Bästa programvara för att kopiera data mellan telefonmärken?

Permalänk
Medlem

Bästa programvara för att kopiera data mellan telefonmärken?

Även fast jag är ganska varsam när jag lägger ner hantlarna så tyckte min telefon att en fetehantel var lite för mycket att få på skärmen. Så har nu bara bild i det vänstra övre hörnet på min Galaxy S5. Det svarta sprider sig sakta över telefonen varje minut.

Har gjort backup med Kies 3 (som failade med att göra backup på det mesta utöver bilder), men nästa telefon kommer inte vara en samsung så jag behöver något som kan rädda så mycket programdata som möjligt mellan olika märken. Gärna något som inte behöver interaktion via telefonen.

EDIT: Hade jag haft gott om tid till att Googla så hade det varit förstahandsval innan jag skriver på forum.

§3.1
Permalänk
Medlem

Samsung Switch kan överföra mellan mobiler.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Samsung Switch kan överföra mellan mobiler.

Även till andra märken? Fick intrycket av att den bara gick från andra märken till Samsung. Den funkar ju inte ens med alla Samsung-mobiler så har svårt att tänka mig att den funkar med t.ex. Nokia.

EDIT: Installerade SmartSwitch som installerade om drivrutinerna för telefonanslutningen. Nu dyker den inte upp i utforskaren längre. Allt för att de ska kontrollera en. Och var tvungen att välja om jag skulle föra över till S7 eller S6 när jag laddade ner version av programmet. Så verkar ju inte riktigt som att det har stöd för att man kopierar till något annat.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Är nere på att typ bara se de 10 översta procenten av skärmen just nu. Så inget sånt där funkar. Via Windows som gäller nu. Förövrigt så är jag inte alls sugen på att kasta upp alla mina privata grejer i "molnet". Det funkar ju inte alltid skitbra när det ska synkas loss åt olika håll. Polaren fick förklara varför hans gamla mobil som han nollställt och gett sin flickvän plötsligt innehöll nakenbilder av hans ex. Då var det någon hjälpsam synk-grej. Jag föredrar att jag själv väljer vad som ska ligga var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Är nere på att typ bara se de 10 översta procenten av skärmen just nu. Så inget sånt där funkar. Via Windows som gäller nu. Förövrigt så är jag inte alls sugen på att kasta upp alla mina privata grejer i "molnet". Det funkar ju inte alltid skitbra när det ska synkas loss åt olika håll. Polaren fick förklara varför hans gamla mobil som han nollställt och gett sin flickvän plötsligt innehöll nakenbilder av hans ex. Då var det någon hjälpsam synk-grej. Jag föredrar att jag själv väljer vad som ska ligga var.

Ajfan :/
Det finns hdmi- adaptrar till galaxy s5, så du kan se skärmen, sålänge touch fungerar så kan du ju testa det.
Minns att jag bytte från min galaxy s6 just för att den inte har sim-kort, så man kan inte få ut sina bilder om man är lat och inte säkerhetskopierar.
https://malmoteknik.se/mhl-hdmi/3820-mhl-hdmi-adapter-samsung...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Ajfan :/
Det finns hdmi- adaptrar till galaxy s5, så du kan se skärmen, sålänge touch fungerar så kan du ju testa det.
Minns att jag bytte från min galaxy s6 just för att den inte har sim-kort, så man kan inte få ut sina bilder om man är lat och inte säkerhetskopierar.
https://malmoteknik.se/mhl-hdmi/3820-mhl-hdmi-adapter-samsung...

Får nog bli en sådan i värsta fall. Fick koppla i tangentbord för att kunna skriva in lösenord. Vet du om den fungerar direkt från boot eller om man måste aktivera bildutgången på något vis?
Fan, kan ju inte ha tangentbord i samtidigt. :/

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Får nog bli en sådan i värsta fall. Fick koppla i tangentbord för att kunna skriva in lösenord. Vet du om den fungerar direkt från boot eller om man måste aktivera bildutgången på något vis?
Fan, kan ju inte ha tangentbord i samtidigt. :/

verkar som att det registrerar direkt, men lita inte på mig..
Kolla på nån lagershop med öppet köp, öppna försiktigt och testa ifall det funkar.
sålänge du inte skadar förpackningen så kan du ju lämna tillbaks om du inte får igång det
http://www.samsung.com/ie/support/skp/faq/1043483

