HBO fungerar ej på Linux (Ubuntu)

Permalänk
Medlem

HBO fungerar ej på Linux (Ubuntu)

Hej Alla

Jag undrar varför är så jävla besvärligt att få igång HBO och Netflix på Ubuntu.
Jag följde massa guider men inte en enda som stämmer.

Tänkte köra Lite linux som OS men när jag såg att vanliga streamnings tjänster fungera inte, då är bättre att behålla Windows

mvh
Njanja

Rubrik /moderator
Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Det är som vanligt - tilläggsprogrammen som krävs för DRM-tjänster som HBO Nordic och Netflix är inte utvecklade för Ubuntu. Det är inte Ubuntus fel. Det kan bero på olika saker, men troligen för att användarbasen är för liten. Det blir en ond cirkel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Jag kör bara Netflix som webapp via Chrome. Egen ikon i taskbaren och allt funkar prima

Edit: Hur feun embeddar man bilder på SweClockers...

Edit2: Tack @mrqaffe. Försökte img-taggen först men blev fail, måste använt fel URL eller nåt

Permalänk
SpelClockers

Netflix funkar nativ i crome på Linux då Netflix Dumpade silverlight så allt du behöver är ett netflix konto och Crome . HBO vet jag inte om det funkar.

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Medlem

https://github.com/cshorler/hal-flash

Kolla om det paketet redan finns i din repo/dist, och svär lite mindre. Fungerar inte längre med Chrome som jag förstått det. Men alla Chromium-baserade webbläsare som du kan lägga in Adobes Flash Player för PPAPI bör det fungera på. Vad är det du försökt? Netflix kräver webbläsare med DRM, så Chrome eller att extrahera Widevine från Chrome och köra i någon Chromiumbaserad webbläsare, finns skript som fixar det. Firefox tror jag nyligen fått Widevine-stöd också, så där ska du inte behöva göra något om du kör en uppdaterad version.

Permalänk
Avstängd

Netflix fungerar utmärkt i Chrome eller Chromium.

HBO däremot... har jag ej fått att fungera på grund av att de ej kör HTML5 utan envisas med Flash-skitet.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pålis:

Jag kör bara Netflix som webapp via Chrome. Egen ikon i taskbaren och allt funkar prima

http://imgur.com/a/O3fqM

Edit: Hur feun embeddar man bilder på SweClockers...

Man länkar in dem med "img" taggen, så här >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej Alla

Jag undrar varför är så jävla besvärligt att få igång HBO och Netflix på Ubuntu.
Jag följde massa guider men inte en enda som stämmer.

Tänkte köra Lite linux som OS men när jag såg att vanliga streamnings tjänster fungera inte, då är bättre att behålla Windows

mvh
Njanja

Jag testade faktiskt att installera Chrome nu och det funkar direkt med Netflix. Jag kör Mint Debian.
Ladda hem Chrome här:
https://www.google.com/chrome/browser/desktop/index.html

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Flash som sådant har jag inga problem med i varken FireFox eller Chrome.
Dock så vägrar spelaren på HBO faktiskt spela upp något. Ser den bara ladda utan att något händer.
Netflix fungerar bra. Vad är det som sätter käpp i hjulen?

Kör Ubuntu 17.04.

Permalänk
Medlem

@njanja: Installera firefox 52 eller nyare så funkar netflix "out of the box"

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Jag fick aldrig heller HBO att fungera i Linux.

Följde också en del guider som använde Silverlight, moonlight etc. Har också för mig HBO har HTML5 spelare i beta stadiet som man kunde aktivera men filmerna stod bara och tuggade.

Detta var dock 1-2 år sedan.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk

Inga uppdateringar kring HBO Nordic och html5? Har ordnat en linuxdator till min gamla mamma och hon tittar på Netflix, SF Anytime och HBO... Där det sistnämnda givetvis blir problematiskt då skiten inte rullar på linux.

För övrigt testade jag HBO en månad och körde via min smart-tv och dator, så mycket tekniska problem och telefonköer har jag sällan skådat. Känns som de lagt ut all utveckling på Indien, tagit 20 separata team och låtit de göra olika saker och sedan försökt få ihop det på slutet. Tragiskt dåligt slutresultat oavsett.

Permalänk
Hedersmedlem

Så länge HBO ligger kvar på en föråldrad lösning med flash lär det inte hända något. Att deras Android app i kombination med Chromecast emellanåt fungerar kasst är väl en fingervisning om det går lite si så där på den tekniska fronten.

Permalänk
Medlem

Det är ibland per design att det inte fungerar, Netflix till exempel krävde/kräver? att du hade skylake och windows 10 för att få ta del av deras hd innehåll, var mycket diskussioner här, vet inte exakt hur det har blivit. Det är inte så att dom som paketerar och gör distrubitioner, ej heller kernel-skrivarna gör något med ondo, det är snarare streaming-tjänsterna som inte erbjuder sina tjänster till alla.

Drm är ju accepterat som en ny webb-standard, så om det blir lättare eller svårare är svårt att säga, på ett sätt blir det nya sätt att paketera mjukvara och html5 tar bort behovet av flash, men åt andra hållet så jobbas det på mer inlåsta lösningar varje dag..

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Vill mest bara skriva av mig lite.

HBOs produkt är skit. Deras app hängde sig stup i kvarten, den fungerade dåligt på OS X och inte alls på Ubuntu. Det är ju som att de vill att man konsumerar media på andra sätt än det de tar betalt för...

Kräks i munnen på all jävla bullshit såna här företag håller på med. Spotify fungerar, netflix fungerar, varför kan inte HBO rycka upp sig och fixa sin skitkod?