Precis flyttat. Wireless tillräckligt snabbt, eller värt att dra ethernetkabel i lägenheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

Jag har kört kabel hela livet men har nu sedan snart 2 månader tillbaks kört på wi-fi.
Köpte en rejäl nätverks-AP som jag kör som brygga och tar emot wi-fi signalen för att dela ut till dator + några andra enheter. Jag har 2 väggar och runt 10 meter till routern.

Än så länge fungerar det bra, spelar en hel del och har varit väldigt stabilt. Skulle säga att om man kör e-sport kompetitivt i lag så skulle jag inte riskera att köra över wifi men kör man casual så duger det. Så länge man skaffar bra grejer.

Router: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2767056
Brygga: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3098011

Hastighetsmässigt så kan jag säg att jag har mätt upp 700mbit vid filöverföring över anslutningen.

Om jag får bra täckning med min router borde det kanske räcka? Min router (kör Tomato) uppmäter väldigt låg inteferens (till skillnad från min förra lägenhet då jag knappt kunde köra något alls). Bor i ett område med många äldre, till skillnad från tidigare när jag bodde i studentområde, så kanske fungerar fint?

Jag tävlar inte längre i e-sport. Brukade tävla i SC2, men spelet kräver ju inte reflexer som t.ex. CS:GO, utan kräver snarare att hjärnan inte laggar efter för mkt ^^ och eftersom jag inte tävlar längre så känns det inte som att det gör något om jag förlorar någon ms.

Permalänk

@Geteex
Finns det fiber till huset så borde det finnas en dosa likt denna:

Min finns innanför dörren fast jag vet inte vart din sitter men kolla där.
Comhem vad jag vet kör inte med fiber utan med sitt egna, kanske byggs det på fiber men det är inte samma alls!

Permalänk
Skrivet av Geteex:

Om jag får bra täckning med min router borde det kanske räcka? Min router (kör Tomato) uppmäter väldigt låg inteferens (till skillnad från min förra lägenhet då jag knappt kunde köra något alls). Bor i ett område med många äldre, till skillnad från tidigare när jag bodde i studentområde, så kanske fungerar fint?

Jag tävlar inte längre i e-sport. Brukade tävla i SC2, men spelet kräver ju inte reflexer som t.ex. CS:GO, utan kräver snarare att hjärnan inte laggar efter för mkt ^^ och eftersom jag inte tävlar längre så känns det inte som att det gör något om jag förlorar någon ms.

Samtidigt har du ju ingen som helst fördel av att köra trådlöst när du väl har fått dit sladden, och nu när du hittade uttaget som är närmare placerat låter det väl som en smal sak? Att investera i en ny router för att få stabilare signal blir ju betydligt dyrare än att köpa verktyg för att sätta upp nätverksuttag, och betydligt dyrare än att bara köpa en sladd. Plus att du bjuder in risken att förlora fler paket då och då. För mig är det helt glasklart att det är trådat som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jappejopp:

@Geteex
Finns det fiber till huset så borde det finnas en dosa likt denna:https://img.conrad.de/medias/global/ce/9000_9999/9700/9730/9732/973258_RB_01_FB.EPS_1000.jpg
Min finns innanför dörren fast jag vet inte vart din sitter men kolla där.
Comhem vad jag vet kör inte med fiber utan med sitt egna, kanske byggs det på fiber men det är inte samma alls!

Aa precis. Inte hittat något sådant uttag! Ungefär såhär ser mina uttag ut:

Permalänk
Medlem
Skrivet av rottemark:

Samtidigt har du ju ingen som helst fördel av att köra trådlöst när du väl har fått dit sladden, och nu när du hittade uttaget som är närmare placerat låter det väl som en smal sak? Att investera i en ny router för att få stabilare signal blir ju betydligt dyrare än att köpa verktyg för att sätta upp nätverksuttag, och betydligt dyrare än att bara köpa en sladd. Plus att du bjuder in risken att förlora fler paket då och då. För mig är det helt glasklart att det är trådat som gäller.

Ja precis. Jag kommer att köra kabel! Kanske att jag också köper en bättre router också bara för att få bättre uppkoppling till mobiltelefoner och flickvännens bärbara dator osv.

Permalänk
Medlem

Hittade en gammal kabel som det står "CAT 5e UTP TIA/EIA-568B.2 ETL VERIFIED". Tror ni den är tillräckligt bra? Den är tillräckligt lång tror jag.

Permalänk

Ja, CAT 5e räcker bra. Skulle jag gjort en fast installation skulle jag tagit CAT 6 för att vara förberedd på om 10 Gbit/s någonsin slår igenom, men det lär du inte behöva bekymra dig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rottemark:

Ja, CAT 5e räcker bra. Skulle jag gjort en fast installation skulle jag tagit CAT 6 för att vara förberedd på om 10 Gbit/s någonsin slår igenom, men det lär du inte behöva bekymra dig om.

Okej nice! då behövde jag inte ens köpa något! Fantastiskt vad ni på Sweclockers är bra. Ja det blir enkelt att byta kabeln pga att det inte är någon fast installation. Kommer i princip sätta modemet i ena rummet och routern i det andra rummet och dra en kabel emellan som jag fäster mot listerna med billiga plastpluttar från Clas Olson.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geteex:

Aa precis. Inte hittat något sådant uttag! Ungefär såhär ser mina uttag ut:
http://www.breitenfeld.se/Fastigheten/bredbandsuttag.jpg

Det där är comhems "tre hål i väggen".
Comhem kallar det för "hybrid-fiber" för det låter bättre än "gammal hederlig kopparkabel".

coax var visserligen de nya heta på 1940-talet, men det är inte fiber.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Skrivet av Geteex:

Aa precis. Inte hittat något sådant uttag! Ungefär såhär ser mina uttag ut:
http://www.breitenfeld.se/Fastigheten/bredbandsuttag.jpg

Jag hade nog letat runt i lägenheten dock, för har ni det till grannhuset borde det vara till ditt med, ring bredbandsbolaget (om nu grannhuset har det) och fråga om dom kan leverera till dig, har dem bredbandsbolaget kan det vara att föreningen har avtalat med de och det är därför banhof inte kan leverera till dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geteex:

Det fungerade!

Kom inte fram i Comhems kundtjänst men ringde Bahnhof och de sa att det fanns fiber till huset, men Bahnhof hade ingen möjlighet till abonnemang hit just nu och att jag måste prata med min hyresvärd. Men antar att det, som du sa tidigare, kanske inte går pga coaxial och att Comhem har avtal.

Menade precis som Bahnhof sa, att du skulle ringa din hyresvärd och fråga :^)

Skrivet av Geteex:

Ja precis. Jag kommer att köra kabel! Kanske att jag också köper en bättre router också bara för att få bättre uppkoppling till mobiltelefoner och flickvännens bärbara dator osv.

Köp en accesspunkt och sätt upp i taket eller högt upp på en vägg någonstans i mitten av lägenheten istället för att köpa en till router som du antagligen trycker in i ett hörn någonstans. Då borde du få bättre signal

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Menade precis som Bahnhof sa, att du skulle ringa din hyresvärd och fråga :^)

Köp en accesspunkt och sätt upp i taket eller högt upp på en vägg någonstans i mitten av lägenheten istället för att köpa en till router som du antagligen trycker in i ett hörn någonstans. Då borde du få bättre signal

Aha okej. Dock har jag en gammal router ^^ så därför tänkte jag att det är mer värt att köpa en ny router i första hand? Har helt okej täckning över hela lägenheten redan nu, så tänkte att det hade räckt med en bättre router --- en accesspunkt verkar ju kosta lika mkt om inte mer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geteex:

Aha okej. Dock har jag en gammal router ^^ så därför tänkte jag att det är mer värt att köpa en ny router i första hand? Har helt okej täckning över hela lägenheten redan nu, så tänkte att det hade räckt med en bättre router --- en accesspunkt verkar ju kosta lika mkt om inte mer!

Tänk bara på att du har Comhem's kabel-bredband som använder coaxial mellan väggen och wan-porten. Då måste du brygga Comhem-routern och ha den mellan väggen och den nya routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Ja, Comhem är väl det enda företag som erbjuder bredband via coaxial uttaget.

Finns även andra men ComHem är det absolut vanligaste.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Tänk bara på att du har Comhem's kabel-bredband som använder coaxial mellan väggen och wan-porten. Då måste du brygga Comhem-routern och ha den mellan väggen och den nya routern.

Comhem's nyaste router går inte att brygga, men det går ju alltid att slå av WiFi och använda sin egen router som AP.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Comhem's nyaste router går inte att brygga, men det går ju alltid att slå av WiFi och använda sin egen router som AP.

Han verkar ju ha någon rätt så gammal router just nu though :^)

Skrivet av Geteex:

Dock har jag en gammal router ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Tänk bara på att du har Comhem's kabel-bredband som använder coaxial mellan väggen och wan-porten. Då måste du brygga Comhem-routern och ha den mellan väggen och den nya routern.

Ja precis! Exakt så gör jag nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geteex:

Ja precis! Exakt så gör jag nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha, så du har redan en egen router efter Comhem-routern? Och det är den du menar är gammal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Jaha, så du har redan en egen router efter Comhem-routern? Och det är den du menar är gammal?

Precis. Fick inte igång WiFi på Comhem-routern, så kopplade in min gamla router i Comhem-routern och då fungerade WiFi direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geteex:

Precis. Fick inte igång WiFi på Comhem-routern, så kopplade in min gamla router i Comhem-routern och då fungerade WiFi direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken Comhem-router är det du har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geteex:

Precis. Fick inte igång WiFi på Comhem-routern, så kopplade in min gamla router i Comhem-routern och då fungerade WiFi direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

NETGEAR CG3700EMR står det på den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Vilken Comhem-router är det du har?

Råkade svara ovan genom att citera mig själv xD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Utgångspunkten är att allt som kan ha en kabel ska ha en kabel. Trådlös har man bara till mobila enheter eller när det inte är möjligt att lägga en kabel.

I de flesta flerbostadshus är det numera fullsmockat i etern av alla prylar som nyttjar wifi. 5GHz är i stort sett ett krav, men då tappar man märkbart mycket räckvidd även i sin egen lya.

Sen kan man inte direkt köpa sig förbi ett dåligt wifi med en "biffig" router, utan signalen handlar främst om hur bostaden ser ut, var sakerna är placerade och hur mycket störningar det finns.

Skrivet av truedesire:

@Mithras: spelar med denna http://www.dlink.com/uk/en/home-solutions/connect/adapters/dw...
och har identisk ping med min polare som har cat6 kabel, det är inte som förr
vi bor på samma ort, samma ISP, samma hastighet

Skrivet av truedesire:

@Mithras: ja visserligen bor jag inte i lägenhet där flera wifi system kan finnas, bor i hus med 4st nätverk inom räckvidd bara
spelat trådlöst sen N600 5ghz kom.

Lol, då är ditt råd snarare en bekräftelse på att det är kabel som gäller.

Skrivet av Geteex:

Fan är det sant? Vad är Comhem för jäkla företag. Försökte ringa deras support och får ett automeddelande med reklam under 2min med reklam om deras tjänster. Fyfan. Kommer jag aldrig kunna byta?

Skickades från m.sweclockers.com

ComBort är det mest kundfientliga skitföretaget du någonsin haft att göra med, och de går rätt långt för att suga ut dina pengar. Eftersom de vet att de dels befinner sig i en döende bransch och framför allt har döende teknik är deras affärsmodell att skaffa sig monopol på TV- telefoni- och internettjänster i flerbostadshus och sedan ta hutlöst betalt. Glöm kundservice, de har ingen anledning att slösa pengar på det när de lever på inlåsning.

Skrivet av MarcusHuddinge:

Har du ett RJ45 uttag någonstans i lägenheten? I så fall borde det finnas fiber.

Finns ett RJ45 uttag i våran hall som min pappa/bror påstod inte fungerade eller något sånt om jag kommer ihåg rätt. Så vi körde kabel via Comhem i flera år. Sen helt plötsligt fick jag för mig att plugga in datorn där och testa.. visade sig vara gigabit fiber som ingår i hyran lol. Blev då att köpa massa nya grejer från Ubiquiti och säga till mamma att hon kan säga upp Comhem och spara 400 i månaden :^)

Tror det är rätt vanligt. Internet ingår i hyran där jag bor (100/100 och stabilt som faen), men ganska många har ändå ComHem för att de bombarderar alla med reklam.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Utgångspunkten är att allt som kan ha en kabel ska ha en kabel. Trådlös har man bara till mobila enheter eller när det inte är möjligt att lägga en kabel.

