Permalänk

Homeplugs. Sätta upp och ner

I rum A sitter en homplug som sitter "rätt" får då fas på vänster sida och noll på höger. I rum B sitter den upp och ner. Fas byter alltså plats men noll. Vad är det som händer då? Får jag förlust? Hur Kommer min homplugs att lösa det teknisk.

Permalänk
Medlem

Första frågan är ju om dom är (motsvarigheten till faskänsliga)?
Prova?

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindebring:

I rum A sitter en homplug som sitter "rätt" får då fas på vänster sida och noll på höger. I rum B sitter den upp och ner. Fas byter alltså plats men noll. Vad är det som händer då? Får jag förlust? Hur Kommer min homplugs att lösa det teknisk.

Öppna uttaget och vänd håll på sladdarna då. Alternativt går det förmodligen bara att vända uttaget 180 grader.

Permalänk
Medlem

Mina homeplugs funkar i alla fall åt vilket håll de än sitter, och antar att detta gäller för alla andra med.

Permalänk
Medlem

Fast nu handlar det ju om växelström, alltså spelar det ingen roll hur du sätter den.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Eh, det är väl växelström? Det spelar ingen roll vilken du använder som fas/nolla. Tänk en sladd till datorn, du kan ju inte direkt "vända" den fel?

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk

Mmm tror inte folk förstår frågan. Jag kommer forska lite mer på annat håll.

Permalänk
Medlem

Mitt homeplug-set består av en vanlig plug och vad som mest ser ut som en liten nätverksswitch som enbart kopplas in i eluttaget med en euro-kontakt (ojordad smal elkontakt alltså). Denna saknar helt märkning på vad som är upp och ner så det kan inte spela någon roll för systemet vilken pinne som är fas och vilken som är nolla.
Är du mer ute efter den tekniska bakgrunden till hur homeplug fungerar eller vad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindebring:

Mmm tror inte folk förstår frågan. Jag kommer forska lite mer på annat håll.

Eller så förklarar du dig själv.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Eller så förklarar du dig själv.

Han insåg att han ställt en fråga men inte vetat vad han frågar efter. Han tänker likström och förstår inte skillnaden. Då backar han ut genom att säga att vi andra inte fattar 😅😁

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Han insåg att han ställt en fråga men inte vetat vad han frågar efter. Han tänker likström och förstår inte skillnaden. Då backar han ut genom att säga att vi andra inte fattar 😅😁

Ja, jo. Min gissning är åt det hållet också. 😅

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindebring:

I rum A sitter en homplug som sitter "rätt" får då fas på vänster sida och noll på höger. I rum B sitter den upp och ner. Fas byter alltså plats men noll. Vad är det som händer då? Får jag förlust? Hur Kommer min homplugs att lösa det teknisk.

Spelar ingen roll vilket håll den sitter..Mina homeplug sitter olika och även i olika lägenheter och det fungerar fint.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindebring:

I rum A sitter en homplug som sitter "rätt" får då fas på vänster sida och noll på höger. I rum B sitter den upp och ner. Fas byter alltså plats men noll. Vad är det som händer då? Får jag förlust? Hur Kommer min homplugs att lösa det teknisk.

Tror inte det spelar nån roll om dom sitter uppåner däremot hur ditt elnät är kontakterat verkar ha rätt stor betydelse och om du har något annat anslutet på samma uttag, en lampa eller liknande. Läs här --> http://www.fz.se/bloggar/jurgenrapp/20130216/test-av-netgear-...

Ett gammalt test, men det gäller nog fortfarande.

Permalänk

Det spelar ingen roll då det är växelström. Är du ens säker på att nollan sitter till höger i alla uttag? Vänder du kontakterna åt samma håll till alla dina apparater? Vet du hur det är kopplat i centralen?

Tycker att det är roligt att den allmänna elläran inte riktigt har fått fotfäste på ett av Sveriges största teknikforum.....

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Nu får du väl lugna dig, om du bara förklarar ditt problem så kan vi hjälpa dig. Men det är konsumentprodukter vi pratar om.. Ingen ska behöva tänka vilket stift nollan sitter på, det spelar absolut ingen roll!

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk

Så hitta lite svar.
http://www.zyxel.se/web/support_product_specific_i.php?guide_...

Det står kort att dagens homplug jobbar på 2 till 28 MHz...

Så man kan anta att homplug'en fattar själv vilket skrift som är fas för noll verkar inte ha men signal överföringen att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindebring:

Så hitta lite svar.
http://www.zyxel.se/web/support_product_specific_i.php?guide_...

Det står kort att dagens homplug jobbar på 2 till 28 MHz...

Så man kan anta att homplug'en fattar själv vilket skrift som är fas för noll verkar inte ha men signal överföringen att göra.

Hur man vänder en "Homeplug" i uttagen har ingen betydelse.

Du kan dessutom inte utan att använda en spänningsprovare säga säkert att fas och nolla är åt samma håll i alla uttag. Dock är det en oskriven regel att alla uttag ska ha fas åt samma håll.

Det är inte detta som syftas på när man säger att Homeplugs ska vara anslutna till samma fas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lindebring:

Så hitta lite svar.
http://www.zyxel.se/web/support_product_specific_i.php?guide_...

Det står kort att dagens homplug jobbar på 2 till 28 MHz...

Så man kan anta att homplug'en fattar själv vilket skrift som är fas för noll verkar inte ha men signal överföringen att göra.

Du blandar ihop fas i dokumentationen med fas och nolla i uttaget. Det krävs en sluten krets för att kommunicera, så både fas och nolla i uttaget är inblandade, men det som står angående fas i dokumentationen handlar om att det normalt är tre faser in till ett hus/lägenhet och signalen har svårare att hoppa mellan de faserna.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!