Motorolja. Castrol Magnatec Stop-Start 5W-30 A5 VS C2. Vad skiljer dem åt?

Permalänk
Medlem

Motorolja. Castrol Magnatec Stop-Start 5W-30 A5 VS C2. Vad skiljer dem åt?

Hejhopp.

Skulle in i ärende till Uppsala och en vän undrade om jag kunde köpa en 1liters olja åt honom som han ville ha för att kunna fylla på. Han mmsade över en bild på den dunken han hade hemma. Bilden nedan. Obs. Inte hans bild men samma dunk!

Visst. Gick in på Mekonomenbutik och visade upp bild. "Visst" sa tjejen och gick iväg och hämtade en 1liters 5W-30 Castrol Magnatec Stop-Start. Bild nedan. Samma här, "lånad" bild men exakt samma flaska!

Jag betalade och gick.

Vännen skulle hämta oljan igår och då såg han att det stod "C2" i vita rutan efter "5W-30". Han kollade upp via sitt regnr på Mekonomen vad han skulle ha igen och fick då upp "A5"!??

Min nyfikna fråga är, vad skiljer "A5" från "C2" då all text för övrigt är densamma? Kan nada om detta själv. Han tog hem flaskan och kvittot för att åka ner själv kommande vecka då han själv inte visste fullt ut vad skillnaden mellan de två är.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Proffsmoddare

Skulle inte tro att det är någon större skillnad mer än att tillverkare som använder sig av olika standarder. Googla så hittar du.

Om det är en ny bil så är det viktigt att köpa rätt pga garantier och försäkringar, annars hade jag inte brytt mig nämnvärt.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Med den undre oljan rasar din motor direkt skulle inte tro att det är någon skillnad alls, jag har köpt samma olja på olika ställen med olika nr på oljan, kanske är det så att den heter något annat för att det är en mindre förpackning

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem

Tack för svar alla! Verkar som om "A5" och "C2" har att göra med kvaliteten på oljan efter vad vännen själv hittat!? Provade att googla fram svar innan jag postade här men fann inget svar, kan iofs ha att göra med att jag är bedrövligt dålig på att hitta svar på google. :´(

Skrivet av Casten83:

kanske är det så att den heter något annat för att det är en mindre förpackning

Nä. Finns stora behållare och små av "A5" och "C2".

Chattade med Mekonomen själv innan jag skrev denna post och den jag pratade med visste inget och hittade ingen information själv om skillnaden.

Skickat länk till vännen på denna tråd. Är väldigt nyfiken själv på vad skillnaden är! Kan inte riktigt "greppa" att det ska vara skillnader även på "5W-30" olja sinsemellan av samma tillverkare......... :/

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Hedersmedlem

@Beginner: Är väldigt stora skillnader mellan olika oljor. 5W-30 osv anger bara kall- och varmviskositeten, inget annat. Kan vara ren skit till världens bästa.

Som tidigare skrivits, är det bil inom garantitiden är det väldigt viktigt att välja exakt rätt, annars gäller inte garantierna. Diskuterade detta bl a igår på verkstaden där vi måste beställa in speciell olja för alla Ford eftersom inga garantier gäller om vi servar med annan (men potentiellt bättre BMW-olja). Ford-oljan är billigare också, så i detta fallet blir kunden extra glad! Samma gäller för Kia och Hyundai, tillverkarens krav måste följas om garantierna ska gälla. Det är lätt att avslöja om man fuskat eftersom oljetillsatspaketet kan skilja ganska mycket beroende på tillverkare/motortyp och klassning oljan har. Rena syntetoljor (ester/pao) ser man också direkt i oljeprov jämfört med oljor som blandat in vanlig och billigare mineralolja.

Kör du gammal bil utan större ekonomiskt värde så kan du läsa i instruktionsboken och välja den billigaste oljan du hittar som uppfyller angivna specifikationer (eller bättre), även om det står Biltema på flaskan. Det allra viktigaste är att byta regelbundet (varje år minst oavsett miltal eller enligt angivet milintervall, vilket som inträffar först).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Bara att köra i oljan och hoppas på att motorn går sönder Hände min svärfar att han köpte olja på Mekonomen till en Ford som behövde en speciell olja. 3 mil efter oljebytet gick motorn såklart sönder. Mekonomen fick stå för all kostnad.. bärning och motorbyte

Visa signatur

Asrock steel legend B550M, Ryzen 5800X, ROG RYUO 240, G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB, ASUS GeForce RTX 3080 10GB, Samsung 980 M.2 NVMe 3.0 Black 1TB, Kingdian 480gb ssd, Corsair RM550X, Skärm: LG 27gl83a-b

Permalänk
Medlem

@Beginner: Det är ingen skillnad i oljorna, hon tog den oljan som rekommenderas för din bil.

http://www.castrol.com/sv_se/sweden/car-engine-oil/motorolja-...

