Kraftig uppgradering av äldre burk

Permalänk
Medlem

Kraftig uppgradering av äldre burk

Hej!

Köpte min dator för snart 7 år sedan efter råd av er här på Sweclockers. Sedan dess har jag egentligen bara uppgraderat datorn med lite mer minne samt satt in en SSD. Nu känns det som att det är dags för en större uppgradering och tänkte återigen be om lite hjälp.
Jag har tänkt skaffa ny processor, grafikkort och moderkort. I dagsläget kör jag med AMD-processor och GeForce-grafik men är öppen för förslag.

Jag kan ärligt säga att jag inte är alls insatt i komponenter mm. mer än att jag läser på emellanåt när köpsuget smyger sig på. Alla tips och råd är därför väldigt uppskattade! Jag har redan kollat igenom flera trådar här och lärt mig en del på detta.

Burken jag köpte för 7 år sedan såg ut så här:
Grafik: Gigabyte GeForce GTX 460 1024MB OC
Processor: AMD Phenom2 X4 945 3.0GHz AM3
Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3
Nätdel: Corsair VX 550W 80+
Låda: Antec Two Hundred
Minne: Corsair 4GB (2x2048MB) CL7 1600Mhz XMS3 (har köpt till ytterligare ett par med 4 gb vardera, 12 gb totalt alltså)

Lådan är jag fortfarande väldigt nöjd med, och min förhoppning är att fortsätta använda denna. Nätdelen kan jag också förhoppningsvis behålla, och likaså minnena. Men jag är som sagt ingen expert så om det är något jag borde tänka på kring detta får ni gärna hojta till.

Så vad använder jag datorn till? Jag spelar en del spel, dock sällan spel som kräver väldigt mycket kraft. Därför har det ändå flutit på rätt bra fram tills nu. Men som referens kan jag väl ge er CS GO, även om det inte är ett spel jag spelar. Jag är mer ute efter att säkra datorn ytterligare några år framöver för en inte allt för saftig peng.

Budget är inte definitiv, men gärna inte mer än 8000 kr.

Efter att ha kikat runt lite här och var har jag inledningsvis valt ut en processor, moderkort och grafikkort jag tror borde uppfylla mina krav. Jag har inte jättekoll på hur radeon står sig mot geforce i pris och kvalité men det tänker jag att ni kanske har. Likaså AMD mot Intel.
AMD FX-8350 8C 4.0 GHz Black Edition 8MB
ASUS 970 PRO GAMING/AURA
ASUS Radeon RX 480 8GB STRIX GAMING OC

Tankar/idér? Borde jag lägga mer pengar på cpu istället för gpu?

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem

Jag vet inte hur fort du måste ha delarna men om du inte har panik så vänta på Ryzen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kanske skulle du söka efter beg delar? Förslaget grundar sig i att du inte söker någon jätte prestanda och då kan du spara en slant på vägen.
Nvidia 980/ti kanske
Intel 2600k eller bättre kanske.

Vänta på Ryzen kan man iofsig göra men de cpu segmentet (prisgrupp) du söker verkar inte dyka upp på ett bra tag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av segr:

Hej!

Köpte min dator för snart 7 år sedan efter råd av er här på Sweclockers. Sedan dess har jag egentligen bara uppgraderat datorn med lite mer minne samt satt in en SSD. Nu känns det som att det är dags för en större uppgradering och tänkte återigen be om lite hjälp.
Jag har tänkt skaffa ny processor, grafikkort och moderkort. I dagsläget kör jag med AMD-processor och GeForce-grafik men är öppen för förslag.

Jag kan ärligt säga att jag inte är alls insatt i komponenter mm. mer än att jag läser på emellanåt när köpsuget smyger sig på. Alla tips och råd är därför väldigt uppskattade! Jag har redan kollat igenom flera trådar här och lärt mig en del på detta.

Burken jag köpte för 7 år sedan såg ut så här:
Grafik: Gigabyte GeForce GTX 460 1024MB OC
Processor: AMD Phenom2 X4 945 3.0GHz AM3
Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3
Nätdel: Corsair VX 550W 80+
Låda: Antec Two Hundred
Minne: Corsair 4GB (2x2048MB) CL7 1600Mhz XMS3 (har köpt till ytterligare ett par med 4 gb vardera, 12 gb totalt alltså)

Lådan är jag fortfarande väldigt nöjd med, och min förhoppning är att fortsätta använda denna. Nätdelen kan jag också förhoppningsvis behålla, och likaså minnena. Men jag är som sagt ingen expert så om det är något jag borde tänka på kring detta får ni gärna hojta till.

Så vad använder jag datorn till? Jag spelar en del spel, dock sällan spel som kräver väldigt mycket kraft. Därför har det ändå flutit på rätt bra fram tills nu. Men som referens kan jag väl ge er CS GO, även om det inte är ett spel jag spelar. Jag är mer ute efter att säkra datorn ytterligare några år framöver för en inte allt för saftig peng.

Budget är inte definitiv, men gärna inte mer än 8000 kr.

Efter att ha kikat runt lite här och var har jag inledningsvis valt ut en processor, moderkort och grafikkort jag tror borde uppfylla mina krav. Jag har inte jättekoll på hur radeon står sig mot geforce i pris och kvalité men det tänker jag att ni kanske har. Likaså AMD mot Intel.
AMD FX-8350 8C 4.0 GHz Black Edition 8MB
ASUS 970 PRO GAMING/AURA
ASUS Radeon RX 480 8GB STRIX GAMING OC

Tankar/idér? Borde jag lägga mer pengar på cpu istället för gpu?

Tack på förhand!

Vill du använda dina RAM-minnen borde du beställa hem detta moderkort:

https://www.proshop.se/Moderkort/Gigabyte-GA-Z170-HD3-DDR3-Mo...

Det är från Proshop som inte är lika populära som Inet/Webhallen men det är en pålitlig butik som går bra att beställa hos. Jag har även haft ett returärende som gick utan problem.

Sedan rekommenderar jag att du tar en i5 ur 6000-serien och lägger resten av pengarna på grafikkortet. Den billigaste i5 är isf i5-6400.

Du ska absolut inte köpa FX-serien idag, utan ska du ha AMD är det AM4-sockeln som gäller. Annars så köp Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag vet inte hur fort du måste ha delarna men om du inte har panik så vänta på Ryzen.

Jag har kikat lite på Ryzen, men om jag förstått det rätt så krävs det att jag också uppgraderar mina minnen i så fall? Kan ju visserligen vara värt det om det "säkrar" datorn ytterligare, men blir lite andra pengar då.

Skrivet av Triton242:

Kanske skulle du söka efter beg delar? Förslaget grundar sig i att du inte söker någon jätte prestanda och då kan du spara en slant på vägen.
Nvidia 980/ti kanske
Intel 2600k eller bättre kanske.

Vänta på Ryzen kan man iofsig göra men de cpu segmentet (prisgrupp) du söker verkar inte dyka upp på ett bra tag.

Jag har inte ens tänkt på begagnat. Är generellt skeptisk till begagnathandel när det gäller så känsliga grejer, dessutom utan garanti (brukar väl vara 2 år?). Men ska kika på det! Tack för tipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Vill du använda dina RAM-minnen borde du beställa hem detta moderkort:

https://www.proshop.se/Moderkort/Gigabyte-GA-Z170-HD3-DDR3-Mo...

Det är från Proshop som inte är lika populära som Inet/Webhallen men det är en pålitlig butik som går bra att beställa hos. Jag har även haft ett returärende som gick utan problem.

Sedan rekommenderar jag att du tar en i5 ur 6000-serien och lägger resten av pengarna på grafikkortet. Den billigaste i5 är isf i5-6400.

Du ska absolut inte köpa FX-serien idag, utan ska du ha AMD är det AM4-sockeln som gäller. Annars så köp Intel.

Tack för bra tips. Vad är det med det moderkortet som är speciellt bra med mina ram-minnen?
Tar en kik på intel i5. Verkar vara det som gäller just nu förstår jag. Eftersom jag i nuläget har en AMD var det i den änden jag började leta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av segr:

Efter att ha kikat runt lite här och var har jag inledningsvis valt ut en processor, moderkort och grafikkort jag tror borde uppfylla mina krav. Jag har inte jättekoll på hur radeon står sig mot geforce i pris och kvalité men det tänker jag att ni kanske har. Likaså AMD mot Intel.
AMD FX-8350 8C 4.0 GHz Black Edition 8MB
ASUS 970 PRO GAMING/AURA
ASUS Radeon RX 480 8GB STRIX GAMING OC

Tankar/idér? Borde jag lägga mer pengar på cpu istället för gpu?

