Dator för äldre spel

Permalänk
Medlem

Dator för äldre spel

Tjena!

Aldrig postat i detta subforumet förut. Men satt och funderade på om man skulle bygga sig en dator och köra 95/98/2000 på den.

Frågan är vad man behöver för komponenter. Processorn behöver väl knappt vara den snabbaste. Hur är det med de äldre operativsystemen? Är de långsamma även fast man har bättre komponenter?

Är det lika bra att köpa nån gammal burk och spela på?

Är det kanske bättre att köra en virtualbox? Frågan är om det funkar tillräckligt bra, ger rätt känsla osv.

Helst vill man ju ha en gammal dator i ett hörn med en CRT-Skärm och sitta och lira äldre spel på den

Tips? Kan vara så att det är väldigt dumma frågor men är helt lost i dessa vatten.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | GTX 960 | MSI B250I Gaming Pro AC | Corsair 16GB 2400Mhz VENGEANCE LPX | Intel i5 7600K 3,8 Ghz

Permalänk
Medlem

Jag kör en 98 dator med amd 3000+. 512 ram. Och ett 6800gt 256mb. Det räcker utan problem

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Jag kör en 98 dator med amd 3000+. 512 ram. Och ett 6800gt 256mb. Det räcker utan problem

Själv tror jag att jag hade ett 6600GT förr! Riktigt bra kort.

Vad har du för hårddiskstorlek? Tror du SSD kan påverka uppstartstider m.m?

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | GTX 960 | MSI B250I Gaming Pro AC | Corsair 16GB 2400Mhz VENGEANCE LPX | Intel i5 7600K 3,8 Ghz

Permalänk
Medlem

Jo en ssd gör skillnad. Dock har jag en 80gb ide disk. Ide dvd brännare och 3.5 tum floppy

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid köra på mobilen med en OTG kabel till TV:n

Visa signatur

R7 3700X IF CLK 1800 | 16GB 3466MHz CL16 | PALIT DUAL RTX 3060Ti

Open Image Denoiser > Optix Denoiser ?

Permalänk
Medlem

@Funkish: Funderat på dosbox? http://www.dosbox.com/ fungerar helt okej, när det gäller övrigt/ gammal crt osv är det nog personliga preferenser, jag föredrar att köra nes/snes på emulator på min nya dator än att sitta på en gammal crt med den riktiga konsolen exvis

EDIT: Emulator innebär ju ofta att man kan ta den bästa versionen av ett spel också, jag föredrar turrican på amiga 500 exvis https://www.youtube.com/watch?v=DXa3ndjyFLU det är rätt extrema skillnader (till det dåliga på vissa plattformar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkish:

Tjena!

Aldrig postat i detta subforumet förut. Men satt och funderade på om man skulle bygga sig en dator och köra 95/98/2000 på den.

Frågan är vad man behöver för komponenter. Processorn behöver väl knappt vara den snabbaste. Hur är det med de äldre operativsystemen? Är de långsamma även fast man har bättre komponenter?

Är det lika bra att köpa nån gammal burk och spela på?

Är det kanske bättre att köra en virtualbox? Frågan är om det funkar tillräckligt bra, ger rätt känsla osv.

Helst vill man ju ha en gammal dator i ett hörn med en CRT-Skärm och sitta och lira äldre spel på den

Tips? Kan vara så att det är väldigt dumma frågor men är helt lost i dessa vatten.

Det är egentligen möjligheten att köra DOS-spel som är den stora vägdelaren. I fallet att du kör W9x är det ju synnerligen begränsande att inte se till att få den möjligheten, och till det behöver du ett ISA-ljudkort, och följdaktligen ISA-platser i datorn. En bra grund är ett 440BX-moderkort med Pentium II/III-processor och 512 MB RAM. Är du beredd att offra lite kompatibilitet/stabilitet, men istället få rent monstruös prestanda, så kan du skaffa något KT133A-moderkort och en Athlon/Athlon XP. Det ska väl dock sägas att det är fullständig overkill till ungefär allt annat än om du vill köra Build-spelen i 1280x1024 och högre typ.

