Internetbolag lovar ta strid mot blockering

Permalänk
Avstängd

Internetbolag lovar ta strid mot blockering

Kan inte varje ISP erbjuda en gratis intern VPN-tjänst för sina abonnenter, en tjänst som inte har några loggar och på så vis kringgår dom möjligheten att kunna lämna ut uppgifter om identiteter bakom sina användare?

Vad är skillnaden på att köra tex Telia fiber och ha VPN-konto hos ovpn.se, tanka och surfa hur du vill anonymt. Jag förstår inte riktigt hur lagen skall fungera lika för Telia och för ovpn om tex Telia skulle tvingas blockera en sida på nätet är det ju bara använda en tunnel/proxy, agerar inte tex ovpn.se ISP genom att erbjuda en tjänst som tar ansvaret för det du gör men inte kan säga vem du är.. Kommer lagstiftningen tvinga VPN-bolagen att tex använda loggar är det ju bara välja en VPN-tjänst från ett land där inga lagar råder...

Är lite småpackad å funderar kring detta

http://www.dn.se/nyheter/sverige/internetbolag-lovar-ta-strid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocket:

Kan inte varje ISP erbjuda en gratis intern VPN-tjänst för sina abonnenter, en tjänst som inte har några loggar och på så vis kringgår dom möjligheten att kunna lämna ut uppgifter om identiteter bakom sina användare?

Vad är skillnaden på att köra tex Telia fiber och ha VPN-konto hos ovpn.se, tanka och surfa hur du vill anonymt. Jag förstår inte riktigt hur lagen skall fungera lika för Telia och för ovpn om tex Telia skulle tvingas blockera en sida på nätet är det ju bara använda en tunnel/proxy, agerar inte tex ovpn.se ISP genom att erbjuda en tjänst som tar ansvaret för det du gör men inte kan säga vem du är.. Kommer lagstiftningen tvinga VPN-bolagen att tex använda loggar är det ju bara välja en VPN-tjänst från ett land där inga lagar råder...

Är lite småpackad å funderar kring detta

http://www.dn.se/nyheter/sverige/internetbolag-lovar-ta-strid...

Saken har ju med att det finns lagar som råder om hur pass man ska agera som leverantör.
Till min vetskap kan du inte bara göra som du vill, det finns definierat under LEK (lag om elektronisk kommunikation).

När det kommer till att exempelvis Telia och VPN-tjänster finns det ju i dagsläget exempelvis Bahnhof som säljer denna tjänst. Hur pass dessa beter sig i likhet mot OVPN (som inte lagrar alls enligt deras diskussion här) är ju svårt att veta utan ett yttrande eller beskrivande i avtalet du tar.

Att din ISP aktivt agerar för att du inte ska ha en direkt access är ju deras ansvar om lagen/dom skulle kräva det av dem. Hur du sedan kringgår detta är ju egentligen en ensak. Det är lite som en låst dör, om du dyrkar upp den så är det ju inte ISPs fel att du kom in.

Du är nog mest inne på spåret av vad OVPN nämnt i sitt öppna brev:

Lagring och annan behandling av trafikuppgifter m.m. för brottsbekämpande ändamål
16 a § Den som bedriver verksamhet som är anmälningspliktig enligt 2 kap. 1 § är skyldig att lagra sådana uppgifter som avses i 20 § första stycket 1 och 3 som är nödvändiga för att spåra och identifiera kommunikationskällan, slutmålet för kommunikationen, datum, tidpunkt och varaktighet för kommunikationen, typ av kommunikation,kommunikationsutrustning samt lokalisering av mobil kommunikationsutrustning vid kommunikationens början och slut.
Skyldigheten att lagra uppgifter enligt första stycket omfattar uppgifter som genereras eller behandlas vid telefonitjänst, meddelandehantering, internetåtkomst och tillhandahållande av kapacitet för att få internetåtkomst (anslutningsform). Även vid misslyckad uppringning gäller skyldigheten att lagra uppgifter som genereras eller behandlas.
Den som är skyldig att lagra uppgifter enligt denna paragraf får uppdra åt någon annan att utföra lagringen.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer meddelar närmare föreskrifter om vilka uppgifter som ska lagras enligt denna paragraf. Lag (2012:127).

Dold text

Det är svårt att exakt sätta finger på skulle jag gissa, men jag läser gärna vad andra har att säga om ämnet.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

@rocket: Om Telia har en VPN tjänst i Sverige antar jag att de också behöver logga det, kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocket:

Vad jag läst så rör det sig bara om en DNS blockering, så du kan använda t.ex Google DNS för att komma åt blockerade sidor. Det i sig gör att själva blockeringen är värdelös eftersom din ISP inte kan tvinga dig att använda deras DNS server.