Tack på förhand!

Ville bara säga att moderkortet och processorn är 5 år gamla så det blir ju inte en så stor uppgradering, dessutom så flaskar en FX-8350 ett RX 480 i många fall. Nätaggregatet kan kanske vara läge att byta då det är 7 år gammalt. Ifall du har en budget på 8000 så skulle jag köpa en Ryzen 7 1700, AM4 B350 moderkort och RX 480 8gb, Något liknande denna lista. Skulle dock inte köpa detta nu direkt utan vänta till testerna kommer ut, borde inte ta mer än 5-6 dagar.

Permalänk
Medlem

Här är de billigaste jag kunde få ihop med Ryzen. Helt klart värt pengarna dock

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10226537/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av segr:

Tack för bra tips. Vad är det med det moderkortet som är speciellt bra med mina ram-minnen?
Tar en kik på intel i5. Verkar vara det som gäller just nu förstår jag. Eftersom jag i nuläget har en AMD var det i den änden jag började leta.

Det moderkortet gör att du kan använda nya Intel-processorer med dina RAM-minnen. Annars behöver du nya minnen, vilket ger mindre pengar över till processor och grafikkort, vilket är mycket viktigare. Intel i5-6400 är den billigaste fyrkärniga varianten av Skylake som du kan köpa. Det är en bra kompromiss om budgeten inte är allt för hög.

Med det moderkortet kan du köpa alla modeller som är i 6000-serien av i3, i5 och i7. AMD släpper riktigt bra grejer just nu, men det ligger nog över din budget.

Edit: Hmm, jag måste nog säga att det AMD-paketet länkat ovanför mitt inlägg är mest värt, faktiskt. Jag hade köpt de grejerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av segr:

Tack för bra tips. Vad är det med det moderkortet som är speciellt bra med mina ram-minnen?
Tar en kik på intel i5. Verkar vara det som gäller just nu förstår jag. Eftersom jag i nuläget har en AMD var det i den änden jag började leta.

1. Du kan återanvända dina DDR3 minnen, Övriga skylake/kabylake moderkort och kommande AMD AM4 använder sig utav DDR4 minnen.
2. AMD gick ner sig efter Phenom tiden, och floppade rejält med Bulldozer.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzeww:

Ville bara säga att moderkortet och processorn är 5 år gamla så det blir ju inte en så stor uppgradering, dessutom så flaskar en FX-8350 ett RX 480 i många fall. Nätaggregatet kan kanske vara läge att byta då det är 7 år gammalt. Ifall du har en budget på 8000 så skulle jag köpa en Ryzen 7 1700, AM4 B350 moderkort och RX 480 8gb, Något liknande denna lista. Skulle dock inte köpa detta nu direkt utan vänta till testerna kommer ut, borde inte ta mer än 5-6 dagar.

Du har förmodligen rätt att det kanske inte är en så stor uppgradering, och hade lite på känn att processorn inte "räcker". Jag kommer nog vänta ett par veckor och se på reaktionerna kring Ryzen och sen välja antingen den eller en Intel i5. Det enda som känns surt är ju att jag har minnen som egentligen inte hade behövt bytas..

Skrivet av SpeedRebirth:

Tack! Sparar detta och inväntar Ryzen så får vi se om det blir en sådan eller en Intel. Tror du att min nätdel kommer klara sig eller bör jag skaffa en ny sådan för att inte "riskera" något? Jag kan ingenting om livslängd på en sådan, men 550W borde väl räcka i det avseendet åtminstone?

Edit: Varför behövs en extra kylare? Till den versionen av Ryzen verkar ju det redan finnas?

Skrivet av anon99339:

Det moderkortet gör att du kan använda nya Intel-processorer med dina RAM-minnen. Annars behöver du nya minnen, vilket ger mindre pengar över till processor och grafikkort, vilket är mycket viktigare. Intel i5-6400 är den billigaste fyrkärniga varianten av Skylake som du kan köpa. Det är en bra kompromiss om budgeten inte är allt för hög.

Med det moderkortet kan du köpa alla modeller som är i 6000-serien av i3, i5 och i7. AMD släpper riktigt bra grejer just nu, men det ligger nog över din budget.

Edit: Hmm, jag måste nog säga att det AMD-paketet länkat ovanför mitt inlägg är mest värt, faktiskt. Jag hade köpt de grejerna.

Tack för ditt förtydligande och för din hjälp. Som jag skrev ovan inväntar jag Ryzen och kommer ev. ta upp tråden igen om några veckor.

Fortsätt gärna komma med tips! Allt är uppskattat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av segr:

Tack! Sparar detta och inväntar Ryzen så får vi se om det blir en sådan eller en Intel. Tror du att min nätdel kommer klara sig eller bör jag skaffa en ny sådan för att inte "riskera" något? Jag kan ingenting om livslängd på en sådan, men 550W borde väl räcka i det avseendet åtminstone?

Edit: Varför behövs en extra kylare? Till den versionen av Ryzen verkar ju det redan finnas?

Just de det kommer med en kylare, glömde de. Då kan du ju räkna bort några hundralappar till wohoo

Ditt nätagg är top notch! Får över 9av10 i testet: http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story4...

Så länge den inte har blivit för gammal o börjar krångla så ska den funka ypperligt för nya komponenterna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Har fortsatt titta lite. Såg att komplett har en del rea just nu och hittade detta ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL för 2599 vilket känns som ett bra pris.
Har glömt nämna att min skärm är 1440 så har läst att 3gb-varianten kan bli snål i längden.

Frågan är egentligen om detta grafikkort kommer passa till både i5 6-serien och Ryzen, då jag ännu inte bestämt mig på den punkten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av segr:

Har fortsatt titta lite. Såg att komplett har en del rea just nu och hittade detta ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL för 2599 vilket känns som ett bra pris.
Har glömt nämna att min skärm är 1440 så har läst att 3gb-varianten kan bli snål i längden.

Frågan är egentligen om detta grafikkort kommer passa till både i5 6-serien och Ryzen, då jag ännu inte bestämt mig på den punkten.

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar du i 1080p duger ett GTX 1060, annars bör du välja ett GTX 1070.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Du kan alltid köpa något begagnat. Svårt att säga exakt vad som är värt vad dock men en i7 2600k, 3770k eller nyare klarar biffen och kan fås till väldigt bra priser. Kan du inte överklocka så kan du alltid be om råd här och läsa guiden i forumet så borde det gå bra bar du har vettig kylning.

Kanske är svårare om man är helt nollställd på hårdvara att hitta deals men det är värt att tänka på då dina behov absolut inte kräver nyköp. Bättre att lägga pengarna på grafikkort eller mer SSD/öl.

Jag skulle inte haka upp mig på att du redan har minnen dock. Många av dagen spel kräver snabba minnen (Battlefield 1 tex) och dina funkar men är på gränsen. Så ska du spara dom så skulle jag köpa begagnat och se till att spara mycket pengar jämfört mot ett nytt system. Du har dessutom en icke optimal uppsättning minnen då du egentligen, för att få minnena att arbeta i par, ska ha antingen två stickor eller fyra stickor. Så hur du än gör så ska du köpa ne till 4 Gb-sticka. (Försök köpa samma serie, storlek och hastighet och timing som du redan har, dvs Corsair XMS3, 1600 MHz, CL7)

Dagens system använder DDR4 som har högre bandbredd än dina medelsnabba DDR3.

Kan du så vänta in Ryzen. Om inget annat kan det innebära prisjusteringar från Intel och på begagnatmarknaden.

Edit: ett 1060 6 Gb duger gott till 1440p i 60 Hz i dom flesta spel. Du låter inte som någon som måste köra på max grafik så det är ett br val för en casual gamer i mina ögon. Jag skulle dock också undvikit 3 Gb-modellen. Glöm inte AMD RX 480 heller. Det gör sig ofta bättre i högre upplösning än 1060 6Gb. Kan fås för runt 2500 kr. Jag hade valt det istället för ett 1060 i 1440p om budgeten ligger runt 2500 kr för ett grafikkort.

Edit2: här är ett bra 480-kort. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3819594&gclid=CjwKEAiA3...

Du kan se här i en ganska ny video hur det presterar i 20 spel! Du kan se ett medel över alla tester i slutet av videon.

Du kan kolla i videon vilka spel som 1060 är snabbare och i vilka spel 480 vinner och ta ett beslut utifrån det. Inget val är sämre än det andra, det beror lite på vilka titlar man spelar och hur tur man har i framtiden.

