Permalänk

Lägre fps med Crossfire

Halloj!

Nu är det så att jag köpte kusinens grafikkort, ett till 280x för att kunna köra i Crossfire, som en billig uppgradering. När jag till en början körde lite benchmarks så var resultaten superbra, nästan fördubblade. Problemet är att jag nu upptäckt att när jag spelar Witcher 3 så blir min prestanda markant sämre med Crossfire aktiverat istället för inaktiverat. På Ultra inställt så snittar jag med Crossfire ca 10-15 fps medan det ligger runt 30 utan. Det verkar främst gälla Witcher men även i andra spel kan jag inte se någon direkt förbättring med Crossfire på heller.

Självklart kan det vara så att min processor flaskar men det borde väl inte ge avsevärt sämre resultat? Med Witcher igång kan jag dessutom se att min CPU heller aldrig går över 60% med varken ett eller bägge grafikkort. Självklart har jag senaste drivrutiner och har testat att stänga av frame pacing utan någon direkt framgång.

Om någon har en idé på lösning så är jag väldigt tacksam.

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem

@hammarlund: Märkligt. Jag får jättebra skalning på korten och hög fps med CF i Witcher 3.

Frame pacing ska vara på. Vad ledde dig till att stänga av den?

Prova detta.
Avinstallera din drivrutin med DDU.
Ta disable på ena kortet.
Installera crimson 16.11.5.
Starta om
Aktivera andra kortet.
Sätt på CF.
Starta om.
Prova både spel och benchmarks.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kanske lite långsökt men kollat så att inte korten blir för varma och throttlar ner sig?

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarlund:

På Ultra inställt så snittar jag med Crossfire ca 10-15 fps medan det ligger runt 30 utan.

...

Med Witcher igång kan jag dessutom se att min CPU heller aldrig går över 60% med varken ett eller bägge grafikkort.

Du svarade iaf på din egen fundering där i början, kanske utan att veta om det. 30 FPS kostar inte särskilt mycket processorkraft att puttra fram med, går den över 60% på det hur CPU-tungt spelet än är så är något annat på tok. Om det inte är en väldigt klen liten propp det vill säga.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk

Jag haar nu också märkt att många spel inte ens går att spela med CF aktiverat. Jag möts av en blinkande svart och vit skärm så fort jag startar spelen. Verkar finnas några fler med samma problem men ingen av deras lösningar fungerar. Ska prova rensa alla drivrutiner och installera nya.

Skrivet av SCORPIUS:

@hammarlund: Märkligt. Jag får jättebra skalning på korten och hög fps med CF i Witcher 3.

Frame pacing ska vara på. Vad ledde dig till att stänga av den?

Prova detta.
Avinstallera din drivrutin med DDU.
Ta disable på ena kortet.
Installera crimson 16.11.5.
Starta om
Aktivera andra kortet.
Sätt på CF.
Starta om.
Prova både spel och benchmarks.

Enbart efter att ha googlat runt lite så märkte jag att många rekomenderade att stänga av det. Har såklart provat båda. tycker det är underligt att jag ska behöva instalera om drivrutinerna eftersom jag gjorde det vid installation och har uppdaterat dom vid varje chans jag fått.

Men ska absolut prova så fort jag har tid.

Skrivet av Spelaspel:

Kanske lite långsökt men kollat så att inte korten blir för varma och throttlar ner sig?

Den ena ligger runt 60 grader och den andra runt 45 så borde inte vara det som är problemet, speciellt eftersom det inte är ett problem vid benchmarks.

Skrivet av Masyve:

Du svarade iaf på din egen fundering där i början, kanske utan att veta om det. 30 FPS kostar inte särskilt mycket processorkraft att puttra fram med, går den över 60% på det hur CPU-tungt spelet än är så är något annat på tok. Om det inte är en väldigt klen liten propp det vill säga.

Händer inte riktigt med. Hur menar du? Jag har 8350 så absolut kan den flaska lite men borde väl inte vara anledningen till att min prestanda sänks så mycket?

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem

@hammarlund: Tänkte på en sak. Har du provat korten var för sig så du vet helt säkert att dom fungerar som dom ska?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarlund:

Händer inte riktigt med. Hur menar du? Jag har 8350 så absolut kan den flaska lite men borde väl inte vara anledningen till att min prestanda sänks så mycket?

Nej, snarare bakvänt. Orsaken till att CPU-användning är låg även med 8350 som inte är något spelmonster direkt är att det kostar väldigt lite CPU-kraft att driva spel på så låga FPS som de rullar i när grafikkorten strular för dig. Tyckte till och med att 60% lät oväntat högt för att vara <60 FPS, men jag har inte spenderat mer än ett par dagar med 8350 så det kan vara Intelsjuka som misstolkar belastningen också.

Låg load är inte orsaken till att prestanda sänks, utan dålig prestanda för att något annat är knasigt är orsaken till låg load på CPU. En annan grej att ta i åtanke med CPU:n är att den delar upp sin workload i 8 trådar så applikationer skrivna för 4 vilket är de flesta spelmotorer kommer inte kunna taxera alla 8 till mer än 40-50%. Det jag försöker säga här är att CPU:n är ok, du behöver inte störa dig på att den inte ligger på 100% utan det är i grafikkortens kommunikation det spökar om du får lägre FPS med CF än utan.

Kan ett bygge med 8350 och två äldre AMD-kort ens överleva på 750w förresten? Kan inte TDP på de komponenterna skitbra men det vore ju snopet om datorn inte får tillräckligt med ström så att korten inte kan härja fritt.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!