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

verkar som att det registrerar direkt, men lita inte på mig..
Kolla på nån lagershop med öppet köp, öppna försiktigt och testa ifall det funkar.
sålänge du inte skadar förpackningen så kan du ju lämna tillbaks om du inte får igång det
http://www.samsung.com/ie/support/skp/faq/1043483

Oki, laddaren i USB-porten verkar vara valfri, då kanske porten fortfarande kan fungera till ett tangentbord. Då är det ju smidigt isf.
När jag gjorde liknande manöver på min flickväns Xperia S så fick man krångla in bluetooth tangentbord. Men den gick även att styra med min fjärrkontroll till min TV av märket Sony.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ska väl titta på det där, men känns inte helt som att det är något som kan hjälpa tyvärr.

Permalänk

Det verkar ju redan som att använda skärmen för dig är kört, fungerar touchen? (går det att gissa vart dina tecken är på lösenordet?)
Har för mig att det går att göra med adb på något sätt, hittar inte detta nu, men då måste man in i bootloadern, om jag inte missminner mig var detta utan att låsa upp den också!
Någon annan har kanske mer erfarenhet med detta, tror jag gjorde det på min Nexus 4a för ett antal år sedan, men lycka till jag lider med dig!
Edit:
2. If you are using a Samsung Android phone, you can retrieve the data from the broken screen by using a highly useful application called – 'Find my Phone.' If you have a Samsung account, simply visit the website, and enter your login credentials. With this, you will be able to access your phone data, and hence, can unlock your screen and recover all crucial data, by connecting your device and PC.
saxat från: https://drfone.wondershare.com/android/backup-android-phone-w...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Oki, laddaren i USB-porten verkar vara valfri, då kanske porten fortfarande kan fungera till ett tangentbord. Då är det ju smidigt isf.
När jag gjorde liknande manöver på min flickväns Xperia S så fick man krångla in bluetooth tangentbord. Men den gick även att styra med min fjärrkontroll till min TV av märket Sony.

Den extra kontakten är enbart för laddning tyvärr, men hittade detta.

http://forums.androidcentral.com/showthread.php?t=148094&s=ef...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av jappejopp:

Det verkar ju redan som att använda skärmen för dig är kört, fungerar touchen? (går det att gissa vart dina tecken är på lösenordet?)
Har för mig att det går att göra med adb på något sätt, hittar inte detta nu, men då måste man in i bootloadern, om jag inte missminner mig var detta utan att låsa upp den också!
Någon annan har kanske mer erfarenhet med detta, tror jag gjorde det på min Nexus 4a för ett antal år sedan, men lycka till jag lider med dig!
Edit:
2. If you are using a Samsung Android phone, you can retrieve the data from the broken screen by using a highly useful application called – 'Find my Phone.' If you have a Samsung account, simply visit the website, and enter your login credentials. With this, you will be able to access your phone data, and hence, can unlock your screen and recover all crucial data, by connecting your device and PC.
saxat från: https://drfone.wondershare.com/android/backup-android-phone-w...

Det verkar som att touchen är lite sned. Prickar B och V när jag borde pricka N och M så var tvungen att ta till tangentbord för lösenordet. Hittade inte N och M alls, fast det gick i början innan skadan han sprida sig för mycket.
Har tyvärr inte Samsung-konto, men får se om jag kan hinna fixa det. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Den extra kontakten är enbart för laddning tyvärr, men hittade detta.

http://forums.androidcentral.com/showthread.php?t=148094&s=ef...

Ah! Du är grym! En sådan lär man ha användning av mer än en gång så det kan man ju köpa. Ska googla fram vad man köper en sådan.
Tack så mycket!

EDIT: Beställt en nu. Då är det inte lika bråttom längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ska väl titta på det där, men känns inte helt som att det är något som kan hjälpa tyvärr.

Så du ska inte föra över filer alltså? Lät så på ditt start inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Så du ska inte föra över filer alltså? Lät så på ditt start inlägg.

Går inte alltid att bara kopiera filerna om man vill få det att fungera i nya telefonen. Men förhoppningsvis ska jag kunna återställa saker utan för mycket meck. Det där kräver ju att man aktiverar USB-debugging osv, utan skärm kan jag inte fixa det. Och får jag igång så att jag får bild så kan jag lika gärna använda mig av mer klassiska metoder. Men nu har jag beställt en kabel för det.

Permalänk
Medlem

När allt har inte fungerat när skall ta backup. Så har Myphoneexplorer aldrig svikit mig: http://www.fjsoft.at/en/

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|