En till edit 😱: Det ska dock tilläggas att 1060 drar mindre ström vilket är en stor fördel när man sitter på ett gammalt nätagg. 480 har dock tillgång till freesync men tänker du inte byt skärm är ju det menlöst. Men båda korten ryms inom din strömbudget så jag skulle inte oroa mig.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Precis, i 1440p ska man välja gtx1070 som minimum. Blir inte skoj med 1060 i den upplösningen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

du ska ABSOLUT köpa nytt nätaggregat. 7 år gammal kommer va väldigt klen verkningsgrad i dagsläget.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

@segr Är detta ovan för dyrt så vänta. AMD har bara lanserat R7 modellerna, dvs de kraftigare/dyrare... R5 kommer i April-Juni, sk 2017Q2, och då pratar vi allt från prisvärda 4 kärniga processorer med 8 trådar med 40-50% bättre prestanda per klock vs FX8350 i lägre segmentet och 6 kärniga med 12 trådar som slår lätt slår en i5a i multi tråd för billigare peng än det ovan.

Skulle inte förvåna mig om strax över 1100kr för moderkort och 1500-2000kr för en riktigt bra CPU är fullt möjligt, och allt är upplåst för ev överklockning. Detta borde ge dig möjlighet att få till vettigt grafikkort och kanske tom en liten SSD utan att bryta din budget eller nytt nätaggregat (om du nu vill det).

Ja du får byta RAM, men helt ärligt, det är bättre att vänta, för alla AMD FX CPUer kommer att bli värdelösa mer eller mindre när detta släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

du ska ABSOLUT köpa nytt nätaggregat. 7 år gammal kommer va väldigt klen verkningsgrad i dagsläget.

Jag ser inte hur verkningsgraden är ett argument. Tar lång tid innan han tjänar in dom 1000 kronorna han behöver lägga ut för att få liiiiite bättre verkningsgrad. Nätagget ligger på runt 84 % vid 320 W load. Inte så dåligt.

Det har även Japanska kondensatorer så det borde hålla fast man vet ju aldrig.

Något som skulle få honom att byta nätagg är dom det inte hänger med i svängarna med Intels och nu AMD's speedstep-teknologi. Det skulle göra att datorn blir ostabil när den går från en låg last till en snabb. Något att forska i kanske? Det är dock ett bra nätagg så om det funkar så skulle jag inte ha några problem att ha det i min burk själv.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra och hjälpsamma tips. Behåller nätagget. Skickade just en beställning på ett GTX 1060 (6gb) till Komplett då det var prissänkt med några hundralappar just idag. Inser att jag får skaffa nya minnen. Eftersom jag gärna vill "framtidssäkra" datorn i mellansegmentet och slippa hålla på att pilla i den på några år så är det nog värt.

Nu väntar jag in Ryzen 7 måste säga att jag blivit rätt sugen på det trots att jag kanske egentligen kunde nöja mig med ett billigare. När ha-begäret slår till höjs visst budgeten, haha.

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Har inväntat lansering av Ryzen. Känner dock ändå att det lutar åt Intel. Hade det blivit Ryzen skulle jag köpa 1700 och den verkar vara likvärdig med intel 7700K, vilken är i samma prisklass?

Hur som helst. Lutar åt en Intel i5 7600K. Köpte ett nytt grafikkort förra veckan i all hast, GTX 1060.

Skulle gärna vilja ha rekommendation på moderkort, samt minnen. Behövs 16gb minne tro?
Har kollat på detta moderkort från Gigabyte, är det något att ha?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av segr:

Hej igen!

Har inväntat lansering av Ryzen. Känner dock ändå att det lutar åt Intel. Hade det blivit Ryzen skulle jag köpa 1700 och den verkar vara likvärdig med intel 7700K, vilken är i samma prisklass?

Hur som helst. Lutar åt en Intel i5 7600K. Köpte ett nytt grafikkort förra veckan i all hast, GTX 1060.

Skulle gärna vilja ha rekommendation på moderkort, samt minnen. Behövs 16gb minne tro?
Har kollat på detta moderkort från Gigabyte, är det något att ha?

Ska du bara spela äldre och nuvarande spel är Intel snabbast men Ryzen är ju bättre på allt annat, även spelprestandan lär bli bättre med tiden för dels kommer det optimeringar för äldre spel men nya och DX 12 funkar bättre med flera trådar och det kommer troligen att göra att Ryzen går om lika dyra Intelcpuer även i spelprestanda i nya spel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.