Permalänk
Medlem

Får ström men startar inte

Min dator (finns i sig) har betett sig lite märkligt sedan jag uppgraderade den hos Inet för några månader sedan, men det har inte varit värre än att jag kunnat leva med det (vid omstart hamnar jag i BIOS och måste spara och boota om för att komma in i Win10). Nu har jag dock fått större problem och jag förstår inte riktigt vad som är felet.

Det började med att jag vi uppstart fick ett meddelande om att något var fel med en USB-device. Minns dessvärre inte felmeddelandet nu, men enligt meddelandet skulle datorn stänga ner efter 15 sekunder, vilket den gjorde. Jag drog ur en USB-sladd (musen) och försökte starta igen. Men ingenting händer när jag trycker på startknappen (alltså den fysiska i chassit). Diverse dioder på moderkortet lyser, så ström kommer fram så långt, men startknappen ger ingen effekt. Har kollat men kan inte se att någon sladd lossnat vid knappen. Jag har givetvis provat med att dra ur strömsladden, dra ut alla sladdar, etc, men datorn startar inte ändå.

Någon som har några idéer?

Visa signatur

Antec P183, Asus Z170 Pro Gaming, Intel Core i7 6700K, Antec Signature 650, Intel X25-M 80 Gb SSD, Samsung F1 1 Tb HD, Asus GTX 1070 Strix, Win10 64

Permalänk
Medlem

Prova att koppla ur CPU 12V 8-pin-kontakten och se om datorn startar då. Detta hända mig nyss, VRM/MOSFET gick sönder så behövde byta moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket nätaggregat? Bugdetaggregat som många tyvärr köper kan börja krångla efter 2-3 år. Är det agget i signaturen är det mycket bra och troligen inte problemet.

Dra ut alla USB-tillbehör och prova igen. Om samma fel, undersök samtliga USB-uttag för böjda pinnar som kan kortsluta.

Exakt vad gjorde Inet (du borde berättat om detta eftersom problemen började efter det)?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Är agget i signaturen.
Ska prova att koppla ur kontakten.
Har försökt med alla USB-sladdar utdragna, ingen skillnad. Ska leta böjda pinnar.

Inet bytte moderkort, CPU, CPU-kylare och grafikkort. Är inte alls säker på att problemet med uppstart till BIOS ("bootproblemet"), som jag haft ett tag, hänger ihop med "strömfelet". Jag blev också av med bootproblemen under en period genom att rycka en lagringsdisk, boota (då gick allt bra) och sedan sätta tillbaka disken. Det var som att BIOS "hittade rätt" på något vis. Bytte sedan till nyinköpt bootdisk och då var problemen tillbaka. Hade just tänkt rycka en disk igen när "strömfelet" dök upp.

Visa signatur

Antec P183, Asus Z170 Pro Gaming, Intel Core i7 6700K, Antec Signature 650, Intel X25-M 80 Gb SSD, Samsung F1 1 Tb HD, Asus GTX 1070 Strix, Win10 64

Permalänk
Medlem

Svarar på min egen tråd så att den kan göra nytta för någon annan...

För att göra en lång historia (som innehåller två brända moderkort) kort kan jag berätta att problemet verkar ha varit att jag hade för många USB-enheter inkopplade direkt på moderkortet. Det gjorde att mängden ström som levererades inte räckte till och resultatet blev att moderkortet brändes. Lösningen blev att Inet monterade in en separat USB-kontroller med 4 USB 3.0-kontakter. Dessa får då egen ström (tror controllern får en direktsladd från nätaggregatet) och genom att då koppla några USB-enheter direkt mot moderkortets USB-kontakter och några på den nya controllern så verkar nu strömmen räcka till.

Jag är inte 100% övertygad om att hela problemet försvunnit.
- Varför brändes moderkortet hos mig när jag kopplade in alla USB-enheter men inte hos Inet?
- Hur kunde datorn fungera - med samma USB-enheter inkopplade - i flera månader innan moderkortet rök?
- Varför rök sedan nästa moderkort direkt det kopplades in samtidigt som alla USB-enheter?

Jag är helt klart orolig för att problemen ska återkomma. Men... peppar, peppar... just nu snurrar allt som det ska sedan ett par veckor tillbaka.

Visa signatur

Antec P183, Asus Z170 Pro Gaming, Intel Core i7 6700K, Antec Signature 650, Intel X25-M 80 Gb SSD, Samsung F1 1 Tb HD, Asus GTX 1070 Strix, Win10 64

Permalänk
Medlem

Ditt PSU är ju från tidiga bronsåldern, så jag skulle verkligen testa med ett nytt PSU och se om det löser problemet, vilket det förmodligen gör. Kan inte förstå hur du resonerade, när du monterade nya komponenter till ett PSU som är från 2008.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

@Dreijer: Intressant. I ett annat svar ovan anses att mitt agg är mycket bra och "...troligen inte problemet...". Ingen kritik mot någon, men bara en del av förklaringen. Ska också nämna att Inet plockat ut agget och testat i annan rigg utan problem. Kanske inte en heltäckande utredning men ändå intressant. Just nu funkar som sagt allt, men återkommer mina problem lär det vara agget som blir nästa "offer".

Visa signatur

Antec P183, Asus Z170 Pro Gaming, Intel Core i7 6700K, Antec Signature 650, Intel X25-M 80 Gb SSD, Samsung F1 1 Tb HD, Asus GTX 1070 Strix, Win10 64