Permalänk
Medlem

Köpråd dator

Tja kan inte så mycket om datorer har en budget på 10,000k klarar den av dagens/framtida spel på full hd/4k ?
Spelar mest
warhammer total war
gta 5

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3824325

Permalänk

Ska windows ingå? Kan du bygga dator själv?

Permalänk
Medlem

@kebabhazzan: kan inte bygga, windows måste inte ingå

Permalänk

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10220921/

Permalänk

Nyaste I5 + ljuddämpat chassi:)

Permalänk
Medlem

@kebabhazzan: Tack för att du la ner din tid!

OM jag får den HP Omen för 8 990kr är det bättre eller tycker du jag ska köra på det som du fixade ihop?

Permalänk
Skrivet av quitone:

@kebabhazzan: Tack för att du la ner din tid!

OM jag får den HP Omen för 8 990kr är det bättre eller tycker du jag ska köra på det som du fixade ihop?

märkesdatorer är aldrig bra köp på lång sikt..
HP datorn har också ganska gamla delar.. 980ti osv.

kan du vänta tills Ryzen kommit ut så kanske du kan få ännu mera Bang for the buck

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av quitone:

har en budget på 10,000k klarar den av dagens/framtida spel på full hd/4k ?

Inte ens en dator på 30-40 lax klarar av 4k på en bra nivå anser jag

Men "klara av" kan man ju definiera olika. Däremot full HD (1080p) bör en 10k dator klara av en tid framöver

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av quitone:

@kebabhazzan: Tack för att du la ner din tid!

OM jag får den HP Omen för 8 990kr är det bättre eller tycker du jag ska köra på det som du fixade ihop?

Har du pengarna så kör på den jag visade men om du inte vill lägga så mycket så kör på HP datorn.
Nackdelarna med HP datorn är väll att den inte är lika uppgraderingsbar tror jag
Samt att den lär inte vara ljuddämpad vilket leder till högre ljudnivåer. Men det kommer ändå klara spel bra eftersom den har 6600k och 980 ti men det är ju inte de nyaste delarna.
Hp datorn har 8gb ram medans den jag visade har 16gb

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Grönahunden:

HP datorn har också ganska gamla delar.. 980ti osv.

Är du seriös nu?
980ti spöar skiten ur ett 480!

4K funkar sådär på ett 980ti, inte bästa 4K upplevelsen, men dock mycket bättre än PS4 PRO på 4K 30fps.

Skrivet av kebabhazzan:

Samt att den lär inte vara ljuddämpad vilket leder till högre ljudnivåer.

Okej ljudnivå löser du för 200 kronor... -_-
Ljudisoleringsmattor 199:-

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Jag tror jag köper den HP vilket ram minne kan jag uppgradera den med? Är det svårt att byta ram minne ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av quitone:

Jag tror jag köper den HP vilket ram minne kan jag uppgradera den med? Är det svårt att byta ram minne ?

Det är mycket enkelt att byta eller utöka RAM (kolla YouTube). DDR4 minne passar. Datorn kommer med två 4 GB DDR4 minnen och har ytterligare två lediga minnesplatser där du kan sätta i ytterligare 2x4 GB om du vill. Förutom att det måste vara DDR4 brukar man vilja ha så lika minnen som möjligt för maximal kompatibilitet men det framgår inte exakt vad det är för minnen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av quitone:

Varför ska du byta ut ram-minnena?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av quitone:

Jag tror jag köper den HP vilket ram minne kan jag uppgradera den med? Är det svårt att byta ram minne ?

Nej, väldigt enkelt.

Skrivet av Flexon:

Förutom att det måste vara DDR4 brukar man vilja ha så lika minnen som möjligt för maximal kompatibilitet men det framgår inte exakt vad det är för minnen.

Man brukar vilja ha samma helst, därför kan det finnas en poäng i att byta ut dem helt och hållet.

Skrivet av quitone:

Ja, det går!
Borde dock gå att hitta billigare. Kolla Prisjakt för att se vad som är billigast vid en given tidpunkt.

Skrivet av Cenorida:

Varför ska du byta ut ram-minnena?

För att TS vill ha mer RAM-minne och är osäker på om hen kan hitta två likadana moduler till att uppgradera med.
Man vill ha så lika RAM-minnen (helst samma) som möjligt.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Nej, väldigt enkelt.
https://www.youtube.com/watch?v=48XJgj-Hz3s

Man brukar vilja ha samma helst, därför kan det finnas en poäng i att byta ut dem helt och hållet.
Ja, det går!
Borde dock gå att hitta billigare. Kolla Prisjakt för att se vad som är billigast vid en given tidpunkt.
För att TS vill ha mer RAM-minne och är osäker på om hen kan hitta två likadana moduler till att uppgradera med.
Man vill ha så lika RAM-minnen (helst samma) som möjligt.
https://www.youtube.com/watch?v=oRCXYXszi8U

Om det nu bör vara precis samma så rekommenderar jag ändå att identifiera minnena som sitter i (efter att ha köpt burken) och sen försöka beställa mer av samma model istället för att köpa nya minnen och kasta bort minnena som kommer med. 8 GB minne är ju ändå värt runt 600 kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Flexon:

Om det nu bör vara precis samma så rekommenderar jag ändå att identifiera minnena som sitter i (efter att ha köpt burken) och sen försöka beställa mer av samma model istället för att köpa nya minnen och kasta bort minnena som kommer med. 8 GB minne är ju ändå värt runt 600 kr.

Om man klarar av att göra det så är det en mycket bättre idé!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|