Varje gång jag startar datorn och går direkt till Kalkylatorn så matchar inte tangenttrycken?

Permalänk

Varje gång jag startar datorn och går direkt till Kalkylatorn så matchar inte tangenttrycken?

Hej!

Alltså; trycker jag på + så blir det - och trycker jag på - blir det dividera. Startar jag Chrome först eller byter från SWE till ENG och tillbaka till SWE igen så löser det sig i Kalkylatorn ibland eller om jag skriver i kör fönstret + och - tecken och sedan startar calc så verkar det också fungera, det hela känns jäkligt sporadiskt?

Någon som har en fix till detta otroligt irriterande problem?

(temporär fix är att gå in i språkinställningarna via startmenyn -> kugg hjulet/inställningar -> tid och språk -> färdigt. (starta om kalkylatorn om den är igång))

Nu funkar allt som de ska! ---->>> #16688039

OS - win 10 pro (UK)
tangent bord - Cooler Master CM Storm QuickFire Rapid I Red Switch (Nordisk)
mus - logitech g502

Permalänk
Medlem

Gissar på att det ha o göra med felaktigt systemspråk eller liknande. Det är dock helt klart en bugg jag inte direkt sett, men jag vet att bara nu för 2 timmar sedan hade vi problem med en kunds Win 10 när de skulle logga in på Wifi med WPA2 lösenord.

Hon kunde inte skriva * utan det blev | istället. När hon dock bytte till ett annat program så skrev den korrekt och vi fick till slut kopiera och klistra in lösenordet. Så det verkar som att olika mjukvaror triggar olika språk, vilket kan ändra detta.

I ditt fall låter det konstigt dock, då dessa inte bör ändras så.

Testa 2 saker... (om det är stationär), testa dra ut och sätt in tangentbordet och se om felet försvinner eller återkommer efter du har fått rätt på det (som om ditt tangentbord inte är korrekt initierat), och testa även ett annat tangentbord (även på laptop), så man ser om det är systemet eller inte.

Kalk i Win 10 är ju en app, så den är inte lika stabil/testad som gamla Win 7 versionen. Det går att lägga tillbaka den om du vill. http://winaero.com/blog/get-calculator-from-windows-8-and-win...

Permalänk
Inaktiv

@jsdapocnma:
Om du inte skriver på utrikiska/kodar så kan du ju testa att plocka bort "ENG" som system-språk (Tangentbord).

Jag antar att du även får "." istället för "," på numpaden när bekymret manifesterar sig?

Permalänk

@Paddanx: Tack för svaret, gott och höra att det låter som om det är en bugg förhoppningsvis är de inget jag gjort fel.. vi får se

Datorn är stationär.

Testade att dra ut och sätta in tangentbordet och sedan även att byta till en annan usb port, ingen skillnad. De fixar jag skrev om tidigare fungerade inte nu av nån anledning men efter en stund eller kanske efter jag gick in i språk inställningarna för att ta skärmdumpen så fixade det sig..

Mina språk inställningar: http://imgur.com/WFNJsPi

skall testa att starta om efter jag postat och se vad som händer. Uppdaterar om ett par minuter.

Startade precis om datorn och körde igång kalkylatorn och buggen va där, gick in i språk inställningarna och backade ut då försvann felet direkt! Mycket märkligt.

Permalänk

@anon257891: Skriver en del på utrikiska tyvärr, men oavsett så kan man välja tangentbordsuppsättningen oberoende av språket, så ENG språk med SWE tangentbord funkar vilket jag gjort. Hade språklistan tvärtom förut med SWE högst upp men med ENG som display språk men efter buggen testade jag att byta till ENG överst och SWE efter; det gjorde ingen skillnad.. men tyckte det verkade ganska logiskt att ha det så här så testar att köra så ett tag

Permalänk
Medlem

Jag har också problem med att den reggar fel i kalkylatorn, tex ÷ ist för + eller vad det var. Inte kollat vidare på det dock. Laddade ner Windows från deras sida för några veckor sen så det lär ju va ganska ny version av win 10 pro 64bit
Jag byter aldrig språk. Har Eng i Windows med Swe tangentbord

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk

@SpeedRebirth: bra jävla irriterande är de iaf även om det går att lösa temporärt ganska snabbt (tills man startar om/sätter på igen). Orkar inte installera om nu, tänkte jag skulle införskaffa mig en ny dator snart så får vi se om det är kvar då med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsdapocnma:

Skriver en del på utrikiska tyvärr,

Då antar jag att du byter ut det fysiska tangentbordet också, eller? Annars har jag svårt att se vitsen med att köra en tangentbordsuppsättning som inte motsvaras av det fysiska tangentbordet.

I vilket fall får du bereda dig på att klabborera kontinuerligt med Språkfältet om du ska fortsätta ha det så.

Permalänk

@Sveklockarn: Nu tror jag vi missförstår varandra? Jag har ett svenskt tangentbord, skriver en hel del på engelska och det skall väl inte vara några problem? Som du också kanske ser på skärmdumpen strax ovanför kör jag engelskt språk på windows (med ett svenskt tangentbord) men svenskt tid/datum och nummer formatering.

Det är väl ok?

edit: tog bort det engelska tangentbordet helt nu! Hade missat det! http://imgur.com/a/5kdbd

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsdapocnma:

edit: tog bort det engelska tangentbordet helt nu! Hade missat det!

Som sagt, varje gång jag försöker hjälpa någon att lösa det här problemet genom att ta bort engelsk tangentbordsuppsättning/språkinställningar så invänder de alltid att "men jag skriver ju på engelska ibland", som om det vore omöjligt med svenskt tangentbord.

Skönt att du löste det i alla fall!

Permalänk

@Sveklockarn: haha! tack För att förtydliga så va det allt som krävdes för att fixa "buggen"!! Nu funkar tangentbordet äntligen som de ska! (testat en gång!)