Gamecube till ny TV - adapter

Permalänk
Medlem

Gamecube till ny TV - adapter

Tjena!

Jag ska förbereda en mariokart-kväll hos mig! Vi tänkte spela lite gamecube men min tv har ingen 3x RCA ingång. Jag har AV, komponent, HDMI, antenn och VGA in i tvn. Finns det någon lösning på detta? Har googlat runt en massa utan framgång!

Tack på förhand!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Medlem

Är inte komponent och RCA detsamma i sammanhanget?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dreijer:

Är inte komponent och RCA detsamma i sammanhanget?

Rca syftar på en kontakttyp eller ett företag men kompositvideo kopplas ofta via rca kontakter, komponentvideo kan ochså kopplas via rcakontakter.
"3 rca kabel" säger inte så mycket men det är troligen kompositvideo och ljud eller komponentvideo eller rgb video.
Alla kombinationerna finns på Gamcube beroende på modell av konsol och kabel.
Av (brukar innebära komposit), komponent och vga (=rgb) är just de motsvarande anslutningarna på tvn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Rca syftar på en kontakttyp eller ett företag men kompositvideo kopplas ofta via rca kontakter, komponentvideo kan ochså kopplas via rcakontakter.
"3 rca kabel" säger inte så mycket men det är troligen kompositvideo och ljud eller komponentvideo eller rgb video.
Alla kombinationerna finns på Gamcube beroende på modell av konsol och kabel.
Av (brukar innebära komposit), komponent och vga (=rgb) är just de motsvarande anslutningarna på tvn.

Tack för upplysningen.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Rca syftar på en kontakttyp eller ett företag men kompositvideo kopplas ofta via rca kontakter, komponentvideo kan ochså kopplas via rcakontakter.
"3 rca kabel" säger inte så mycket men det är troligen kompositvideo och ljud eller komponentvideo eller rgb video.
Alla kombinationerna finns på Gamcube beroende på modell av konsol och kabel.
Av (brukar innebära komposit), komponent och vga (=rgb) är just de motsvarande anslutningarna på tvn.

Precis. Det är komposit jag menar. här är en bild som visar dom.

Det jag har på min TV är RCA kontakter i dessa färger

Sen finns det VGA, HDMi och någon sorts ingång som kallas "AV".

Jag behöver någon sorts adapter för att få in komposit in i tvn.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Medlem

När man talar om 3xRCA så är det gul, vit, röd (video, och ljud) även kallad komposit.
Den sämsta av bilder.

Bara för att man skall hänga med så är komponent också RCA men då talar vi om 5xRCA med tanke på att det är 3st separata video-kablar och 2 ljud. En sådan typ av kabel finns till Gamecube men är offentligt dyr och finner du bara på eBay.

Det mest ekonomiska och ändå bäst bild är en RGB-kabel som i europa ansluts med SCART-kontakt
Originalet från Nintendo är dyra nu men bra kablar kan man köpa från

https://www.retrogamingcables.co.uk/NINTENDO-GAMECUBE-RGB-SCA...

Men vill du ha snabb lösning för så snart som möjligt bör du kunna använda nedan.
Kjell.com - Dubbelriktad Scart-adapter - Scart till Komposit- eller S-video

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Ofta är komponent-ingången och kompositingången kombinerade på nya tv-apparater. Jag tror aldrig jag har sett en TV utan möjlighet att ta kompositsignal in. Kolla i manualen till din TV vilken som är kompositvideo in. Annars är det vanligt att man kallar de tre pluggarna gul+röd+vit för "AV" (Audio/video), och då ska den kopplas in där. Hur ser kontakterna ut där? Är det en scartingång behöver du bara en omvandlare för kontakten från RCA till Scart. Scartingången kan ta komposit, s-video, eller RGB in.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Holmfrid:

Precis. Det är komposit jag menar. här är en bild som visar dom.http://img.dxcdn.com/productimages/sku_65846_3.jpg

Det jag har på min TV är RCA kontakter i dessa färger http://img.tradera.net/images/942/241920942_86747f59-8838-4e4c-b635-7562a87b2484.jpg

Sen finns det VGA, HDMi och någon sorts ingång som kallas "AV".

Jag behöver någon sorts adapter för att få in komposit in i tvn.

Det finns ingen officiell "hård" färgstandard så du får läsa manualen vad adaptern har för signaler men troligen är gul kompositvideo och röd/vit ljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Holmfrid
Vad exakt är "AV" på din TV?

Skrivet av mrqaffe:

Rca syftar på en kontakttyp eller ett företag men kompositvideo kopplas ofta via rca kontakter, komponentvideo kan ochså kopplas via rcakontakter.
"3 rca kabel" säger inte så mycket men det är troligen kompositvideo och ljud eller komponentvideo eller rgb video.
Alla kombinationerna finns på Gamcube beroende på modell av konsol och kabel.
Av (brukar innebära komposit), komponent och vga (=rgb) är just de motsvarande anslutningarna på tvn.

Finns bara komposit och RGB SCART i Europa.

VGA D-sub 15 släptes bara i Japan, och komponentkablarna kom inte längre än till USA och såldes inte ens i affärer har jag för mig, man var tvungen att beställa den från Nintendo.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Koppla in kablarna direkt i kompositingångarna med samma färger. Bör fungera utan några större problem.

Permalänk
Medlem

Du har ingen scart på TVn? Annars får du fin bild med RGB scart kabel. En av mina TV har komposit (gul) in på samma kontakt som grön komponent så kolla det med.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Komponent > RGB Scart > S-Video > AV/RCA > RF

Komponentkabeln är både dyr och svår att få tag på. Räkna med att få pröjsa 2-3000kr om du hittar en. Scart-kabeln borde däremot inte vara så svår att hitta för en billig peng. Men saknar du Scart på din TV så måste du ha en konverter, och då hamnar du nästan på ruta ett igen och behöver hitta en bra sån i stället.

AV/RCA ser förfärligt ut på en HDTV. Hittar du ingen bra kabellösning så tycker jag att du borde kolla efter ett begagnat Wii istället då dessa är bakåtkompatibla med Gamecube. En sån borde du kunna hitta för bara någon hundralapp, och följer ingen komponentkabel med så säljs dem för 50-100kr på Tradera.

Se bara till att undvika Wii Mini då dessa inte är bakåtkompatibla.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Komponentkabeln är både dyr och svår att få tag på. Räkna med att få pröjsa 2-3000kr om du hittar en.

Tycker jag inte.
Betalade 1000kr för en och 400kr för den andra.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Tycker jag inte.
Betalade 1000kr för en och 400kr för den andra.

400kr var ett acceptabelt pris. 1000kr hade jag däremot inte gett för en kabel, utan då hade jag nog gjort som jag tipsade om, köpt ett Wii i stället

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

400kr var ett acceptabelt pris. 1000kr hade jag däremot inte gett för en kabel, utan då hade jag nog gjort som jag tipsade om, köpt ett Wii i stället

Vad gör man inte för att spela Gameboy på TV

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Vad gör man inte för att spela Gameboy på TV

Hehe ja det skulle väl vara för det då

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan även skaffa en retro tv , de brukar skänkas bort eller kosta en symbolisk hundring.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.