick bild till min projektor via hdmi men inte till skärmen via DVI. Så jag återställde datorn igen, körde AMD Clean Uninstall Utility och det funkade fortfarande till projektorn. Men sen efter det (osäker på om jag installerade nya drivrutiner, men tror det) så slutade det funka till projektorn och skärmen funkade det aldrig till efter första drivrutinsuppdateringen...

Jag har testat med moderkortets egna grafikkort (med det andra urkopplat), nu har jag också testat med ett äldre grafikkort som jag fick med, fortfarande ingen bild. Har kollat alla sladdar så att de sitter ordentligt och det verkar de göra.

Spec:

Grafikkort: R9 270X 2GB OC
Moderkort: ASRock B85M Pro4
Processor: Intel Core i5 4670 3,4GHz Socket 1150 Box
Ram: ADATA 16GB DDR3 CL9 1600MHz XPG Svart (inte helt säker på modell, men typ något sånt)
Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W

Permalänk
Medlem

Koppla ur alla skärmar och kolla en i taget. Jag tycker det låter som mjukvaru problem på din beskrivning. Om du har bild på någon skörm så kör DDU på samtliga drivrutiner och installera om dem sedan.

OBS tanka ner drv innan du kör DDU. Samt strunta i amds egna avinstallation.
http://www.guru3d.com/files-tags/download-ddu.html

Du tar ner programmet
du tankar ner drivrutinen. om du är osäler på vilken en annan eller äldre och minns det t.ex tar ett photo med moblilen.

Startar DDU och då den frågar om felsäkert läge så JA. Datorn startar om.
Sen startar DDU. DU VÄLJER ATT INTE STARTA OM efteråt. och sen tar du amd intel nvidia. utan att starta om. Om du har bild effeter en stund så startar du om om inte så måste du tvär göra om det hela och välja att den ska starta om. Men vi förutsättet att du kan ta bort alla. Intel , nvidia, amd. Då väljer du AMD igen då det ditt kort och väljer radera igen OCH starta om. Sen då du får bild på någon av slärmarna om du har mer än en inkopplad så väntar du en stund, ta en te kaffe eller vatte, (bara för att vänta på windows ska återhämta sig och installera det den får) Sen testa att köra AMDs drv som du hade nedladdade sedan tidigare.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Koppla ur alla skärmar och kolla en i taget. Jag tycker det låter som mjukvaru problem på din beskrivning. Om du har bild på någon skörm så kör DDU på samtliga drivrutiner och installera om dem sedan.

OBS tanka ner drv innan du kör DDU. Samt strunta i amds egna avinstallation.
http://www.guru3d.com/files-tags/download-ddu.html

Du tar ner programmet
du tankar ner drivrutinen. om du är osäler på vilken en annan eller äldre och minns det t.ex tar ett photo med moblilen.

Startar DDU och då den frågar om felsäkert läge så JA. Datorn startar om.
Sen startar DDU. DU VÄLJER ATT INTE STARTA OM efteråt. och sen tar du amd intel nvidia. utan att starta om. Om du har bild effeter en stund så startar du om om inte så måste du tvär göra om det hela och välja att den ska starta om. Men vi förutsättet att du kan ta bort alla. Intel , nvidia, amd. Då väljer du AMD igen då det ditt kort och väljer radera igen OCH starta om. Sen då du får bild på någon av slärmarna om du har mer än en inkopplad så väntar du en stund, ta en te kaffe eller vatte, (bara för att vänta på windows ska återhämta sig och installera det den får) Sen testa att köra AMDs drv som du hade nedladdade sedan tidigare.

Nu får jag inte bild på någon skärm längre.

Innan gick det bara till projektorn via hdmi, men hdmi (eller dvi) till skärmen funkade inte. Testade att ha bara skärmen ikopplad men var ingen skillnad.

Men tack för tipset, ska testa när jag kan

Permalänk

Lite roligt, gav mig in på denna del av forumet just för att jag också har problem, i princip identiskt problem! Dock sitter jag med en r9 280x. Laddade ner nya drivisarna här för 2 dagar sen efter att jag gjort rent hela datorn. När jag sitter och surfar så blir skärmen svart, och det kommer upp No Signal (Endast en skärm)
Provat med frugans, funkar icke heller. Spel funkar hittills.
Ska prova rensa rent på drivisarna får se vad som händer!

Permalänk
Skrivet av sanarion91:

Lite roligt, gav mig in på denna del av forumet just för att jag också har problem, i princip identiskt problem! Dock sitter jag med en r9 280x. Laddade ner nya drivisarna här för 2 dagar sen efter att jag gjort rent hela datorn. När jag sitter och surfar så blir skärmen svart, och det kommer upp No Signal (Endast en skärm)
Provat med frugans, funkar icke heller. Spel funkar hittills.
Ska prova rensa rent på drivisarna får se vad som händer!

Okej, men du får upp bild när du startar datorn då? För det får inte jag ens :/.

Permalänk

@malamadre:

Ja, när jag startar om den ja. Men den kommer inte tillbaks om jag väntar.
Jag har nu provat en sak innan jag blåst redan samtliga drivisar, har avinstallerat endast graffe-drivisarna samt installerat Firefox istället för Google Chrome, hittills inga problem alls. Googlade runt lite och det verkar som de flesta fått problem efter nyinstallation av dator eller installation av nyaste drivisarna till graffekortet. Vet inte om det bara är slumpen.

Permalänk

Så fick igång bild med moderkortet grafik! (Utan mitt grafikkort inkopplat)

Körde DDU och det fungerade som @hacMan beskrev.

Sen så startade jag om och fick bild men alla filer/fönster öppnades på "en annan skärm" så jag kunde inte komma åt dem. Startade om, och då fick jag inte bild igen...

Tanken är att starta datorn och låta den stå lite o se om windows kan uppdatera något själv.

Men det får bli lite senare idag

Permalänk

Tror det är bäst att köra med en skärm när du installerar om osv.. Just för att det inte ska bli sådär. Sen tror jag det går att ändra "primär"-skärm i inställningar(?) det bör peta över allt till rätt skärm

Permalänk

@sanarion91: Jo, det var det jag gjorde också. Men hade skärmen ikopplad på både VGA, DVI och HDMI vilket kanske är dumt. VGA verkade vara det som gick att köra på iaf....

Men när jag körde så försökte jag gå in i skärminställningar, men fick ju upp allt på "en annan skärm" (som inte fanns). Vet att jag på win8 kan flytta på fönster med "win-knappen + piltangenter" men det funkade inte heller (win10 på den andra burken dock)

Permalänk

@malamadre:

Om du duplicerar skärmarna då? Eller det kanske är för sent för att prova det? =/

Permalänk
Medlem

@malamadre
Det är så att ddu stänger av windows update på gfx drv. Jag brukar ta ner drv jag behöver. Men du kan ha sådan otur att du har något fel på gfx kortet. Det har hänt förr. Kan du testa kortet i någon annas dator?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

@hACmAn:

Jag tog ned drivrutiner när det funkade sist och installerade dem.

Ska se om jag kan testa det på en annan dator!