Generellt kan det också sägas att man får vara rätt picky med moderkortet om man vill prestandamaximera, av det enkla skälet att man i sådana fall kommer vilja köra processorer som släpptes i slutet av chipsetens livstid, och att det inte alls är säkert att alla moderkort har BIOS-stöd för dem.

I mitt Intelmonster kör jag en PIII Coppermine 1.1 GHz i slotket på ett Abit BH6 (skulle nog funka att uppgradera till en 1.4GHz Tualatin-celeron efter lite slotketmoddning också), i AMD-monstret sitter ett Chaintech 7AJA2 och en Athlon XP 2400+ Thoroughbred i 133MHz FSB-utförande.

Nöjer man sig däremot med en medelklass-PIII:a runt 500 MHz eller så, så funkar i princip vilket 440BX-moderkort som helst. Det kanske vore en idé att börja där. En sådan orkar med typ allt i DOS/W98-spelväg, är enkel att få tag i grejor till, och kommer innebära minimalt strul.

Vad det gäller grafiken i ovanstående, så tycker jag tidiga Geforcekort är kanon. Bra bildkvalitet och så gott som perfekt VESA 2.0-stöd. Kör Ti4400 resp Ti4600 i mina monsterburkar. GF FX och senare bör undvikas, de droppar stöd för en del funktioner i tidiga DX-versioner. Har Voodoo2-kort i dem specifikt för Glide-spel också, men det är väl lite överkurs. Ett annat väldigt bra alternativ är Voodoo3-5, de funkar skitbra med DOS-spel, har fantastisk VESA 2.0-kompatibilitet, och du får Glide-stöd på kuppen, utan en massa passthroughkablar och skit.

Ljudkort då. I Windows spelar det typ ingen roll, bara det finns drivers för önskat OS. I DOS skulle jag för bekvämlighetens skull hållit mig till SB16, SB32, AWE32 eller AWE64. Det finns jäkligt bra SB-kompatibla kort från andra tillverkare, men det kan man börja labba med när man lärt sig så att säga. Själv kör jag AWE32 + Vortex 2 i ena burken, AWE64 + SB Live! i andra. Linjeutgångarna är kopplade till samma mottagare via en passiv mixer. ISA-korten körs i DOS, och PCI-korten i Windows.

Vad det gäller nätverk är den enkla vägen att ta nåt Realtek-kort. De är skitbra på att hålla med drivers för äldre OS, det finns DOS-stöd till och med för deras gigabitkort om jag inte missminner mig.

Ska du köra W2k kan du lika gärna köra XP, och då funkar egentligen vad som helst upp till Ivy Bridge. Oavsett vilken NT-version av Windows du kör är DOS-spel bara att glömma. Det finns lösningar typ WDMsound, men de funkar i bästa fall sisådär. Då kan du lika bra köra DOSbox.

Sikta på att maximera enkeltrådsprestanda, väldigt få XP-spel som stödjer fler cores ändå. Jag hade väl gått på nåt C2D-bygge med 4GB minne om jag skulle bygga dedikerat, det är lätt att få tag i grejer till, och är billigt, i och med att det är för gammalt att köra moderna OS/mjukvara på, men inte gammalt nog för att ha blivit sällsynt och retro. Mer specifikt hade jag nog skaffat säg ett Asus P5B, P5H eller P5K, en C2D E8600 och 4GB Corsair XMS2, samt nåt totalt overkill grafikkort. Du har också möjligheten att 771-modda ett sådant moderkort och proppa i en Xeon. I min XP-burk kör jag en Xeon X5470 på ett Asus P5B, som benchar mer än hälften av min i7 3770k-maskin. Ett riktigt monster kort och gott

Är du riktigt jobbig, så kan väl vald socket775-hårdvara också funka ihop med W98. Då kan du dualboota W98 och XP på en och samma maskin, i vad mån man inte kan köra det mesta för W98 i XP också.

