Marknaden för dual-sim telefoner

Permalänk
Medlem

Marknaden för dual-sim telefoner

Jag har nu en längre tid varit på jakt efter en telefon som kan kombinera jobb och fritid vilket tyvärr kräver dubbla simkort.
Vad är dina erfarenheter av användande av telefon med dubbla simkort? Fungerar det bra?

Huawei verkar vara den flitigaste tillverkaren som erbjuder dubbla simkort. I övrigt är det ganska begränsat?
Enligt de jag pratat med (samt googlat) så är det alltid 2G på simkort nr 2? Är det verkligen någon begränsning?

I mellandagarna fanns det en riktigt prisvärd modell men jag fick hoppa då jag blev för osäker.
Honor 8 finns ute nu. Fick ett omdöme med något kort batteritid vilket var synd för det är nästa prioritering.
Utöver är det ju alltid trevlig om den är ej för känslig. (nej en CAT telefon letar jag inte efter)
Tips på renköp av telefon tas emot tacksamt!

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk

Jag kör Oneplus 3. Inga problem med dual-sim, väljer vilket kort som ska vara default för sms/samtal/datatrafik.

Vill jag ringa från ett annat kort väljer jag bara det andra när jag slår nummer. Båda är aktiva samtidigt och kan ta emot samtal på båda utan att göra något mer än ange pin-kod för båda korten när jag slår på telefonen.

Hurvida det är 2G på det andra kortet vet jag inte, då jag får välja ett som kör datatrafiken och då stängs datatrafik av för det andra kortet.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Medlem

Lenovo P2 kanske kan vara något annars? Stort batteri och har fått bra kritik.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3983179

Permalänk
Medlem

Har också OP3, med dubbla simkort - varav ett roamar.

Du har ett kort som är data-aktiverat, och det kör med LTE (4G). Det andra kortet kör "bara" med UMTS, dvs, 3G. Jag har aldrig stört mig på det iallafall.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Hejsan tack för alla svar. Telefonerna som föreslagits skall jag kolla upp. Verkar inte vara så stor tillgång på dem vid en första slagning på prisjakt?
Antar att det inte heller är några problem med MMS på sim nr 2?

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Provetector:

Hejsan tack för alla svar. Telefonerna som föreslagits skall jag kolla upp. Verkar inte vara så stor tillgång på dem vid en första slagning på prisjakt?
Antar att det inte heller är några problem med MMS på sim nr 2?

Oneplus har inga svenska återförsäljare, så där får du köpa från deras sida.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@w0x: Verkar vettig och även någolunda ok pris. Jag kommer nämligen ha telefonen i arbetet så det blir ett lite större slitage.
När man läser om telefonen på Netonet hemsida är det bl.a om det är dubbla sim så står det att det inte anges av tillverkaren.
Antar att det inte är en snik variant av telefonen de köpt in. I annat fall blir det ev köp där då det är enkelt för mig om det skulle krångla.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem

Jag gick från LG G4 till honor 8 och är väldigt nöjd med just batteritiden! Jag har väldigt sällan mindre än 50% vid läggdags.

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Medlem

Synpunkter på Moto G4 G5? Det är bra att lägga sig under 3000 men Oneplus3T verkar asgrym. Jag byter nämligen inte telefon så ofta när jag tänker efter...

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Skrivet av Provetector:

Hejsan tack för alla svar. Telefonerna som föreslagits skall jag kolla upp. Verkar inte vara så stor tillgång på dem vid en första slagning på prisjakt?
Antar att det inte heller är några problem med MMS på sim nr 2?

När du ska ta emot MMS på sim 2 kopplar den över datatrafiken till sim 2 en kort stund på min moto z play.
Ibland händer det att man måste trycka ladda ned mms av någon anledning.

Permalänk
Medlem

Efter att noga har tittat på en rad modeller bestämde jag mig för att jag var värd en dräpare så det blev en Oneplus 3T. Tack för all hjälp och snabba svar

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Skrivet av Provetector:

Efter att noga har tittat på en rad modeller bestämde jag mig för att jag var värd en dräpare så det blev en Oneplus 3T. Tack för all hjälp och snabba svar

Bra köp. Du kommer bli väldigt nöjd med den telefonen.