"Håller" en USB-sticka av pro-modell för att installera OS på?

Permalänk
Medlem

"Håller" en USB-sticka av pro-modell för att installera OS på?

Hej!
Jag behöver installera Linux på en extern USB enhet (SSD i kabinett eller sticka). Sticka är ju absolut smidigast eftersom den sitter "i laptopen" och jag slipper kabel till en enhet bredvid (som förr eller senare kommer att åka i golvet).

Men om jag installerar på en proffs-USB sticka typ Lexar Jumpdrive P20, är dess kvalitet tillräckligt bra för att överleva en massa writes och rewrites som blir fallet med ett OS installerat på den? Är det samma teknologi på dagens USB-stickor som i SSD? Eller är det bättre att installera på extern SSD för att garantera datans och operativsystemets integritet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Hej!
Jag behöver installera Linux på en extern USB enhet (SSD i kabinett eller sticka). Sticka är ju absolut smidigast eftersom den sitter "i laptopen" och jag slipper kabel till en enhet bredvid (som förr eller senare kommer att åka i golvet).

Men om jag installerar på en proffs-USB sticka typ Lexar Jumpdrive P20, är dess kvalitet tillräckligt bra för att överleva en massa writes och rewrites som blir fallet med ett OS installerat på den? Är det samma teknologi på dagens USB-stickor som i SSD? Eller är det bättre att installera på extern SSD för att garantera datans och operativsystemets integritet?

I grund och botten är SSD, USB-flash och minneskort (tex SD/CF), samma sak. Men där är små men viktiga skillnader.

SSDer av högre prisklass brukar ha bättre NAND (beror på tillverkare och modell). Deras kontroller är avancerad och har bättre ECC, strömavbrottsskydd, feltolerans och NAND hantering, med wear-leveling, bakgrunds algoritmer som Garbage Collection mm. De har även RAM minne för snabbare access/prestanda av omtolkningstabeller. Du har även TRIM stöd, som är viktigt.

Budget SSDer brukar ha sämre NAND, men ofta relativt avancerade kontrollers här också, även om de dock är klenare i CPU styrka, kanske tom saknar RAM minne. TRIM stödet finns dock också.

Vissa speciella USB stickor är mer eller mindre en SSD i ett USB skal, och dessa har de funktionerna som en SSD har, och då tål de också det därefter.

Men de flesta USB minnen idag har betydligt enklare kontrollers som saknar funktioner som Wear-leveling, TRIM, bra ECC, strömavbrottsskydd, RAM minne eller bra GC rutin. De bättre USB stickorna kanske ha lite av detta, och bättre NAND (typ MLC av vettig typ iaf). Men budget stickor har sämsta NANDet du kan tänka dig och billigaste skräp kontrollern.

Minneskort är typ som USB stickor, men här kan du glömma SSD i USB skal... här har även de dyraste minneskorten enkla kontrollers.

Den du länkade kan mycket väl vara en SSD i USB skal, men en av de viktigaste funktionerna du kanske saknar är TRIM. Utan den så kommer din prestanda bli lidande i längden, om du inte partitionerar den så att du bara använder ca 50% av utrymmet. Så kolla upp det, iaf.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av guermantes:

Hej!
Jag behöver installera Linux på en extern USB enhet (SSD i kabinett eller sticka). Sticka är ju absolut smidigast eftersom den sitter "i laptopen" och jag slipper kabel till en enhet bredvid (som förr eller senare kommer att åka i golvet).

Men om jag installerar på en proffs-USB sticka typ Lexar Jumpdrive P20, är dess kvalitet tillräckligt bra för att överleva en massa writes och rewrites som blir fallet med ett OS installerat på den? Är det samma teknologi på dagens USB-stickor som i SSD? Eller är det bättre att installera på extern SSD för att garantera datans och operativsystemets integritet?

Skrivet av Paddanx:

I grund och botten är SSD, USB-flash och minneskort (tex SD/CF), samma sak. Men där är små men viktiga skillnader.