Användandet av DOSbox och liknande är en styggelse. ***bort/moderator***

§1.2 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det är egentligen möjligheten att köra DOS-spel som är den stora vägdelaren. I fallet att du kör W9x är det ju synnerligen begränsande att inte se till att få den möjligheten, och till det behöver du ett ISA-ljudkort, och följdaktligen ISA-platser i datorn. En bra grund är ett 440BX-moderkort med Pentium II/III-processor och 512 MB RAM. Är du beredd att offra lite kompatibilitet/stabilitet, men istället få rent monstruös prestanda, så kan du skaffa något KT133A-moderkort och en Athlon/Athlon XP. Det ska väl dock sägas att det är fullständig overkill till ungefär allt annat än om du vill köra Build-spelen i 1280x1024 och högre typ.

Generellt kan det också sägas att man får vara rätt picky med moderkortet om man vill prestandamaximera, av det enkla skälet att man i sådana fall kommer vilja köra processorer som släpptes i slutet av chipsetens livstid, och att det inte alls är säkert att alla moderkort har BIOS-stöd för dem.

I mitt Intelmonster kör jag en PIII Coppermine 1.1 GHz i slotket på ett Abit BH6 (skulle nog funka att uppgradera till en 1.4GHz Tualatin-celeron efter lite slotketmoddning också), i AMD-monstret sitter ett Chaintech 7AJA2 och en Athlon XP 2400+ Thoroughbred i 133MHz FSB-utförande.

Nöjer man sig däremot med en medelklass-PIII:a runt 500 MHz eller så, så funkar i princip vilket 440BX-moderkort som helst. Det kanske vore en idé att börja där. En sådan orkar med typ allt i DOS/W98-spelväg, är enkel att få tag i grejor till, och kommer innebära minimalt strul.

Vad det gäller grafiken i ovanstående, så tycker jag tidiga Geforcekort är kanon. Bra bildkvalitet och så gott som perfekt VESA 2.0-stöd. Kör Ti4400 resp Ti4600 i mina monsterburkar. GF FX och senare bör undvikas, de droppar stöd för en del funktioner i tidiga DX-versioner. Har Voodoo2-kort i dem specifikt för Glide-spel också, men det är väl lite överkurs. Ett annat väldigt bra alternativ är Voodoo3-5, de funkar skitbra med DOS-spel, har fantastisk VESA 2.0-kompatibilitet, och du får Glide-stöd på kuppen, utan en massa passthroughkablar och skit.

Ljudkort då. I Windows spelar det typ ingen roll, bara det finns drivers för önskat OS. I DOS skulle jag för bekvämlighetens skull hållit mig till SB16, SB32, AWE32 eller AWE64. Det finns jäkligt bra SB-kompatibla kort från andra tillverkare, men det kan man börja labba med när man lärt sig så att säga. Själv kör jag AWE32 + Vortex 2 i ena burken, AWE64 + SB Live! i andra. Linjeutgångarna är kopplade till samma mottagare via en passiv mixer. ISA-korten körs i DOS, och PCI-korten i Windows.

Vad det gäller nätverk är den enkla vägen att ta nåt Realtek-kort. De är skitbra på att hålla med drivers för äldre OS, det finns DOS-stöd till och med för deras gigabitkort om jag inte missminner mig.

Ska du köra W2k kan du lika gärna köra XP, och då funkar egentligen vad som helst upp till Ivy Bridge. Oavsett vilken NT-version av Windows du kör är DOS-spel bara att glömma. Det finns lösningar typ WDMsound, men de funkar i bästa fall sisådär. Då kan du lika bra köra DOSbox.

