Byggnadsteknik vs Samhällsbyggnad

Permalänk
Medlem

Byggnadsteknik vs Samhällsbyggnad

Hej där!

Förmodligen helt fel ställe att fråga. Men är valet och kvalet med att bestämma vad för utbildning jag ska välja efter sommaren.

Studerar för tillfället på University of Texas at Arlington men kommer att dra mig hemåt efter detta läsår. Tycker att utbildningen här nere är alldeles för ospecifik än vad jag hade tänkt det skulle vara från början och jämfört med Sverige.

Dock står valet mellan att plugga på högskolan Dalarna och Byggnadsteknik (Högskoleingenjör) eller på Chalmer och Samhällsbyggnadsteknik (högskoleingenjör). Dock blir jag lite förvirrad när man läser förkunskaper och läser att Byggnadsteknik bara kräver Matte 3c och Samhällsbyggnad Matte 4.

1 Vad skiljer de två utbildningarna?

2 Är Samhällsbyggnad bättre om man ser kunskapsmässigt och det man får lära sig?

3 Sedan så undrar jag även hur mycket arbetsgivaren kollar på vart man har sin utbildning ifrån. Har försökt läsa mig till detta men skulle vara skönt att höra vad ni som kanske vet säger om detta?

4 Även att jag blir högskoleingenjör på båda utbildningarna så skiljer sig kursinnehållet väldigt mycket, kommer detta påverka mina jobb möjligheter?

Uppskattar alla svar jag kan få, internet är fullt med förvirring när det kommer till sådana här frågor. (Ja jag har mailat båda lärosätena och försökt få svar, men de är väldigt övergripande och säger inprincip samma sak)

Tack på förhand,

Nicklas

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem

Hej, kul att du är intresserad av bygg kan bara svara för hur jag ser på dina frågor men den kanske kan vara till lite hjälp.

1. Byggteknik verkar vara inriktat mot fastigheter medan samhällsbyggnad vanligtvis mer handlar om infrastruktur (kallades "väg och vatten" tidigare).

2. "Bättre" är nog fel ord, samma fast olika inriktning. Det finns utmaningar inom alla områden.

3. Jag bryr mig mindre om var personen studerat, genomförd utbildning med formell examen är mitt krav. Mycket stor efterfrågan på dessa kompetenser så du behöver nog inte oroa dig för detta, plugga där det känns bäst för dig.

4. Se nr 1. Oavsett utbildning så behöver man börja på golvet i någon mening. Inom bygg är det kanon att söka erfarenhet som arbetsledare eller projektingenjör efter examen. Det har man stor nytta av senare i karriären.

Försök gå på jobbmässor som högskolorna anordnar, där finns ofta byggare, fastighetsägare konsultfirmor som kan ge tips på vad de letar efter.

Lycka till!

Visa signatur

youtube.com/ultracowgaming

Permalänk
Medlem

I USA läser du mest ospecifika kurser det första året vad jag vet. Sedan har man en del GE kurser som ska läsas varje semsester av kandidaten men förutom dom är väl utbildningen relativt specifik? Har du tänkt jobba i USA i framtiden skulle jag rekommendera att stanna där och gå klart utbildningen. Annars kan du ju alltid återvända till USA för master efter du gått klart kandidaten i Sverige, då lär kurserna du läser vara mycket mer specifika också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultracow:

Hej, kul att du är intresserad av bygg kan bara svara för hur jag ser på dina frågor men den kanske kan vara till lite hjälp.

1. Byggteknik verkar vara inriktat mot fastigheter medan samhällsbyggnad vanligtvis mer handlar om infrastruktur (kallades "väg och vatten" tidigare).

2. "Bättre" är nog fel ord, samma fast olika inriktning. Det finns utmaningar inom alla områden.

3. Jag bryr mig mindre om var personen studerat, genomförd utbildning med formell examen är mitt krav. Mycket stor efterfrågan på dessa kompetenser så du behöver nog inte oroa dig för detta, plugga där det känns bäst för dig.

4. Se nr 1. Oavsett utbildning så behöver man börja på golvet i någon mening. Inom bygg är det kanon att söka erfarenhet som arbetsledare eller projektingenjör efter examen. Det har man stor nytta av senare i karriären.

Försök gå på jobbmässor som högskolorna anordnar, där finns ofta byggare, fastighetsägare konsultfirmor som kan ge tips på vad de letar efter.

Lycka till!

'

Tack för svaret, uppskattar det verkligen!

Det som slog mig var att det bara krävdes Matte 3c för byggteknik vs Matte 4 för Samhällsbyggare. Verkar som man läser mer matte på Samhällbyggnad också.

Läser för närvarnade, industriell ekonomi, Calculus 2, Högskole Fysik, Engineering Problem Solving och en autocad kurs här nere. Hoppas på att det ska gå att överföra dessa till Svenska systemet så jag inte behöver göra om hela utbildningen igen/läsa som kurser jag läst här.

Vad jag kan utläsa från dina kommentarer så verkar det som att du jobbar/har kunskap inom just detta område. Vad tycker du personligen är bäst för framtiden sett till Byggteknik/Samhällsbyggnad? Jag är intresserad av båda så jag måste helt enkelt bara bestämma vad jag vill läsa.

Skrivet av Kcce:

I USA läser du mest ospecifika kurser det första året vad jag vet. Sedan har man en del GE kurser som ska läsas varje semsester av kandidaten men förutom dom är väl utbildningen relativt specifik? Har du tänkt jobba i USA i framtiden skulle jag rekommendera att stanna där och gå klart utbildningen. Annars kan du ju alltid återvända till USA för master efter du gått klart kandidaten i Sverige, då lär kurserna du läser vara mycket mer specifika också.