En stor skillnad utöver kontrollers är att USB:er har inte samma uppsättning med backup-celler när cellerna pajar.
Sedan har man oftast bara en eller kanske två NAND-kapslar istället för 6-12st. Vilket innebär att allt slitage sker på ett få antal celler.
Svaret är väl:
Ja, men den kommer gå sönder mycket snabbare än en SSD hade. Främst pga antalet minneskapslar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

En stor skillnad utöver kontrollers är att USB:er har inte samma uppsättning med backup-celler när cellerna pajar.
Sedan har man oftast bara en eller kanske två NAND-kapslar istället för 6-12st. Vilket innebär att allt slitage sker på ett få antal celler.
Svaret är väl:
Ja, men den kommer gå sönder mycket snabbare än en SSD hade. Främst pga antalet minneskapslar.

Inte säkert detta stämmer idag dock.
SSDer idag på större storlekar har helt klart 4+ NAND-kapslar, men de mindre har ofta 1-2, vilket är samma som USB i samma storlek.

Dock tillverkas inte NAND under 64GB idag vad jag vet, så alla 32GB och under är ju defekta 64GB, som används, och kör man med detta så lär det vara klar nackdel i hållbarhet, speciellt utan bra wear-algoritm.

Men tittar TS på en 120GB+ USB eller SSD så bör båda ha 2 st 64GB som är mer eller mindre bra skick, även om självklart det kan vara ett ensamt 128GB chip. Skulle heller inte förvåna mig om de sätter 2 st halvtrasiga 64GB (som eff är 32GB) som 64GB sticka också, då du får mer prestanda.

@guermantes Tittar man dock på en recension på det USB minnet du nämnde så ser man att det är en usel kontroller i den.
http://www.overclockers.com/lexar-64gb-jumpdrive-p20-usb-3-0-...
Dens 4k prestanda är fullständigt värdelös, så jag hade inte kört den som OS sticka. Då är det bättre att köpa en 120GB från Kina tom... vilket är rätt illa.

Ev kan du göra 64kB kluster i den, vilket verkar vara dens bryt punkt på interna storlekarna, när man tittar på ATTO prestandan. Allt under får <10MB/s skriv, medan 64kB plötsligt få hela 170MB/s... Troligen någon intern logisk storlek som är detta.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@Paddanx: Beror ju på vilka SSD:er man tittar på:
Samsung 750 128GB : 8 x 128Gb NAND
Detta är väl inte så förvånande.
Hittar dock inte för de billigare SSD:erna.

Trion 150 har 16st Celler, men det defineras inte vilken storlek på SSD:n som Anandtech tittar på invändigt. De testar dock varje storlek från 240 GB och uppåt. Då det är en 4-kanalig kontroller så bör det realistist vara en multipel av 4.

Har för mig att det var Crucial som släppte någon lustig 6-kapsel design på en 4kanalig kontroller. Men det är fortfarande fler än 2 kapslar som du pratar om.

När det kommer till att en 128GB SSD skulle ha endast två kapslar så innebär detta att man måste ha 2 st 512 Gb kapslar, något som verkar extremt osannolikt då dessa binnas och hamnar i de dyraste eller största SSD:erna, prestandan blir även lidande pga kontrollerstrukturen.

Mer sannolikt är att man håller sig till en multipel av antalet kanaler man har i sin kontroller och sedan bara skalar storleken på sina kapslar. Precis som många modeller faktiskt gör.

Är självklart nyfiken på om du har stött på en modell från något märke som bekräftat endast har ett fåtal TSOP-kapslar?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Paddanx: Beror ju på vilka SSD:er man tittar på:
Samsung 750 128GB : 8 x 128Gb NAND
Detta är väl inte så förvånande.
Hittar dock inte för de billigare SSD:erna.

Trion 150 har 16st Celler, men det defineras inte vilken storlek på SSD:n som Anandtech tittar på invändigt. De testar dock varje storlek från 240 GB och uppåt. Då det är en 4-kanalig kontroller så bör det realistist vara en multipel av 4.

Har för mig att det var Crucial som släppte någon lustig 6-kapsel design på en 4kanalig kontroller. Men det är fortfarande fler än 2 kapslar som du pratar om.

När det kommer till att en 128GB SSD skulle ha endast två kapslar så innebär detta att man måste ha 2 st 512 Gb kapslar, något som verkar extremt osannolikt då dessa binnas och hamnar i de dyraste eller största SSD:erna, prestandan blir även lidande pga kontrollerstrukturen.

Mer sannolikt är att man håller sig till en multipel av antalet kanaler man har i sin kontroller och sedan bara skalar storleken på sina kapslar. Precis som många modeller faktiskt gör.

Är självklart nyfiken på om du har stött på en modell från något märke som bekräftat endast har ett fåtal TSOP-kapslar?

IMFT 3D Nand är 384-bit iaf, och det blir större, men nu syftar jag på kapslar, inte NANDet i sig. Du tror väl inte USB minnen har 512 Gb kapslar och 2 st för 128GB? De gör precis som med dagens SSDer och staplar dem, vilket gör att du får 2 kanaler vs 2 kanaler på budget SSDer, med samma paket.

Om du tittar på tex Sandisk Ultra II som trots allt är rätt gammal, så är det också 128Gb, men tom 240GB har inte direkt många kapslar att skryta med:
http://www.anandtech.com/show/8520/sandisk-ultra-ii-240gb-ssd...
Hur tror du då 120GB blir?

Tittar vi på Samsung 750 som du nämnde:
https://www.nordichardware.se/test/test-samsung-750-evo-250gb...
Så ser man rätt snabbt att varje NAND kapsel är 4 st 128Gb i ett paket. 250GB har en på var sida om ett väldigt litet kretskort. 120GB har en... Detta får du lätt plats med på samma sätt i USB sticka om du så önskar.

Så jag vidhåller att vid samma kapacitet, är det med stor sannolikhet samma antalet NAND i dem

Sen att äldre 64GB SSDer på budgetmarknaden kan ha fler och mindre är självklart inget udda, men de har staplat många kapslar i en, med bara en kanal per paket ett bra tag nu. Och under 32GB USB moduler finns inte idag, utan de är trasiga av de större. Sen kanske det finns undantag jag inte känner till

Notera dock, om vi missförstått varandra, så kan kontrollerna i dem vara av olika typer, något jag också skrev tidigare, där en enklare kontroller kan ha bara 2 kanaler, och en bättre SSD kanske har 8. Men båda kan ha samma mängd NAND kanaler... de kan bara inte använda det på samma sätt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av guermantes:

Hej!
Jag behöver installera Linux på en extern USB enhet (SSD i kabinett eller sticka). Sticka är ju absolut smidigast eftersom den sitter "i laptopen" och jag slipper kabel till en enhet bredvid (som förr eller senare kommer att åka i golvet).

Men om jag installerar på en proffs-USB sticka typ Lexar Jumpdrive P20, är dess kvalitet tillräckligt bra för att överleva en massa writes och rewrites som blir fallet med ett OS installerat på den? Är det samma teknologi på dagens USB-stickor som i SSD? Eller är det bättre att installera på extern SSD för att garantera datans och operativsystemets integritet?

Nu handlar det om linux och inte nått annat operativsystem, låt då bli att installera det för det behöver inte installeras, du kan köra det live eller live med persistence för det är så det är tänkt att köras från usbminnen och då kommer operativsystemet i sig att skriva väldigt lite på usbenheten, annars är usbminnen ett väldigt dåligt val att ha os på, en ssd är mycket lämpligare.
https://www.howtogeek.com/howto/14912/create-a-persistent-boo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vet inte om SD-kort-läsare kan vara ett alternativ? Många laptops har väl inbyggd sådan och då slipper man ha något som sticker ut från en USB-port. Förutsatt att det går att boota på SD-kortet förstås vilket inte alltid är fallet med de inbyggda kortläsarna.

Permalänk
Medlem

Har dålig erfarenhet av att köra OS på heltid från en USB sticka. Har iofs inte köpt värsting USB-minnen men körde arch linux server för enklare tjänster på. Tyvärr dog stickan efter en eller två månader, testade en till sticka jag hade liggandes och den dog också efter en dryg månad.

Kanske inte applicerbar input men jag hoppas de är till någon hjälp.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Paddanx:

IMFT 3D Nand är 384-bit iaf, och det blir större, men nu syftar jag på kapslar, inte NANDet i sig. Du tror väl inte USB minnen har 512 Gb kapslar och 2 st för 128GB? De gör precis som med dagens SSDer och staplar dem, vilket gör att du får 2 kanaler vs 2 kanaler på budget SSDer, med samma paket.

