Ångerrätt på webhallen config?

Permalänk
Medlem

@Lobocut:
....så du tycker jag bör få byta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Länken berör vad "Specialbeställt" betyder.

I ARN fallet står det klart och tydligt att dom tillverkas efter önskemål.
Samma sak med datorn, den tillverkas med delar som finns i ordinarie sortiment.

Ja, länken berör vad som är specialbeställt. Vad specifikt är det som du tycker är applicerbart i detta fallet, dvs en dator som är ihopsatt enligt kundens önskemål?

Angående arn och lawline...suck, läs vad jag skrev.

Lawline har ett exempel på en soffa som finns med två färger. Man menar då att det inte kan vara specialbeställning om båda i praktiken finns i sortimentet:

Citat:

Om du beställer en soffa som företaget erbjuder i två färger ska det därmed inte räknas som en specialbeställning och därmed inte falla in under undantagen som gör att du inte har ångerrätt. Hade de däremot erbjudit soffan i endast en färg och du bett om att få den tillverkad i en annan färg hade det förmodligen sett annorlunda ut.

Arn har ett fall med stövlar där man exempelvis kan välja till dragkedja. Som jag tolkar det så menar man att detta är standardval vilket gör att stövlarna i troligen i praktiken finns färdigtillverkade i olika varianter och inte tillverkas/ändras på beställning, alternativt att det är så små/självklara ändringar att det inte bör klassas som speciellt stor förändring då det garanterat kommer att finnas någon som vill ha dragkedja framöver.

Citat:

Nämnden konstaterar att kunden vid beställning av ridstövlar av märket König på bolagets hemsida ska fylla i ett antal val. T.ex. går det att beställa stövlarna med eller utan dragkedja. Nämnden anser att de val som C gjort ligger inom ramen för de standardval som ska göras vid beställningen.

I mitt tycke är inget av dessa fall direkt applicerbart på en dator som monteras ihop på beställning efter kundens önskemål, man tar ju till och med betalt för att anpassa datorn specifikt efter kundens alla önskemål. Vad gör dig så säker på att de exempel du ger är applicerbara i detta fallet trots att förutsättningarna uppenbarligen skiljer sig åt? Med/utan dragkedja är som de skriver ett standardval, men när man väljer varje enskild komponent efter eget önskemål? ...utgår i alla fall från att det är det som det handlar om här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av McEdvin:

@Lobocut:
....så du tycker jag bör få byta?

Att bara få byta grafikkort är helt upp till säljaren. Att ångra köpet, ja. Säger dom nej gör du en anmälan till ARN, kostar inget. http://www.arn.se/info-konsument/hur-jag-anmaler/anmal/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Ja, länken berör vad som är specialbeställt. Vad specifikt är det som du tycker är applicerbart i detta fallet, dvs en dator som är ihopsatt enligt kundens önskemål?

Angående arn och lawline...suck, läs vad jag skrev.

Lawline har ett exempel på en soffa som finns med två färger. Man menar då att det inte kan vara specialbeställning om båda i praktiken finns i sortimentet:

Arn har ett fall med stövlar där man exempelvis kan välja till dragkedja. Som jag tolkar det så menar man att detta är standardval vilket gör att stövlarna i troligen i praktiken finns färdigtillverkade i olika varianter och inte tillverkas/ändras på beställning, alternativt att det är så små/självklara ändringar att det inte bör klassas som speciellt stor förändring då det garanterat kommer att finnas någon som vill ha dragkedja framöver.

I mitt tycke är inget av dessa fall direkt applicerbart på en dator som monteras ihop på beställning efter kundens önskemål, man tar ju till och med betalt för att anpassa datorn specifikt efter kundens alla önskemål. Vad gör dig så säker på att de exempel du ger är applicerbara i detta fallet trots att förutsättningarna uppenbarligen skiljer sig åt? Med/utan dragkedja är som de skriver ett standardval, men när man väljer varje enskild komponent efter eget önskemål? ...utgår i alla fall från att det är det som det handlar om här.

Spelar ingen roll, soffan fanns i två utförande och byggs på beställning. Det är rätt vanligt om du inte handlar på Ikea.
Samma med skorna, fanns fler tillval utöver det hon beställde, men det var forfarande ordinarie sortiment.

Om han skulle ha köpt alla delar löst, då kan kan ångra köpet. Men inte om han väljer att dom bygger ihopp den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Spelar ingen roll, soffan fanns i två utförande och byggs på beställning. Det är rätt vanligt om du inte handlar på Ikea.
Samma med skorna, fanns fler tillval utöver det hon beställde, men det var forfarande ordinarie sortiment.

