Permalänk

Gängpaj på min Asus EB1501P dator

Hej.

Jag skulle packa ner min lilla Asus atomdator inför flytt till min nya bostadsrätt. Jag fick då för mig att skruva av antennen för wifi't vilket ledde till att den räfflade plasten som sitter på en metallgänga sprack och lossna. Antennen liknar vilken wifi antenn som helst men är inte av RP-SMA typ utan har en sladd som går in via ett hål i chassit och som sitter med en UFL kontakt på wifi kortet. Det verkar som det är någon form av gängpaj för jag får inte bort metallgängan som tillhörde antennen. Det går varken att skruva av den för hand eller med hylsnyckel som greppar bra. Den rör sig inte.

Min tanke var att ta bort gängan och den tillhörande metalldelen som sitter på chassit och sedan montera en sladd med UFL till RP-SMA kontakt och sedan en vanlig RP-SMA antenn på. Jag har även köpt en original Asus antenn ifall att...

Snälla hjälp. Jag måste få bort det här metallpaketet som sitter där antennen fästs men jag vet inte vad mer jag kan göra.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Skrivet av razor1394:

Hej.

Jag skulle packa ner min lilla Asus atomdator inför flytt till min nya bostadsrätt. Jag fick då för mig att skruva av antennen för wifi't vilket ledde till att den räfflade plasten som sitter på en metallgänga sprack och lossna. Antennen liknar vilken wifi antenn som helst men är inte av RP-SMA typ utan har en sladd som går in via ett hål i chassit och som sitter med en UFL kontakt på wifi kortet. Det verkar som det är någon form av gängpaj för jag får inte bort metallgängan som tillhörde antennen. Det går varken att skruva av den för hand eller med hylsnyckel som greppar bra. Den rör sig inte.

Min tanke var att ta bort gängan och den tillhörande metalldelen som sitter på chassit och sedan montera en sladd med UFL till RP-SMA kontakt och sedan en vanlig RP-SMA antenn på. Jag har även köpt en original Asus antenn ifall att...

Snälla hjälp. Jag måste få bort det här metallpaketet som sitter där antennen fästs men jag vet inte vad mer jag kan göra.

kan du fota av hur det ser ut ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Jag har samma modell och har plockat bort wifi-antennen på den. Det krävdes lite kraft med polygrip för att skruva loss metallhylsan och muttern. Hålet i chassit behöver sedan borras upp om man ska få dit en vanlig RP-SMA kontakt.

Visa signatur

Här hade jag tänkt skriva ett skämt om UDP,
men var osäker på om det skulle nå fram.

Permalänk

foto på eländet

Tack för svar! Här kommer några bilder på eländet.

https://goo.gl/photos/tpHg2eoCTxDHhdmg7
https://goo.gl/photos/LRWWexcBkpNAqk3h6

Jag hade ingen aning att hålet som fanns inte räckte till en RP-SMA kontakt. Jag funderar ifall jag bara ska trä in kabeln genom hålet då den går in utan problem och sen tejpa RP-SMA kontakten på hylsan/muttern.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Skrivet av razor1394:

Tack för svar! Här kommer några bilder på eländet.

https://goo.gl/photos/tpHg2eoCTxDHhdmg7
https://goo.gl/photos/LRWWexcBkpNAqk3h6

Jag hade ingen aning att hålet som fanns inte räckte till en RP-SMA kontakt. Jag funderar ifall jag bara ska trä in kabeln genom hålet då den går in utan problem och sen tejpa RP-SMA kontakten på hylsan/muttern.

du ska ta bort muttern & hylsan. RP-SMA kontakter har redan en mutter du behöver dock en med "pigtail" ?

följ kabeln på insidan kolla om den är lödd på kretskortet eller U.FL/Ipex kontakt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av razor1394:

Tack för svar! Här kommer några bilder på eländet.

https://goo.gl/photos/tpHg2eoCTxDHhdmg7
https://goo.gl/photos/LRWWexcBkpNAqk3h6

Jag hade ingen aning att hålet som fanns inte räckte till en RP-SMA kontakt. Jag funderar ifall jag bara ska trä in kabeln genom hålet då den går in utan problem och sen tejpa RP-SMA kontakten på hylsan/muttern.

Du försökte med hylsnyckel skrev du. Är du medveten om att det är två delar som sitter skruvade där? Mutter + hylsa. Testa att skruva in med hylsnyckeln igen och ta en polygrip och skruva av den yttre delen.
Jag plockade fram min gamla burk idag och mätte hålet för antennen, det går att få dit en vanlig kontakt om man filar ur lite på ena sidan.

Visa signatur

Här hade jag tänkt skriva ett skämt om UDP,
men var osäker på om det skulle nå fram.

Permalänk

Återigen, tack för svar.

En pigtail kabel med U.FL i ena ändan och RP-SMA i andra har jag redan som jag köpt från Conrad.

Jo, jag har sett att det sitter någon form av mutter på andra sidan. Jag försökte med att bara skruva av hylsan då jag annars måste montera ner datorn ännu mer. Tanken slog mig givetvis att jag åtminstone måste greppa tag i muttern på andra sidan. Jag har ingen Polygrip. Dock har jag en skiftnyckel.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av razor1394:

Återigen, tack för svar.

En pigtail kabel med U.FL i ena ändan och RP-SMA i andra har jag redan som jag köpt från Conrad.

Jo, jag har sett att det sitter någon form av mutter på andra sidan. Jag försökte med att bara skruva av hylsan då jag annars måste montera ner datorn ännu mer. Tanken slog mig givetvis att jag åtminstone måste greppa tag i muttern på andra sidan. Jag har ingen Polygrip. Dock har jag en skiftnyckel.

Nej, det är både mutter och hylsa på utsidan. Den sexkantiga delen innerst är en mutter, den räfflade delen är en gängad hylsa. Du har förmodligen låst ihop det om du bara skruvat med hylsnyckel. Om du drar åt muttern ordentligt (medsols), släpper nog låsningen och du kan förmodligen skruva av den yttre hylsan med handkraft.

Så här ser det ut isärplockat:

La till bilder
Visa signatur

Här hade jag tänkt skriva ett skämt om UDP,
men var osäker på om det skulle nå fram.

Permalänk

Tack. Jag trodde hylsan och muttern satt ihop. Nu har jag fått bort hylsan med en polygrip. Jag har testat med en original reservantenn från Asus och får den inte att gänga hela vägen in. Jag tror det kan ha något med den där piggen som sticker ut från gängan.

Jag har tillgång till en metallverkstad så jag får se om jag filar upp hålet så jag får in RP-SMA kontakten.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Skrivet av razor1394:

Tack. Jag trodde hylsan och muttern satt ihop. Nu har jag fått bort hylsan med en polygrip. Jag har testat med en original reservantenn från Asus och får den inte att gänga hela vägen in. Jag tror det kan ha något med den där piggen som sticker ut från gängan.

Jag har tillgång till en metallverkstad så jag får se om jag filar upp hålet så jag får in RP-SMA kontakten.

tänk på så att metallfliset inte kommer in i datorn om du borrar. baksidan är väl bara en metall platta ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Jag behövde inte borra eller fila då jag hade gröpt ur hålet så pass mycket när jag hade försökt skruva ur muttern och hylsan. Problemet är nu dock att sladden från RP-SMA kontakten är i vägen för en pelare där en skruv går igenom moderkortet.

edit:

Jag fick till det tillslut. Det blev väldigt trångt men det gick.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB