Tips på ett bra RPG-spel?!

Permalänk
Medlem

Tips på ett bra RPG-spel?!

Hejsan!

Jag sitter här och har ingenting att spela förutom Battlefeild 1 och Rainbow six seige som är några av mina favotitspel, men jag känner att jag är sugen på något bra RPG-spel. Har någon något/några tips?! Har spelat färdigt Fallout 4 och The witcher 3.

Permalänk
Inaktiv

@Axl S: Har du spelat the elder scrolls v skyrim?

Permalänk
Inaktiv

Tycker du om Starwars serien?

Knights of the old Republic (Båda KOTOR finns på Steam) är en klassisk RPG serie som utspelar sig runt 10,000 år innan filmerna. Mycket dialog, som man väljer hur man ska bemöta och påverkar hur delar eller hela spelet slutar. Finns även SW:The Old Republic som är ett onlinespel och utspelar sig 200-300 år efter ovan nämnda spel. Det är gratis i grunden men man kan abbonera och få lite extra funktioner.

Båda är väldigt tillfredställande i mitt tycke.

Permalänk
Medlem

@Axl S: Här är de jag kan rekommendera och komma på just nu

Fallout: 1, 1997
Fallout: 2, 1998 (Det bästa spelet någonsin!).. enligt mig (installera även Restoration Project & High Resolution Patch)
Fallout: New Vegas, 2010 (Bättre än F3 & F4, Det är min åsikt iallafall)
Fallout: 3, 2008
Final Fantasy: 7, 1994
Vampire: The Masquerade, 2004
The Elder Scrolls 3: Morrowind, 2002
The Elder Scrolls 4: Oblivion, 2006
The Elder Scrolls 5: Skyrim, 2012
Star Wars: Knights of the Old Republic 1 & 2, 2003/2005
Gothic 2, 2002
Dragon Age: Origins, 2009
Dungeon Siege: 1-3, 2002-2011

Old School
Neverwinter Nights 1, 2002
Neverwinter Nights 2, 2006-2009
Baldur's Gate 1&2, 1998-2000 (Enhanced Edition: 1&2, 2012/2013)
Icewind Dale 1&2, 2000/2002 (Icewind Dale: Enhanced Edition, 2014)

Hack 'n slash
Diablo 2: Lord of Destruction, 2000/2001
Path of Exile, 2013-****

Mount & Blade: Warband, 2009 (Strategi)

Ej Spelat än:
Pillars of Eternity, 2015
Wasteland 2, 2014
Dark Soul - serien
Mass Effect 1-4, 2007-2017

Permalänk
Medlem

@anon276229: Ja det har jag!

Permalänk
Medlem

@Klanders: Tack så mycket för tipsen, ska kolla in dem!

Permalänk

DARK SOULS !!!!!!!!!!!!!! sjuk bra

Permalänk
Medlem

@b0tman: Oj, tack så mycket för alla förslag och att du tog dig tid att skriva ner allt. Ska kolla in varenda en. Nu kommer jag att ha mycket att spela!

Permalänk
Medlem

@perelli38: Har testat det några gånger, håller med!

Permalänk
Medlem

hoppar väl in med mitt vanliga JRPG tips.

De flesta spelen i Final Fantasy serien finns på steam, kostar inte så fasansfullt mycket och ger många speltimmar!

http://store.steampowered.com/sale/final-fantasy/

fable var ett spel jag hade mycket kul med när det var hyffsat nytt, vet dock inte hur det håller upp sig idag! Ska finnas någon re-release, kan vara värt att titta på.

http://store.steampowered.com/app/288470/

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Gillar man Fallout 1 och 2 (2an är bra mycket bättre/större än 1an och är ett måste för rollspelsnördar) så kan jag rekommendera Wasteland 2. Når inte upp hela vägen till Fallout 2 men är ett bra substitut.