Fyll i ditt registreringsnummer i nedan länk och se vad du hittar.
http://applications.castrol.com/oilselector/sv_sv/c/search

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk

Det är viktigt att man går efter tillverkarens rekommendationer. Du har inte skrivit vilket Märke och modell det gäller så det är svårt att säga vad som är rätt..

ACEA A5 - C2 - Är standard märkningar som beskriver egenskaprna hos oljan. Som sagt har tillverkare egna klassifiseringar och det är de som man ska försöka följa.

Visa signatur

.........

Permalänk
Inaktiv

"ACEA A5/B5 Stable, stay-in-grade Engine Oil intended for use at extended Drain Intervals in Passenger Car & Light Duty Van Gasoline & Diesel Engines designed to be capable of using Low Viscosity Oils with HTHS Viscosity of 2.9 to 3.5 mPa*s. These Oils are unsuitable for use in certain Engines - consult vehicle-OEM’s owner’s manual/handbook in case of doubt."

"ACEA C2 Stable, stay-in-grade Engine Oil with Mid SAPS-Level, intended for use as catalyst compatible Oil at extended Drain Intervals in Vehicles with all Types of modern Aftertreatment Systems and High Performance Passenger Car & Light Duty Van Gasoline & DI Diesel Engines that are designed to be capable of using Low Viscosity Oils with a minimum HTHS Viscosity of 2.9 mPa*s."

http://www.oilspecifications.org/acea.php

Ingen fara att köra C2 om det nu var det ni fick tag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Min nyfikna fråga är, vad skiljer "A5" från "C2" då all text för övrigt är densamma? Kan nada om detta själv. Han tog hem flaskan och kvittot för att åka ner själv kommande vecka då han själv inte visste fullt ut vad skillnaden mellan de två är.

Enkelt uttryckt beror det på vilken typ av motor och avgasrening bilen har. Saxat från en svensk oljeleverantör:

Citat:

A5/B5
Olja av hög kvalitet (motsvarar A3/B4) för motorer som är
designade för bränslebesparande olja med låg viskositet,
HTHS 2,9 – 3,5 mPas. Denna olja är ej lämplig för motorer
som kräver högre viskositet, se instruktionsboken.

C2
Olja som kvalitets- och viskositetsmässigt motsvarar A5/B5
med höga krav på livslängd och prestanda men som
dessutom har låga halter av tillsatserna, sulfataska, svavel
och fosfor (SAPS). Detta gör oljan extra anpassad för
moderna avgasreningssystem såsom partikelfilter och
trevägskatalysatorer. Dessa oljor har lägre SAPS än A/B-oljor
och kan vara olämpliga i vissa motorer, se instruktionsboken.

Som vanligt är det dock oljekvalitén som specificeras av instruktionsboken (och inte av förståsigpåare) som gäller.

Permalänk
Avstängd

A5 är en lågfriktionsolja med svagare oljefilm än t.ex A3

C2 är en nyare klassning som jag har dålig koll på och orkar inte läsa för dig, men finns hur mycket som helst att läsa om ACEA klassningar om man vill

Är du inte säker på att din bilmotor är byggd för just en lågfriktionsolja bör du absolut inte använda en A5 olja i'af, Tvärtom går bra (att hälla A3 i en motor byggd för A5) men du får en knappt mätbar ökning av bränsleförbrukning

Kanske inte tillför så mycket men fick bara lätt panik när folk skriver "alla oljor är samma", du bör absolut INTE använda en A5 olja om inte motorn är byggd för det för då finns risk att de mekaniska delarna bryter den tunna klena oljefilmen, värsta fallet är väl om du tex har en stötstångsmotor med "flat tappet" lyftare, få kommer man inte långt på en A5

Helt fel forum att fråga om olja på för övrigt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klubba:

Helt fel forum att fråga om olja på för övrigt

Ja, verkligen. Som tur är så har det dock kommit åtminstone tre vettiga svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Som vanligt är det dock oljekvalitén som specificeras av instruktionsboken (och inte av förståsigpåare) som gäller.

Instruktionsboken har sällan fel, men den har heller ingen möjlighet att hänga med i den teknikutveckling som sker efter att boken trycktes.

Det finns förståsigpåare, och det finns även de som faktiskt vet vad de håller på med, och tillhör man den lilla skaran som nämndes sist så måste man inte göra som boken säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Instruktionsboken har sällan fel, men den har heller ingen möjlighet att hänga med i den teknikutveckling som sker efter att boken trycktes.

Så är det absolut, men informationen om vilka äldre specifikationer som uppfylls finns ofta på förpackningen.

Skrivet av Brisse:

Det finns förståsigpåare, och det finns även de som faktiskt vet vad de håller på med, och tillhör man den lilla skaran som nämndes sist så måste man inte göra som boken säger.

Dit hörde dock varken TS eller dennes bekant. Dessutom är det inte alltid säkert att ens den som förstår sig på motorer känner till anledningen till att tillverkaren valt en viss specifikation. En bil med i allt väsentligt exakt samma motor som en annan årsmodell kan behöva en annan olja p.g.a. annan programvara i motorstyrningen eller ändrade lagerdimensioner för att minska friktionen i motorn, så som var fallet med en bil jag hade som jag försökte komma billigare undan vid oljebytet med.

Som tur var lyckades jag (med viss svårighet) hitta den informationen innan jag körde på olja som motorn hade mått dåligt av i längden, och där kostnadsbesparingen på några hundra vid ett oljebyte inte hade motsvarat kostnaderna och olägenheterna med oplanerat stopp, motorrenovering m.m.

Permalänk
Medlem

@MultiMan @Sköldpaddan @Sveklockarn @Klubba @anon78208

Tackar för svar och klargöranden!! Uppskattas!

Vet ärligt talat inte riktigt vad det är för modell eller bil knappt vännen har. Jag tappade bilintresset totalt för decenniers sedan. Tror han har en Subaru Forester 2011 som han köpte begagnad för över ett år sedan. Han sköter om den som om den vore nytillverkad.

Egentligen frågar jag inte vilken olja han ska använda utan mest för att stilla egen nyfikenhet. Det extremt lilla jag kan om oljor (har en tråd själv, gammal där jag trodde det var oljan som gjorde att min bil var segstartad. Svaren i den tråden var rätt, det var batteriet!) gjorde mig nyfiken på det där "extra"!

Inte bara att det finns olja 5W-30 utan att det finns "A5" och "C2", har förstått nu att det finns mer klassificeringar än så nu.

Vill till att vara vaken vid oljeköp har jag lärt mig! Iofs inte så viktigt för mig kanske med den gamla skorv jag har.

Vännen ska byta "C2" till "A5" efter det han hittat själv och svar i denna tråd. Han hade inte själv koll på det där "extra" tillägget.....

Slutligen. Nä, kanske inte rätt forum att prata motoroljor i men att regga mig på ett bilforum för att ställa en fråga om olja och sen vara så dum på bilar så jag inte skulle fatta svaren!? Visade sig att det varit rediga svar i denna tråd.

Avslutar igen med, tack!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Föredetting

Mer eller mindre alla tillverkare har sina egna oljor med tillhörande certifieringssystem numera. Lustigt nog saknar Subaru detta, men exempelvis VAG har 11 olika, PSA 8, Ford 12 och Mercedes även de 8. Vad som ska hällas i står med lite tur i instruktionsboken eller servicehäftet, om tillverkarna inte har sina egna specifikationer är det normalt ACEA-klassningen som anges (ex. A5/B5) och ska användas för att garantier ska gälla.

A/B-oljorna är anpassade för bensinmotorer, C-oljorna för diesel med partikelfilter.

EDIT: Var sen till festen ser jag nu. Så går det när man hittar en tråd man har intresse i.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Mer eller mindre alla tillverkare har sina egna oljor med tillhörande certifieringssystem numera. Lustigt nog saknar Subaru detta, men exempelvis VAG har 11 olika, PSA 8, Ford 12 och Mercedes även de 8. Vad som ska hällas i står med lite tur i instruktionsboken eller servicehäftet, om tillverkarna inte har sina egna specifikationer är det normalt ACEA-klassningen som anges (ex. A5/B5) och ska användas för att garantier ska gälla.

A/B-oljorna är anpassade för bensinmotorer, C-oljorna för diesel med partikelfilter.

EDIT: Var sen till festen ser jag nu. Så går det när man hittar en tråd man har intresse i.

