Installera egen router bakom Bahnhof Fiber

Permalänk
Medlem

Installera egen router bakom Bahnhof Fiber

Hej,

Lyckas tyvärr inte få till nätverkstillgång när jag försöker installera min Ubiquiti Lite.

Fibret är sprillans nytt. Kopplar jag in datorn rakt i boxen så går det utmärkt.

Försöker jag koppla in routern först och datorn sen så får tyvärr inte min router någon IP.
Testade att koppla in datorn i LAN1 och routern i LAN2 (båda dessa ska vara för interweb-access) och sedan surfa in på DHCP.bahnhof.se, men där dyker inte routern upp. Kanske är sidetrackad där..

Någon som har någon input på vad jag behöver göra?

Tack på förhand!
Apan

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Bara att vänta. Hoppar det inte igång efter ca 15 min så går du in i routen och väljer "relese MAC-adress". Borde hoppa igång då. Du kan behöva starta om prylarna efter att du gjort det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X, ASUS AM4 ROG STRIX B450-F GAMING, 16Gb DDR4, MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8G, 256Gb SSD, Windows 10

Permalänk

Jag kör Edgerouter x bakom Banhof, fick koppla routern först till PC direkt i eth0 för att sedan välja att eth0 skulle vara en Wan port i Edge gui.
Där efter koppla in pc i eth1 och från fiber box till eth0 och vänta ca 10min så gick det igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jejja:

Bara att vänta.

Skrivet av malmlinus:

Jag kör Edgerouter x bakom Banhof,

Tack ska ni ha. Handlade helt enkelt bara om att jag behövde vänta mer. Hade väntat en timme redan innan jag skrev inlägget (med vissa konfigurationsjusteringar iofs) men gick och la mig med inställningen att jag skulle ringa Bahnhof nu på morgonen, men då hade jag äntligen fått IP. Tog faktiskt förvånansvärt lång tid, men nu är det igång.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8