I de flesta flerbostadshus är det numera fullsmockat i etern av alla prylar som nyttjar wifi. 5GHz är i stort sett ett krav, men då tappar man märkbart mycket räckvidd även i sin egen lya.

Sen kan man inte direkt köpa sig förbi ett dåligt wifi med en "biffig" router, utan signalen handlar främst om hur bostaden ser ut, var sakerna är placerade och hur mycket störningar det finns.
Lol, då är ditt råd snarare en bekräftelse på att det är kabel som gäller.

ComBort är det mest kundfientliga skitföretaget du någonsin haft att göra med, och de går rätt långt för att suga ut dina pengar. Eftersom de vet att de dels befinner sig i en döende bransch och framför allt har döende teknik är deras affärsmodell att skaffa sig monopol på TV- telefoni- och internettjänster i flerbostadshus och sedan ta hutlöst betalt. Glöm kundservice, de har ingen anledning att slösa pengar på det när de lever på inlåsning.

Tror det är rätt vanligt. Internet ingår i hyran där jag bor (100/100 och stabilt som faen), men ganska många har ändå ComHem för att de bombarderar alla med reklam.

Fyfan. Ja, jag önskar att Bahnhof köpte upp Comhem och stänger ner det. Men som sagt tidigare skall jag höra med min hyresvärd om de är sugna på att byta och om det går. Eller tror du det är kört även om hyresvärden är villig (vilket jag tror de är efter att jag snackade med dom tidigare... de visste inte att de hade Comhem XD)?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarcusHuddinge:

Tänk bara på att du har Comhem's kabel-bredband som använder coaxial mellan väggen och wan-porten. Då måste du brygga Comhem-routern och ha den mellan väggen och den nya routern.

Med deras senaste modell behövs det inte, räcker med att plugga in en nätverkskabel mellan LAN1 på modemet och WAN porten på din router.

Skrivet av Prelatur:

Comhem's nyaste router går inte att brygga, men det går ju alltid att slå av WiFi och använda sin egen router som AP.

Det är inga problem att brygga deras SagemCom wifi hub C1, gjorde detta idag. Bara att logga in i modemet och klicka på modify knappen, sen välja mellan Router/NAT mode eller Bridge mode.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Nefrums:

Det där är comhems "tre hål i väggen".
Comhem kallar det för "hybrid-fiber" för det låter bättre än "gammal hederlig kopparkabel".

coax var visserligen de nya heta på 1940-talet, men det är inte fiber.

Det är ju kopparkabel om man har ett RJ45-uttag i sin lägenhet med, att ha fiber in i lägenheterna i flerfamiljshus är inte lika vanligt.

Comhems nät har fiber tidigare i kedjan och använder bara coax-kabeln den sista biten eftersom den redan finns dragen in i alla lägenheter på grund av kabel-TV, de behöver alltså bara byta ut själva uttaget i lägenheterna.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

@GilbertG: vill dock påpeka att jag spelar på ovanvåningen.
utöver det är: 2st bärbara inkopplade, 4K tv på 5ghz bandet, chromecast på 5ghz, 4st plattor på 2.4ghz, 3st stationära på 5ghz,en surface4 på 5ghz och ett ps4pro på 5ghz upplever 0 störelse.
men när jag bodde i lägenhet sist i växjö gick det utmärkt att spela trådlöst där med.

men "yttre faktorer" spelar så klart alltid in i trådlöst, bor/spelar man där det är extremt mycket störningar och kabel är enda utvägen ja då drar man en. fick lite ångest när jag borrade i en stuga för att få igenom cat5e kablar (på den tiden) sen dess har jag vägrat borra och dona i huset för ett par fula kablar

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geteex:

Fyfan. Ja, jag önskar att Bahnhof köpte upp Comhem och stänger ner det. Men som sagt tidigare skall jag höra med min hyresvärd om de är sugna på att byta och om det går. Eller tror du det är kört även om hyresvärden är villig (vilket jag tror de är efter att jag snackade med dom tidigare... de visste inte att de hade Comhem XD)?

Där jag bor är fiber draget till flerbostadshuset och alla lägenheter har ethernetuttag med 100/100-hastighet plus IP-telefoni som ingår för alla och det sköts av Netatonce. Parallellt med det finns där kabel-TV från ComHem med deras coaxialkabel.
I värsta fall är det så som hunden skrev:

Skrivet av hunden:

Det är ju kopparkabel om man har ett RJ45-uttag i sin lägenhet med, att ha fiber in i lägenheterna i flerfamiljshus är inte lika vanligt.

