Fler drabbade av coil whine på Asus ROG Strix GTX1080 A8G Gaming?

Permalänk
Avstängd

Fler drabbade av coil whine på Asus ROG Strix GTX1080 A8G Gaming?

Hur många av er äger ett ROG STRIX-GTX1080-A8G-GAMING kort. ??

Sen har problem med coil whine. ??

Jag hade lite när jag körde med fläktar.
Sen byta jag till Vattenblock och nu är det mycket värre.
Sjukt mysko.

Jag bryr mig inte om att det låter lite . Men så här mycket har jag aldrig hat på mina grafikkort.

Att de inte ser mer allvar på detta problem. Kan inte kosta så mycket att sätta bättre kvalité på komponenterna.
För det är inte roligt att sitta med ett kort på 8000 kronor och råka ut för sådan här.

Spolar som vibrerar. Ja hm... allt som rör sig går sönder till sist anser jag. Kul.

Rubrik förtydligad. // MOD
Permalänk

Har två men som tur är inget coil whine på något av dem. Vill minnas att jag läst att A8G-versionen är någon form av andrahandssortering då dessa höll lägre kvalitet än O8G-versionen. kanske en bidragande faktor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananen12:

Hur många av er äger ett ROG STRIX-GTX1080-A8G-GAMING kort. ??

Sen har problem med coil whine. ??

Jag hade lite när jag körde med fläktar.
Sen byta jag till Vattenblock och nu är det mycket värre.
Sjukt mysko.

Jag bryr mig inte om att det låter lite . Men så här mycket har jag aldrig hat på mina grafikkort.

Att de inte ser mer allvar på detta problem. Kan inte kosta så mycket att sätta bättre kvalité på komponenterna.
För det är inte roligt att sitta med ett kort på 8000 kronor och råka ut för sådan här.

Spolar som vibrerar. Ja hm... allt som rör sig går sönder till sist anser jag. Kul.

jag har haft coilwhine på mina 3 senaste GPUer. Mitt strix 1080 har jag lite gran. inget jag stör mig på. mitt gamla gtx970 hade också lite spoltjut. är nog rätt tolerant. ljudet från högtalarna brukar ändå trumfa tjutet.
Spoltjut är inget att oroa sig över vad jag läst. Prova att reklamera om du inte är nöjd.
Lägg upp länk på ljud så vi kan höra om det är mer än normalt.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd

Jag prova spela in ljud. Blev inte så bra ljud. Mycket lågt än vad man hör i verkligheten.

Reklamera är inte att tänka på för oss är vatten byggare. Så fort man tar bort garanti klistermärket på grafikkortet så upphör all hjälp.

Jag har pratat med dem. Inte mycket att göra.

Alltså jag bryr mig inte om att där är coilwhine. Att problemet är så här högt har jag aldrig hat.
Man blir lite frågande. Jag vet att här finns de som har värre.
Man till och med här lite i sina hörlurar när man spelar. Men då när det är tyst stund i spelet.

Det som jag är nojig nu av är att jag har fått problem med min skärm med ghost streck efter jag nu har ett nytt kort.
Kom inte direkt. Problemet syns inte så man märker det direkt. Jo jag för jag vet att det är där.
Syns bara på gråa partier mest och blått. Övrigt så syns det överallt vid olika färger. Men det är bara för att jag vet om det.

https://www.pixeltopic.com/image/izkqqljpctmmzcf/

Kul nu om det är grafikkortet som har orsakat detta.
Inte kul att köpa en ny skärm. Så blir det samma. Då är det bara att slänga grafikkortet ut genom fönstret. 7500 kr åt skogen.

Nu ser man det så här att, ja ha vad ska hända i morgon.

Svar på din text: jo de säger att coilwhine är inget man ska vara rädd för. Men det som händer mig nu är lite frågande om det nu är rätt om man inte ska bry sig.

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätagg? Jag har också coilwhine på mitt 1080 kort (Palit) men när jag byggde ny dator med nätagget Corsair HX750i så låter den mindre än med förra agget (Fractal Design R2 1000w

Om de nu blev värre när du satte på vattenkylning så kanske du ska sätta tillbaka luftkylningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Avstängd

@SpeedRebirth:

Jag har ett nytt nätagg RM850i.
Jag har hört det att när man byttar nätagg så kan det försvinna lite.

Jag har ett 1100 HX liggande. Ska testa någon dag och se.

Sen du . Det finns en anledning till att jag har vatten. Så då sätter man inte tillbaka till fläktar.

Tror lite att de vet att om de sätter på Fläktsystemet och att det ligger lite på spolarna som vibrerar. så låter det mindre. Sen nu när jag inte vet var och sätter det på ett annat sätt så får jag mer ljud.

När du säger coilwhine ? lite , mellan, mycket ?

https://www.youtube.com/watch?v=HP73edpQwgc

Så här mycket har jag inte direkt. Inte så ljust men lika aggressivt.

Det är bara kul och se och höra vad andra har.

Permalänk
Medlem

@Bananen12:
Hade först coilwhine men berodde på defekt PSU som gick på RMA, med nytt nätagg blev det knäpptyst.
Installera sen vattenblock från EKWB och fick coilwhine igen, har skapat en support ticket på EKWB sida men de har inga lösningar och duckar för problemet. Har du EK-block? Skapat ticket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananen12:

När du säger coilwhine ? lite , mellan, mycket ?

https://www.youtube.com/watch?v=HP73edpQwgc

Så här mycket har jag inte direkt. Inte så ljust men lika aggressivt.