KOTOR 1 och 2 är nog dom bäst rollspelen jag vet om tillsammans med Fallout 2 (speciellt KOTOR 2 😀) Gillar man KOTOR är även Mass Effect att rekommendera. Bara spelat ettan än så länge. Inte hunnit med dom andra. Du kan köpa alla i en bundle tror jag (gjorde jag iaf) och få 100-tals med RPG-timmar!:)

Det är ju lite old school-spel det där men dom är fortfarande bra.

Edit: Neverwinter Nights och Dragon Age-liren är också riktigt bra!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Torment Tides of numenera kom idag! Lär bli kanon om jag får gissa

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

@Axl S:

Mass Effect 1, 2 och 3 rekommenderar jag, kostar inte mycket, eller "gratis" med Origin/EA Access för 40kr i månaden, Mass Effect Andromeda kommer ju 21:a mars.

Så för 40kr testmånad kan du spela alla 3 utan att betala ett öre extra, och även Dragon Age spelen finns där. Också mycket bra spel.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

The Last Remnant, en riktig juvel

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Gillar man Fallout 1 och 2 (2an är bra mycket bättre/större än 1an och är ett måste för rollspelsnördar) så kan jag rekommendera Wasteland 2. Når inte upp hela vägen till Fallout 2 men är ett bra substitut.

KOTOR 1 och 2 är nog dom bäst rollspelen jag vet om tillsammans med Fallout 2 (speciellt KOTOR 2 😀) Gillar man KOTOR är även Mass Effect att rekommendera. Bara spelat ettan än så länge. Inte hunnit med dom andra. Du kan köpa alla i en bundle tror jag (gjorde jag iaf) och få 100-tals med RPG-timmar!:)

Det är ju lite old school-spel det där men dom är fortfarande bra.

Edit: Neverwinter Nights och Dragon Age-liren är också riktigt bra!

Skrivet av DeFeCT79:

@Axl S:

Mass Effect 1, 2 och 3 rekommenderar jag, kostar inte mycket, eller "gratis" med Origin/EA Access för 40kr i månaden, Mass Effect Andromeda kommer ju 21:a mars.

Så för 40kr testmånad kan du spela alla 3 utan att betala ett öre extra, och även Dragon Age spelen finns där. Också mycket bra spel.

Mass Effect 2 är just nu helt gratis under Origins kampanj "Vi bjuder".

Permalänk
Medlem

Divinity: original sin, enhanced edition

Permalänk
Medlem

mass effect har en bra story med mycket detaljer om karaktererna. Skulle löna sig att börja från 1 fast det är lite uråldrad. Man får en förståelse om karaktererna och handlingen som följer alla spelen. Samt dina handlingar från 1, påverkar spelet i 2 an om du importerar den sparade filen. Vilket gjorde trilogin extra intressant

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

@b0tman släng in tyranny i listan

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för all respons, nu har jag en del att spela!

Permalänk
Medlem

Zelda serien är rätt så bra.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

[quote postid="16688366" userid="216569" name="b0tman"]
@Axl S: Här är de jag kan rekommendera och komma på just nu

Final Fantasy: 7, 1994

vad jag kan minnas är det 1997 spelet släpptes.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

Witcher 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axl S:

Hejsan!

Jag sitter här och har ingenting att spela förutom Battlefeild 1 och Rainbow six seige som är några av mina favotitspel, men jag känner att jag är sugen på något bra RPG-spel. Har någon något/några tips?! Har spelat färdigt Fallout 4 och The witcher 3.

har du spelat de expansioner till witcher 3 också?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@Axl S: Zelda: Breath of the Wild?