Comhems nät har fiber tidigare i kedjan och använder bara coax-kabeln den sista biten eftersom den redan finns dragen in i alla lägenheter på grund av kabel-TV, de behöver alltså bara byta ut själva uttaget i lägenheterna.

-----

Skrivet av truedesire:

@GilbertG: vill dock påpeka att jag spelar på ovanvåningen.
utöver det är: 2st bärbara inkopplade, 4K tv på 5ghz bandet, chromecast på 5ghz, 4st plattor på 2.4ghz, 3st stationära på 5ghz,en surface4 på 5ghz och ett ps4pro på 5ghz upplever 0 störelse.
men när jag bodde i lägenhet sist i växjö gick det utmärkt att spela trådlöst där med.

men "yttre faktorer" spelar så klart alltid in i trådlöst, bor/spelar man där det är extremt mycket störningar och kabel är enda utvägen ja då drar man en. fick lite ångest när jag borrade i en stuga för att få igenom cat5e kablar (på den tiden) sen dess har jag vägrat borra och dona i huset för ett par fula kablar

Helsike..! Men ja, du har enskilt hus, i regel tunna väggar. Där jag bor får jag in 40-50 nät på 2,4GHz-bandet varav ca 5 delar kanal och ytterligare 2-5 interfererar. 5GHz-bandet når inte hela lägenheten pga tjocka bärande betongväggar såvida jag inte kör med en AP som jag inte kan placera nånstans längre in där det inte ser fult ut, och då måste jag ändå dra en lika lång kabel som behövs för att nå de flesta apparater. Dessutom funkar de flesta inte med 5GHz.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av truedesire:

@Mithras: spelar med denna http://www.dlink.com/uk/en/home-solutions/connect/adapters/dw...
och har identisk ping med min polare som har cat6 kabel, det är inte som förr
vi bor på samma ort, samma ISP, samma hastighet

Problemet med Wifi är att det är lätt att störa signalen och då tappar du direkt paket och hög ping som följd. Därför är det alltid rekommendation att man drar kabel så långt det bara går om man ska använda sig av saker som kräver låga och stabila svarstider t.ex. spel.

Är det dock slösurf som gäller så räcker Wifi gott och väl.

Skrivet av Geteex:

Fan är det sant? Vad är Comhem för jäkla företag. Försökte ringa deras support och får ett automeddelande med reklam under 2min med reklam om deras tjänster. Fyfan. Kommer jag aldrig kunna byta?

Skickades från m.sweclockers.com

Beror väl på vilket avtal Comhem har med lägenhetskomplexet du bor i.

Skrivet av rottemark:

Ja, CAT 5e räcker bra. Skulle jag gjort en fast installation skulle jag tagit CAT 6 för att vara förberedd på om 10 Gbit/s någonsin slår igenom, men det lär du inte behöva bekymra dig om.

Vill minnas att CAT 6 även är bättre isolerad (vilket TS inte kommer att märka). Att 10 Gbit/s slår igenom inom en snar framtid ser jag som ytterst tveksamt. 1 Gbit/s har inte slagit igenom på bred front ännu.

Skrivet av Prelatur:

Comhem's nyaste router går inte att brygga, men det går ju alltid att slå av WiFi och använda sin egen router som AP.

Ett tips till TS. Alla trådlösa routrar stödjer inte AP och därför borde man se över om det ens är möjligt att konfigurera routern som en access point.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geteex:

Det fungerade!

Kom inte fram i Comhems kundtjänst men ringde Bahnhof och de sa att det fanns fiber till huset, men Bahnhof hade ingen möjlighet till abonnemang hit just nu och att jag måste prata med min hyresvärd. Men antar att det, som du sa tidigare, kanske inte går pga coaxial och att Comhem har avtal.

Finns många fastigheter som har kvar koax men drar in fiber och erbjuder alltså från 2 olika källor. Fördel med koax är ju att se på tv utan att behöva ipbox till varje tv, men ja koax tv är bara comhem ja.

Visserligen har Telia kvar viss kabeltv dom med men det är försvinnande lite jämfört med comhem som mer eller mindre lever på koax.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian