Speldator som ska klara videoredigering (uppgraderingsprojekt)

Permalänk

Speldator som ska klara videoredigering (uppgraderingsprojekt)

Hur ser denna dator ut?
Passar komponenterna med varandra och skulle den gå att spela på/lätt videoredigering?

Jag tänker uppgradera den i framtiden så jag är medveten om att uppgradering av processor och ram-minne kommer behövas.

Är i behov av en dator då jag inte har någon just nu, så skulle detta fungera som en lösning tillsvidare?

https://www.inet.se/kundvagn/bild/10224432/

Permalänk
Medlem

du behöver ddr4 minnen

Visa signatur

I5 8600K l Asus Z370 TUF l Corsair Vengeance 16 Gb (4x4)
Asus gtx 1080 Strixl l Corsair 850W Psu l Kingston Hyperx 120 gb Ssd/500 gb Hdd l Corsair Meshify C Dark TG l Acer Predator XG270HU l Strafe RGB MX Blue l Scimitar RGB Gul

Permalänk
Skrivet av Extraq99:

du behöver ddr4 minnen

Tack för att du påpekade det
Glömde bort att jag hade bytt moderkort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beerwoodvillage:

Hur ser denna dator ut?
Passar komponenterna med varandra och skulle den gå att spela på/lätt videoredigering?

Jag tänker uppgradera den i framtiden så jag är medveten om att uppgradering av processor och ram-minne kommer behövas.

Är i behov av en dator då jag inte har någon just nu, så skulle detta fungera som en lösning tillsvidare?

https://www.inet.se/kundvagn/bild/10224432/

Tycker du lagt mycket pengar på chassi på en sådan tight budget

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk

uppgraderingsprojekt

uppgraderingsprojekt
Jag skulle nog försöka med en annan prioritering för att få mer för pengarna.
Att skippa grafikkortet och skärm steg 1.
Utnyttja den interna grafiken på CPU:s och använd tv som skärm.

AMD:s instegs CPU som har CPU fläkt är en möjlighet.
Många kärnor är bra för videoredigering.
Men samma strategi för Intel om du fördrar, men nu tycker jag AMD är ett gott alternativ.

Permalänk
Medlem

Om du ska spela på den så hade jag skalat ner budgeten på chassiet till ett förmån av ett vassare grafikkort typ 1060 3gb. Alternativt köp ett bättre begagnat grafikkort för att på så sätt få loss lite mer pengar från gpu och chassiedelen till att lägga på en i5:a.

Permalänk
Medlem

vet inte hur bråttom det är för dig. Men de kommande AMD processorerna verkar vara precis vad du letar efter tyvärr är det billigare varianterna en bit bort. Ryktas väl om någon gång mot sommaren

Skulle åtminstone vänta veckan ut innan jag köper nåt för att se vad AMD presterar med sin nya arkitektur. Även om det inte är modeller som är aktuella i denna prisklass, men för att få ett hum om de billigare är värd att vänta på.

Skulle själv valt ett billigare chassi och lagt resterande kronor på antingen bättre cpu eller grafikkort.

Ett annat tips kan vara att kolla på begagnat marknaden de går säkert att få en dator med 970 och en lite äldre i5/i7 vilket bör vara bättre

Permalänk
Inaktiv

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10224913/

Du får klara dig på IGP:n tills du har råd att skaffa ett grafikkort

Permalänk

ASUS GeForce GT 710 1GB LP + lägga till ett OS för inet ska kunna testa dit bygge

ASUS GeForce GT 710 1GB LP
https://www.inet.se/produkt/5410141/asus-geforce-gt-710-1gb-l...
2 orsaker monterings kostnad kunna minska minnet till 4 G och få ned kostnaden steg 1.
Fri montering!
Bygg din drömdator med moderkort OCH grafikkort FRÅN ASUS så monterar vi den kostnadsfritt (värde 699 kr).
Du behöver lägga till ett OS för inet ska kunna testa dit bygge.

Men jag är inte säker på att det här extra grafik kortet hjälper för att hålla ned monterings kostnaden till (249:- Grafik kortet), för om jag mins rätt så brukar kravet är att delarna ska finnas inne och även om inet skulle ha AMD delarna fysiskt på hyllan så finns dom inte tillgängliga för än 2/3, men fråga!

Permalänk
Medlem

Skärm kan du köpa på blocket för en 500kr

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk

Skulle jag klara av att redigera film med det integrerade grafikkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Beerwoodvillage:

Skulle jag klara av att redigera film med det integrerade grafikkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen aning faktiskt. Har ingen koll på videoredigering alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beerwoodvillage:

Skulle jag klara av att redigera film med det integrerade grafikkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Inga problem alls, kommer gå bra!

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt en begagnad dator att ha tills vidare. Videoredigering betyder ju AMD-processor, men de billigare dröjer litet (andra kvartalet, april-juni).

Skrivet av Beerwoodvillage:

Skulle jag klara av att redigera film med det integrerade grafikkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Du behöver inget särskilt grafikkort för att redigera film, det är processorn som gör nästan allt jobb. GRafikkort kan användas, men det är mer en bonus samt för de med stor budget.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Videoredigering/speldator passar komponenterna med varandra?

Tjena!

Jag ska precis till att köpa ny dator och det är första gången jag bygger själv.
Så jag tänkte bara fråga någon kunnig här på sidan om komponenterna passar med varandra?
Skulle vara tråkigt att få hem allt och så är det något som inte fungerar...

Kom gärna med förslag om ni tycker jag ska byta något och gärna ett argument till varför jag borde göra det.

Annars om allt ser bra ut så är det bara för mig o beställa!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10237031/

Glömde klistra in länken till en kundvagn
Permalänk
Medlem
Skrivet av Beerwoodvillage:

Tjena!

Jag ska precis till att köpa ny dator och det är första gången jag bygger själv.
Så jag tänkte bara fråga någon kunnig här på sidan om komponenterna passar med varandra?
Skulle vara tråkigt att få hem allt och så är det något som inte fungerar...

Kom gärna med förslag om ni tycker jag ska byta något och gärna ett argument till varför jag borde göra det.

Annars om allt ser bra ut så är det bara för mig o beställa!

Ser jättebra ut.

Skojade, du glömde länken

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Ser jättebra ut.

Skojade, du glömde länken

Fixat nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej

jag tror att du tjänar på ett dyrare grafikkort (GTX1060) billigare case och strunta i ESD-mattan.
Kundkorgen nedan är 200:- dyrare men du får ett avsevärt bättre grafikkort.

Annars ser det bra ut och välkommen till gör-det-själv-världen

https://www.inet.se/kundvagn/bild/10237096/

Visa signatur

i7 7700k @5ghz - Cryorig A80 - Corsair vengeance LPX 3600mhz 16GB - Gigabyte GA-Z270X-Gaming K5 - Samsung 960 EVO 500GB - Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II OC

Permalänk
Hedersmedlem

@Beerwoodvillage *Trådar sammanfogade*

Tänk på att vi inte tillåter flera trådar om samma ämne. Den här gången har jag sammanfogat trådarna åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...