Om han skulle ha köpt alla delar löst, då kan kan ångra köpet. Men inte om han väljer att dom bygger ihopp den?

Ska vi ta och citera undantaget i lagen här: "3. avser en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel."

Fetstilningen är min och jag tycker att just den delen passar utmärkt in på just detta fallet. Även om delarna är standard så byggs datorn helt enligt konsumentens anvisningar. Angående soffan så menar man just att eftersom det finns två alternativ så tillverkas båda och det bör inte vara några problem för säljaren att få returen såld då det just bara finns två alternativ. Med stövlarna så menar man att det är standardval som även här inte innebär speciellt personlig prägel.

I båda fallen så verkar det falla tillbaka på huruvida säljaren kan sälja dessa vidare om de returneras. Är de så pass personligt anpassade att de inte går att sälja så träder undantaget i lagen in. Kan tänka mig att det sett annorlunda ut om man med stövlarna fått välja mellan säg 20-talet distinkt olika dragkedjor eller om köparen valt något exotiskt skinn.

Hade datorn gått att beställa med/utan dvd-brännare (en variant) eller något annat "standardval" så hade jag hållit med dig, men eftersom varje del av datorn väljs av köparen så är oddsen att någon annan köpare ska välja exakt samma komponenter rätt små.

Citat:

Om han skulle ha köpt alla delar löst, då kan kan ångra köpet. Men inte om han väljer att dom bygger ihopp den?

Ja, TS köper inte delar, hen köper en komplett dator där varje del är utvald av hen(chassi, processor, kylning, hårddisk osv) och som sedan sätts ihop av butiken. Tycker personligen att det är så pass nära ordalydelsen i lagen att det känns alldeles för osäkert för att uttala sig tvärsäkert år endera hållet baserat på de exempel som tagits upp här. Personligen lutar jag åt att ångerrätten inte gäller, men jag kan förstå att andra tolkar det annorlunda.

Rent generellt tycker jag att det är aningen problematiskt när personer här på forumet uttalar sig tvärsäkert när man baserar det på antaganden som man kanske inte bör göra. Typexemplet i denna typ av trådar är när två personer tvärsäkert uttalar sig om att något gäller. Båda läser samma källor och gör olika tolkningar men ingen av dem accepterar att det är just personliga tolkningar. Så länge det finns påtagliga skillnader mellan de fall som tas upp som exempel och det som tråden handlar om så finns det en hel del tolkningsutrymme, vilket då även gäller för ARN (och i förlängningen även i diverse rättsinstanser).

I detta fallet så handlar det inte om ett par stövlar med eller utan dragkedja (båda alternativen ansågs vara standardval), det handlar om en dator helt ihopsatt av standarddelar utvalda av kunden. Hur många alternativ ska det finnas för att slutprodukten ska anses ha tillräcklig personlig prägel för att undantas från lagen? 1? 5? 10? 100? Hur många alternativa konfigurationer finns det på en komplett dator när man väljer ut delarna helt själv? Spelar det någon roll att delarna går att montera isär och använda igen? Inget av exemplen ger svar på denna typ av frågor vilket enlig mig som sagt gör det svårt att dra några tvärsäkra slutsatser åt endera hållet.

Permalänk
Avstängd

Tips, läs förarbeten till lagen. Den tas även upp en liten del i ARNs beslut och är till grund för hur man ska tolka lagen.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av McEdvin:

Jag hämtade en webhallen config som jag beställt i veckan och tycker inte att grafikkortet presterar som jag trott/ville (gtx 1060). Jag skulle helst behålla allt men byta ut grafikkortet.
Nu till frågan: har man ångerrätt enligt distansköplagen när man beställt en webhallen config (beställd på nätet men hämtad i butik).
Måste jag i så fall lämna tillbaka hela datorn eller kan jag byta ut endast grafikkortet?
Tack för svar!

P.s. Det är alltså en config jag plockat ihop själv men monterad av webhallen.

Hej, i regel gäller ångerrätten ej en specialbyggd produkt. (En dator helt sammansatt av lösa delar "på frihand" faller definitivt inom ramarna för "en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel".)

Vi har dock varit väldigt dåliga på att informera om det precis som det poängterats i denna tråd.
Vi kommer att fixa till detta omgående så att det är tydligt för alla framtida köp.