Permalänk
Medlem

Många bra förslag i denna tråd. Instämmer lite extra på följande:

* Neverwinter Nights (den med Crossroads Keep, kommer inte ihåg vilken det var) rekommenderas.
* Mass Effect 2 (ettan är inte ett måste men om du känner dig manad börja med ettan)
* Gillar man Diablo (och Torchlight hette den?) så rekommenderar jag Path of Exile
* Dragon Age serien

Saker som inte nämnts:

* Two Worlds 2 (vet inte varför den inte blev populärare än den blev)
* Dishonored (steampunk FPS RPG-esque?)
* Escape Velocity Nova (top-down sci-fi med storyline jag gillar skarpt)
* Avernum-serien (isometrisk, turbaserad, storyfokuserat RPG, Ultima Online typ av grafisk stil, indie-titel gjord av en person, och är vansinnigt bra)

Finns liksom en uppsjö av titlar, vad är viktigt för dig? Grafik, storyline, någon speciel kameravinkel, osv? Japansk, Västern, fantasy, sci-fi, Wild West, etc?

Permalänk

@Axl S:

Eftersom ingen har nämnt det än får jag väl lov att säga att om du ska spela KotOR 2 är det högst rekommenderat att du också installerar The Sith Lords Restored Content Mod.
Den återställer en hel del material som blev borttaget och får spelet att kännas lite mer sammanhängande.

Sen har ingen rekommenderat Planescape Torment än vad jag har sett.

Permalänk
Skrivet av Raphaei:

* Neverwinter Nights (den med Crossroads Keep, kommer inte ihåg vilken det var) rekommenderas.

Det är Neverwinter Nights 2.

Permalänk
Medlem

om du inte har spelat Dark souls serien ännu så go for it!

Permalänk
Medlem

@Mightybjorn: Helt rätt! 1997 var året det släpptes till Playstation 1, måste blandat ihop det med året ps1 släpptes i Japan. Jag kollade upp nästan alla spel för att få med året det släpptes, så man får lite uppfattning av grafiken och spel mekaniken och nu är man dömd att framstå som ett få i all framtid för jag kan inte redigera inlägget längre.
(Tror FF7 remake kan bli intressant, får de om det släpps i år då det är 20 års jubileum)

@Axl S: Inga problem, tänkte tipsa lite lätt först sedan trillade jag ner i ett nostalgi håll och kände mig tvungen att skriva ner alla bra jag kom på. Tack själv!! var kul att minnas massa bra spel. Men vad har du för preferens? Finns ju det mesta inom rpg genren, sedan finns det ju många riktigt bra äventyrsspel med rpg och pussel element.

@rinosaur: Jag har slängt in Tyranny i min steam wishlist tillsammans med Torment: Tides of Numenera, de två verkade riktigt bra! Ska man bara ha tid att spela dem.

Spel som ligger i min att spela lista är: Pillars of Eternity, Wasteland 2, Dark Soul, Mass Effect, To the Moon, Bastion, Transistor, Torment: Tides of Numenera, Tyranny och en hel del till men de räknas nog inte rpg's

Ingen som råkar känna till något spel som är bra? Söker också efter något rpg som liknar Fallout: 1, 2 & LV, KotOR 1, 2 i valmöjligheter och storys. Spel mekaniken typ tredje eller första person, inte för mycket taktik men även finnas djup i strids systemet. Helst med relativt bra grafik Alltså vill ha ett bra Fallout 4 eller KotOR 3. FO 4 är ett riktigt bra spel, men inte ett bra Fallout enligt mig, KotOR Online räknas inte som 3.

Permalänk
Skrivet av b0tman:

@Mightybjorn: Helt rätt! 1997 var året det släpptes till Playstation 1, måste blandat ihop det med året ps1 släpptes i Japan. Jag kollade upp nästan alla spel för att få med året det släpptes, så man får lite uppfattning av grafiken och spel mekaniken och nu är man dömd att framstå som ett få i all framtid för jag kan inte redigera inlägget längre.
(Tror FF7 remake kan bli intressant, får de om det släpps i år då det är 20 års jubileum)

Var det inte Square Enix VD eller något som uttalade sig om att de inte tänker släppa någon FF7 remake förrän de släpt ett spel som överträffat det?.

har iaf för mig att det är någon från dem som uttalats liknande om just en remake på FF7.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows