Avstånd mellan TV och Kabel TV lösning i betonghus?

Permalänk
Medlem

Avstånd mellan TV och Kabel TV lösning i betonghus?

Hejsan!

Jag har hållit på med en helrenovering nu på en lägenhet i ett betonghus. Men i vardagsrummet har jag stött på ett problem. Vägguttaget för Kabel TVn är långt ifrån var TVn kommer att vara.
Har tänkt att dra en sladd under golvlisterna till tvn kommer att vara, men det känns som det borde finnas en smidigare lösning? Jag har kollat på IPTV men tyvärr så verkar vi bara kunna ha Telia som internet leverantör i vårt hus, och vad jag vet som finns det ingen smidig lösning att använda egen router och ha IPTV samtidigt hos dom. Sedan vill jag även inte ha fler fjärrkontroller än bara TVns.
Så Kabel TV är väl det alternativet jag får gå med, om det inte finns någon bättre lösning? Hur skulle man kunna lösa detta på ett annat sett än att behöva dra kabel under golvlisterna? Det går ju inte flytta uttaget då det är betonghus.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Avstängd

IPTV och nätverk via eluttagen kanske? Det är ju segt att behöva dra TV-kabel som ändå kommer att försvinna ganska snart.

Permalänk
Medlem

man kan ju spåra i betongen och dra kabeln där? Om du nu ändå håller på och helrenoverar så får du ju ett uttag precis där du vill ha det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan köra med egen router med Telias iptv. Iallafall om du kör med en Asus. Vlan 845. Fixat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av frozrr:

Hejsan!

Jag har hållit på med en helrenovering nu på en lägenhet i ett betonghus. Men i vardagsrummet har jag stött på ett problem. Vägguttaget för Kabel TVn är långt ifrån var TVn kommer att vara.
Har tänkt att dra en sladd under golvlisterna till tvn kommer att vara, men det känns som det borde finnas en smidigare lösning? Jag har kollat på IPTV men tyvärr så verkar vi bara kunna ha Telia som internet leverantör i vårt hus, och vad jag vet som finns det ingen smidig lösning att använda egen router och ha IPTV samtidigt hos dom. Sedan vill jag även inte ha fler fjärrkontroller än bara TVns.
Så Kabel TV är väl det alternativet jag får gå med, om det inte finns någon bättre lösning? Hur skulle man kunna lösa detta på ett annat sett än att behöva dra kabel under golvlisterna? Det går ju inte flytta uttaget då det är betonghus.

Du måste inte ha Telias "iptvkabeltv" bara för att du har dem som internetleverantör, det finns andra system som använder internet för iptv och Telia har själva ett system, Telia play+ men du kan ju även titta på vanlig tv via Magine, sedan finns det ju alla andra system typ Viaplay och Netflix.
https://playplus.telia.se/
https://se.magine.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zynken:

man kan ju spåra i betongen och dra kabeln där? Om du nu ändå håller på och helrenoverar så får du ju ett uttag precis där du vill ha det?

Skickades från m.sweclockers.com

Spåra är tyvärr inget jag vill göra. Ute efter en mer smidig lösning!

Skrivet av joalin:

Du kan köra med egen router med Telias iptv. Iallafall om du kör med en Asus. Vlan 845. Fixat.

Skickades från m.sweclockers.com

Routern som jag har inhandlat till lägenheten är en Asus RT-AC3200. VLAN 845? Hur funkar det?

Skrivet av mrqaffe:

Du måste inte ha Telias "iptvkabeltv" bara för att du har dem som internetleverantör, det finns andra system som använder internet för iptv och Telia har själva ett system, Telia play+ men du kan ju även titta på vanlig tv via Magine, sedan finns det ju alla andra system typ Viaplay och Netflix.
https://playplus.telia.se/
https://se.magine.com/

Låter ju intressant! Såg dock att TeliaPlay+ appen ej fanns till min TV (Samsung KS7505) och Magine saknade TV4as utbud... Men så jag borde i princip kör IPTV från Bredbandsbolaget som exempel?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av frozrr:

Spåra är tyvärr inget jag vill göra. Ute efter en mer smidig lösning!

Routern som jag har inhandlat till lägenheten är en Asus RT-AC3200. VLAN 845? Hur funkar det?

Låter ju intressant! Såg dock att TeliaPlay+ appen ej fanns till min TV (Samsung KS7505) och Magine saknade TV4as utbud... Men så jag borde i princip kör IPTV från Bredbandsbolaget som exempel?

Missade att du skrev att du vill styra allt från tvn, det gör det mycket svårare för då är du bunden till det tvn stödjer och det är nog inte mycket nu och troligen inget om nått år eftersom tvtillverkarna är extremt dåliga på att uppdatera tvarna.
Det blir svårt att klara sig utan box om du inte får in programmen via dvb-c och att tvn har ca modul som programleverantören stödjer.
Telias iptv kan du däremot ganska lätt köra via det egna lanet men du måste ju ha deras box, det finns 2 stora trådar om hur man konfar Telias iptv och färdiga guider för Asus.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1195763-sa-har-far-du-t...
http://www.sweclockers.com/forum/trad/845719-telia-fiberlan-v...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns ju multifjärrkontroll ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem

Så om jag ska köra IPTV hur gör jag lättast då mellan router till box? Blir inte bra att dra en sladd mellan dom då det är för långt avstånd. Men en accesspunkt går väl inte att ändra VLAN:et till 845? Hur skulle jag kunna lösa detta?

Blir något såhär:
Asus RT-AC3200 -> VLAN 845 -> ? -> Telia box -> TV

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av frozrr:

Så om jag ska köra IPTV hur gör jag lättast då mellan router till box? Blir inte bra att dra en sladd mellan dom då det är för långt avstånd. Men en accesspunkt går väl inte att ändra VLAN:et till 845? Hur skulle jag kunna lösa detta?

Blir något såhär:
Asus RT-AC3200 -> VLAN 845 -> ? -> Telia box -> TV

Det strular ofta att köra tv över wifi så har du inte fritt i etern runt dig är det en dålig ide, men vlantaggen plockas bort av routern så just det är inget problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Tyvärr är WiFi enda alternativet jag har. Dock WiFi har det fungerat felfritt än så länge. Så jag borde kunna köra typ denna och sedan koppla in i telias box? Och inte behöva röra något i routerns inställningar då?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

@frozrr: Det absolut lättaste är ju att du drar din antennkabel ovanpå en golvlist, antingen i en kabelkanal i plast som du klistrar fast eller med hjälp av kabelklammers.
Men om du till 100% vill undvika yttre kablar och nu har siktat in dig på IPTV så är nätverk via elnätet ett tips.
Det skulle i så fall om du använder Telia som leverantör och har kvar din Asus router något såhär:
Asus RT-AC3200 -> Port med VLAN 845 -> Nätverkskabel -> "Zyxel powerline" -> Elnät -> "Zyxel powerline" -> Nätverkskabel -> Telias IPTV-box.

Jag tänker att man vill spara all möjlig plats i etern till bärbara enheter som inte har möjlighet till fasta installationer och kabel.
Dvs Telefoner, bärbara och surfplattor.