Eftersom ditt köp är gjort innan detta tydliggjordes så har du absolut rätt att nyttja din ångerrätt.

Skrivet av Heinel:

Webhallen tar ju bara och stoppar i kortet i en annan config-dator de bygger. Lär vara många returnerade varor som säljs så istället för fyndvara;)

Skickades från m.sweclockers.com

Under inga omständigheter skulle det ske nej.
Fyndvaror hamnar i vår fyndvarusektion. Varken i "Custom Config" eller våra vanliga "Webhallen Config" skulle vi någonsin sätta in en fyndvara, oavsett hur fint skick, annat än om kunden uttryckligen själv valt det.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej, i regel gäller ångerrätten ej en specialbyggd produkt. (En dator helt sammansatt av lösa delar "på frihand" faller definitivt inom ramarna för "en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel".)

Vi har dock varit väldigt dåliga på att informera om det precis som det poängterats i denna tråd.
Vi kommer att fixa till detta omgående så att det är tydligt för alla framtida köp.

Eftersom ditt köp är gjort innan detta tydliggjordes så har du absolut rätt att nyttja din ångerrätt.

Under inga omständigheter skulle det ske nej.
Fyndvaror hamnar i vår fyndvarusektion. Varken i "Custom Config" eller våra vanliga "Webhallen Config" skulle vi någonsin sätta in en fyndvara, oavsett hur fint skick, annat än om kunden uttryckligen själv valt det.

Okej, så alla ångrade köp där kunden öppnat förpackningen och testat varan säljs som fyndvaror. Tillåt mig tvivla, efter att ha sett ASIC jägare returnera flertalet grafikkort innan ett bra ex genom åren så skulle ni ha en betydligt mer välfylld fyndhörna. Kanske hamnar de inte i era config-datorer, det ska jag inte säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Tips, läs förarbeten till lagen. Den tas även upp en liten del i ARNs beslut och är till grund för hur man ska tolka lagen.

Letade faktiskt lite snabbt efter något som verkade relevant men hittade inget som kändes direkt applicerbart. Har du lust att länka till eller citera de delar som du anser vara relevanta?

Permalänk
Medlem

@Webhallen: hej webhallen, tack för svaret!
Om jag vill utnyttja min ångerrätt, måste jag ångra hela datorn då eller kan jag ångra endast grafikkortet?

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Heinel:

Okej, så alla ångrade köp där kunden öppnat förpackningen och testat varan säljs som fyndvaror. Tillåt mig tvivla, efter att ha sett ASIC jägare returnera flertalet grafikkort innan ett bra ex genom åren så skulle ni ha en betydligt mer välfylld fyndhörna. Kanske hamnar de inte i era config-datorer, det ska jag inte säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Är förpackningen bruten görs det till en fyndvara.
Därmed inte sagt att vi är ofelbara. Om en kund p gear sitt köp och förseglingar är så fint brutna och återapplicerade att det inte syns så kan vi missa det.

Vi säljer ju tex tiotusentals grafikkort i kvartalet. Om 1-2 pers jagar asic med extra fin kvalitet och nyttjar ångerrätten för det så är det på tok för liten omfattning för att det ens skulle vara en blip på radarn i vår "fyndhörna"

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Webhallen
Skrivet av McEdvin:

@Webhallen: hej webhallen, tack för svaret!
Om jag vill utnyttja min ångerrätt, måste jag ångra hela datorn då eller kan jag ångra endast grafikkortet?

Du kan absolut ångra kortet i sig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av McEdvin:

Man får inte med sig kartongerna tyvärr...

Riktigt dåligt gjort av @Webhallen. Hade faktiskt högre tankar om dom, men nu är jag enbart besviken. Speciellt som jag även rekommenderade dig att köpa din dator hos Webhallen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Varför besviken dom löste ju problemet?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Riktigt dåligt gjort av @Webhallen. Hade faktiskt högre tankar om dom, men nu är jag enbart besviken. Speciellt som jag även rekommenderade dig att köpa din dator hos Webhallen.

Har du helt missat de två inläggen före ditt?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@Peppar2014:
Som skrivet ovanför så skötte webhallen detta exemplariskt.
Jag packade ihop datorn, stack till webhallen och de tog tillbaka den efter en kortare undersökning.
Jag hoppas dock att webhallen blir tydligare med info kring custom config, då den skiljer sig från en "montering" iom individuell garanti för den kompletta datorn. Hade jag förstått detta upplägg lite tydligare så hade jag valt att istället köpa datorn i delar (vilket jag senare gjort).