Permalänk
Medlem

Problem med internet på LAN.

Hej! Jag har ända sedan jag skaffat min dator för några år sedan haft problem med att spela på LAN. Jag har bra internet hemma men när jag åker på LAN så krånglar det sig och jag måste göra ytterligare saker för att få det att funka, medans för alla andra så funkar det utmärkt. Jag vet inte vad felet är och jag riktar mig till er om ni vet varför det blir såhär.

Operativsystem: Windows 10 Home x64.
Processor: Intel Core i5 4690K 3.5 GHz
Processorkylare: Intel Standard antar jag.
Moderkort: GIGABYTE Z97X-Gaming 3
Minne: 8 GB RAM
Grafikkort: AMD Radeon R9 200 Series säger dom bara men tror den är 290X eller 280X.
Hårddisk: SSD och en extern hårddisk som är 1 TB.
Nätaggregat: EVGA 750W
Övrig kylning: 2 Insug på framsidan och 1 där bak.
Temperaturer: Vet inte varför man skulle behöva uppge det men typ 80/85 grader på grafikkortet på krävande spel. Processor är kanske 70/75 grader. Idle är ca 40 grader på båda ungefär.

//Samuel

Permalänk
Medlem

Vad för fel? Går det inte att ansluta?

Permalänk
Medlem

@Elvispen77: Ja det går inte att ansluta till internetet.

Permalänk
Medlem

@Fl4nk:

Vilka "ytterligare saker" behöver du göra på LAN:et för att det skall börja fungera?

Permalänk
Medlem

Du har inte satt en statisk IP på din dator som ställer till med problem?

Permalänk
Medlem

@MarcusHuddinge: Nej, nej det har jag inte men du har det där 8,8,8,8 8,8,4,4 ska man ha det?

Permalänk

@Fl4nk: Borde inte spela någon roll, det är servrar för namnuppslag.
Får du en IP-adress?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fl4nk:

Grafikkort: AMD Radeon R9 200 Series säger dom bara men tror den är 290X eller 280X.

Vilka är "dom"?
Hur har du det med drivrutiner till nätverkskortet/chipset?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@kaimor: Ojoj menar typ program som visar vilket grafikkort du använder t.ex CAM eller något liknande. Drivrutinerna på grafikkortet är som det ska. Vad är chipset? moderkortet?

Permalänk
Medlem

@aheavyburden: Nej det är bara blankt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fl4nk:

Jag har bra internet hemma men när jag åker på LAN så krånglar det sig och jag måste göra ytterligare saker för att få det att funka, medans för alla andra så funkar det utmärkt.

Som tidigare frågats, vad är det för saker du gör för att få det att funka när du är på LAN. Så kan nog folk förstå och hjälpa bättre.

Sen, kör du trådlöst eller med nätverkskabel?

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

@Kotan: Jag använder nätverkskabel (Ethernet) och en grej som vi har prövat och fungerat var att förnya Ip adressen i cmd. Sedan så var det något annat som jag inte kommer ihåg tyvärr. Men det med cmd har fungerat 1 gång.

Permalänk
Medlem

Får du IP alls från nätverket, kör "ipconfig" i cmd och skriv resultatet från ethernet.

Permalänk
Medlem

@Miney: Vet inte om du menar att jag ska skriva resultatet från när jag är på lanet eller inte men jag hoppades som på att hitta en lösning innan jag åker dit, men men. Vet inte helt och hållet vad jag ska skriva heller då jag har skrivit det i cmd. (vilka siffror och sådant)

Permalänk
Medlem

@Fl4nk:
Ja, på lanet. Om du skriver in ipconfig i CMD borde du få upp
Ethernet adapter Ethernet:
Connection-specific DNS Suffix . :
Link-local IPv6 Address . . . . . :
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.xx.xx <--- Denna address är den mest intressanta
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.xx.x

Om denna är liknande den address som andra på LANet har så når du DHCP-servern (din dator har kontakt med nätverket), såvida du inte sitter på en statisk address via datorn.

Permalänk
Medlem

@Miney: så om IPv4 addressen inte är samma vad ska jag pröva att göra då för att få det att fungera?

Permalänk
Medlem

@Fl4nk: Kan inte svara något exakt, men om det skulle visa sig att din dator inte kan nå DHCP-servern (eller resten av nätverket) så kan det finnas många olika problem mellan dator och nätverk, som nog går utanför mina kunskaper inom nätverk.

Generella "lösningar" är ju att testa byta port och ethernetkabel, samt om möjligt testa ansluta via wifi eller ett annat nätverkskort.
Antar att du redan låtit windows själv försöka ansluta med "felsök problem" (högerklick på nätverksikon), den brukar vara bra på att lösa konfigureringsfel på lokala datorn.

Permalänk
Medlem

@Miney: Kan det vara drivrutiner som är felet? Moderkortsdrivrutiner eller nätverksdrivrutiner kanske? Och ja, jag har prövat att felsöka.

Men annars får jag bara ta det som det är.