Permalänk

Laptop tar över nätverket

När jag kopplar upp mig mot wifi med min laptop slutar internet att fungera på den stationära datorn. Jag har felsökt internetuppkopplingen och får felmeddelandet "standard gateway inte tillgänglig". Helt plötsligt började internet att fungera igen och sen blir det samma problem.
Stänger jag av wifi-uppkopplingen på laptopen fungerar den stationära datorn efter en stund. Det här har hänt flera gånger med olika bärbara datorer.

Vad kan det bero på?

Permalänk
Rekordmedlem

Vad har du för router och vilka övriga delar ingår i lanet ?
Har du använt manuell konfigurering av nått i lanet eller sköts allt av dhcp ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Router tg799vac
TP-Link TL-WA801ND 300Mbps Wireless N Access Point är inkopplad mot den stationära datorn

Jag tror att allt sköts av dhcp, den stationära datorn tillhör min mormor och morfar och de brukar inte gå in och ändra i inställningar. Jag har även återställt internetinställningarna

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av moa_maria:

@mrqaffe: Router tg799vac
TP-Link TL-WA801ND 300Mbps Wireless N Access Point är inkopplad mot den stationära datorn

Jag tror att allt sköts av dhcp, den stationära datorn tillhör min mormor och morfar och de brukar inte gå in och ändra i inställningar. Jag har även återställt internetinställningarna

Hur är TP-Link TL-WA801ND inkopplad och vad används den som ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@moa_maria: Det känns som att du har IP konflikt

Permalänk

@mrqaffe: Inkopplad med vanlig nätverkskabel eftersom datorn(HP Elite 7500) inte har trådlös anslutning

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av moa_maria:

@mrqaffe: Inkopplad med vanlig nätverkskabel eftersom datorn(HP Elite 7500) inte har trådlös anslutning

Men hur är den konfad, går den som klient eller brygga borde det gå att få det att fungera men övrig konf är nog mer tveksam.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Förlåt men nu hänger jag inte med längre, hur kan jag ta reda på det?

Permalänk

@997a: Datorerna har olika IP-adresser så jag tror inte att det är problemet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av moa_maria:

@mrqaffe: Förlåt men nu hänger jag inte med längre, hur kan jag ta reda på det?

Du skriver att datorn inte har ett wifikort och att du använder apn "baklänges" då kan man göra en bygga eller ha den i klientläge och troligen så har den också en ipadress för att man ska kunna nå admininterfacet eller hur kan du nå den för konfigurering ?
Är apns ipnummer ett unikt nummer eller är det förvalet, den har kanske samma ip som Thomsonburken typ båda har 192.168.0.1 ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.