Inte helt säker på vad du försöker säga men jag tror du har blandat ihop vad "nand" och "kapsel" innebär.
En kapsel är det paket som är fastlött på kretskortet.
2 st. 512 Gb (gigabit) kapslar är alltså totalt 128 GB.

Citat:

Du tror väl inte USB minnen har 512 Gb kapslar och 2 st för 128GB?

Nu pratar du om två olika enheter i samma mening.
Jag menar att om du har ett USB-minne med ett kretskort och kontroller med totalt 128GB-lagring så kan du t ex använda dig av 2 st 512 Gb kapslar. Vill du sedan ha exakt samma minne fast med halva kapaciteten så är det 2 st 256 Gb-kapslar som gäller.

Att stapla NAND-kretsarna är något man gör innan paketering, detta görs normalt sett via en Interposer. Sedan packas kretsarna till en kapsel. Till kapseln har man en buss och väljer sedan nivåer med hjälp av en chip-select. Inte en chans att det finns någon stackare som tror att det går att rout:a 64 individuella busar till en kapsel bara för att det är 64 st. lager av NAND. Det förekommer dock vissa gånger att man har t ex dubbla busar till en kapsel och har möjligheten att ha två lager igång i taget. Alternativt kommunicerar asyncront och då kan använda samma bus med olika kontrollers.

Citat:

Om du tittar på tex Sandisk Ultra II som trots allt är rätt gammal, så är det också 128Gb, men tom 240GB har inte direkt många kapslar att skryta med:
http://www.anandtech.com/show/8520/sandisk-ultra-ii-240gb-ssd...
Hur tror du då 120GB blir?

Precis, här används inte TSOP utan BGA paket som innehåller flera minnesmoduler. Notera då att det är precis som i samsungmodellen nedan. Att vi pratar om flera minnesmoduler, något som sällan nyttjas av USB-enheter. Betydligt vanligare är att det sitter ett få tal minnesmoduler, gärna från tidigare binnade kretsar som har presterat för dåligt för att bli monterade i en SSD.

Då samtliga modeller i serien använder sig av 128 Gb Nand så är det alltså 128 GB / 8 = 128 Gb -> Således drar vi slutsatsen att det sitter 8 st moduler på den billigaste modellen. Realistiskt är då att bilden som visar en öppnad enhet på Anandtech då använder sig av kapslar med 4st moduler i varje.

Notera som sagt att det är en BGA krets och inte en TSOP.
En BGA-har ofta flera busar kopplade till sig då det inte sitter någon interposer inuti. Se dessa som 4st TSOP i ett paket. Ska man jämföra mot en SSD utrustad med TSOP är det alltså x 4 som gäller.

Lager är inte samma sak som antalet moduler monterade i en BGA. Detta då BGA:n kan betraktas som 4st separata och parallella kretsar.
En modul som består av flera lager är egentligen bara en stor cell där bara ett eller ett fåtal lager går att anropa i taget.

Alltså, den bilden som visas har 8 st NAND-moduler förpackade i två kapslar.
En 240 GB har alltså då 16st NAND-moduler förpackade i 4st kapslar.
En 480... etc.

Citat:

Tittar vi på Samsung 750 som du nämnde:
https://www.nordichardware.se/test/test-samsung-750-evo-250gb...
Så ser man rätt snabbt att varje NAND kapsel är 4 st 128Gb i ett paket. 250GB har en på var sida om ett väldigt litet kretskort. 120GB har en... Detta får du lätt plats med på samma sätt i USB sticka om du så önskar.

Det är helt rätt att varje Kapsel består av 4 st Nand-moduler/enheter på Samsungs 250 GB modell. Det finns dock möjlighet för Samsung att använda sig av kapslar där hälften av NAND-modulerna är trasiga.

Det är inte ovanligt att man använder sig av 128 Gb i de små storlekarna och sedan har större kapslar utrustade med 256 Gb eller mer i de större modellerna. Då får man ner kostnaderna för tillverkning då lågt binnade celler fortfarande går att använda.

(Notera enheterna här, Gigabit (Gb) och inte (GB).)

