Permalänk
Medlem

C: = Raid ssd?

Tjo,

Är det några här som kör C: i raid med ssd-diskar för att få bättre prestanda?

Rekommenderas detta ens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZambA:

Rekommenderas detta ens?

Nej.

Pga du får bättre sekventiella benchmark siffror, men sämre IRL prestanda... pga latencyn blir skit. Styrkan i en SSD är i svarstid/latens, inte i upp till MB/s...

Köp M.2 prestanda SSD om du vill ha bättre prestanda istället.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Tack för snabbt svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZambA:

Tjo,

Är det några här som kör C: i raid med ssd-diskar för att få bättre prestanda?

Rekommenderas detta ens?

Jag kör 2x250GB Samsung 850 SSD i Raid(0). Främst för att jag behöver lite extra utrymme, och inte vill dela upp småsaker på två enheter när det går smidigare på det här sättet. Men som har sagts; Blir inte snabbare.

Permalänk
Medlem

@ZambA Varsågod.

Skrivet av Klanders:

Jag kör 2x250GB Samsung 850 SSD i Raid(0). Främst för att jag behöver lite extra utrymme, och inte vill dela upp småsaker på två enheter när det går smidigare på det här sättet. Men som har sagts; Blir inte snabbare.

Exakt detta är varför jag redan från början starkt rekommenderar folk att köpa större SSDer istället för snabbaste/dyrare version. För det som kommer bli flaskhals/föråldras först är just storleken på diskarna, långt innan man normalt får andra problem.

PS. Tänk på att köra Intels drivare så du får TRIM stöd i RAID om du nu "måste" göra det, och gärna lämna lite OP, så diskarna har extra NAND att fördela mellan skrivningarna. Kommer inte fixa latensen, men kommer iaf hjälpa lite för skrivprestandan och slitaget på diskarna.

Permalänk
Medlem

Har kört Raid0 i 5 år med mina 840 pro.
Fått höra en hel del där man säger latens blir långsammare vid raid0 men jag upplever det snarare så att datorn är bra mycket snabbare i raid0 för min del.

Boot times för pc, load times för spel samt program, och dylikt känns bättre. Men det kan också vara en inbildning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Har kört Raid0 i 5 år med mina 840 pro.
Fått höra en hel del där man säger latens blir långsammare vid raid0 men jag upplever det snarare så att datorn är bra mycket snabbare i raid0 för min del.

Boot times för pc, load times för spel samt program, och dylikt känns bättre. Men det kan också vara en inbildning

Det blir inte snabbare, nej.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Dreijer:

Det blir inte snabbare, nej.

Inte mätbart kanske, men placebo-prestanda är alltid bra grejer

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Det blir inte snabbare, nej.

Allan ballan måste uttrycka sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Har kört Raid0 i 5 år med mina 840 pro.
Fått höra en hel del där man säger latens blir långsammare vid raid0 men jag upplever det snarare så att datorn är bra mycket snabbare i raid0 för min del.

Boot times för pc, load times för spel samt program, och dylikt känns bättre. Men det kan också vara en inbildning

Snabbare jämfört med vad?
En 840 Pro som systemdisk och en annan som spel disk?
En HDD?
En gammal dålig SSD?
En M.2 SSD?

Som sagt, sekventiella prestandan blir bättre, men som jag sa i första inlägget... skaffa hellre en bra M.2 SSD, där du får RAID prestandan i sekventiell nivå, samt mycket bättre latens och IOPs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Snabbare jämfört med vad?
En 840 Pro som systemdisk och en annan som spel disk?
En HDD?
En gammal dålig SSD?
En M.2 SSD?

Som sagt, sekventiella prestandan blir bättre, men som jag sa i första inlägget... skaffa hellre en bra M.2 SSD, där du får RAID prestandan i sekventiell nivå, samt mycket bättre latens och IOPs.

Det känns bra snabbare än en 840 pro som jag använt som system disk samt andra disken för spel.
Nu är min partitionerad för spel/OS, 2x256 i raid0. Har testat ett antal gånger fram och tillbaka men i slutändan går jag tillbaka, kan vara en preferens men att säga det är mycket skillnad eller mycket sämre stämmer inte.
Har även mina 2x2TB diskar att jämföra med utan raid, flickvännens EVO 128 gig disk och hennes HDD.

Tomshardware har ju testat raid0/vs icke raid. Minimal skillnad. Overclock.net påtalar också minimal skillnad i långa diskussioner.
Där emot är de ju inte kostnads effektivt, och access tiden vi snackar om är ju under 0.100 sec. Ser du verkligen skillnaden?
Sen finns det fördelar och nackdelar om man djupar sig i ämnet. Men som vanlig gamer, inga problem skulle jag väl säga.
Raid0 crasher var ju också ganska omtalade från raptor diskarnas tider, där man inte kunde bota om windows filerna blev korrupta, då var det bara att formatera. Aldrig haft en ända crash i raid0 med SSD.

Om jag hade haft oändligt med pengar så hade jag haft en M2.SSD, men det kommer i framtiden, då annat i livet prioriteras
Next goal M2.SSD så klart, om inte ryzen.