Sikta på att maximera enkeltrådsprestanda, väldigt få XP-spel som stödjer fler cores ändå. Jag hade väl gått på nåt C2D-bygge med 4GB minne om jag skulle bygga dedikerat, det är lätt att få tag i grejer till, och är billigt, i och med att det är för gammalt att köra moderna OS/mjukvara på, men inte gammalt nog för att ha blivit sällsynt och retro. Mer specifikt hade jag nog skaffat säg ett Asus P5B, P5H eller P5K, en C2D E8600 och 4GB Corsair XMS2, samt nåt totalt overkill grafikkort. Du har också möjligheten att 771-modda ett sådant moderkort och proppa i en Xeon. I min XP-burk kör jag en Xeon X5470 på ett Asus P5B, som benchar mer än hälften av min i7 3770k-maskin. Ett riktigt monster kort och gott

Är du riktigt jobbig, så kan väl vald socket775-hårdvara också funka ihop med W98. Då kan du dualboota W98 och XP på en och samma maskin, i vad mån man inte kan köra det mesta för W98 i XP också.

Användandet av DOSbox och liknande är en styggelse.

Ojojoj! Tack för det långa svaret! Frågan är bara vart man ska kolla efter grejerna. Skulle det vara en bra idé att försöka få tag i en gammal burk eller bättre att köpa del för del? Har dålig koll på kompatibilitet osv med äldre kompontenter.

Är det ebay som gäller eller kan det gå att hitta nåt på någon svensk sida?

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | GTX 960 | MSI B250I Gaming Pro AC | Corsair 16GB 2400Mhz VENGEANCE LPX | Intel i5 7600K 3,8 Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkish:

Ojojoj! Tack för det långa svaret! Frågan är bara vart man ska kolla efter grejerna. Skulle det vara en bra idé att försöka få tag i en gammal burk eller bättre att köpa del för del? Har dålig koll på kompatibilitet osv med äldre kompontenter.

Är det ebay som gäller eller kan det gå att hitta nåt på någon svensk sida?

Alltså, det beror väl lite på. Vill du komma igång och spela så snabbt som möjligt, så är det nog bäst att skaffa en komplett burk med någotsånär lämplig hårdvara, och eventuellt byta grafik- eller ljudkort som kom med om det inte riktigt stämmer. Därifrån kan du ju sen fila på detaljerna allteftersom.

Rent generellt är det där med retrodatorer rena jäkla sisyfosjobbet. Det tar liksom aldrig slut, det finns alltid nån detalj man kan fila på, och lagom tills man fått tag på det man ville ha, så kommer man på att någon annan modell av samma del är bättre ur någon annan aspekt. Givetvis kan du bygga en dator genom att köpa lösa delar, men det kommer ta lång tid och mycket research innan du ens är i närheten av klar med det.

Ebay är bra att skaffa lösa delar på iom att det är en enorm marknad. Du kan också kolla amibay.com, det är förvisso väldigt Amigacentrerat, men finns en hel del PC-grejor också. Ska du plocka upp en komplett dator, så skulle väl jag rekommendera Blocket, av det enkla skälet att folk säljer en jäkla massa skit där, inklusive gamla datorer, och att fraktkostnaden för en komplett dator från utlandet kommer bli rent hiskelig.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Alltså, det beror väl lite på. Vill du komma igång och spela så snabbt som möjligt, så är det nog bäst att skaffa en komplett burk med någotsånär lämplig hårdvara, och eventuellt byta grafik- eller ljudkort som kom med om det inte riktigt stämmer. Därifrån kan du ju sen fila på detaljerna allteftersom.

Rent generellt är det där med retrodatorer rena jäkla sisyfosjobbet. Det tar liksom aldrig slut, det finns alltid nån detalj man kan fila på, och lagom tills man fått tag på det man ville ha, så kommer man på att någon annan modell av samma del är bättre ur någon annan aspekt. Givetvis kan du bygga en dator genom att köpa lösa delar, men det kommer ta lång tid och mycket research innan du ens är i närheten av klar med det.

Ebay är bra att skaffa lösa delar på iom att det är en enorm marknad. Du kan också kolla amibay.com, det är förvisso väldigt Amigacentrerat, men finns en hel del PC-grejor också. Ska du plocka upp en komplett dator, så skulle väl jag rekommendera Blocket, av det enkla skälet att folk säljer en jäkla massa skit där, inklusive gamla datorer, och att fraktkostnaden för en komplett dator från utlandet kommer bli rent hiskelig.

Lägger ut en köpes-annons här på swec också

Jag tänker, kompatibilitet - Vilket OS är bäst att köra om man inte ska dualboota? Vet iof inte ens om det går på äldre moderkort.

Lär väl finnas vissa spel som är gjorda för 95 som inte funkar på 98 och några på 98 som 95 inte kan köra osv. Men 2000?

EDIT: och förresten, är det bättre att köra en pentium 3 istället för vilken enkärnig processor som helst t.ex?

Kanske är lättare/billigare att få tag på en nyare i vissa fall och så tänker jag.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | GTX 960 | MSI B250I Gaming Pro AC | Corsair 16GB 2400Mhz VENGEANCE LPX | Intel i5 7600K 3,8 Ghz

Permalänk
Medlem

Vill du kunna köra både DOS och Windows-spel från 90-talet så är nog Windows 98 bäst. Det klarar att köra allt som går att köra på Windows 95 eller 3.11, och du kan boota upp i DOS-läge med en startdiskett för DOS-spelen.

Jag skulle satsat på nåt liknande det kaput skrivit ovan.
En P2 eller P3 runt 500MHz
Ett TNT2 eller tidiga Geforce fixar både DOS-spel och 3D-spel i windows.
Kanske ett Voodoo2 för vissa spel.
ISA Sound Blaster 16, eller AWE32

Då kan du köra det mesta från DOS/Win95/98 tiden.

Det här med kompatibilitet handlar väldigt mycket om vilka spel du vill spela. En del DOS-spel från 80-talet och tidigt 90-tal kan få problem med en så snabb processor och vägra fungera. Men vill du ha en dator som fixar alla såna spel så måste du offra möjligheten att köra mer krävande spel från senare 90-tal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkish:

Lägger ut en köpes-annons här på swec också

Jag tänker, kompatibilitet - Vilket OS är bäst att köra om man inte ska dualboota? Vet iof inte ens om det går på äldre moderkort.

Lär väl finnas vissa spel som är gjorda för 95 som inte funkar på 98 och några på 98 som 95 inte kan köra osv. Men 2000?

EDIT: och förresten, är det bättre att köra en pentium 3 istället för vilken enkärnig processor som helst t.ex?

Kanske är lättare/billigare att få tag på en nyare i vissa fall och så tänker jag.

W98SE med DirectX 7a. DX sägs vara bakåtkompatibelt, men efter DX7 är supporten för funktioner i tidigare DX-versioner väldigt begränsad. Du får igång spelen, men de ser inte ut som det är tänkt. Du kan inte köra DX7 i XP, och samtidigt kan en modern dator i de allra flesta fallen köra spel som är tänkta att köra i XP. Vill du ändå ha dedikerad XP-burk trots att det kan tyckas vara aningens redundant, är det bättre att bygga något som orkar med hela spannet XP-spel, säg en high end C2D-maskin eller något. På en sådan kan du dock glömma W98 och DOS, om du inte bygger väldigt specifikt.

Det där med dualboot kan man alltid lösa på andra sätt om man inte kan eller vill köra det i mjukvara. Sätt två hårddiskar på samma IDE-kabel på primära IDE-kanalen, och byt ut master/slavejumprarna mot strömbrytare för panelmontage du monterar så du kommer åt dem från utsidan av datorn. Har du inte två likadana diskar måste BIOS stödja autodetection av driveparametrar.
Den krångligaste formen - som kanske är lättast att förstå - består förstås av fyra SPST-switchar. Varje switch motsvarar elektriskt en jumper. Varianter är två st DPDT, eller för att få ner det till en enda brytare att manövrera, en 4PDT, som dock kan vara svårare att få tag på. Lite beroende på pinheadersarna på diskarna hänger samman galvaniskt, och om diskarna är av typen som inte har något jumprat i masterkonfiguration, kan det reduceras ner till betydligt enklare strömställarkonfigurationer. De krångligare formerna är dock kompatibla med vilken disk som helst typ, så kan vara fördelaktigt att köra på dem ändå, utan att försöka förenkla, så man kan byta diskar utan att behöva fundera alls. Den här setupens funktion är förstås att toggla vilken drive som är master resp slave.