Det är bara kul och se och höra vad andra har.

Jag hade rätt mycket förut. Inte alls samma typ av ljud som Linus men typ lika högt även om de låter tystare på min video.

Min Palit Superjetstream GTX1080 innan nytt nätagg
https://youtu.be/SX6dUhH7C4Q

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Avstängd

@Jompa79:

Va !!!!!! så du fick med coilwhine. Helt otroligt att det bara händer.

Jag ska montera om allt och se om där blir någon skillnad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jompa79:

@Bananen12:
Hade först coilwhine men berodde på defekt PSU som gick på RMA, med nytt nätagg blev det knäpptyst.
Installera sen vattenblock från EKWB och fick coilwhine igen, har skapat en support ticket på EKWB sida men de har inga lösningar och duckar för problemet. Har du EK-block? Skapat ticket?

Ja jag har EK-block med bakplåt. Men jag tror nog mycket på hur man sätter dessa värme paddar som jag kallar dem.
Sen vilket tryck där är på dessa.

Permalänk
Avstängd

@SpeedRebirth:

Så mycket låter det på mitt. Det är förmycket tycker jag. Men om man inte hör det med stängd låda så kan man ju skita i det.
Jag är mer inne på att hur mycket kan detta slita på kortet.

Men du skrev video ?? jag får bara det när jag startar spel. Inte övrigt. sen om jag låser spelet på 60Hz så minskar det.
Men jag sitter på en 120 Hz skärm o jäklar vad det låter då.
Tänk då om man köper en skärm på över 200 Hz som nu kommer. Då kommer spolarna hopa av kortet ha ha ha ha ha

Permalänk
Medlem

Har exakt samma modell, har dock inget coil whine alls. MEN väldigt irriterande fläktar som går på i 1-2 sekunder, av, på hela tiden när jag spelar (om det inte är ett väldigt krävande spel som sätter fläktarna i snurr hela tiden).

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananen12:

Ja jag har EK-block med bakplåt. Men jag tror nog mycket på hur man sätter dessa värme paddar som jag kallar dem.
Sen vilket tryck där är på dessa.

Värmepaddarna sitter ju över vram, knappast dom som låter utan något annat. Läst på andra forum där folk provat montera om sina block 3-4 ggr utan bättre resultat. Gör en support ticket på deras hemsida så är det lättare att föra fram krav sen när fler har samma problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jompa79:

Värmepaddarna sitter ju över vram, knappast dom som låter utan något annat. Läst på andra forum där folk provat montera om sina block 3-4 ggr utan bättre resultat. Gör en support ticket på deras hemsida så är det lättare att föra fram krav sen när fler har samma problem.

Du är nog inte med vad jag menar. Värmepaddarna som sitter över vram kanske gör att det där lila lila avståndet på andra ställen på kortet ligger lite fel. Om en sak vibrerar och man har någon sorts metod att där ligger något på dem så minskar vibbarna. Som tex orginalkyllaren gör kanske. Men kanske inte funkar alls.
Det är bara en tanke.
Men sen är där en sak till . Jag kanske inte har mer coilwhine . Men det hörs mer med vatten block för vattenblockets material leder ljud.
Så har man då två plana ytter på kortet som då ligger ljud i så hör det mera.
Men då blir det tvärt om vad jag skrev innan. Då är det ju inte bra att man ordnar att det täcker över det som vibrerar. Då ska det helst inte ligga på alls Vatten blocket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananen12:

@SpeedRebirth:

Så mycket låter det på mitt. Det är förmycket tycker jag. Men om man inte hör det med stängd låda så kan man ju skita i det.
Jag är mer inne på att hur mycket kan detta slita på kortet.
Men du skrev video ?? jag får bara det när jag startar spel. Inte övrigt.

Menade videon ja länkade på youtube Jag störs inte av det längre eftersom det är lite lägre nu. Men jag tror att du kan ha rätt med att de låter mer pga vattenblocket. Dels så leder tjock metall ljud bättre än smala flänsar, dels så leder vatten ljud väldigt bra.

Skrivet av Gnisch:

Har exakt samma modell, har dock inget coil whine alls. MEN väldigt irriterande fläktar som går på i 1-2 sekunder, av, på hela tiden när jag spelar (om det inte är ett väldigt krävande spel som sätter fläktarna i snurr hela tiden).

Du behöver nog göra en custom fan curve i MSI Afterburner för du ligger nog precis på gränsen 60-65c och då går fläktarna igång och sänker tempen så de stannar igen, sen ökar tempen och de går igång. IMO är 60c+ alldeles för högt att ha som Passive Mode gräns.

Så här ser min kurva ut:

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

@SpeedRebirth: Ska jag verkligen behöva sätta upp något sådant om jag bara kör direkt out of the box så att säga? Har nvidias drivrutiner installerade bara.
Jag e på gång annars att sända tillbaka kortet så får dom titta på det. Hittade en massa andra engelskspråkiga forumtrådar med liknande problem där flertalet har skickat tillbaka och fått ett nytt som fungerar som det ska tillbaka.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W