Citat:

Så jag vidhåller att vid samma kapacitet, är det med stor sannolikhet samma antalet NAND i dem

Även här är det ett problem att du blandar lite med vad "NAND" och paket faktiskt har för innebör.

Jag skulle säga att samma SSD är bundet av kontrollern då det är den gemensamma faktorn. Antingen har man exakt samma Kapslar på kretkkortet och varierar densiteten i dessa. Eller så minskar man antalet kapslar med en multipel av kontrollerns kanaler (annars tappar man prestanda).

När det kommer till Samsungen och Sandisken så är det just antalet kapslar som förändras beroende på lagringsmängden.
Dvs har du 4-kanaler kan du köra 4/8/12/16 st kapslar. Se Evo 850 serien där du har halva antalet kapslar på en 128 GB mot en 250 GB modell.

Mellan olika fabrikörer och tillverkare finns det ingen som helst säker korrelation mellan antalet paket man använder. 4st 512 Gb och 8st 256 Gb ger exakt samma lagringsmängd på enheten.

När det kommer till USB-stickor så får man sällan plats med mer än ett fåtal paket, då är man oftast begränsad till 1/2/3 paket + en kontroller. (Se PCB:n på en USB-sticka).

Citat:

Notera dock, om vi missförstått varandra, så kan kontrollerna i dem vara av olika typer, något jag också skrev tidigare, där en enklare kontroller kan ha bara 2 kanaler, och en bättre SSD kanske har 8. Men båda kan ha samma mängd NAND kanaler... de kan bara inte använda det på samma sätt.

Notera att "NAND-Kanaler" inte är ett vedertaget begrepp. Det finns dock en kontroller som kommunicerar med kapslar. Den är begränsad av busen till varje kapsel. En kanal beskriver ju inte vad det är för bredd på busen. Bara att den kan anropa x antal enheter samtidigt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Inte helt säker på vad du försöker säga men jag tror du har blandat ihop vad "nand" och "kapsel" innebär.
En kapsel är det paket som är fastlött på kretskortet.
2 st. 512 Gb (gigabit) kapslar är alltså totalt 128 GB.

Nu pratar du om två olika enheter i samma mening.
Jag menar att om du har ett USB-minne med ett kretskort och kontroller med totalt 128GB-lagring så kan du t ex använda dig av 2 st 512 Gb kapslar. Vill du sedan ha exakt samma minne fast med halva kapaciteten så är det 2 st 256 Gb-kapslar som gäller.

Att stapla NAND-kretsarna är något man gör innan paketering, detta görs normalt sett via en Interposer. Sedan packas kretsarna till en kapsel. Till kapseln har man en buss och väljer sedan nivåer med hjälp av en chip-select. Inte en chans att det finns någon stackare som tror att det går att rout:a 64 individuella busar till en kapsel bara för att det är 64 st. lager av NAND. Det förekommer dock vissa gånger att man har t ex dubbla busar till en kapsel och har möjligheten att ha två lager igång i taget. Alternativt kommunicerar asyncront och då kan använda samma bus med olika kontrollers.
Precis, här används inte TSOP utan BGA paket som innehåller flera minnesmoduler. Notera då att det är precis som i samsungmodellen nedan. Att vi pratar om flera minnesmoduler, något som sällan nyttjas av USB-enheter. Betydligt vanligare är att det sitter ett få tal minnesmoduler, gärna från tidigare binnade kretsar som har presterat för dåligt för att bli monterade i en SSD.

Då samtliga modeller i serien använder sig av 128 Gb Nand så är det alltså 128 GB / 8 = 128 Gb -> Således drar vi slutsatsen att det sitter 8 st moduler på den billigaste modellen. Realistiskt är då att bilden som visar en öppnad enhet på Anandtech då använder sig av kapslar med 4st moduler i varje.

Notera som sagt att det är en BGA krets och inte en TSOP.
En BGA-har ofta flera busar kopplade till sig då det inte sitter någon interposer inuti. Se dessa som 4st TSOP i ett paket. Ska man jämföra mot en SSD utrustad med TSOP är det alltså x 4 som gäller.

Lager är inte samma sak som antalet moduler monterade i en BGA. Detta då BGA:n kan betraktas som 4st separata och parallella kretsar.
En modul som består av flera lager är egentligen bara en stor cell där bara ett eller ett fåtal lager går att anropa i taget.

Alltså, den bilden som visas har 8 st NAND-moduler förpackade i två kapslar.
En 240 GB har alltså då 16st NAND-moduler förpackade i 4st kapslar.
En 480... etc.
Det är helt rätt att varje Kapsel består av 4 st Nand-moduler/enheter på Samsungs 250 GB modell. Det finns dock möjlighet för Samsung att använda sig av kapslar där hälften av NAND-modulerna är trasiga.

Det är inte ovanligt att man använder sig av 128 Gb i de små storlekarna och sedan har större kapslar utrustade med 256 Gb eller mer i de större modellerna. Då får man ner kostnaderna för tillverkning då lågt binnade celler fortfarande går att använda.

(Notera enheterna här, Gigabit (Gb) och inte (GB).)

Även här är det ett problem att du blandar lite med vad "NAND" och paket faktiskt har för innebör.

Jag skulle säga att samma SSD är bundet av kontrollern då det är den gemensamma faktorn. Antingen har man exakt samma Kapslar på kretkkortet och varierar densiteten i dessa. Eller så minskar man antalet kapslar med en multipel av kontrollerns kanaler (annars tappar man prestanda).

När det kommer till Samsungen och Sandisken så är det just antalet kapslar som förändras beroende på lagringsmängden.
Dvs har du 4-kanaler kan du köra 4/8/12/16 st kapslar. Se Evo 850 serien där du har halva antalet kapslar på en 128 GB mot en 250 GB modell.

Mellan olika fabrikörer och tillverkare finns det ingen som helst säker korrelation mellan antalet paket man använder. 4st 512 Gb och 8st 256 Gb ger exakt samma lagringsmängd på enheten.

När det kommer till USB-stickor så får man sällan plats med mer än ett fåtal paket, då är man oftast begränsad till 1/2/3 paket + en kontroller. (Se PCB:n på en USB-sticka).

Notera att "NAND-Kanaler" inte är ett vedertaget begrepp. Det finns dock en kontroller som kommunicerar med kapslar. Den är begränsad av busen till varje kapsel. En kanal beskriver ju inte vad det är för bredd på busen. Bara att den kan anropa x antal enheter samtidigt.

Okej.
Detta har till stor del då missuppfattats med att jag har haft fel "terminologi" så jag tackar för rättningen.

Om jag förstår dig rätt så har du:
[Paket {Kapsel(NAND)(NAND)(NAND)(NAND)} {Kapsel(NAND)(NAND)(NAND)(NAND)}]
Du kan också på olika sätt (BGA vs TSOP) bygga ihop dessa moduler.

Min fråga, då vi nu rett ut detta är:

Om du har 128Gb NAND-krets. Och du ska ha 128GB USB minne eller 128GB SSD, vad skulle hindra dig från att använda samma design? Detta är ju exakt vad en del high-end USB-stickor faktiskt är... en SSD i en USB format. Dvs exakt samma kontroller, exakt samma NAND. Jo inget... Du kanske får nöja dig med en 4-kanalers kontroller pga där inte är plats för 8, men i övrigt, inget.

Du får likväl 1-2-4 "paket" med NAND, oavsett sätt att montera dessa, och oavsett USB/SSD. Sen kan du självklart i en SSD ta sämre binnat NAND och fler paket med 50% trasiga, men tekniskt vad skulle skilja när man tar aspekten som jag reagerade på tidigare:

Skrivet av DavidtheDoom:

Ja, men den kommer gå sönder mycket snabbare än en SSD hade. Främst pga antalet minneskapslar.

Detta var vad jag reagerade på, för om du har 128Gb eller 512Gb så kommer det ha "X" i P/E. Dvs varje cell kan skriva "X" antal gånger. Så oavsett om du använder 4st 128Gb eller 1 st 512Gb av dem, så kommer slut storleken av disken (rå-kapaciteten) att bestämma dens tålighet. Dvs 128GB bör i teorin tåla 2x så mycket som 64GB, inte dens NAND-kretsar (förutsatt att du har samma P/E i grunden så klart).