Ska du köra DOS, W95, W98 på samma dator, så kan de samexistera på samma FAT16-partition, och väljas från en autoexec.bat-bootmeny. Ingen bootloader behövs. Blandar du in 2k eller XP blir det dock svårare.

Det där är inget problem. Under W95-tiden var de allra flesta spel fortfarande DOS-baserade, och den underliggande DOS-komponenten är mer eller mindre identisk mellan W95 och W98. Det kommer funka precis lika bra att köra de spelen under DOS 7.1 i en W98SE-installation som i DOS 7.0 under W95.

För att PIII är den senaste processorfamilj du kan köra i ett 440BX-moderkort, som är det sista Intel-chipsetet med fullt ISA-stöd, om du inte vill stöka med extremt ovanliga, dyra, och inte helt problemfria industrimoderkort med senare chipsets. Att välja rätt sådant kräver en hel del kunskap, och informationen om dem är ofta svår att hitta. Du behöver specifikt ett kort som klarar busmastering/DMA över ISA, annars funkar det inte med ljudkort.

440BX är vidare känt för att vara ett extremt robust, stabilt och snabbt chipset. Jag vill nog påstå att det är det bästa Intel någonsin åstadkommit. Den enda nackdelen med det är att det bara stödjer AGP-multipliers 1 och 2/3, ska du köra FSB i över 100 MHz överklockar du också AGP-bussen, som är specad till 66 MHz. Jobbigt om man vill köra en PIII på 133 MHz FSB. Det ska dock sägas att just Nvidias grafikkort klarar det där bra, råkade exempelvis utan att veta det köra mitt GF Ti4400 på 100MHz AGP (100*1) länge och väl. Hade råkat missa den settingen när jag figgade upp min 1.1GHz Coppermine. Stabilt var det också, hann spela igenom hela Quake2 och Unreal innan jag upptäckte det av en slump

Alternativet är AMD, KT133A-chipsetet (som också har ISA-stöd) stödjer beroende på BIOS-support Athlon XP med 133MHz FSB, dvs det maxar ut på Thorton/Thoroughbred Athlon XP 2600+ (AXDC2600DKV3C/AXDA2600DKV3C). Teoretiskt borde nog Barton XP2800+ (AXDA2800DKV4C) funka också, men känner inte till något KT133A-moderkort som stödjer den. Du ska dock vara på det klara att southbridgen i KT133A har en del rätt allvarliga errata, som kan leda till korruption av hårddisken vid vissa samtidiga operationer. För Windows finns det workaround i form av Vias 4in1-driver, men i DOS är du lämnad åt ditt öde. Det ska dock sägas att jag aldrig haft minsta lilla problem med det där, och jag använder mitt Athlon-DOS-monster mycket, det är min primära DOS/W98-burk. För nyborjaren tycker jag dock att nåt 440BX-baserat fortfarande är ett bättre val, det är liksom en gyllene medelväg som funkar till det mesta, och är förhållandevis problemfri.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigMomma:

Vill du kunna köra både DOS och Windows-spel från 90-talet så är nog Windows 98 bäst. Det klarar att köra allt som går att köra på Windows 95 eller 3.11, och du kan boota upp i DOS-läge med en startdiskett för DOS-spelen.

Jag skulle satsat på nåt liknande det kaput skrivit ovan.
En P2 eller P3 runt 500MHz
Ett TNT2 eller tidiga Geforce fixar både DOS-spel och 3D-spel i windows.
Kanske ett Voodoo2 för vissa spel.
ISA Sound Blaster 16, eller AWE32

Då kan du köra det mesta från DOS/Win95/98 tiden.

Det här med kompatibilitet handlar väldigt mycket om vilka spel du vill spela. En del DOS-spel från 80-talet och tidigt 90-tal kan få problem med en så snabb processor och vägra fungera. Men vill du ha en dator som fixar alla såna spel så måste du offra möjligheten att köra mer krävande spel från senare 90-tal.

Angående fetat finns det en del trick man kan hålla på med. En PIII 500 med bussen i 66 MHz och avstängda cacher går gissningsvis i 486-hastigheter, och klarar det mesta, men ja, i stort har du rätt, om man vill spela exakt allt är det väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, att komma undan med bara ett system.

En stor fördel med Slot 1 är också att det är väldigt lätt att byta CPU - som att byta NES-spel ungefär, inget kladdande med kylpasta och sånt - samtidigt som plattformen spänner över ett enormt spann. Med rätt moderkort funkar allt från 233MHz PII (eller om vi ska vara extrema, den ultramegasupertrötta Covington 266MHz Celeron utan cache alls) till Tualatin PIII 1.4GHz i slotket (eller om vi ska vara mer praktiska, 1.4GHz Tualatin-celeron som med sin 100MHz FSB kringgår problematiken med att piska upp 440BX i 133MHz).

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Angående fetat finns det en del trick man kan hålla på med. En PIII 500 med bussen i 66 MHz och avstängda cacher går gissningsvis i 486-hastigheter, och klarar det mesta, men ja, i stort har du rätt, om man vill spela exakt allt är det väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, att komma undan med bara ett system.

Det var intressant. Jag hade ingen aning om att man kunde sakta ner en P3 så mycket. Tack för info!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigMomma:

Det var intressant. Jag hade ingen aning om att man kunde sakta ner en P3 så mycket. Tack för info!

Fast jag får återigen reservera mig för att det var en gissning egentligen plockad ur röven. Har inte testat just med PIII:an, gör såntdär på min gamla Pentium 200-maskin. Den kan man få ner i 386-hastigheter om man klockar den till 75 MHz (vilket är lätt gjort, dragit ut en switchmatris till en av 5.25"-panelerna istället för jumprar för FSB/multiplier på moderkortet) och stänger av cacherna.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigMomma:

Vill du kunna köra både DOS och Windows-spel från 90-talet så är nog Windows 98 bäst. Det klarar att köra allt som går att köra på Windows 95 eller 3.11, och du kan boota upp i DOS-läge med en startdiskett för DOS-spelen.

Jag skulle satsat på nåt liknande det kaput skrivit ovan.
En P2 eller P3 runt 500MHz
Ett TNT2 eller tidiga Geforce fixar både DOS-spel och 3D-spel i windows.
Kanske ett Voodoo2 för vissa spel.
ISA Sound Blaster 16, eller AWE32

Då kan du köra det mesta från DOS/Win95/98 tiden.

Det här med kompatibilitet handlar väldigt mycket om vilka spel du vill spela. En del DOS-spel från 80-talet och tidigt 90-tal kan få problem med en så snabb processor och vägra fungera. Men vill du ha en dator som fixar alla såna spel så måste du offra möjligheten att köra mer krävande spel från senare 90-tal.

Ah, en liten kommentar till detta också: smidigare i sådana fall är att sätta bootgui-variabeln till 0 i msdos.sys (eller för all del låta variabeln vara, och istället bara trumma upp menyn med ctrl eller vad det nu var för knapp när man vill göra nåt annat än boota Windows), och skriva en bootmeny i autoexec.bat/config.sys från vilken man kan välja att boota till Windows eller DOS. Där kan man ju också passa på att ställa upp menyval för olika minneskonfigurationer i DOS också, typ maximerat konventionellt minne, med/utan EMS-minne, ladda äldre versioner av EMM386/himem.sys för att begränsa tillgänglig minnesmängd, ladda olika drivers, throttleprogram, osv.

Såhär kan det se ut:

Känns onödigt att krångla med bootfloppies om man ska köra W9x, eller för all del nyare DOS-versioner än 6.0

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Bästa siten för oss som gillar retro, men med en twist:
https://www.youtube.com/user/philscomputerlab/videos