Jepp. Vännen luskade ut detta också. Mest jag som var nyfiken! Okunnig och nyfiken, bra combo.

Fattar fortfarande inte riktigt att man klassar in oljor i olika "underklasser" men det är där okunskapen kommer in i vilden.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

A5 är en lågfriktionsolja med svagare oljefilm än t.ex A3

C2 är en nyare klassning som jag har dålig koll på och orkar inte läsa för dig, men finns hur mycket som helst att läsa om ACEA klassningar om man vill

Är du inte säker på att din bilmotor är byggd för just en lågfriktionsolja bör du absolut inte använda en A5 olja i'af, Tvärtom går bra (att hälla A3 i en motor byggd för A5) men du får en knappt mätbar ökning av bränsleförbrukning

Kanske inte tillför så mycket men fick bara lätt panik när folk skriver "alla oljor är samma", du bör absolut INTE använda en A5 olja om inte motorn är byggd för det för då finns risk att de mekaniska delarna bryter den tunna klena oljefilmen, värsta fallet är väl om du tex har en stötstångsmotor med "flat tappet" lyftare, få kommer man inte långt på en A5

Helt fel forum att fråga om olja på för övrigt

Nej "internet" är inte bästa stället att fråga om detta på.

Bäst är att höra med en lokal bilverkstad.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Kaine_Uro:

Nej "internet" är inte bästa stället att fråga om detta på.

Bäst är att höra med en lokal bilverkstad.

I det här fallet (och väääääääääääääldigt många andra) var det just den lokala bilverkstaden som rekommenderade helt fel olja.

Ett annat exempel: var in på Upplands Motor, behövde ett oljefilter eller två lite snabbt till min Megane RS, de tog 129:- styck för dem, eller något liknande. Samma filter nere på kontinenten kostar 3-4€. Så på pur kiv frågade jag vad de rekommenderade för olja till min bil, eftersom jag ändå skulle göra ett oljebyte (men eftersom jag inte är för kapitalförstöring hade jag köpt olja med rätt specifikation (Renault RN0710 i det här fallet)) - svaret blev "alla våra mekar kör med Castrol Edge 10w60 TWS, funkar skitbra". Alla RN0710-oljor är 5w40 eller 10w40, och jag misstänker att deras rekommendation hade något att göra med att de säljer oljan för 319:- litern i enlitersförpackningar, bilen ska ha 5.4l per oljebyte. (Och inpris för dem är någonstans i spannet 50-80:- litern, för övrigt.)

En annan herre med en Megane RS lät samma krockmongon serva hans bil, de hällde i 10w60-sirapen, och resultatet blev 20 grader högre oljetemp på bandagar. De fick ta tillbaka sin olja och hälla i något lämpligare.

Mitt förtroende för bilverkstäder kan inte sjunka mycket lägre.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Nej "internet" är inte bästa stället att fråga om detta på.

Bäst är att höra med en lokal bilverkstad.

Kunskapen där är helt avhängigt av de som jobbar där. Många är ointresserade av jobbet och häller inte ens rätt olja i sin egen bil. Hittar man en bra verkstad där alla tycker om sitt arbete och vill lära nytt efterhand så fungerar det bra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Nej "internet" är inte bästa stället att fråga om detta på.

Bäst är att höra med en lokal bilverkstad.

Om du kollar min första post så är det just Mekonomen som hämtade fel olja åt mig!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

@MultiMan: Får jag fråga vilken olja som gäller för Ford?
Jag har en Ford Focus ST2 från 2012. Köptes 5 januari. Kikade igenom kvittorna och blev besviken på vilken olja jag hittade som tappats i motorn.

Castrol Magnatec Professional E 5W-20 skvalpar omkring i min motor:
https://www.oljemagasinet.se/index.php?route=product/product&...

Kollar man på länken så står de att den är utvecklad för m,in motor.
De som gjorde mig besviken är att de är en Delsyntetisk olja, inte hel.
Snart gått med denna oljan i 1000mil, så funderar på att byta till något annat. Planen är att steg1 chippa bilen i sommar. Så vill inte ha för tunn olja heller. Hade en steg4 chippad V40 innan denna och körde mobil1 5-50W i den, helsyntet såklart.

Update:
Kikade i förhandsboken. Ser att oljan jag länkade är godkänd: WSS-M2C948-B
Men köper nog in Castrol Magnatec STOP-START 5W-30 A5 då denna också ska vara godkänd enligt förhandsboken, plus att den är helsyntetisk: WSS-M2C913-C

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2