Om vi nu går tillbaka till prestandan. Här självklart är det en skillnad, och jag argumenterar inte emot att det är fler kanaler på en SSD för högre prestanda. Så 4-8 kanaler är betydligt högre prestanda än 1-2, vilket är varför SSD ofta är snabbare. Har inte sagt emot detta tidigare heller, då förstår inte varför det verkar tas upp.

Men jag vidhåller att vid samma rå-kapacitet, har du troligen samma storlek på NAND-kretsarna "totalt". För inget du förklarar ovan ändra det. 128GB/1024Gbit är likväl 128GB/1024Gbit, oavsett USB eller SSD. Det enda som ändras är hur du har balanserat det... dvs om du har större krets och färre kapslar, om du har en Interposer eller BGA anslutning och alla kanaler tillgängligt, kommer ändå inte ändra att de har samma skrivtålighet. Olika prestanda, ja, men samma P/E.

Det som ändrar det är hur deras kontroller hanterar det. Om den har bra GC, låg WAf, och dens Wear-leveling. De är här USB minnen och SD-kort dör... Sen att de ofta får sämre binnat NAND i mindre storlekar är självklart en stor bidragande orsak också, men vi har inte direkt 16GB SSDer i mainsteam att jämföra med

Sen visst, om de har olika rå-kapacitet, där SSD förr hade en hel del extra så håller jag med. Men notera att även idag börjar detta ändras, där SSDerna får färre reserv-celler och OP. De börjar bli som USB minnen. Ex på detta såg jag i Partiot Spark, en DRAM lös SSD som inte tåls att fyllas. Denna är mao, extemt lik ett USB minne i att den saknar DRAM krets, saknar reserv-celler, saknar OP.

Sen vet jag att mina "termer" är lite off, men det kommer från att försöka förklara en hel del till icke tekniska personer, så man får försöka förenkla det lite. Du kan uppenbarligen en hel del om detta, så jag är öppen för rättning. Men försök inte begrava det i text

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Har dålig erfarenhet av att köra OS på heltid från en USB sticka. Har iofs inte köpt värsting USB-minnen men körde arch linux server för enklare tjänster på. Tyvärr dog stickan efter en eller två månader, testade en till sticka jag hade liggandes och den dog också efter en dryg månad.

Kanske inte applicerbar input men jag hoppas de är till någon hjälp.

Det är helt klart applicerbart.

Det som ofta sker är ju att USB minnen inte sliter jämt på NAND cellerna. Så du skriver mycket till en del av dem, och knappt alls till andra. Detta gör att även om du i teorin borde kunna skriva mer till enheten, så dör den i förtid. Sen att de ofta är kanske 8-16-32GB gör det inte bättre, då du har mindre mängd total skrivtålighet vs tex en 120GB SSD. Kombinera dessa två och du kommer att skriva sönder dem mångfaldigt snabbare.

Detta är också varför jag alltid rekommenderar folk att aldrig "delete":a många filer på USB minnen, utan ska du ta bort mycket, formatera om. För detta är enda gången stickan kan få en chans att nolla sina LBA till interna Cell adresseringar, samt det sliter mycket mindre, så annars kommer den skriva varje filborttagning en efter en och slita NAND.

Permalänk
Medlem

Jag har provat Tails, Mint och jag tror det var lxle jag körde under en kort period om jag inte missminner mig? Testat olika modeller av USB stickor och dom enda stickorna som inte gör mig galen (slöa såklart) var Sandisks Extreme Pro, funkar faktiskt om som "OS on the go" man kan mata in och bota lite överallt fast andra har def bättre koll på hur pass bra det är för stickorna i längden? Mina Extreme/Extreme Pro verkar hålla bra kvalitet överlag iaf.

Extreme Pro gick att hitta billigt här förut och 100% genuin, bra kille men såg den inte nu kanske Sandisk har ändrat något, hittade Extreme 128GB men den fanns inte förut bara som 64GB vad jag minns men blir osäker nu och orkar inte kolla Sandisks hemsida? Dessa funkar iaf för OS men inte som min NVMe SSD direkt, dock stor skillnad emot billiga USB stickor och Sandisk sa till mig att kontrollern är lite mer påkostad i dessa men det vet jag inte mycket om måste jag erkänna så..?

Sansisk Extreme