Vet inte om du har studerat i USA, men här är det inprincip 1 år av enbart baskurser, historia, politik, engelska osv...vilket inte alls går mot sin Major. Det är kurser skolan har utsett vara "Core Cources" vilket betyder att alla måste läsa dem. Och de kurser jag läser just nu och läste förra året så var många av dem vädligt simpla. Såsom årets Engineering Problem Solving. Jag ser min hellre göra saker jag inte gjort än att "slösa" tid på saker jag redan gjort/inte kommer ha någon nytta av.

Men tack för svaret!

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem

@NiCkArN: hej igen! jag jobbar som projektchef inom infrastruktur i Stockholm så jag gillar den delen men har en bakgrund inom bygg/fastighet. Arbetsmarknaden är mycket god oavsett inriktning nu och troligtvis de närmsta 10 åren, minst. Detta gäller så klart särskilt i Stockholm där många mycket stora satsningar pågår (Slussen, citybanan, nya tunnelbanor mm). Samtidigt ska många tusentals bostäder byggas som en del av den pågående "sverigeförhandlingen".

Jobb finns garanterat om man är tar för sig och har en ingenjörsutbildning inom dessa områden. Börja med det som känns roligast för dig. Testa ett år och byt till det andra om det inte var så kul som du tänkte. Nog det bästa tipset jag kan ge.

GLHF

👍🏻

Visa signatur

youtube.com/ultracowgaming

Permalänk
Medlem

Jag är tvärtom ovanstående talare övertygad om att en examen från ett "finare" universitet smäller aningen högre än någon högskola.

Vad gäller skillnaden mellan utbildningarna du nämner så är även min uppfattning att byggteknik i Dalarna är mer inriktat mot, som det låter, ren byggteknik. Då tänker jag på beräkningar av olika slag etc.

Chalmers utbildning antar jag har större inslag av projektledning/övergripande ledning. Detta är dock bara vad jag tror

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultracow:

@NiCkArN: hej igen! jag jobbar som projektchef inom infrastruktur i Stockholm så jag gillar den delen men har en bakgrund inom bygg/fastighet. Arbetsmarknaden är mycket god oavsett inriktning nu och troligtvis de närmsta 10 åren, minst. Detta gäller så klart särskilt i Stockholm där många mycket stora satsningar pågår (Slussen, citybanan, nya tunnelbanor mm). Samtidigt ska många tusentals bostäder byggas som en del av den pågående "sverigeförhandlingen".

Jobb finns garanterat om man är tar för sig och har en ingenjörsutbildning inom dessa områden. Börja med det som känns roligast för dig. Testa ett år och byt till det andra om det inte var så kul som du tänkte. Nog det bästa tipset jag kan ge.

GLHF

👍🏻

Låter intressant. Så även att du har utbildning från bygg/fastiget, eller som du säger har bakgrund där så jobbar du med infrastukur. Vad jag kan dra som slutsats från dina kommentarer så även fast man kanske har bakgrund i bygg så går det fortfarande komma in i det mer samhällsmässiga jobben som arbetar mer större. Nu säger jag inte att fastigetsbyggen är små men att plannera en hel stad/område känns lite större. Oavsett så tack för svaren. De har varit till hjälp(tror jag)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Jag är tvärtom ovanstående talare övertygad om att en examen från ett "finare" universitet smäller aningen högre än någon högskola.

Vad gäller skillnaden mellan utbildningarna du nämner så är även min uppfattning att byggteknik i Dalarna är mer inriktat mot, som det låter, ren byggteknik. Då tänker jag på beräkningar av olika slag etc.

Chalmers utbildning antar jag har större inslag av projektledning/övergripande ledning. Detta är dock bara vad jag tror

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för din synpunkt. Har du någon erfarenhet av att det är så eller är det vad du hört av andra. Att en "finare" skola slår högre oavsett samma utbildning?

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NiCkArN:

Tack för din synpunkt. Har du någon erfarenhet av att det är så eller är det vad du hört av andra. Att en "finare" skola slår högre oavsett samma utbildning?

I många fall gäller detta, till exempel en kompis till mig som är delaktig i rekrytering av ingenjörer. Detta varierar naturligtvis beroende på vad den som rekryterar har för åsikt, men ofta är det så. Nu pratar vi om exakt samma utbildning från olika lärosäten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

I många fall gäller detta, till exempel en kompis till mig som är delaktig i rekrytering av ingenjörer. Detta varierar naturligtvis beroende på vad den som rekryterar har för åsikt, men ofta är det så. Nu pratar vi om exakt samma utbildning från olika lärosäten.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant att höra. Ord mot ord som i många andra fall. Jag ska höra med båda lärosätena hur de ser på saken och kanske höra med företag också. Som du säger så varierar det säkert från företag till företag.

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Tack för din synpunkt. Har du någon erfarenhet av att det är så eller är det vad du hört av andra. Att en "finare" skola slår högre oavsett samma utbildning?

Det är dels självupplevt, dels vad jag hört berättats av andra. Pluggade själv vid Uppsala universitet och fick jobb i princip direkt. Sökte fyra tjänster strax före examen och blev inbjuden på intervju hos samtliga. Tackade dock nej till tre intervjuer då en tjänst hade väldigt snabb rekryteringsprocess. Detta samtidigt som andra berättat hur svårt det är att få jobb...

För mig handlar det om tjänster inom samhällsbyggnad.

Skickades från m.sweclockers.com